Köra hem bil från Qatar till Sverige.

#121 2024-03-18, 22:25
LDRLDR
Ursprungligen postat av PianoHitler
Totalen blir nog där nånstans, vilket jag är beredd att betala. Vet ej hur det fungerar om jag är vållande till olycka i turkiet, får hoppas på de bästa. Det finns internationella försäkringsbolag som man kan använda sig av, hyrde bil i Taiwan en gång och köpte försäkringen online via chassinumret. Fungerade superbra.


Du kan kolla på teamodiffat,på youtube de körde hem en bil från Cypern till Sverige enorma problem och förseningar,.nu är det kanske mindre smidigt därifrån ingen aning.
#122 2024-03-18, 22:29
Hamleys
Ursprungligen postat av PianoHitler
Totalen blir nog där nånstans, vilket jag är beredd att betala. Vet ej hur det fungerar om jag är vållande till olycka i turkiet, får hoppas på de bästa. Det finns internationella försäkringsbolag som man kan använda sig av, hyrde bil i Taiwan en gång och köpte försäkringen online via chassinumret. Fungerade superbra.



Låter ju jävligt kul om än ganska dumt.
Sällsynt dålig timing säkerhetspolitiskt men ett minne för livet om du kommer hem med bilen!
#123 2024-03-18, 22:33
PianoHitler
Ursprungligen postat av Hamleys
Låter ju jävligt kul om än ganska dumt.
Sällsynt dålig timing säkerhetspolitiskt men ett minne för livet om du kommer hem med bilen!


Ja de är jävligt dumt, de är därför jag för det. De resorna som ger mig mest är dom som utmanar mig mest. Om jag nu lyckas med resan så kommer de ge mig många bra erfarenheter, det är något jag kommer leva på länge. Då jag väl gjort allt i min makt inför planeringen med dokument o dylikt så får jag luta mig tillbaka och lita på turen.
#124 2024-03-18, 22:34
PianoHitler
Ursprungligen postat av Tjoflo
Är du smart gör du en YT video på det hela. Den blinde som åker runt med lokalbussar har 350k views.


Har redan en youtubekanal där jag laddat upp mina tidigare äventyr, även det är ett stort intresse jag har. Dokumentation av verkligheten. Så har tänkt ta med mina kameror och dokumentera resan, dock på ett annat konto för att inte röja min identitet.
#125 2024-03-18, 22:48
gratrunkarn
Ursprungligen postat av PianoHitler
Hej alla,

Vill först berätta mer om min bakgrund; jag är en man i tjugoårsåldern, bosatt i Mellansverige, jag skulle beskriva mig som en riktig äventyrare med dragning till risker, detta även utan konsekvenstänk. Jag har tidigare genomfört liknande långväga resor, kört genom Moçambique och Sydafrika själv, besökt slummen i Etiopien, Sri Lanka osv.

Jag är just nu i planeringsfasen inför en resa från Qatar till Sverige i november. Kommer ta flyget till Doha och sedan besöka olika bilhandlare för att köpa en bil (har redan skapat kontakt med firmor där nere). Har riktat in mig på SAAB, har ju läst en del om dessa övergivna SAABar som står där nere i öknen helt rostfriaÂ… Har gjort det till min uppgift att rädda hem en av bilarna till dess ursprung, Sverige.

Nedan följer en översikt av min planerade resa samt några funderingar jag har.

Planerad rutt:
Startpunkt: Doha, Qatar. Jag kör sedan in i Saudiarabien (Var här 2023, trevligt land), sedan upp via Dammam och korsar sedan gränsen in i Kuwait (Var här 2022, också trevligt). Nu vidare till Irak, kör utanför Basra sedan igenom Baghdad och upp mot Mosul för att slutligen ta mig in i Turkiet, här är jag safe och har bara 48h av Europa kvar.
Slutdestination: Stockholm, Sverige. Total resa: 75 timmar och 720 mil.

Frågor och funderingar:
1. Min oro ligger i passagen in i Irak, framförallt nu med det sverigehatet som brett ut sig. Har försökt få kontakt med Iraks ambassad här i Stockholm men inte fått svar på mina frågor. Vet ni något om passagen in i Irak som vit svensk medborgare, vilka är svårigheterna?

2. Vidare då man väl är inne i Irak: har tänkt mig korsa landet på en dag. Det tar ungefär 12 timmar, så börja vid 05:00 på morgonen och sedan köra rakt igenom. (Skulle dock vilja försöka tämja min rädsla med lite nöje, besöka Babylon och monument från Mesopotamien osv). Har ni några tips då man är i Irak? Hur stor makt har islamiska staten i dagsläget, eventuella vägspärrar, faror osv?

3. En alternativ rutt jag utarbetat är upp istället genom Jordanien och sedan snabbt genom Israel och Libanon för att korsa genom Syrien in i Turkiet. Är de säkrare?


// Allt gott


har i skälv skört många gånger i mellan qatar och svergie ock bäst är sauidi - israel - egypt - båt till italeien ock sen köra hem hela vägen skälv från där inga problem igenkligen hoppas du går bra billig bensin i saudi men problem iblan i tull i egypten
#126 2024-03-18, 22:53
PianoHitler
Ursprungligen postat av gratrunkarn
har i skälv skört många gånger i mellan qatar och svergie ock bäst är sauidi - israel - egypt - båt till italeien ock sen köra hem hela vägen skälv från där inga problem igenkligen hoppas du går bra billig bensin i saudi men problem iblan i tull i egypten


Isf har du ju inte kört bil från Qatar till Sverige? Du har åkt båt till Sverige, ja de är sant. HÅLL DIG TILL TOPIC
#127 2024-03-19, 10:45
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av PianoHitler
Ja de är jävligt dumt, de är därför jag för det. De resorna som ger mig mest är dom som utmanar mig mest. Om jag nu lyckas med resan så kommer de ge mig många bra erfarenheter, det är något jag kommer leva på länge. Då jag väl gjort allt i min makt inför planeringen med dokument o dylikt så får jag luta mig tillbaka och lita på turen.


Det finns grader av dumhet och jag vill nog påstå att detta ligger i den övre delen av skalan.

Vad innebär att misslyckas med resan? Att tvingas lämna bilen och ta flyget hem? Att komma hem i kista, att sitta inspärrad hos IS i några år tills svenska regeringen i hemlighet friger ett par dömda terrorister i utbyte mot dig?

Seriöst, tänk över detta jävligt noga och prata till exempel med folk som har släkt där nere. Väljer du ändå att åka så skaffa dig kontakter på plats i Irak! Kontakter som kan tipsa om "säkra" vägar och ställen att övernatta på. Och som kan agera tolk och förklara dina avsikter när du stoppas vid vägspärrar.

Bli inte en ny Jan Braunisch. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G15rPQ/forsvunne-jan-hittad-dod-i-colombia
#128 2024-03-19, 15:41
JackBlack
Köra en bil 720 mil på kort tid är riskabelt bara det. Du kan ju råka ut för något haveri och bli stående.
#129 2024-03-19, 15:41
outtogetya
Irak är den svaga punkten. Resten skall nog inte vara några problem. Har åkt buss från Iran till Irakiska Kurdistan, och sedan därifrån till Turkiet (10 år sedan). Det var inga problem, men då undvek jag Mosul och det hade jag nog valt idag också.

Mitt tips rent säkerhetsmässigt hade varit att köra över Kuwait och in genom Iran istället. Sedan in i Irakiska Kurdistan från Iran, för att tillbringa minimal tid på vägarna i Irak. Har liftat i den delen av Iran och det var inga som helst problem. Lycka till.
#130 2024-03-20, 05:37
Majasmoker
Ursprungligen postat av PianoHitler
Tror faktiskt inte att det blir en särskilt dyr bil, har riktat in mig på Saabar efter 2010, helst en riktigt ovanlig XWD med V6 eller dylikt, dom är faktiskt billigare i Qatar än här just pga bristen av det sentimentala värdet som Saab har för oss svenskar


Ursprungligen postat av PianoHitler
Därför att jag vill köra bilen genom diverse länder. Hade jag bara velat ha en Saab så hade jag köpt en i Sverige, vilket jag inte vill.

Och det är ingen gammal Saab, har siktet inställt på en 2011 XWD V6 som gått under 10k.
Jag har en från 2008. Den har haft sina krämpor & besvär men jag har kört den från 2015. Från runt 12000 till 19000 mil. Har aldrig blivit stående. Kan dock inte säga hur många mil jag har kört utan minsta lilla problem eller service. Men jag skulle inte vara väldigt orolig för bilens skull om det är ett bra ex.

Jag tipsar om att köpa dig en eSID 3 eller en MaptunerX. Den senare kanske rentav innehållande steg 1 eller 2 för en lite roligare & behagligare resa. Självklart köper du en med tomatlåda 🍅
Det första du ska göra med tanke på att den har bott i öknen är att göra ett fullständigt byte av automatoljan. I synnerhet om den dessutom har dragkrok. Man vet ju aldrig vad galna araber kan ha velat köra med på kroken! 3 kor till hemgiften eller nåt. Det sliter kan jag lova.

Bara i Norge en varm sommardag så kunde jag avläsa en kraftig stigning från normala 80-90 grader på landsväg till närmare 120 åkandes uppåt på kurviga vägar med ett par passagerare. Oljan degenereras i stigande takt över de siffrorna. För att inte tala om när jag bara backade upp en tom trailer till sommarstugan. Ingen märkvärdig backe i sig men man får krångla lite för att komma rätt & den är lite brant men då drog tempen iväg fort som fan.

Ursprungligen postat av JackBlack
Köra en bil 720 mil på kort tid är riskabelt bara det. Du kan ju råka ut för något haveri och bli stående.
Jag ska serva min om nån vecka. Efter det åker jag säkert större delen av året utan problem. Låt vara i Sverige eller Norge, men ändå. Det blir säkert en häftig resa om alla papper är redo. Men jag själv skulle aldrig våga, inte för bilens skull då....
#131 2024-03-20, 21:51
PianoHitler
Ursprungligen postat av Majasmoker
Jag har en från 2008. Den har haft sina krämpor & besvär men jag har kört den från 2015. Från runt 12000 till 19000 mil. Har aldrig blivit stående. Kan dock inte säga hur många mil jag har kört utan minsta lilla problem eller service. Men jag skulle inte vara väldigt orolig för bilens skull om det är ett bra ex.

Jag tipsar om att köpa dig en eSID 3 eller en MaptunerX. Den senare kanske rentav innehållande steg 1 eller 2 för en lite roligare & behagligare resa. Självklart köper du en med tomatlåda 🍅
Det första du ska göra med tanke på att den har bott i öknen är att göra ett fullständigt byte av automatoljan. I synnerhet om den dessutom har dragkrok. Man vet ju aldrig vad galna araber kan ha velat köra med på kroken! 3 kor till hemgiften eller nåt. Det sliter kan jag lova.

Bara i Norge en varm sommardag så kunde jag avläsa en kraftig stigning från normala 80-90 grader på landsväg till närmare 120 åkandes uppåt på kurviga vägar med ett par passagerare. Oljan degenereras i stigande takt över de siffrorna. För att inte tala om när jag bara backade upp en tom trailer till sommarstugan. Ingen märkvärdig backe i sig men man får krångla lite för att komma rätt & den är lite brant men då drog tempen iväg fort som fan.

Jag ska serva min om nån vecka. Efter det åker jag säkert större delen av året utan problem. Låt vara i Sverige eller Norge, men ändå. Det blir säkert en häftig resa om alla papper är redo. Men jag själv skulle aldrig våga, inte för bilens skull då....


Tja, tack för ett utförligt svar–jag var lite otydlig i TS, har inte tänkt köpa en som STÅR i öknen utan en som gjort de men nu brukas av någon arab. Har hittat en 2010 somsagt med v6! Ska fixa alla papper och de innan avfärd, det mesta är dock fixat. Försäkring tull osv är klart. Ska kika på Maptuner, tror du att det kan göra bilen säkrare att köra? Tänker att det tvärtom är mer påfrestande för drivlinan och motorn? Har haft en gammal 95 förut, steg 3 300hk, riktigt bra bilar.
#132 2024-03-21, 05:57
Majasmoker
Ursprungligen postat av PianoHitler
Tja, tack för ett utförligt svar–jag var lite otydlig i TS, har inte tänkt köpa en som STÅR i öknen utan en som gjort de men nu brukas av någon arab. Har hittat en 2010 somsagt med v6! Ska fixa alla papper och de innan avfärd, det mesta är dock fixat. Försäkring tull osv är klart. Ska kika på Maptuner, tror du att det kan göra bilen säkrare att köra? Tänker att det tvärtom är mer påfrestande för drivlinan och motorn? Har haft en gammal 95 förut, steg 3 300hk, riktigt bra bilar.
Njaä säkrare blir den ju inte om du inte behöver några extra hk & vrid för att ta dig iväg från en sandstorm. Annars har de ju rätt bra kraft ändå de där.

Jodå, jag såg att du inte ska leta efter ett "ökenfynd" men automatvätskan slits hårt över vissa temperaturer & jag tänker mig att man därnere uppnår dessa grader oftare än här. Med en eSID eller maptuner kan du för övrigt se tempen på vätskan på panelen med esid & i maptunern om du har en sån. Även fyrhjulstempen ser man.

När jag åker runt nu på vintern så är automaten knappt 80 grader ute på sträckkörning landsväg. Fyrhjulsdriften runt 20. Varma sommardagar med stadstrafik närmar vi oss 100 har jag för mig. Uppåt 40 för fyrhjulsdriften. Jag hade nån tabell nånstans som visade automatvätskans snabbare degenerering vid ökande temp. Intressant. Under en viss temp så kan man köra bra länge medan den snabbt slits över vilken temp det nu var. Gäller såklart motorolja också men det blev så tydligt när jag såg den grafen.

Bilen kanske har fungerande däcktryckssensorer men normalt får man bara en varning på panelen, med esid så kan du se trycket för varje enskilt däck. Trevligt att veta om det råkar vara pyspunka. Så kan man fylla i god tid.

Maptunern är ganska dyr förstås. eSID kostar 2000 men det tycker iaf jag själv är värt med de finesser som kommer. Felkoder kan den såklart också läsa & radera.

(Nej, jag jobbar inte med eller för Maptun eller nån annan motsvarande.....)