Har business klass alltid varit så dyrt?

#37 2023-10-01, 15:57
Capitan0
Betalade 23k t/r till Australien i business med Qatar 2019. Gick runt 15k t/r till Sydostasien för ett par år sedan. Priserna nu är löjliga. Som tur är har man en hel del eurobonus poäng och har kunnat boka flera business resor och även första klass.

Rekommenderar alla eurobonus
#38 2023-10-01, 16:17
Lostinflashback
Ursprungligen postat av Konfucius2
Han skrev bland annat i tjänst, betyder att arbetsgivaren står för notan


Jo men om han reser med familjen och reser i förstaklass så lär de inte vara gratis
#39 2023-10-01, 16:55
Assault12
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Business är väl också att man betalar för att slippa pöbeln. Nu tillhör jag pöbeln själv, så jag skulle aldrig få för mig att betala en månadslön för att flyga business. Lägger hellre mina slantar på viktigare saker, så lider hellre.


Håller generellt med med dig, men vid långflygningar kan det va nice med buisness. Jag brukar kunna uppgradera ibland när jag checkar in.
#40 2023-10-01, 17:30
immenhusen
Ursprungligen postat av HoraTheExplorer
Jag har aldrig förstått det här med att betala det dubbla tredubbla fyrdubbla för en bättre flygplansstol.

Jag har ingen prestige i det, enda jag kan tänka mig som kan ha nytta av att betala extra extra är väl sjukt överviktiga människor.


Då har du aldrig haft ett sådant yrke där du nästintill har tvingats bo på ett flygplan. Det är den kundkategorin affärsklass främst riktar sig mot.

/AI
#41 2023-10-01, 18:10
R5A
Ursprungligen postat av HoraTheExplorer
Jag har aldrig förstått det här med att betala det dubbla tredubbla fyrdubbla för en bättre flygplansstol.

Jag har ingen prestige i det, enda jag kan tänka mig som kan ha nytta av att betala extra extra är väl sjukt överviktiga människor.


Man vill inte sitta bakom lågbegåvade människor som fäller ner ryggstödet det första dom gör.
#42 2023-10-01, 18:25
Berkut
Ursprungligen postat av Assault12
Flyger en del med emirates, och det är dyrt med buisness- och firstclass ja. Emirates har börjat med något de kallar premium economy. Riktigt bra, med breda stolar och utfällbart benstöd. Men rätt dyrt det med. Dock är economy på emirates bra tycker jag, gott om benutrymme och gratis sprit 🍸

Men gratis sprit har du ju i billigaste economy också väl?
#43 2023-10-01, 18:52
bithax
Ursprungligen postat av Knickerbocker
Flyger aldrig något annat än business eller first, sedan tjugo år - det kostar men det är väldigt bekvämt. Oman vänjer sig och jag är inte överviktig. Jag tycker det är värt pengarnas.


Tycker man bränner så mycket pengar på flygresor ändå. Om man ändå ska till Thailand t.ex. då kan man ju unna sig och gå ut och käka eller ha någon natt på ett lite bättre hotel i stället för att åka i en bekväm flygstol, tycker jag.

Eller åka taxi överallt, för det har man råd med i Thailand.
#44 2023-10-01, 19:06
Assault12
Ursprungligen postat av Berkut
Men gratis sprit har du ju i billigaste economy också väl?


Ja, det va ju det jag skrev ju😆
#45 2023-10-01, 19:11
RandomWanderer
Ursprungligen postat av lone star
Kollar på långresa och tänkte få lite bättre standard. Så här ser det ut: 2 pers vanlig ekonomiklass ca 20-25tusen, 13-15 timmar flygtid enkel. business klass 50-55 tusen,20-25t enkel.business +70tusen, flygtid 16-17t enkel.

Ni som flugit business klass är det här normalt? Det är flyg i mars 2024. Ekonomiklassen är emirates, bästa flygplanen på sträckan Har ingen aning varför inte emirates business inte dök upp på business klass. Antingen mer än 80tusen eller fullbokat.

Erfarenheter?


Ja helt normalt. Åker mycket business class själv, enbart kanskr man skulle kunna säga.

Men det är stor skillnad mellan flygbolagen på både pris och vad du faktiskt får ut av biljetten.

Emirates är en av de dyraste och business class där skulle kosta dubbla som du är inne på.

"Business" class är just det, framtaget för företag.

Jag har eget företag som betalar kostnaden och då känns det inte mycket alls för det du får ut.

Business/First class är också det som håller igång flygindustrin. Utan dem skulle inget bolag ha råd att köra Ekonomi.

Något att tänka på för alla er som åker snorbillig Ekonomi där bolaget generellt går back på varje stol och resa.
Alla ni är svagbegåvade och gnäller högt på alla som åker lite finare av avundsjuka för ni har noll kunskaper och förståelse för business.
Ja verkligheten är hård att höra jag vet...
#46 2023-10-01, 19:55
Flygbiljetter säljs i olika bokningsklasser (även inom de olika kabinklasserna) som har olika pris. Om du betalar sådana priser för business är det för att de billigare bokningsklasserna är slut på just den flighten.

Innan pandemin gick det ofta att hitta interkontinental business för 15-20k hos de stora bolagen, de brukar ha kampanjer då och då.

Även de billigaste biljetterna är dyrare nu ja, men om du är flexibel med datum och bolag finns det ofta longhaul runt 25-30 i business.

Edit: aha, såg att det var 2 pers, då låter det normalt ja.
#47 2023-10-01, 20:11
Proklos
Ursprungligen postat av d99mlu
Flygbiljetter säljs i olika bokningsklasser (även inom de olika kabinklasserna) som har olika pris. Om du betalar sådana priser för business är det för att de billigare bokningsklasserna är slut på just den flighten.

Innan pandemin gick det ofta att hitta interkontinental business för 15-20k hos de stora bolagen, de brukar ha kampanjer då och då.

Även de billigaste biljetterna är dyrare nu ja, men om du är flexibel med datum och bolag finns det ofta longhaul runt 25-30 i business.

Edit: aha, såg att det var 2 pers, då låter det normalt ja.



Många parametrar inverkan på priset vad gäller first class och business class.

1. Flygbolag
2. Datum och tid
3. Efterfrågan
4. Direktflyg till destinationen eller mellanlandning.

Generellt sätt kan man säga att bokar du i mycket god tid är priset billigare.

Och det som definitivt gör stor skillnad i pris är flygbolag och antal stopp.
#48 2023-10-01, 20:13
Roffedyngis
Det handlar väl lite om hur man reser... Flyger du longhaul några gånger i månaden och ska vara fokuserad och prestera när du landar, eller åker du med frugan till Kanarieöarna en gång vartannat år..?