Patriks flyg fanns inte, betalade 30 tusen till.

#13 2023-11-04, 21:39
dazzy
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ah, that makes sense
Fanns ju ändå en hyfsat billig resa i morgon Söndag för eftersläntrarna.

Fast nu var det torsdag han skulle åka hem på och behövde komma hem till.
Söndag var troligen försent.
#14 2023-11-05, 01:15
backvudejaflash
Finns det någon bra generell förklaring till alla dessa snyftartiklar?
HUr mkt kan han ha fått betalt från aftonbladet?

Sorterar man på dyrast biljetter finns det från 70k och neråt, det flyger imorgon bitti
En hel del biljetter strax under 30k verkar vara något pristak, för fyra pers

Han tittade på departures och köpte biljetter på nästa flyg som gick
Någon timme innan avgång kanske det är dyrt
#15 2023-11-05, 11:46
Nyq76
Hej!

Det är jag som är drabbad. Ingen snyft historia här.
Frågeställningen handlar inte om huruvida det fanns billigare biljetter hem. Vem bär ansvaret och varna andra.

Torsdagen fanns det inga biljetter hem för 4 pers när jag pratade med Tickets kundtjänst.
Fredagen fanns några med mellanlandning men de tog slut medan vi pratade i telefon. Notera att era prisförslag ni får upp är oftast för 1 pers. Ska ni slå igenom en bokning för 4 så existerar de oftast inte.

Vem bär ansvaret? Ticket som sålt resan och jag har ett köpeavtal med och inte utfört sin tjänst? Vueling som ställde in planet utan information?
För mig är det glas klart. Jag reklamerar Ticket. Därefter så får Ticket reklamera sin flygleverantör Vueling.
#16 2023-11-05, 11:49
Nyq76
Jag har varken fått eller begärt pengar av media. Det är inte mitt primära mål. Mitt mål är att varna andra och belysa ett problem i res/ flygbranschen.

Inget snyftade här
#17 2023-11-05, 16:53
Giant Squid
Ursprungligen postat av Nyq76
Hej!

Det är jag som är drabbad. Ingen snyft historia här.
Frågeställningen handlar inte om huruvida det fanns billigare biljetter hem. Vem bär ansvaret och varna andra.

Torsdagen fanns det inga biljetter hem för 4 pers när jag pratade med Tickets kundtjänst.
Fredagen fanns några med mellanlandning men de tog slut medan vi pratade i telefon. Notera att era prisförslag ni får upp är oftast för 1 pers. Ska ni slå igenom en bokning för 4 så existerar de oftast inte.

Vem bär ansvaret? Ticket som sålt resan och jag har ett köpeavtal med och inte utfört sin tjänst? Vueling som ställde in planet utan information?
För mig är det glas klart. Jag reklamerar Ticket. Därefter så får Ticket reklamera sin flygleverantör Vueling.

Hej.
Kul att du som insider deltar i tråden.
Mina sökningar var på 2 vuxna 1 barn och 1 ungdom , 1 handbagage + 1 väska var, de existerade.Jag gick hela vägen till bokning. Men jag förstår nu att det var höstlovsavslut. Så då är det väl ett annat tryck.

Du kontaktade alltså expressen det första du gjorde när du kom hem? Innan du fått något svar Ifrån Ticket eller Vueling om rek, eller vem som bär ansvar? Hade det inte varit bättre att vänta in deras besked. Det är möjligt att artikeln kommer lägga lite press på dem dock.
Sannolikt kommer du ersättas den förlorade hemresan, men inte för din nya biljett.
Sen är det svårt att bevisa att man "inte" har informerats. De kan hävda motsatsen.
Man vet ju inte hur Tickets försäljare agerar heller i en för kunden paniksituation, de kan ju lura på en dyrare alternativ. Därför är det bättre att boka själv.

Välkommen hem ivarjefall.
#18 2023-11-05, 19:12
Nyq76
Jag klarar att bära den här kostnaden.
Det handlar inte om det.
Angående olika flygalternativ så tänker jag inte gagga om det. Jag har rest så mycket både privat och i tjänst. Vet vilka alternativ som jag hade i torsdags kl 12:30. Min ambition är att hjälpa andra.
Grundproblemet är att man köper en tjänst av Ticket och som jag betalar för. De kan inte leverera tjänsten. I alla andra affärer så reklamerar man följande. Konsument reklamerar Ticket, därefter får Ticket reklamera under leverantör Vueling .
Jag var i kontakt med Ticket redan i torsdags och de hänvisar att de tar inte hand om ärenden rörande lågprisflyg. Jag har försökt kontakta Vueling i Spanien+ GB utan resultat.
#19 2023-11-05, 19:37
Giant Squid
Ursprungligen postat av Nyq76
Jag klarar att bära den här kostnaden.
Det handlar inte om det.
Angående olika flygalternativ så tänker jag inte gagga om det. Jag har rest så mycket både privat och i tjänst. Vet vilka alternativ som jag hade i torsdags kl 12:30. Min ambition är att hjälpa andra.
Grundproblemet är att man köper en tjänst av Ticket och som jag betalar för. De kan inte leverera tjänsten. I alla andra affärer så reklamerar man följande. Konsument reklamerar Ticket, därefter får Ticket reklamera under leverantör Vueling .
Jag var i kontakt med Ticket redan i torsdags och de hänvisar att de tar inte hand om ärenden rörande lågprisflyg. Jag har försökt kontakta Vueling i Spanien+ GB utan resultat.

Om jag ska vara djävulens advokat så har det ju varit helg. Man får väl ge dem några arbetsdagar till att höra av sig. Det är möjligt att de kommer ducka dig helt och försöka trötta ut dig.
Ticket å sin tur har väl det skrivet i finstil någonstans i sitt avtal hur de agerar.
Skulle vara bra om du hittade någon annan som råkade ut för samma sak på den flighten.

EDIT: Jag ser nu att de har telefontid även på helgen. Du har alltså fått direkt nobben till kompensation utav Vueling? Vad var deras skäl till detta då?
EDIT2
Det tar ett tag om de ska analysera vad som har hänt, de måste bekräfta för sig själva att de inte skickat någon info till dig. Rent teoretiskt skulle det kunna vara du som klantat dig.
Men först måste de ha en fullständig request.. Den borde väl kanske gå att lämna online?
#20 2023-11-05, 20:05
Nyq76
Varken jag eller någon från media har lyckats komma i kontakt med någon från Vueling sedan i Torsdags per telefon. Nu har även ett längre mail skickat till Vueling. Tyvärr så verkar det som att de satt i system och inte vara anträffbara enligt både tripadvisor och Flashback. Obegripligt att de får verka i Skandinavien och att Ticket låter Vueling använda sin plattform.
#21 2023-11-05, 21:24
Giant Squid
Ursprungligen postat av Nyq76
Varken jag eller någon från media har lyckats komma i kontakt med någon från Vueling sedan i Torsdags per telefon. Nu har även ett längre mail skickat till Vueling. Tyvärr så verkar det som att de satt i system och inte vara anträffbara enligt både tripadvisor och Flashback. Obegripligt att de får verka i Skandinavien och att Ticket låter Vueling använda sin plattform.

Hoppas du får något svar.
Du har kollat skräpmappen bland e-mailen?
Man har också visst rekommenderat egenansvar att själv konfirmera sin resa ca 48 timmar innan avgång.
Ticket kan du nog glömma, detta står i reseavtalet.

citat:

10.0.2
......... I de fall du önskar reklamera något som inträffat i samband med transporten, såsom t ex förlorat bagage, inställda flygningar eller andra omständigheter som ligger utanför vår kontroll ska denna reklamation omedelbart ställas direkt till berört transportbolag

11.0.1 Avtalet för flygningen tecknas mellan dig som kund och flygbolaget. Vi agerar endast som förmedlare och är därmed inte part i avtalet

11.0.10 Vi ansvarar inte för felaktig information från flygbolaget gällande eventuella mellanlandningar, samt missat flyg beroende på av resenär ej noterad tidtabellsändring

12.0.5 I de fall din resa får en tidtabellsförändring informeras du normalt om detta endast via e-post innehållande den nya tidtabellen. Den skickas till den e-postadress du angav vid bokningstillfället. Som resenär bör du därför kontinuerligt kontrollera om du erhållit e-post från oss. Detta behöver man även göra innan hemresa. Flygdetaljer för er resa ska även kontrolleras genom att klicka på tidigare erhållen biljettlänk. Denna hålls ständigt uppdaterad med senaste information om din resa.

Den här var lite lurig av Ticket dock.

12.0.4 Om du väljer att anlita oss för att ansöka om återbetalning från flygbolaget så kommer vi ta ut en administrativ avgift på 195 SEK/resenär för inrikesflyg, 395 SEK/resenär för utrikesflyg inom samma kontinent, eller 595 SEK/resenär för interkontinentala flyg. Denna avgift dras av från eventuell återbetalning som erhålles från flygbolaget

https://m.ticket.se/info/villkor

Kolla om det fortfarande fungerar att klicka på biljettlänken, om informationen är uppdaterad till den nya avgången.
Den härliga världen med lågprisbolag.....
#22 2023-11-05, 22:09
Nyq76
Tack så mycket! Den sista delen hade jag faktiskt inte koll på. Dvs att man verkar kunna anlita Ticket för återbetalning från flygbolagen för en mindre kostnad. Den här texten har jag inte sett i mitt avtal med Ticket och lustigt att ingen på Ticket varken har nämnt eller erbjudit mig den hjälpen. Min hemresa biljett med Vueling såg inte ut som utresan. Den var nämnd som Travel Intenarity.
Jag frågade Ticket, gäller den som biljett.
Absolut svarade dem. Tyvärr finns det ingen länk eller en övrigt från min Travel Intenarity.
#23 2023-11-06, 12:31
Tråden blev ju intressant. Ticket tappar i anseende (om de haft nåt). Det här är ju som om man går in på en restaurang, inte får nån mat och efter ett par timmar bemöts av att "för en kostnad av 195 kronor kan vi fråga kocken".
#24 2023-11-07, 12:08
george.sthlm
Ursprungligen postat av Nyq76
Jag har varken fått eller begärt pengar av media. Det är inte mitt primära mål. Mitt mål är att varna andra och belysa ett problem i res/ flygbranschen.

Inget snyftade här


Den som bär ansvaret är ju flygbolaget Vueling.

Resebyrån har sålt en biljett och är inte ansvarig för flygbolagets agerande.