Har business klass alltid varit så dyrt?

#49 2023-10-01, 21:34
Berkut
Ursprungligen postat av Assault12
Ja, det va ju det jag skrev ju😆

Haha sorry, det gjorde du ja..
#50 2023-10-04, 14:14
ozyrecon
Ursprungligen postat av Roffedyngis
Det handlar väl lite om hur man reser... Flyger du longhaul några gånger i månaden och ska vara fokuserad och prestera när du landar, eller åker du med frugan till Kanarieöarna en gång vartannat år..?


Precis. Jag åkte till Hong Kong för 2 månader sedan. Buisness dit och ekonomi hem. Jag köper inte snacket som många säger att man kan härda ut en sån lång resa i Ekonomi. Jovisst, man kan säkert det men sen blir ens första 2 dygn på destinationen helt förstörd eftersom man fått dålig sömn på vägen dit.
Buisness gjorde att jag kom fram helt utvilad och kunde köra på direkt, hur kul är det att resa +9 timmar i Ekonomi och sen va helt förstörd dagarna efter?
Sen förstår jag också att priset är högt, men man betalar som sagt inte dom summorna om man läser trådar på Flyertalk, skaffar kreditkort, sätter alarm på GF för olika rutter. Man får lägga ner lite tid för att hitta bra priser.

Dessutom betalar ju många inte cash för dom där biljetterna, man använder points ifrån typ Amex eller frequent flyer program. Den stora grupp som betalar dom biljetterna cash är företag med avtal, då oftast också reducerat.
#51 2023-10-04, 14:30
SkuttCobain
Ursprungligen postat av lone star
Kollar på långresa och tänkte få lite bättre standard. Så här ser det ut: 2 pers vanlig ekonomiklass ca 20-25tusen, 13-15 timmar flygtid enkel. business klass 50-55 tusen,20-25t enkel.business +70tusen, flygtid 16-17t enkel.

Ni som flugit business klass är det här normalt? Det är flyg i mars 2024. Ekonomiklassen är emirates, bästa flygplanen på sträckan Har ingen aning varför inte emirates business inte dök upp på business klass. Antingen mer än 80tusen eller fullbokat.

Erfarenheter?


Grejen med flygets prissättning är att business och första klass betalar i stort sett hela flighten. Finns ingen logik att betala 20-30 extra för en 2tums större skärm och 5cm extra benutrymme. Rekommenderar att krypa ihop i E-klass med resten av boskapen. Ta en whisky, på med lurarna och sovmasken så är du snart framme.
#52 2023-10-04, 14:32
george.sthlm
Ursprungligen postat av Assault12
Flyger en del med emirates, och det är dyrt med buisness- och firstclass ja. Emirates har börjat med något de kallar premium economy. Riktigt bra, med breda stolar och utfällbart benstöd. Men rätt dyrt det med. Dock är economy på emirates bra tycker jag, gott om benutrymme och gratis sprit 🍸


Premium economy på Emirates finns bara på A380, dvs inte från Arlanda & Kastrup som har gamla
B777.
#53 2023-10-04, 14:39
george.sthlm
Ursprungligen postat av lone star
Kollar på långresa och tänkte få lite bättre standard. Så här ser det ut: 2 pers vanlig ekonomiklass ca 20-25tusen, 13-15 timmar flygtid enkel. business klass 50-55 tusen,20-25t enkel.business +70tusen, flygtid 16-17t enkel.

Ni som flugit business klass är det här normalt? Det är flyg i mars 2024. Ekonomiklassen är emirates, bästa flygplanen på sträckan Har ingen aning varför inte emirates business inte dök upp på business klass. Antingen mer än 80tusen eller fullbokat.

Erfarenheter?


Priserna på business är närapå fördubblade från 2019.
Då kunde du flyga business med Qatar för 15.000 kr till Singapore, Bangkok, Hong Kong mm

För att inte tala om Norwegian longhaul's "halvbusiness" för 8-9.000 kr till Bangkok, New York, Florida
#54 2023-10-04, 14:40
george.sthlm
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Business är väl också att man betalar för att slippa pöbeln. Nu tillhör jag pöbeln själv, så jag skulle aldrig få för mig att betala en månadslön för att flyga business. Lägger hellre mina slantar på viktigare saker, så lider hellre.


Min erfarenhet är att dom som flyger business åker i tjänsten och förväntas
börja jobba när dom landar. Inte lägga sig och sova en dag.
Bolaget betalar.
#55 2023-10-04, 14:58
SkuttCobain
Ursprungligen postat av george.sthlm
Min erfarenhet är att dom som flyger business åker i tjänsten och förväntas
börja jobba när dom landar. Inte lägga sig och sova en dag.
Bolaget betalar.


Stämmer och stämmer inte. Vet inte hur många gånger jag stått på handikapptoaletten på PVG och försökt fräscha upp mig inför möten efter en E-klass flight samma dag.

MEN jag har ett tips, åk en dag innan. En extra natt på Pullman utan barn har ingen dött av än så länge.
#56 2023-10-04, 15:48
george.sthlm
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Stämmer och stämmer inte. Vet inte hur många gånger jag stått på handikapptoaletten på PVG och försökt fräscha upp mig inför möten efter en E-klass flight samma dag.

MEN jag har ett tips, åk en dag innan. En extra natt på Pullman utan barn har ingen dött av än så länge.


Visst, kan åka ut fredag, vila lör-sön och jobb på måndag. Det funkar.

Åker sällan med barn på jobbresor. Bor på Le Meridien i Shanghai. Starwood poäng jägare.
#57 2023-10-04, 16:55
Assault12
Ursprungligen postat av george.sthlm
Premium economy på Emirates finns bara på A380, dvs inte från Arlanda & Kastrup som har gamla
B777.


I know.