Köra hem bil från Qatar till Sverige.

#109 2024-03-18, 21:44
PianoHitler
Ursprungligen postat av handtralala
Du behöver ett carnet de passage, normalt på flera gånger fordonets värde, som du betalar inna avfärd. Blir fordonet stulet eller förstört under resan är din carnet förverkad och du får inte tillbaka dina pengar. Själva funktionen med ett carnet år att undvika att man tar in ett fordon i ett land som turist för att sedan sälja det i landet och därmed undvika importtullar. Alltså är detta något som det tas allvarligt på i många länder.


Vad jag kan se så behövs inte något CPD i de länderna jag tänker besöka, Iran och syrien kräver det men har ej tänkt att åka in där. https://en.wikipedia.org/wiki/Carnet_de_Passages_en_Douane
#110 2024-03-18, 21:47
Running_man
Ursprungligen postat av PianoHitler
Därför att jag vill köra bilen genom diverse länder. Hade jag bara velat ha en Saab så hade jag köpt en i Sverige, vilket jag inte vill.

Och det är ingen gammal Saab, har siktet inställt på en 2011 XWD V6 som gått under 10k.

Jahaaa

När jag läste Qatar och övergiven bil i öknen så tänkte jag på alla gamla klassiker ute i öknen som lämnats av sina ägare då dom exempelvis flyr utomlands p.g.a. skulder.

Stor skillnad på en XWD från 2011 och den 900 Turbo-cabben från 1989 jag såg framför mig...

Låter som en kanonplan då. Jag hade kontaktat ambassaden i Bagdad och frågat om tips, vilka vägar man bör ta o.s.v.
#111 2024-03-18, 21:51
PianoHitler
Ursprungligen postat av PianoHitler
Vad jag kan se så behövs inte något CPD i de länderna jag tänker besöka, Iran och syrien kräver det men har ej tänkt att åka in där. https://en.wikipedia.org/wiki/Carnet_de_Passages_en_Douane


Mitt fel, läste mig vidare nu. CPD behövs tydligen i Irak men även Qatar och Kuwait. Får fixa ett sånt innan avfärd
#112 2024-03-18, 21:52
PianoHitler
Ursprungligen postat av Running_man
Jahaaa

När jag läste Qatar och övergiven bil i öknen så tänkte jag på alla gamla klassiker ute i öknen som lämnats av sina ägare då dom exempelvis flyr utomlands p.g.a. skulder.

Stor skillnad på en XWD från 2011 och den 900 Turbo-cabben från 1989 jag såg framför mig...

Låter som en kanonplan då. Jag hade kontaktat ambassaden i Bagdad och frågat om tips, vilka vägar man bör ta o.s.v.


Ajjemen, var lite otydlig i min TS, blir alldeles för osäkert med något ökenskrot. Har tänkt ta den rutten som går direkt förbi Bagdad och upp i kurdistan, stora fina motorvägar.
#113 2024-03-18, 21:54
Running_man
Ursprungligen postat av PianoHitler
Ajjemen, var lite otydlig i min TS, blir alldeles för osäkert med något ökenskrot. Har tänkt ta den rutten som går direkt förbi Bagdad och upp i kurdistan, stora fina motorvägar.

Hur fan ser det ut med vägarna och eventuella gränsbevakningar mellan Kurdistan och de andra områdena?

Är ju inte direkt nått land som blivit erkänt av grannarna...
#114 2024-03-18, 22:01
Hamleys
Verkar ju inte vara superbra priser i Qatar.
18000sek för det här vraket:
https://www.qatarliving.com/vehicles/carsedan/2010-saab-aero-28t/1867750
Den billigaste saaben som fanns till salu
#115 2024-03-18, 22:03
PianoHitler
Ursprungligen postat av Running_man
Hur fan ser det ut med vägarna och eventuella gränsbevakningar mellan Kurdistan och de andra områdena?

Är ju inte direkt nått land som blivit erkänt av grannarna...


Ja asså även fast de inte riktigt är ett land så behöver man ett särskilt visum för att få köra där som inte gäller i övriga Irak, men finns alltså en gräns där. Ingen större konflikt. Vägarna är grymt fina, somsagt åkt runt en del i Oman och Saudiarabien, väldigt fina asfalterade vägar, just därför att det är de enda färdmedlet de har. Finns ingen kollektivtrafik typ.
#116 2024-03-18, 22:03
nxp
Ursprungligen postat av PianoHitler
Ja jag ska köra med qatariska reg plåtar. Det finns flera internationella företag som tillhandahåller temporära försäkringar vid exporter.

Har hört om carnet men bara uppfattat det som något företagare behöver ha vid godstransporter? Behöver jag som privatperson de också?

Jag är medveten om visum, ett visum i saudiarabien kostade mig över 1000kr när jag va där så det blir dyrt i slutändan tyvärrÂ… Jag har heller ingen stress så om de blir nå strul så kan jag ta en annan rutt eller komma på nån lösning. Men kommer söka visum hemifrån till så många länder jag kan. Har tänkt tulla i sverige, får köra med bilen i 7 dagar från o med införseln på den utländska försäkringen.


Tror detta kommer bli ditt största problem. Svenskt pass, utländska skyltar, kanske tom eportskyltar? Jävligt ovanligt, kanske aldrig hänt tidigare :-)
Får alla varningsklockor att ringa för en tullare/polis.
Oftast är det svårt att avgöra vad som kommer bli det svåra. Tror byråkrati o sura tullare kommer att bli ditt största problem. Öveträffar troligen vilken krigszon som helst.

Enklast är kanske o ta med några svenska skyltar för en saab i sverige. Då kan du visa papper o säga du gör en roadtrip. Sen drar du på de riktiga skyltarna när du kör in i EU!
#117 2024-03-18, 22:05
PianoHitler
Ursprungligen postat av Hamleys
Verkar ju inte vara superbra priser i Qatar.
18000sek för det här vraket:
https://www.qatarliving.com/vehicles/carsedan/2010-saab-aero-28t/1867750
Den billigaste saaben som fanns till salu


Detta är något jag kikat på: https://www.qatarliving.com/vehicles/carsedan/saab/1919070

Beskrivningen är trevlig tycker jag för att vara från en arab, han nämner till och med sverige <3: Sporty car, Saab 9-3 aero, 71000km only. 6 cylinders 2.8 turbo. The car is very well maintained and always parked in the underground parking. Engine, gear, and chassis are perfect. Rear sensors, Bluetooth and cruise control. Sunroof. Leather seats electric. It's a Swedish special sporty car. Serious Saab lovers are most welcome. Please no time wasters and silly offers. Regards.

18 500 Qar är ungefär 50k sek
#118 2024-03-18, 22:09
Hamleys
Ursprungligen postat av PianoHitler
Detta är något jag kikat på: https://www.qatarliving.com/vehicles/carsedan/saab/1919070

Beskrivningen är trevlig tycker jag för att vara från en arab, han nämner till och med sverige <3: Sporty car, Saab 9-3 aero, 71000km only. 6 cylinders 2.8 turbo. The car is very well maintained and always parked in the underground parking. Engine, gear, and chassis are perfect. Rear sensors, Bluetooth and cruise control. Sunroof. Leather seats electric. It's a Swedish special sporty car. Serious Saab lovers are most welcome. Please no time wasters and silly offers. Regards.

18 500 Qar är ungefär 50k sek


Bilen kommer att kosta ca 100k hemma i Sverige inklusive allt.
Dessutom en enorm risk.
Hur funkar det om du är vållande till en olycka i Turkiet?
Ska du teckna försäkring i Qatar eller hur funkar det?
#119 2024-03-18, 22:13
PianoHitler
Ursprungligen postat av Hamleys
Bilen kommer att kosta ca 100k hemma i Sverige inklusive allt.
Dessutom en enorm risk.
Hur funkar det om du är vållande till en olycka i Turkiet?
Ska du teckna försäkring i Qatar eller hur funkar det?


Totalen blir nog där nånstans, vilket jag är beredd att betala. Vet ej hur det fungerar om jag är vållande till olycka i turkiet, får hoppas på de bästa. Det finns internationella försäkringsbolag som man kan använda sig av, hyrde bil i Taiwan en gång och köpte försäkringen online via chassinumret. Fungerade superbra.
#120 2024-03-18, 22:24
Tjoflo
Är du smart gör du en YT video på det hela. Den blinde som åker runt med lokalbussar har 350k views.