Stora tråden om Arlanda

#13 2023-09-07, 17:58
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om dom ändå skall ha en utgång där så borde dom väl även kunna ha ett bageband. Borde väl finnas kvar bagageanläggning där sedan T4 var inrikes?

Visst kan man det, men då ska bandet också bevakas av tull. Sedan blir det svårare för passagerare att veta vilket utgång de ska använda för att hitta sin väska.
Skulle flygbolag och flygplats samarbeta så borde man kunna skicka flygplan med liten andel incheckat bagage och/eller inte andel bytande passagerare till T4. Det borde även generellt sett underlätta bytena på flygplatsen.
#14 2023-09-07, 17:59
Sverige är det västerländska land som är överlägset sämst infrastruktur.

Tidigare var Arlanda en helt okej flygplats, lugn med okej matutbud och nära till allt.

Nu när man ska flyga från Terminal 5 får man först promenera ca 3 kilometer till säkerhetskontrollen och sedan 3
Kilometer till gaten. Om man har tur flyger man under det korta intervallet på dygnet då de serverar mat. Om så är fallet får man vara beredd på att punga ut halva resebudgeten för att bli halvmätt.
#15 2023-09-07, 18:38
Ursprungligen postat av Neksnor
Visst kan man det, men då ska bandet också bevakas av tull. Sedan blir det svårare för passagerare att veta vilket utgång de ska använda för att hitta sin väska.
Skulle flygbolag och flygplats samarbeta så borde man kunna skicka flygplan med liten andel incheckat bagage och/eller inte andel bytande passagerare till T4. Det borde även generellt sett underlätta bytena på flygplatsen.

Tull måste man väl ha även om det bara handlar om handbagage för även handbagage kan ju innehålla t ex knark. Enda sättet att slippa det vore ju att göra T4 till en ren inrikesterminal igen men då tappar man ju den flexibilitet som man nu har att alla gater blir tillgängliga oavsett in- eller utrikesplan.
Lösningen borde ju vara att plan som parkerar på T4 får ut bagaget på banden i T4 och plan som landar på T5 lastar ut på banden på T5. Borde inte behöva vara svårare än så.
#16 2023-09-07, 18:46
Ursprungligen postat av Knotknet
Sverige är det västerländska land som är överlägset sämst infrastruktur.

Tidigare var Arlanda en helt okej flygplats, lugn med okej matutbud och nära till allt.

Nu när man ska flyga från Terminal 5 får man först promenera ca 3 kilometer till säkerhetskontrollen och sedan 3
Kilometer till gaten. Om man har tur flyger man under det korta intervallet på dygnet då de serverar mat. Om så är fallet får man vara beredd på att punga ut halva resebudgeten för att bli halvmätt.

För oss som inte har Arlanda som start- eller slutflygplats har ombyggnaden gjort flygplatsen bättre (vilket inte innebär bra), nu avgår fler flyg från samma terminal (T4+T5). Men ur mitt perspektiv borde Sky city förintas och ersättas av vanlig teminalyta, affärer och kanske två gater till flygplan. Tåg är överflödigt på Arlanda.
#17 2023-09-07, 19:05
Ursprungligen postat av Neksnor
För oss som inte har Arlanda som start- eller slutflygplats har ombyggnaden gjort flygplatsen bättre (vilket inte innebär bra), nu avgår fler flyg från samma terminal (T4+T5). Men ur mitt perspektiv borde Sky city förintas och ersättas av vanlig teminalyta, affärer och kanske två gater till flygplan. Tåg är överflödigt på Arlanda.

Att man skulle riva bort tåget lär ju inte hända med tanke på vad man satsat för att bygga Arlandabanan. Det som i så fall skulle kunna hända var ju att man byggde om Skycity till terminalyta och byggde om uppgången från tåget på ett annat våningsplan så att upp- nergången till tåget hamnar utanför säkerhetskontrollerna.
#18 2023-09-07, 19:07
Enok1Halvar
Minns jag rätt nu men är inte Arlanda en av få flygplatser som har en Gul linje 2m från bagagebandet,
där normalt funtade människor väntar snällt på sin väska och går fram hämtar/lämnar
som det är nu står 99% av alla vid bagagebandet så andra inte kommer åt sin kommande väska
#19 2023-09-07, 19:08
Ursprungligen postat av Jonas1968
Tull måste man väl ha även om det bara handlar om handbagage för även handbagage kan ju innehålla t ex knark. Enda sättet att slippa det vore ju att göra T4 till en ren inrikesterminal igen men då tappar man ju den flexibilitet som man nu har att alla gater blir tillgängliga oavsett in- eller utrikesplan.
Lösningen borde ju vara att plan som parkerar på T4 får ut bagaget på banden i T4 och plan som landar på T5 lastar ut på banden på T5. Borde inte behöva vara svårare än så.

Måste vet jag inte, jag tvivlar på att tullen alltid bevakar alla gränspassager.
Alla utgångar från en flygplats, exempelvis en handbagageutgång direkt från T4, behöver inte alltid vara öppna, man kan anpassa öppettiderna till behovet, som kan regleras genom parkering av flygplan. Ryanair bör ha en liten andel bytande resenärer och få inheckade väskor. Även flyg till/från Köpenhamn bör ha relativt få bytande resenärer. Prioritera sådana flyg på T4.
Tullen kamerabevakar för övrigt flygplatser (plus vanligt underrättelsearbete), så till viss del "vet" de när knarket är på väg. Men en sådan handbagageutgång bör givetvis utformas i samarbete med tullen.

Angående bagagebanden, underskatta inte förvirrade resenärer, som kan ha rest från andra sidan planeten, inte sett en dusch på ett dygn och ha bristande kunskaper i både svenska och engelska.
Men visst kan man lösa det med exempelvis skärmar, som syns när man lämnar flygplanet, som visar vilken "bagagehall" väskorna kan hämtas i.
#20 2023-09-22, 12:28
george.sthlm
Ursprungligen postat av Jonas1968
Tull måste man väl ha även om det bara handlar om handbagage för även handbagage kan ju innehålla t ex knark. Enda sättet att slippa det vore ju att göra T4 till en ren inrikesterminal igen men då tappar man ju den flexibilitet som man nu har att alla gater blir tillgängliga oavsett in- eller utrikesplan.
Lösningen borde ju vara att plan som parkerar på T4 får ut bagaget på banden i T4 och plan som landar på T5 lastar ut på banden på T5. Borde inte behöva vara svårare än så.


Bagagebandet på gamla T4 är riven. Det som är kvar är SAS gammla inrikes diskar som nu är
Ryanairs incheckningsdiskar samt trappan upp till säkerhetskontrollen.
#21 2023-11-17, 09:56
psonpson
"Tillgängligheten till Arlanda har minskat"

https://www.tn.se/naringsliv/33345/rapport-tillgangligheten-till-arlanda...

Ett ganska märkligt sätt att säga att det går färre flajter till och från Arlanda. Av rubriken att döma
hade jag gissat att det enbart handlat om att det går färre tåg/bussar till och från Arlanda. För det är
ju det som ger tillgänglighet till en flygplats. Men aja.

En destination från Arlanda som går i rakt motsatt riktning är Toronto. Förra året började SAS flyga direkt Arlanda-Toronto. Första svenska direktlinjen till Kanada någonsin (eller åtminstone i "modern tid"). För två veckor kom beskedet att även Air Canada ska börja flyga direkt Arlanda-Toronto. Eftersom SAS och Air Canada i snar framtid inte kommer vara i samma allians längre, är det alltså fråga om konkurrens redan från start. Nu verkar det inte som om SAS och Air Canada kommer flyga Arlanda-Toronto samma dagar. Utom söndagar. Och då blir det desto mer spännande. Då kommer det vid 12-tiden gå två flygplan Arlanda-Toronto med bara 10 minuters mellanrum. Givetvis inte hållbart i längden. Jag tror Air Canada gissar (och nu aktivt försöker bidra till) att SAS lägger ner sin Arlanda-Toronto och fokuserar mer på Kastrup.
#22 2023-12-17, 15:05
Malvaktsfantomen
Ursprungligen postat av psonpson
"Tillgängligheten till Arlanda har minskat"

https://www.tn.se/naringsliv/33345/rapport-tillgangligheten-till-arlanda...

Ett ganska märkligt sätt att säga att det går färre flajter till och från Arlanda. Av rubriken att döma
hade jag gissat att det enbart handlat om att det går färre tåg/bussar till och från Arlanda. För det är
ju det som ger tillgänglighet till en flygplats. Men aja.

En destination från Arlanda som går i rakt motsatt riktning är Toronto. Förra året började SAS flyga direkt Arlanda-Toronto. Första svenska direktlinjen till Kanada någonsin (eller åtminstone i "modern tid"). För två veckor kom beskedet att även Air Canada ska börja flyga direkt Arlanda-Toronto. Eftersom SAS och Air Canada i snar framtid inte kommer vara i samma allians längre, är det alltså fråga om konkurrens redan från start. Nu verkar det inte som om SAS och Air Canada kommer flyga Arlanda-Toronto samma dagar. Utom söndagar. Och då blir det desto mer spännande. Då kommer det vid 12-tiden gå två flygplan Arlanda-Toronto med bara 10 minuters mellanrum. Givetvis inte hållbart i längden. Jag tror Air Canada gissar (och nu aktivt försöker bidra till) att SAS lägger ner sin Arlanda-Toronto och fokuserar mer på Kastrup.


Det ligger väl i så fall i linje med att fokusera trafiken till Kastrup. Arlanda kan inte konkurrera med Kastrup som nordiskt nav, utan får förlita sig på egna direktlinjer.
#23 2023-12-17, 18:14
Ursprungligen postat av Mammutballe
Max på arlanda. Dom måste ju ha blivit rövknullade av Swedavia pga alla ombyggnationer. Från att ha haft tre restauranger så finns det bara en kvar. Kommer dom öppna någon fler? Den enda som finns kvar är den inne på terminal 5 som ständigt har långa köer.

Och när man har köat klart är alla sittplatser slut så man får stå och käka.
De förstörde ju tyvärr den Max som fanns i fyran vilket var den som hade flest platser.
#24 2023-12-28, 11:02
Nicke08
Arlanda har med stor framgång lyckats att handplocka personal med minsta möjliga servicekänsla.
Flygplatsen kännetecknar Sveriges utförsåkning.

Toaletterna är smutsiga. Städpersonal går så långsamt att man kan tro att de har somnat. Nystädade utrymmen luktar unket.

Swedavia AB:s egen personal verkar lägga stor möda på att se ut och agera som en Postkassörska från sjuttiotalet, sträng, bitter, oattraktiv och samtidigt med den klassiska statliga översittarstilen från epoken.

De har inte ens försökt att dölja att det pågår (sommar 2023) en massiv ombyggnation. Byggsopor liggandes utmed väggar. Byggdamm i luften. Makalöst. Plywood som tillfälliga väggar. Ett oväsen från maskiner som på ett jättelikt nybygge. Har aldrig upplevt liknande på någon annan flygplats.

Har själv rest i de flesta världsdelar, inklusive varit på flygplatser där det pågår byggnation. Där de givetvis sätter resenärernas säkerhet och välbefinnande främst.


Man kan ana hur ledarskapet är på denna arbetsplats.

Posten, Tullverket, Televerket & Sveriges Televisions avkommor har hamnat hos Swedavia.

Ledsamt att turister skall behöva få detta första & sista viktiga intryck om Sverige. Riktigt illa.

Priser, utbud och service på mat och dryck är skamligt usel. Smörgås och en öl nära 200kr. Ber man om en stout (i baren) vet inte ens personalen vad man efterfrågar.

Arlandas betyg 3/10 ett tydligt resultat av Äkta Svenskt Inkvoterat Ledarskap