Stora tråden om Arlanda

#181 2024-09-26, 14:37
george.sthlm
Ursprungligen postat av diseledvin
vad kostar den ?


400 kr
#182 2024-10-29, 18:17
Svarar här på inlägg i annan tråd...
Ursprungligen postat av -Felix_
I dag på efterblivna Arlanda så skall ju alla utrikes och inrikespassagerare gå ut genom SAMMA
utgång.

Fattar inte hur tullen kunde acceptera detta. Nu har dom dubbelt så många resenärer att kolla.
Eller i alla fall fråga. tex

Om du landar med flyg från Marocko och har 10 kilo hashish i väskan och tullen frågar:

- Vart kommer du från ? och du svarar
- Lule !

jaha, tack passera !

Det funkar inte riktigt så.

På Landvetter, som införde liknande system innan Arlanda, informeras man vid avstigning från flyg om att tullen har koll. Kontrollen vid utgången är bara en del av tullen arbete. Det kanske kräver lite mer jobb att fälla din norrländske marockan för just smuggling, men innehavet är tillräckligt olagligt.

Men visst finns det fördelar med att separera olika typer av passagerare, även om det kanske inte alltid blir bättre för den enskilde passageraren.
#183 2024-11-04, 10:57
Jahbrah
Brukar komma nån gång om året. Till Arlanda alltså.
Här är min erfarenhet 2024:

Checkar in online dagen innan, som vanligt. Tänker mig att göra en bag drop och slippa stå i kö, som är hela grejen med att checka in online. Får boardingkort på telefonen för att spara på träden.

Kommer till Arlanda, det första jag ser är en gubbe som använder baggagevagn från flygplatsen med en sjukt stor (vill hitta såna typ 10000liter till trädgården) sopsäck, proppfull med tomburkar, går och letar. Ser jättesnyggt ut verkligen.

Sen är det att stå i kö ändå, fanns ingen bagdrop. Och de skriver ut boardingpass ändå, stackars träd.

Sedan ser jag en skylt "nya regler, endast 100ml vätska får tas med i handbagage". Eh? Så har väl hela världen haft det sedan 9/11. Eller har de provat på nåt annat en snabbis?

Sedan security, gud så modernt och bra, man behöver inte ta upp datorn! Avancerat. Alla som hade dator, telefon, kindle eller padda som de inte tog upp, hamnade på andra sidan, där det måste dubbelkollas. Allt tas upp och man nagelfar minsta kindle. Dubbelt jobb som bara är så dåligt.

Som Sverige i allmänhet alltså, ser bra och modernt ut men helt dysfunktionellt.
#184 2024-11-04, 12:08
Ursprungligen postat av Jahbrah
Brukar komma nån gång om året. Till Arlanda alltså.
Här är min erfarenhet 2024:

Checkar in online dagen innan, som vanligt. Tänker mig att göra en bag drop och slippa stå i kö, som är hela grejen med att checka in online. Får boardingkort på telefonen för att spara på träden.

Kommer till Arlanda, det första jag ser är en gubbe som använder baggagevagn från flygplatsen med en sjukt stor (vill hitta såna typ 10000liter till trädgården) sopsäck, proppfull med tomburkar, går och letar. Ser jättesnyggt ut verkligen.

Sen är det att stå i kö ändå, fanns ingen bagdrop. Och de skriver ut boardingpass ändå, stackars träd.

Sedan ser jag en skylt "nya regler, endast 100ml vätska får tas med i handbagage". Eh? Så har väl hela världen haft det sedan 9/11. Eller har de provat på nåt annat en snabbis?

Sedan security, gud så modernt och bra, man behöver inte ta upp datorn! Avancerat. Alla som hade dator, telefon, kindle eller padda som de inte tog upp, hamnade på andra sidan, där det måste dubbelkollas. Allt tas upp och man nagelfar minsta kindle. Dubbelt jobb som bara är så dåligt.

Som Sverige i allmänhet alltså, ser bra och modernt ut men helt dysfunktionellt.


Ja det här med uteliggare på Arlanda är ett väldigt svenskt problem, jag har aldrig sett dem utomlands bara på Arlanda. Men numera är ju flygplatser skyddsobjekt och det innebär att man bara får vara där om man har ett legitimt ärende vilket innebär att man måste kunna uppvisa biljett till eller från flygplatsen. Finns vissa undantag tex om man bor på hotellet eller ska till lost and found alternativt i ankomsthallen ifall man väntar på någon. Så dessa individer blir regelbundet utkörda därifrån tack och lov.

Vad gäller bagdrop så är det inte tillgängligt för alla flygbolag. Det kan också vara så att för små flygplan så måste bagaget vägas av personal. Bagdrop är ibland bara tillgänglig 120-90 minuter före avgång. Var du där inom det intervallet? Ibland är bagdrop också avstängt ifall det inte finns nån assistans tillgänglig

Det var under en period tillåtet i Terminal 5 där de har den nya hyperavancerade röntgenappararaten tillåtet att passera filtret utan att behöva plocka upp elektronik eller vätskor. Dessutom togs 100ml gränsen bort och det blev tillåtet att ta med större mängd vätska. Men EU satte stopp för detta nyligen så nu har de gamla vätskereglerna återinförs temporärt tills regelverket harmoniseras i alla EU länder. Hur länge det dröjer vet ingen.
#185 2024-11-04, 19:45
Ursprungligen postat av PornKing
Ja det här med uteliggare på Arlanda är ett väldigt svenskt problem, jag har aldrig sett dem utomlands bara på Arlanda. Men numera är ju flygplatser skyddsobjekt och det innebär att man bara får vara där om man har ett legitimt ärende vilket innebär att man måste kunna uppvisa biljett till eller från flygplatsen. Finns vissa undantag tex om man bor på hotellet eller ska till lost and found alternativt i ankomsthallen ifall man väntar på någon. Så dessa individer blir regelbundet utkörda därifrån tack och lov.

Vad gäller bagdrop så är det inte tillgängligt för alla flygbolag. Det kan också vara så att för små flygplan så måste bagaget vägas av personal. Bagdrop är ibland bara tillgänglig 120-90 minuter före avgång. Var du där inom det intervallet? Ibland är bagdrop också avstängt ifall det inte finns nån assistans tillgänglig

Det var under en period tillåtet i Terminal 5 där de har den nya hyperavancerade röntgenappararaten tillåtet att passera filtret utan att behöva plocka upp elektronik eller vätskor. Dessutom togs 100ml gränsen bort och det blev tillåtet att ta med större mängd vätska. Men EU satte stopp för detta nyligen så nu har de gamla vätskereglerna återinförs temporärt tills regelverket harmoniseras i alla EU länder. Hur länge det dröjer vet ingen.

Flygplatser (Landvetter) har varit skyddsobjekt i många år. Jag tvivlar på att man måste skapa skyddsobjekt för att få avvisa obehöriga.
#186 2024-11-04, 20:23
Ursprungligen postat av Neksnor
Flygplatser (Landvetter) har varit skyddsobjekt i många år. Jag tvivlar på att man måste skapa skyddsobjekt för att få avvisa obehöriga.

Det här är en ny lagstiftning på EU nivå. Tidigare var bara Airside av flygplatsen klassad som skyddsobjekt. Övriga ytor var att jämställa med köpcenter. Swedavia hade ju planer på att förvandla landside till ett sorts köpcenter och där flygplats funktionen då var som en facilitet av köpcentret. Allt detta tänk fick ju skrotas pga den nya lagstiftningen. Nu är det ju inte längre tillåtet att åka till flygplatsen bara för att äta eller handla utan nu måste man vara resande eller kopplad till resande.
#187 2024-11-05, 00:56
Jahbrah
Ursprungligen postat av PornKing
Ja det här med uteliggare på Arlanda är ett väldigt svenskt problem, jag har aldrig sett dem utomlands bara på Arlanda. Men numera är ju flygplatser skyddsobjekt och det innebär att man bara får vara där om man har ett legitimt ärende vilket innebär att man måste kunna uppvisa biljett till eller från flygplatsen. Finns vissa undantag tex om man bor på hotellet eller ska till lost and found alternativt i ankomsthallen ifall man väntar på någon. Så dessa individer blir regelbundet utkörda därifrån tack och lov.

Vad gäller bagdrop så är det inte tillgängligt för alla flygbolag. Det kan också vara så att för små flygplan så måste bagaget vägas av personal. Bagdrop är ibland bara tillgänglig 120-90 minuter före avgång. Var du där inom det intervallet? Ibland är bagdrop också avstängt ifall det inte finns nån assistans tillgänglig

Det var under en period tillåtet i Terminal 5 där de har den nya hyperavancerade röntgenappararaten tillåtet att passera filtret utan att behöva plocka upp elektronik eller vätskor. Dessutom togs 100ml gränsen bort och det blev tillåtet att ta med större mängd vätska. Men EU satte stopp för detta nyligen så nu har de gamla vätskereglerna återinförs temporärt tills regelverket harmoniseras i alla EU länder. Hur länge det dröjer vet ingen.


Tack för svar, najs. Ska säga att nu var det en långflygning och faktiskt inte mycket kö, men ändå att behöva göra allt dubbelt, när man tror att man kan göra det halvt. Kör man korta brukar det funka med bagdrop, så vi ska ge tråden att det beror på flygning, som du så riktigt nämnt.

Ska stå för att ARN är en rätt duglig flygplats dock. Men på senaste verkar det som de försöker för mycket, men det bara försvårar.

Den där sopgubben hade dock en smärre förmögenhet i sin gigantiska sopsäck. Kanske han delar med någon av de lilahåriga eller slöjförklädda hensen i "security" om han får skjuts till närmsta pantbank? För skjuts behövde han. En helikopter med sele runt säcken hade varit bäst, hehe. Något annat legitimt skäl kan jag inte se. Och har inte sett något liknande, gudarna ska veta att jag sett "värre" flygplatser.
#188 2024-11-09, 22:55
LibBell
Ursprungligen postat av Jahbrah
Tack för svar, najs. Ska säga att nu var det en långflygning och faktiskt inte mycket kö, men ändå att behöva göra allt dubbelt, när man tror att man kan göra det halvt. Kör man korta brukar det funka med bagdrop, så vi ska ge tråden att det beror på flygning, som du så riktigt nämnt.

Ska stå för att ARN är en rätt duglig flygplats dock. Men på senaste verkar det som de försöker för mycket, men det bara försvårar.

Den där sopgubben hade dock en smärre förmögenhet i sin gigantiska sopsäck. Kanske han delar med någon av de lilahåriga eller slöjförklädda hensen i "security" om han får skjuts till närmsta pantbank? För skjuts behövde han. En helikopter med sele runt säcken hade varit bäst, hehe. Något annat legitimt skäl kan jag inte se. Och har inte sett något liknande, gudarna ska veta att jag sett "värre" flygplatser.


Jag flyger i snitt en gång i veckan från ARN. Det finns faan mycket att önska av denna flygplats. Den kritik som framförs har jag dock noll förståelse för.

Uteliggare? Inte faan finns de airside. Har aldrig tänkt på det landside, vad gör du där som gör det till ett problem? Sluta dräll runt landside!

Ny security på T5 funkar ju fantstiskt. Allt i väskan förutom vätskor över 100 ml (som var tillåtet en period inom EU med nya scannrar). T2 har ju kvar den gamla iof.

Huruvida bagdrop finns för din flight är ju upp till ditt flygbolag att betala för. Jag lovar dig, vill bolaget betala för det så har ARN kapacitet föt det, anklaga inte ARN för det.

Med det sagt, ARN är en skitflygplats och en skam för Sverige! Dock inte av någon de anledningar du tar upp.
#189 2024-11-10, 03:01
Jahbrah
Ursprungligen postat av LibBell
Jag flyger i snitt en gång i veckan från ARN. Det finns faan mycket att önska av denna flygplats. Den kritik som framförs har jag dock noll förståelse för.

Uteliggare? Inte faan finns de airside. Har aldrig tänkt på det landside, vad gör du där som gör det till ett problem? Sluta dräll runt landside!

Ny security på T5 funkar ju fantstiskt. Allt i väskan förutom vätskor över 100 ml (som var tillåtet en period inom EU med nya scannrar). T2 har ju kvar den gamla iof.

Huruvida bagdrop finns för din flight är ju upp till ditt flygbolag att betala för. Jag lovar dig, vill bolaget betala för det så har ARN kapacitet föt det, anklaga inte ARN för det.

Med det sagt, ARN är en skitflygplats och en skam för Sverige! Dock inte av någon de anledningar du tar upp.


Man måste ju vara på landside innan man kommer till airside. Eller teleporterar du dig från din soffa rätt till gaten? Även jag reser i snitt 50-60ggr per år, men från många flygplatser runtom världen, även andra u-länder än Sverige. Bara i Sverige har jag sett väktare bara gå förbi en "uteliggare", de hade väl kafferast. Överallt annars får de hålla sig borta. Inte så seriöst eller snyggt tycker jag.

Nej, securityn lämnade mycket att önska för alla, var det en dålig dag? Det band där allt gick bra och man får ta väskan direkt var ca 3 väskor på. Det band som man måste packa upp allt och gå igenom var ca 25. Man nagelfar en kindle i 5 minuter. Sedan min padda, vände och glodde som fan, som att det är någon teknik från framtiden. Allas paddor och datorer, hörlurar. Varför inte köra igenom maskinen igen då om de är så bra?

Bagdrop har jag redan tagit tillbaka min kritik utav.
#190 2024-12-20, 10:45
Sixten00
Jag kan inte för mitt liv begripa hur "nya" Arlanda planerats. Säkerhetskontrollen i ena änden och alla terminaler åt andra hållet. Om man nu ska ha en gemensam säkerhetskontroll skulle det vara mycket bättre att placera den i mitten. Som det är nu framstår det som helt ogenomtänkt.

Det är förvisso lätt att stå ut med detta om man gör någon enstaka charterflygtur per år men för alla de som åker inrikes är det på riktigt en katastrof. Jag har egentligen inget emot nedläggningen av Bromma då avståndet in till Stockholm (tiden) är i stort sett densamma, men det man tjänar i restid förloras i väldigt stor utsträckning på hur lång tid det tar att ta sig igenom Arlandas irrgångar.

På Bromma är det snabbt och smidigt att checka in och ta sig till flygplanen. Även gamla inrikes på Arlanda var helt ok.

Det är alltså inrikespassagerarna som fått den allra största försämringen. Åtgärder:
1) Bygg om Arlanda så att säkerhetskontrollen hamnar centralt på flygplatsen.
2) Se till att sänka priset på Arlandabanan och ta bort avgiften för fjärrtågen. Staten får casha upp för det då man inte tog steget och byggde spår själva.

Om dessa saker inte uppfylls så styr all inrikestrafik till Bromma. De flesta inrikestrafikanter ska ändå till Stockholm och är inte transitpassagerare.
#191 2024-12-20, 12:29
Ursprungligen postat av Sixten00
Jag kan inte för mitt liv begripa hur "nya" Arlanda planerats. Säkerhetskontrollen i ena änden och alla terminaler åt andra hållet. Om man nu ska ha en gemensam säkerhetskontroll skulle det vara mycket bättre att placera den i mitten. Som det är nu framstår det som helt ogenomtänkt.

Det är förvisso lätt att stå ut med detta om man gör någon enstaka charterflygtur per år men för alla de som åker inrikes är det på riktigt en katastrof. Jag har egentligen inget emot nedläggningen av Bromma då avståndet in till Stockholm (tiden) är i stort sett densamma, men det man tjänar i restid förloras i väldigt stor utsträckning på hur lång tid det tar att ta sig igenom Arlandas irrgångar.

På Bromma är det snabbt och smidigt att checka in och ta sig till flygplanen. Även gamla inrikes på Arlanda var helt ok.

Det är alltså inrikespassagerarna som fått den allra största försämringen. Åtgärder:
1) Bygg om Arlanda så att säkerhetskontrollen hamnar centralt på flygplatsen.
2) Se till att sänka priset på Arlandabanan och ta bort avgiften för fjärrtågen. Staten får casha upp för det då man inte tog steget och byggde spår själva.

Om dessa saker inte uppfylls så styr all inrikestrafik till Bromma. De flesta inrikestrafikanter ska ändå till Stockholm och är inte transitpassagerare.

Att styra allt inrikes till Bromma är nog ingen bra idé med tanke på bullret. Mycket av inrikesflyget körs med Boeing 737 och Airbus 320 och dessa plan är bra mycket bullrigare än de plan som trafikerar Bromma idag och skulle ju bli bra mycket mera trafik också så det skulle bli många störda.
Dessutom skulle detta bli krångligt för folk som skall byta mellan in- och utrikesflyg.
Att slå samman in- och utrikes på Arlanda som man gjort är dock inte superbra för inrikspassagerarna. För de som bara flög inrikes var det ju mycket bättre då inrikes var samlat på 4an.
Håller med om att staten borde köpa loss Arlandabanan. åker man tåget till Arlanda så får man ju ofta betala mer för att få passera stationen än för själva biljetten. Pendeln till Arlanda kostar ju 42 kronor för själva resan och 135 för stationspassagen. Kostar alltså mer än tre gånger så mycket att få passera stationen som än själva resan.
#192 2024-12-20, 12:47
Sixten00
Jag orkar inte skriva ett välunderbyggt inlägg om problemen på Arlanda så jag bad ChatGPT om lite hjälp. Så här blev det:


Arlanda flygplats, en av Sveriges största och mest trafikerade flygplatser, är känd för sina långa avstånd mellan säkerhetskontrollerna och terminalerna. Detta kan vara en utmaning, särskilt för inrikespassagerare som ofta har mindre tid att navigera på en stor och komplex flygplats.

1. Stora avstånd och flera terminaler

Arlanda har fyra terminaler: Terminal 2, Terminal 3, Terminal 4 och Terminal 5. Säkerhetskontrollerna på Arlanda är ofta belägna långt från de faktiska avgångshallarna, vilket innebär att passagerarna måste gå lång väg för att nå sina gateområden. Denna layout kan vara besvärlig för passagerare som är på resande fot och har ont om tid, särskilt om deras flyg avgår från en terminal som ligger längre bort.

För inrikespassagerare, som inte har samma krav på tid vid incheckning som internationella resenärer, innebär dessa långa avstånd en större tidsutmaning. Många inrikesflyg på Arlanda avgår från Terminal 2 eller 3, vilket innebär att passagerare måste gå längre för att nå sina gateområden. Den totala tidsåtgången kan vara uppemot 15-20 minuter från säkerhetskontrollen till gaten, vilket kan kännas stressigt om det är mycket folk eller om man har en tight tidtabell.

2. Tidsaspekten för inrikespassagerare

För inrikespassagerare är flygtiderna ofta kortare och den tid de har mellan incheckning och avgång är i regel mindre än för internationella flyg. I ett sådant scenario är varje minut av värde. Eftersom säkerhetskontrollen på Arlanda kan vara en tidskrävande process, kan passagerare förlora värdefull tid när de måste gå långa avstånd för att komma till sin terminal och gate. De har helt enkelt inte lika mycket marginaler för att komma fram i tid som internationella resenärer som kanske har en längre väntetid vid säkerhetskontrollen.

3. Charterresenärer påverkas mindre

För charterresenärer, å andra sidan, gör det inte lika mycket om det är långa avstånd mellan säkerhetskontroll och terminal. Charterflyg tenderar att avgå från en centraliserad del av flygplatsen, och de flesta charterresenärer har en längre väntetid innan avgång, vilket gör att de har mer tid att ta sig genom flygplatsen. Dessutom är charterpassagerare ofta mindre benägna att ha en exakt avgångstid att hålla, eftersom flygen inte är lika känsliga för tidtabellens strikthet som reguljära inrikesflyg. De kan också vara mer flexibla när det gäller att anlända till flygplatsen i god tid, vilket minskar stressen kring att hinna fram till gaten.

4. Lösningar för att underlätta för passagerare

För att underlätta för alla passagerare, särskilt inrikesresenärer, skulle Arlanda kunna överväga att optimera flödet mellan säkerhetskontroller och terminaler. Till exempel kan man öka antalet säkerhetskontroller för att minska köerna och förbättra passagerarnas upplevelse, eller investera i mer effektiva transportmedel, som rulltrappor eller shuttlebussar, för att hjälpa passagerare att snabbt ta sig mellan säkerhetskontrollen och sina gateområden.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är Arlanda en flygplats med stora avstånd mellan säkerhetskontroller och terminaler, vilket kan vara utmanande för inrikespassagerare som inte har lika mycket tid på sig att navigera mellan de olika områdena. För charterresenärer är dessa långa avstånd mindre problematiska, eftersom deras flygavgångar är mer flexibla och de ofta har mer tid att ta sig igenom flygplatsen. Det är viktigt att flygplatsen fortsätter att överväga dessa aspekter för att skapa en mer smidig och stressfri upplevelse för alla passagerare.