Stora tråden om Arlanda

#193 Idag, 01:20
Ursprungligen postat av Sixten00
Jag kan inte för mitt liv begripa hur "nya" Arlanda planerats. Säkerhetskontrollen i ena änden och alla terminaler åt andra hållet. Om man nu ska ha en gemensam säkerhetskontroll skulle det vara mycket bättre att placera den i mitten. Som det är nu framstår det som helt ogenomtänkt.

Det är förvisso lätt att stå ut med detta om man gör någon enstaka charterflygtur per år men för alla de som åker inrikes är det på riktigt en katastrof. Jag har egentligen inget emot nedläggningen av Bromma då avståndet in till Stockholm (tiden) är i stort sett densamma, men det man tjänar i restid förloras i väldigt stor utsträckning på hur lång tid det tar att ta sig igenom Arlandas irrgångar.

På Bromma är det snabbt och smidigt att checka in och ta sig till flygplanen. Även gamla inrikes på Arlanda var helt ok.

Det är alltså inrikespassagerarna som fått den allra största försämringen. Åtgärder:
1) Bygg om Arlanda så att säkerhetskontrollen hamnar centralt på flygplatsen.
2) Se till att sänka priset på Arlandabanan och ta bort avgiften för fjärrtågen. Staten får casha upp för det då man inte tog steget och byggde spår själva.

Om dessa saker inte uppfylls så styr all inrikestrafik till Bromma. De flesta inrikestrafikanter ska ändå till Stockholm och är inte transitpassagerare.

Problemet med Arlanda är att den byggts ut allt eftersom genom åren utan något direkt helhetstänk. Jämför du med CPH eller OSL så har de relativt små och koncentrerade groundsides vilket gör att avstånden blir kortare till incheckningen och säkerhetskontrollen och därefter kan du ha effektiva rullband mellan pirerna när du är airside. Arlanda borde ha förlagt all incheckning och säkerhetskontroll till platsen där Sky City är nu och sen haft pirer ända från där terminal 2 är till F-piren. Hade gjort flygplatsen mycket mer effektiv och skalbar för utbyggnationer.
#194 Idag, 11:50
Ursprungligen postat av Landsfadern
Problemet med Arlanda är att den byggts ut allt eftersom genom åren utan något direkt helhetstänk. Jämför du med CPH eller OSL så har de relativt små och koncentrerade groundsides vilket gör att avstånden blir kortare till incheckningen och säkerhetskontrollen och därefter kan du ha effektiva rullband mellan pirerna när du är airside. Arlanda borde ha förlagt all incheckning och säkerhetskontroll till platsen där Sky City är nu och sen haft pirer ända från där terminal 2 är till F-piren. Hade gjort flygplatsen mycket mer effektiv och skalbar för utbyggnationer.

CPH och ARN är ganska lika varandra om man tittar på flygfoton. En lång "basbyggnad" och sedan sticker det ut pirer med flygplan. Båda har byggts om och till under åren, men den stora skillnaden verkar vara att ARN av någon anledning tyckte att det var bra att bygga ett "köpcenter" (sky city) i mitten av "basbyggnaden", och dessutom placera det på den naturliga airside-sidan av den. Jag har för mig att man nu har gjort någon tråkig gångväg, airside, under köpcentret.

OSL har annan utformning och ser fortfarande ut ungefär som när den byggdes.