Köra hem bil från Qatar till Sverige.

#49 2024-03-18, 10:05
KamratBlue
TS ska köra en skrotad bil från Qatar till Sverige. Hur får du ägarepapper på den, för utom detta lär du aldrig kunna regga den? Har du sen räknat på vad resan kostar, många mil är det? Du påstår dig hålla runt 100 km/h i snittfart på kostigar. Bilen kommer kräva många servicar under resan och kommer även dricka mängder med olja. Slitaget på bilen kommer vara enormt pga dåliga vägar, damm och värme.

Reparationer krävs och säkert rena haverier. Saab äter vissa motorkomponenter som tändspolar och tändkasset, säkert även däck och bromsar, detta speciellt i hög värme. I dessa länder är det dessutom extremt hög värme. Hade själv problem med Saab i 32 grader i Sverige. Varför ska du förhandla med bilfirmor om du ska ta en skrotbil? I vilket skick är bilen om du skulle lyckas ta dig till Sverige med den?

Även om du köper en splitt ny bil så lär den vara ordentligt sliten vid hemkomst. Det kommer inte räknas som flyttgods så alla högsta miljökrav gäller om alla dessa komponenter ens ingick från början. Vet bilar från Saudiarabien där katalysatorn var bortmonterad och ersatt med en rörbit. Detta då bensinen där skulle dödat den ändå. I bästa fall ligger katalysatorn nerpackad i bagagerummet.

Att ta något annat än en fin nyare bil är meningslöst om det inte bara är resan som är behållningen. Då har jag inte ens berört möjligheten att färdas genom dessa länder med en bil som inte hör hemma i ditt hemland. Vem försäkrar den för denna resa? Jag har en bättre lösning om man nu kan finna fina bilar i Qatar som därtill är billiga.

Flyg hem den, man gör så från t.ex. USA om man inte sätter den på en båt om man inte har så bråttom. Då får du hem bilen i samma skick som du köpte den i och utan de prövningar som blir längs vägen. Kostar säkert en slant men säkert även betydligt billigare än att köra hem den. Se till att du får alla papper som behövs för att registrera den här.
#50 2024-03-18, 10:29
TELAVIV91
Finns en lång tråd med många bilder av bilresa från södra Iran upp till Turkiet på skalman.nu.
Den resan gjordes för tio år sedan och var i stort helt oproblematiskt. Trots allt som hänt i världen sedan dess har jag svårt att tro att så mycket förändrats sedan med en sådan resa.
Det otäcka är förstås om de får för sig att du extraknäcker som israelisk spion.
#51 2024-03-18, 10:47
StigBergling
Se upp för stenkastning, skippa att skylta med svenskt i mellanöstern.
#52 2024-03-18, 10:49
Fulfittan
Ursprungligen postat av KamratBlue
TS ska köra en skrotad bil från Qatar till Sverige. Hur får du ägarepapper på den, för utom detta lär du aldrig kunna regga den? Har du sen räknat på vad resan kostar, många mil är det? Du påstår dig hålla runt 100 km/h i snittfart på kostigar. Bilen kommer kräva många servicar under resan och kommer även dricka mängder med olja. Slitaget på bilen kommer vara enormt pga dåliga vägar, damm och värme.

Reparationer krävs och säkert rena haverier. Saab äter vissa motorkomponenter som tändspolar och tändkasset, säkert även däck och bromsar, detta speciellt i hög värme. I dessa länder är det dessutom extremt hög värme. Hade själv problem med Saab i 32 grader i Sverige. Varför ska du förhandla med bilfirmor om du ska ta en skrotbil? I vilket skick är bilen om du skulle lyckas ta dig till Sverige med den?

Även om du köper en splitt ny bil så lär den vara ordentligt sliten vid hemkomst. Det kommer inte räknas som flyttgods så alla högsta miljökrav gäller om alla dessa komponenter ens ingick från början. Vet bilar från Saudiarabien där katalysatorn var bortmonterad och ersatt med en rörbit. Detta då bensinen där skulle dödat den ändå. I bästa fall ligger katalysatorn nerpackad i bagagerummet.

Att ta något annat än en fin nyare bil är meningslöst om det inte bara är resan som är behållningen. Då har jag inte ens berört möjligheten att färdas genom dessa länder med en bil som inte hör hemma i ditt hemland. Vem försäkrar den för denna resa? Jag har en bättre lösning om man nu kan finna fina bilar i Qatar som därtill är billiga.

Flyg hem den, man gör så från t.ex. USA om man inte sätter den på en båt om man inte har så bråttom. Då får du hem bilen i samma skick som du köpte den i och utan de prövningar som blir längs vägen. Kostar säkert en slant men säkert även betydligt billigare än att köra hem den. Se till att du får alla papper som behövs för att registrera den här.


Men din dumma jävel, det blir en resa på under 700 mil för att kunna köra på färja till Sverige. Vilken modern bil har så lågt serviceintervall? INGEN. Vilka däck är slut efter så kort sträcka? INGA.

Jag bilade 700 mil t.o.r. till Sydeuropa förra sommaren - vet du hur mycket service jag gjorde på den under tiden? INGEN, för intervallet är 2000 mil! Behövde inte ens fylla motorolja. Kollade ringtryck ett par gånger bara, that's it.

De allra flesta bilar i gott skick kan köras 700 mil utan någon som helst åtgärd annat än att tanka även om de inte skulle vara nyservade, så din skräckhistoria om byte av hälften av bilens delar efter vägen är totalt verklighetsfrånvänd.
#53 2024-03-18, 10:59
raikkonen
Många låter så negativa för din idea..
jag har en polare som köper upp bilar i Finland och kör dom till Abhasien och säljer där..5000 km enkel tror han sa..för han är nog själva resan dit viktigare än biläffären..sist satt han i förhör i 6 timmar med ryska tullen innan dom släppte han..dom hade lite svårt att tro på hans bilresande dit ner.. hahahaha.
Öppna Instagram konto och visa upp hela din resa från Sverige till Qatar och tillbax så kommer du att dra in stålar..jag kommer att följa dig iallafall..kör ba kör!
#54 2024-03-18, 11:23
KamratBlue
Ursprungligen postat av Fulfittan
Men din dumma jävel, det blir en resa på under 700 mil för att kunna köra på färja till Sverige. Vilken modern bil har så lågt serviceintervall? INGEN. Vilka däck är slut efter så kort sträcka? INGA.

Jag bilade 700 mil t.o.r. till Sydeuropa förra sommaren - vet du hur mycket service jag gjorde på den under tiden? INGEN, för intervallet är 2000 mil! Behövde inte ens fylla motorolja. Kollade ringtryck ett par gånger bara, that's it.

De allra flesta bilar i gott skick kan köras 700 mil utan någon som helst åtgärd annat än att tanka även om de inte skulle vara nyservade, så din skräckhistoria om byte av hälften av bilens delar efter vägen är totalt verklighetsfrånvänd.

Som sagt extrem värme, damm och allmänt dåliga vägar. Detta kräver väldigt mycket mer service och underhåll samt förmodligen reparationer. Att köra i EU/Europa är inga större problem i jämförelse. En Toyota Land Cruiser är kanske byggd för äventyret men inte en Saab. Är bilarna sedan byggda för det klimatet med extrem värme så har de större kylsystem och mindre värmesystem vilket senare kommer visa sig dåligt i Sverige.
#55 2024-03-18, 11:36
Kukilon
Stor risk för att du blir uppstjärtad i de flesta länderna påvägen hem. Det ska till ett hundratals dokument för att smärtfritt ta dig igenom de första länderna på din resa.
#56 2024-03-18, 11:48
bomhull
Låter spännande . Se till att ha en bra bil som håller hela resan men det finns risk för rånrisk om bilen är för bra också.
Hoppas du inte ser för svensk ut för då kan det nog uppstå problem i länderna i mellanöstern
#57 2024-03-18, 11:49
nilsson24
Finns ju flera youtube filmer med folk som gjort liknande resor. Irak är inga problem alls. Fan bättre motorvägar där än i Sverige. Tror snarare problemet kan bli Turkiet eller gränsen mellan Turkiet och Bulgarien. Kan va så att det krävs en mängd papper för att få in bilen. Men tycker absolut du ska köra genom Irak.
#58 2024-03-18, 11:54
PianoHitler
Vilken otrolig respons, tack.

Min tanke är att flyga ner och stanna i Qatar i 5 dagar ish för att köpa den bilen jag vill ha och samla de papper som behövs, försäkrning, regbevis osv. Vill också förtydliga att jag faktiskt INTE tänkt köpa en av de dammiga bilarna som man ser på bilder när man googlar utan en bil i brukskick som redan gått igenom restaureringsprocessen.

Resan tar 75 timmar om man kör dygnet runt, vilket jag inte tänkt göra. Kommer avsätta runt en månad för att kunna både njuta av resan men också kunna ta sig in i länder utan stress. Om det blir problem med visum eller så. 720 mil med en snittförbrukning på säg litern och ett literpris på i genomsnitt 15kr (kostar typ 6kr litern i Qatar) ger en kostnad på runt 10k i drivmedel, överkomligt.

Tror faktiskt inte att det blir en särskilt dyr bil, har riktat in mig på Saabar efter 2010, helst en riktigt ovanlig XWD med V6 eller dylikt, dom är faktiskt billigare i Qatar än här just pga bristen av det sentimentala värdet som Saab har för oss svenskar.

Många som skriver om IranÂ… Har haft en helt annan uppfattning om landet, trott att det varit livsfarligt men utifrån de ni berättar så kanske de är en smartare väg att ta. Oavsett så vill jag nog in i Irak, vil besöka så många länder jag bara kan. Tänker nog åka in i Irak från Kuwait och se hur det känns, få en uppfattning om läget och sedan avgöra på plats om Iran kan vara en säkrare väg att ta, vill verkligen se Babylon dock.

Har tidigare besökt många arabländer och har bra erfarenhet av dess folk, har tidigare besökt Oman, Kuwait, UAE, Saudiarabien, Bahrain, Qatar, Egypten och Marocko. Kan några enklare fraser på arabiska men är helt etniskt svensk.

Syftet med resan är att jag tycker de är synd att se svenska bilar i händerna på araber, tycker dom ska vara i Sverige. Sen är själva resan väldigt spännande, att ta sig igenom de olika länderna och träffa dess folk. I slutändan hoppas jag på att kunna tjäna en slant när jag säljer bilen, har dock fått uppfattningen från er att det nog kommer bli en riktigt dyr affär i slutändan. Vi får väl se.
#59 2024-03-18, 11:55
PianoHitler
Ursprungligen postat av HepCat-X
Delar av Irak har länge varit på randen till inbördeskrig och det finns gott om fanatiska eller instabila typer. Vore definitivt säkrare att flyga bilen till låt oss säga Wien och köra den hem därifrån.

Jag förutsätter att TS kan arabiska, annars är det inte ens att tänka på att köra bil genom Irak.



Jag kan absolut inte arabiska, några enklare hälsningsfraser dock. Jag gör ju resan för att inte flyga hem, vill köra hem och åka igenom de olika länderna. Vill helst undvika färja också om de går.
#60 2024-03-18, 11:58
PianoHitler
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Mellanöstern är multietniskt, coh de finns de som ser eruopeiska ut där. Klä dig så att du passar in, sšå kanske det går att passera obemärkt.


Jag har en sån duk som man virar runt huvudet så man serut som en riktig arab, har även funderat på att köpa bruna linser att ha när man är bland folk för att smälta in ännu mer.

Ursprungligen postat av Severloh
Vad jag har hört av någon som jobbat i Irak så är den södra delen och Baghdad den värsta, den norra delen ska vara rätt lugn.

Edit: Eftersom du kör en lokalreggad bil så kanske det kan vara en bra idé att färja håret svart och klä dig fattigt så lär ingen titta två gånger på dig.


Ja det är väl kurdistan som är det säkraste området, Basra är fortfarande ganska oroligt vad jag vet. Främst för att det är en hamnstad med bra ekonomisk placering ut i persiska viken. Kommer ej färga mitt hår svart, men kan dölja de med en turban eller duk eller nåt kanske.