Köra hem bil från Qatar till Sverige.

#61 2024-03-18, 11:59
PianoHitler
Ursprungligen postat av vanddigomx
720 mil på 75 timmar? Alltså det är inte motorvägar du kommer mötas av utan timslånga diverse stopp vid tuller osv.
Och vad skall du göra med en övergiven Saab? Ska du försöka hitta ägaren och köpa bilen o laga den?

Hittar du bara på


75 timmar är om man kör allt i ett sträck vilket jag inte ska göra, har tänkt njuta lite när jag väl är där nere i värmen. Vill förtydliga att jag inte tänkt köpa de körodugliga bilarna som står ute i öknen utan en som redan genomgått restaurering. Nej jag hittar inte på, vill göra resan och tänker göra den i slutet av sommaren.
#62 2024-03-18, 12:02
PianoHitler
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Har du checkat allt rörande reglerna för import av själva fordonet?

Tex finns det krav på att du måste ha ganska omfattande dokumentation, bilens ursprungshandkingar etc och det är nog ingen självklarhet att dom ligger i handskfacket på en övergiven bil.

Vilken modell och årsmodell riktar du in dig på? Du kanske inte gör det för ekonomisk vinning men det kommer bli dyrt det här med alla kostnader, tullavgifter och skatter mm.

Har du räknat något på det?

Kul äventyr i övrigt!


Nej precis, jag var otydlig i min TS, har tänkt köpa en bil som redan gått igenom restaurering och används av någon Qatarier. Då bör duglig dokumentation finnas. Tänker mig en efter 2010, så en av dom som producerades precis innan konkursen med stor motor. Har ringt tull och trafikverket och kostnaden blir faktiskt inte så stor, registreringsbesiktning och tull kostar totalt runt 10k. Har tänkt sälja bilen när jag är i sverige och göra mig en liten hacka.

Har inte räknat så mycket men bilarna är väldigt mycke billigare i Qatar än i Sverige, framförallt Saab.

Tack så mycket!
#63 2024-03-18, 12:07
PianoHitler
Ursprungligen postat av KamratBlue
TS ska köra en skrotad bil från Qatar till Sverige. Hur får du ägarepapper på den, för utom detta lär du aldrig kunna regga den? Har du sen räknat på vad resan kostar, många mil är det? Du påstår dig hålla runt 100 km/h i snittfart på kostigar. Bilen kommer kräva många servicar under resan och kommer även dricka mängder med olja. Slitaget på bilen kommer vara enormt pga dåliga vägar, damm och värme.

Reparationer krävs och säkert rena haverier. Saab äter vissa motorkomponenter som tändspolar och tändkasset, säkert även däck och bromsar, detta speciellt i hög värme. I dessa länder är det dessutom extremt hög värme. Hade själv problem med Saab i 32 grader i Sverige. Varför ska du förhandla med bilfirmor om du ska ta en skrotbil? I vilket skick är bilen om du skulle lyckas ta dig till Sverige med den?

Även om du köper en splitt ny bil så lär den vara ordentligt sliten vid hemkomst. Det kommer inte räknas som flyttgods så alla högsta miljökrav gäller om alla dessa komponenter ens ingick från början. Vet bilar från Saudiarabien där katalysatorn var bortmonterad och ersatt med en rörbit. Detta då bensinen där skulle dödat den ändå. I bästa fall ligger katalysatorn nerpackad i bagagerummet.

Att ta något annat än en fin nyare bil är meningslöst om det inte bara är resan som är behållningen. Då har jag inte ens berört möjligheten att färdas genom dessa länder med en bil som inte hör hemma i ditt hemland. Vem försäkrar den för denna resa? Jag har en bättre lösning om man nu kan finna fina bilar i Qatar som därtill är billiga.

Flyg hem den, man gör så från t.ex. USA om man inte sätter den på en båt om man inte har så bråttom. Då får du hem bilen i samma skick som du köpte den i och utan de prövningar som blir längs vägen. Kostar säkert en slant men säkert även betydligt billigare än att köra hem den. Se till att du får alla papper som behövs för att registrera den här.


Jag påstår inte att MIN resa kommer ta 75 timmar utan om man kör allt på en o samma gång, har tänkt dra ut på de och njuta av resan. Tror inte bilen kommer behöva de omfattande reparationer som du beskriver, bilen kommer vara av årsmodell 2010 eller nyare och ha bra dokumentation i bruksskick. Var otydlig i TS, den kommer inte vara hämtad direkt från öknen. Vägarna där nere är riktigt fina om man håller sig till de större som går mellan städerna, har kört där förut och asfalten är som oftast helt ny. Försäkringen blir dyr men tillhandahålls av ett internationellt bolag jag har kontakt med. Kommer inte flyga hem den då syftet med resan är att just köra hem den genom dessa halvt riskabla länderna, syfet med tråden är att komma fram till den mest riskfria rutten.
#64 2024-03-18, 12:09
PianoHitler
Ursprungligen postat av raikkonen
Många låter så negativa för din idea..
jag har en polare som köper upp bilar i Finland och kör dom till Abhasien och säljer där..5000 km enkel tror han sa..för han är nog själva resan dit viktigare än biläffären..sist satt han i förhör i 6 timmar med ryska tullen innan dom släppte han..dom hade lite svårt att tro på hans bilresande dit ner.. hahahaha.
Öppna Instagram konto och visa upp hela din resa från Sverige till Qatar och tillbax så kommer du att dra in stålar..jag kommer att följa dig iallafall..kör ba kör!


Jag låg och funderade på detta igår, om jag ska öppna ett instagramkonto eller nåt på youtube, ni vill ju vara så anonyma här på flashback. Men får nog ta o öppna ett instagramkonto då när det närmar sig och dokumentera resan, tack för din pepp!! KBK
#65 2024-03-18, 12:11
ReijoHervonen
Att ta sig över gränserna är knappast svårt. Jag skulle vara mest orolig för att köpa en beggad bil av nån bilskojare i Qatar. Vad gör du om bilen ger upp mitt på vischan i Irak?
#66 2024-03-18, 12:14
PianoHitler
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Att ta sig över gränserna är knappast svårt. Jag skulle vara mest orolig för att köpa en beggad bil av nån bilskojare i Qatar. Vad gör du om bilen ger upp mitt på vischan i Irak?


Om bilen ger upp mitt Irak så åker jag till en verkstad för att reparera den beroende på hur stort fel det är, tro mig. Det finns verkstäder även där.

Men detta är beroende på felet såklart, om hela motorn mot förmodan skulle rasa så får jag avväga det ekonomiska, om det är värt att laga den eller skrota skiten och flyga hem. Och har inte tänkt åka mitt ute i vischan i irak utan hålla mig till asfalterade motorvägar.
#67 2024-03-18, 12:20
HepCat-X
Ursprungligen postat av PianoHitler
Jag kan absolut inte arabiska, några enklare hälsningsfraser dock. Jag gör ju resan för att inte flyga hem, vill köra hem och åka igenom de olika länderna. Vill helst undvika färja också om de går.

Allmänt talat så riskerar du livet. Du kan bli rånmördad enbart för pengar och pass, för att inte tala om att en välrestaurerad, fin bil med utländska skyltar naturligtvis kommer att väcka uppmärksamhet.,

Irak är praktiskt taget en krigszon och det kan smälla på allvar när som helst.
#68 2024-03-18, 12:29
george.sthlm
Frågor så jag inte missförstår dej:

Du skall köra bilen på Qatariska nummerplåtar ?

Vem skall försäkra bilen under resan `? Man får inte köra oförsäkrat.

Har du räknat med carnet kostnader ? Både Irak och Turkiet kräver carnet för
passage.

Tänk på att du kommer behöva flera viseringar. Kuwait och Irak kräver visum.
När du inte kommer till landet med flyg så måste du få detta i förväg. Landsgräns utfärdar inga
"visa on arrival "

När du rullar in på EU gränsen i Bulgarien vid Kapitan Andreeevo, skall du tulla bilen där
eller i sverige ?
#69 2024-03-18, 12:52
PianoHitler
Ursprungligen postat av george.sthlm
Frågor så jag inte missförstår dej:

Du skall köra bilen på Qatariska nummerplåtar ?

Vem skall försäkra bilen under resan `? Man får inte köra oförsäkrat.

Har du räknat med carnet kostnader ? Både Irak och Turkiet kräver carnet för
passage.

Tänk på att du kommer behöva flera viseringar. Kuwait och Irak kräver visum.
När du inte kommer till landet med flyg så måste du få detta i förväg. Landsgräns utfärdar inga
"visa on arrival "

När du rullar in på EU gränsen i Bulgarien vid Kapitan Andreeevo, skall du tulla bilen där
eller i sverige ?


Ja jag ska köra med qatariska reg plåtar. Det finns flera internationella företag som tillhandahåller temporära försäkringar vid exporter.

Har hört om carnet men bara uppfattat det som något företagare behöver ha vid godstransporter? Behöver jag som privatperson de också?

Jag är medveten om visum, ett visum i saudiarabien kostade mig över 1000kr när jag va där så det blir dyrt i slutändan tyvärrÂ… Jag har heller ingen stress så om de blir nå strul så kan jag ta en annan rutt eller komma på nån lösning. Men kommer söka visum hemifrån till så många länder jag kan. Har tänkt tulla i sverige, får köra med bilen i 7 dagar från o med införseln på den utländska försäkringen.
#70 2024-03-18, 13:00
Beastprey
Riktigt häftigt äventyr! Ska jag vara ärlig så hade jag inte vågat detta.
Som flera sagt innan så är Irak ingen höjdare för västerlänningar. Har en väninna från Irak och jag skämtade om att jag kunde åka med henne till Irak så får hon visa mig det riktiga Irak. Hon sa att det är ingen bra idé! Hon sa att jag med 85% säkerhet blir kidnappad eller dödad då jag är västerlänning. Finns många "is-liknande" herrar där nere eller brutala kriminella. Polisen bryr sig inte nämnvärt om en västerlänning försvinner (kanske köpta?).
Om du åker hade det varit grymt intressant att se en videoblogg eller liknande från ditt äventyr!
Fast vifta inte för mycket med kameror och dylikt bara. En vän som är kurd från Syrien tog upp sin telefon och skulle filma nån gatufest eller liknande när han var i syrien. Han hade inte ens riktat kameran mot något mål, utan tittade mot marken medans han öppnade kameraappen. En polis slog honom direkt i bakhuvudet och sen släpade bort honom till en lastbil där han fick redigt med stryk och fick radera hela sin mobil! Trots att han inte tagit en enda bild.
#71 2024-03-18, 13:01
Nannegijala
Ursprungligen postat av Transaktiv
Sant. Iran borde vara rätt chill även om just områdena i den Kurdiska delen har insurgenter som kämpar för "Kurdistans" frihet där som i princip alla närliggande länder. Men det är väldigt lågintensivt och någon Europe borde de inte ha något emot tvärtom.


Att komma in i Israel från Jordanien efter att precis kört genom en rad arab-länder är förmodligen väldigt svårt efter senaste årets händelser. Låg chans på att lyckas med det.
#72 2024-03-18, 13:05
george.sthlm
Ursprungligen postat av PianoHitler
Ja jag ska köra med qatariska reg plåtar. Det finns flera internationella företag som tillhandahåller temporära försäkringar vid exporter.

Har hört om carnet men bara uppfattat det som något företagare behöver ha vid godstransporter? Behöver jag som privatperson de också?

Jag är medveten om visum, ett visum i saudiarabien kostade mig över 1000kr när jag va där så det blir dyrt i slutändan tyvärrÂ… Jag har heller ingen stress så om de blir nå strul så kan jag ta en annan rutt eller komma på nån lösning. Men kommer söka visum hemifrån till så många länder jag kan. Har tänkt tulla i sverige, får köra med bilen i 7 dagar från o med införseln på den utländska försäkringen.


Ja du behöver en Cpd i flera länder. Skilj på carnet för varor och för fordon. Olika saker och regler.
https://carnetdepassage.org/what-is-a-cpd/

En lastbil som kör från sverige till tex Saudi kör ju en TIR skyltad bil, så dom slipper carnet
men en personbil måste definitivt ha en.

Samt: En Qatarisk registrerad SAAB i Irak är en magnet. Du syns. Detta är av ondo.
Folk kan vilja dej illa, tvinga av dej pengar, rån, kidnappning om dom tror du är rik.
När du väl tagit dej in i Turkiet så är nog den värsta faran över. Där är dom vana med
utländska skyltar då många Turk-europer bilar ner varje år på semester.

Men det kommer bli dyrt , krångligt och riskfyllt.

Bättre stoppa in din gamla SAAB i en 20 fotare och skicka till Göteborg ned båt. 2500 usd.