Varför skiter folk i att sätta mobilen i flygplansläge?

#49 2024-03-06, 14:52
Norrmalmsreglering
Ursprungligen postat av Nigarn
Förr kunde det störa navigering utrustningen ombord, men nuförtiden är allt så modernt på de flesta flyg att det är onödigt med flightmode, enda anledningen man har kvar det är för att hålla passagerare fokuserade, det finns så klart undantag.


Vad är det för undantag? Har du några källor eller är det rena spekulationer du kommer med? Alla dina påståenden låter som bullshit.

Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är nånting med trycket mot magsäcken i kabinen. Många blir dåliga av just sittandet plus trycket.


Bästa svaret! 👍
#50 2024-03-06, 15:17
psykadelikatessen
Det fanns aldrig någon risk med mobiltelefoner på flyg - det fanns farhågor att mobiltelefonernas strålning/signaler skulle kunna störa flygplanets utrustning, men det har aldrig hänt.
Det finns en incident i alla år av flyghistoria där ett flygplans utrustning visade lite fel, och eftersom man inte fann någon orsak så misstänkte man störning från någon typ av sändarfrekvens, och därav förbudet.

Det är inte, och har aldrig varit, en säkerhetsrisk. Strålning och signaler är överallt på och runt jorden, och några mobiltelefoner på planet skulle aldrig göra någon skillnad.

Samma sak med jordnötter ombord på plan och bussar; det går inte att få allergisk reaktion av jordnötter via "luftburen kontaminering" - däremot är vissa allergiker så rädda och oroliga att de får panikattacker, som orsakar andnöd osv osv och därför har det blivit förbjudet, trots att det sen länge är motbevisat

//Mina föräldrar var reguljärflygspiloter och jag jobbar med wifi-teknik
#51 2024-03-06, 16:13
Thyrell
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Fler och fler skiter i att sätta sin mobil i flygplansläge när de flyger. Senast i dag frågade jag en person brevid hur denne kunde skicka meddelanden trots att telefonen ska vara i flygplansläge, och fick svar att eftersom vi snart skulle landa så hade denne täckning och kunde då använda telefonen, min poäng föll alltså platt.

Har ni också märkt av denna trend? Är det ett hot mot flygsäkerheten? Om det inte är någon fara, varför blir man i så fall beordrad att sätta sin mobil i flygplansläge?


Du tror på fullaste allvar att du skulle få ta med din telefon in i flygplanet om det var farligt att inte ha den i flight mode?
Om det skulle vara farlig, så hade det funnits speciella påsar att lägga telefonen i och du hade varit tvungen att stänga av den, under övervakning, vid incheckning och sedan skulle telefonerna få åka i en speciell låda.
#52 2024-03-06, 16:48
casii
Ska sätta mig på flyget om två timmar.
Har laddat ner en serie på paddan och behöver Bluetooth till mina lurar.
Så det är min anledning till att jag skiter i flygplansläge.
#53 2024-03-06, 16:56
apalle
Ursprungligen postat av casii
Ska sätta mig på flyget om två timmar.
Har laddat ner en serie på paddan och behöver Bluetooth till mina lurar.
Så det är min anledning till att jag skiter i flygplansläge.


Vilken exakt är anledningen? Bluetooth funkar ju även om du har flygplansläge.
#54 2024-03-06, 18:36
outtogetya
När jag flög senast (December, 2023) tvingade piloten alla passagerare att stänga av mobilerna när vi skulle landa (flygplansläge räckte alltså inte). Han hävdade att eftersom det var otroligt dålig sikt och han inte överhuvudtaget såg marken så behövde han så hög precision som möjligt på mätinstrumenten. Det vore ett märkligt agerande om mobiler verkligen har noll påverkan.
#55 2024-03-06, 18:42
nickeh84
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Det där är uppenbarligen en myt, om det på riktigt var en risk för att mobiler skulle slå ut flygplanets elektronik skulle aldrig telefoner tillåtas på flygplan, det säger sig självt


Exakt. Om det fanns någon allvarlig risk så hade folk ej fått ha tillgång till telefonerna under resan.

Hur många olyckor har påslagna mobiler orsakat? Förmodligen ingen alls.
#56 2024-03-06, 19:11
hetabengt
Ursprungligen postat av outtogetya
När jag flög senast (December, 2023) tvingade piloten alla passagerare att stänga av mobilerna när vi skulle landa (flygplansläge räckte alltså inte). Han hävdade att eftersom det var otroligt dålig sikt och han inte överhuvudtaget såg marken så behövde han så hög precision som möjligt på mätinstrumenten. Det vore ett märkligt agerande om mobiler verkligen har noll påverkan.


"Tvingade"?

Gick kabinpersonalen runt och samlade in allas telefoner? Om inte ... så var det nog inte så viktigt.
#57 2024-03-06, 19:47
peterpanp
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Fler och fler skiter i att sätta sin mobil i flygplansläge när de flyger. Senast i dag frågade jag en person brevid hur denne kunde skicka meddelanden trots att telefonen ska vara i flygplansläge, och fick svar att eftersom vi snart skulle landa så hade denne täckning och kunde då använda telefonen, min poäng föll alltså platt.

Har ni också märkt av denna trend? Är det ett hot mot flygsäkerheten? Om det inte är någon fara, varför blir man i så fall beordrad att sätta sin mobil i flygplansläge?


Främsta anledningen är att det potentiellt stör mobiloperatörerna och nätfunktionen om man når olika celler på samma frekvens.
#58 2024-03-06, 19:52
Här också som tecknad film (4 min, poäng: tekniken på marken störs)
https://www.youtube.com/watch?v=iKYHf22qVdM
#59 2024-03-06, 21:40
Neida
Ursprungligen postat av Neksnor
Det funderas väl på att plocka bort kraven på flygplansläge (som av någon anledning inte verkar gälla ex wifi och bluetooth)?
Annars brukar det gå bra att kommunicera ungefär som vanligt med hjälp av flygplanets wifi.

Jag hoppas att flygbolag redan nu funderar på interna regler om att telefoner ska användas på ett ljudlöst sätt eller att man kanske får välja vissa rader om man vill kunna prata i telefon under flygningen.


Telefonen fungerar inte under större delen av flygningen på 10 000 m höjd i 900 km/h. Tror orsaken är att det blir lite för många snabba byten av sändare att koppla upp sig på. Att det inte fungerar vet jag men orsaken kan kanske någon kunnig korrigera!?
#60 2024-03-06, 21:58
krekola
Det fattar väl alla att det är fett ohälsosamt att sitta i en Faradaybur med tusen mobiler som skickar ut EMF på maximal effekt för dom inte kan hitta någon mast. Det är ju som att flyga i en mikrovågsugn.