Vilken otrolig respons, tack.
Min tanke är att flyga ner och stanna i Qatar i 5 dagar ish för att köpa den bilen jag vill ha och samla de papper som behövs, försäkrning, regbevis osv. Vill också förtydliga att jag faktiskt INTE tänkt köpa en av de dammiga bilarna som man ser på bilder när man googlar utan en bil i brukskick som redan gått igenom restaureringsprocessen.
Resan tar 75 timmar om man kör dygnet runt, vilket jag inte tänkt göra. Kommer avsätta runt en månad för att kunna både njuta av resan men också kunna ta sig in i länder utan stress. Om det blir problem med visum eller så. 720 mil med en snittförbrukning på säg litern och ett literpris på i genomsnitt 15kr (kostar typ 6kr litern i Qatar) ger en kostnad på runt 10k i drivmedel, överkomligt.
Tror faktiskt inte att det blir en särskilt dyr bil, har riktat in mig på Saabar efter 2010, helst en riktigt ovanlig XWD med V6 eller dylikt, dom är faktiskt billigare i Qatar än här just pga bristen av det sentimentala värdet som Saab har för oss svenskar.
Många som skriver om IranÂ… Har haft en helt annan uppfattning om landet, trott att det varit livsfarligt men utifrån de ni berättar så kanske de är en smartare väg att ta. Oavsett så vill jag nog in i Irak, vil besöka så många länder jag bara kan. Tänker nog åka in i Irak från Kuwait och se hur det känns, få en uppfattning om läget och sedan avgöra på plats om Iran kan vara en säkrare väg att ta, vill verkligen se Babylon dock.
Har tidigare besökt många arabländer och har bra erfarenhet av dess folk, har tidigare besökt Oman, Kuwait, UAE, Saudiarabien, Bahrain, Qatar, Egypten och Marocko. Kan några enklare fraser på arabiska men är helt etniskt svensk.
Syftet med resan är att jag tycker de är synd att se svenska bilar i händerna på araber, tycker dom ska vara i Sverige. Sen är själva resan väldigt spännande, att ta sig igenom de olika länderna och träffa dess folk. I slutändan hoppas jag på att kunna tjäna en slant när jag säljer bilen, har dock fått uppfattningen från er att det nog kommer bli en riktigt dyr affär i slutändan. Vi får väl se.