Varför ska man checka in när man flyger?

#25 2024-06-02, 18:42
Mynicname
Ursprungligen postat av Stallhagen
Absolut. Incheckningen är ett verifikat för flygbolaget att du faktiskt tänker åka. Av säkerhetsskäl är det mycket viktigt med "headcount" för bolagen innan flygningen går. Idag bereds man möjlighet att checka in upp till ett dygn före flygningen och i och med det är headcounten i princip klar när det är dags för avgång. På storflygplatser med otroligt tajta slottider är det här ett förfarande som sparar tid. Och tid är pengar
Den sista headcounten görs vid boarding, men om alla är mobilt incheckade sparar bolaget säkert en halvtimme. Den halvtimmen per avgång möjliggör att planet kan hållas i luften längre tid (tätare turlistor, ökade rutter) och tjäna pengar åt bolaget. Varje minut ett plan står på marken kostar pengar.
Logistik, logistik och återigen logistik.

Jag förstår inte varför man kan checka in flera dagar i förväg. Ser inte något mervärde med incheckning eftersom en stor mängd gör detta först när de kommertill flygplatsen. Borde därför räcka med att man skriver ut bagagetagg för det bagage som man redan har angett i samband med att man köpte biljetten. Reser man utan inchekat bagage så scannar in sig i säkerhetskontrollen är betydligt mer korrekt än incheckning dagen innan.

Om man reser med enbart handbagage så sker ju incheckningen exakt samtidigt som man annars skulle passera säkerhetskontrollen...
#26 2024-06-02, 18:50
Stallhagen
Ursprungligen postat av kingping123
Men såg att man kan checka in 60 dagar i förväg på ryanair. Känns inte som det blir så mycket mer med en sån ”head count” än att man checkar in samtidigt som man köper biljetter.

Hinner ju både dö och begravas flera gånger om på 60 dagar.

Kan inte svara för Ryanairs räkning då jag inte flugit med dom på 20 år, men de bolag jag åker med brukar öppna sin digitala incheckning 24 timmar innan avgång. Skitsmidigt att få det avklarat i god tid innan man boardar.
#27 2024-06-02, 18:53
Stallhagen
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag förstår inte varför man kan checka in flera dagar i förväg. Ser inte något mervärde med incheckning eftersom en stor mängd gör detta först när de kommertill flygplatsen. Borde därför räcka med att man skriver ut bagagetagg för det bagage som man redan har angett i samband med att man köpte biljetten. Reser man utan inchekat bagage så scannar in sig i säkerhetskontrollen är betydligt mer korrekt än incheckning dagen innan.

Om man reser med enbart handbagage så sker ju incheckningen exakt samtidigt som man annars skulle passera säkerhetskontrollen...

Och jag förstår inte varför man skulle göra proceduren så omständig som du beskriver det? Sköter du incheckningen själv har du boardingpasset klappat och klart. En sinkande procedur mindre för flygbolagen. Som sagt, besparar det alla värdefull tid. Med hundratals flighter per dag blir det många timmar som spenderas i luften istället för på marken.
#28 2024-06-02, 18:53
Milldue
Jag har alltid trott att incheckningen är för att ge piloter och markpersonal ett hum om planets vikt, bränslemängd och viktfördelning i kabinen.

Planen tankas snålt med bränsle för att slippa landa "heavy" vilket är en säkerhetsrisk.
Så är även viktfördelningen och placeringen av resande inne i planet vilket kan underlättas om incheckning sker.
#29 2024-06-02, 19:01
Stallhagen
Ursprungligen postat av Milldue
Jag har alltid trott att incheckningen är för att ge piloter och markpersonal ett hum om planets vikt, bränslemängd och viktfördelning i kabinen.

Planen tankas snålt med bränsle för att slippa landa "heavy" vilket är en säkerhetsrisk.
Så är även viktfördelningen och placeringen av resande inne i planet vilket kan underlättas om incheckning sker.

Allt det där vet dom redan. Incheckningen är en bekräftelse på att flygningen kan göras som planerat.

Ett flygplan tankas ingalunda "snålt", utan enligt vad som krävs för aktuell flightplan. Det inkluderar bränsle för att kunna gå till alternativ flygplats vid behov eller kunna lägga sig i väntebana om landning blir försenad.
#30 2024-06-02, 19:47
godboy
Ursprungligen postat av kingping123
Förstår att det var viktigt förr när man checkade in först när man kom till flygplatsen, Men nu känns det som det är något som borde kunna ska automatiskt när man bokar biljetter?
Vad är vitsen med att checka in ett par dagar innan man reser eller 1 månad innan man bokar biljetten?


Ja, det funderar jag med på. Det känns verkligen lite som en kvarleva från förr.
Vill minnas att man kan Checka In via nätet flera veckor i förtid på många flygbolag.
Ursprungligen postat av AllenbySt45
Finns det flygbolag som har öppen incheckning i mer än ett dygn?

Är rätt säker på att de flesta har sådan online inchekning.
Ursprungligen postat av kingping123
ryanair:

Om du har förbokat en sittplats kan du checka in via internet upp till 60 dagar före planerad avgång.

Ja, det stämmer. Däremot kan specifika platser alltid justeras fram till boarding. På just Ryanair har jag alltid fått platsen jag bokat, men på Lufthansa och SAS har jag rätt ofta blivit omplacerad vid boarding.

Sen är det väl så att har tid på sig att checka in till några/någon timme innan avgång beroende på destination.

När man väl checkar in så får man ju ett boardingcard som skannas när man går genom säkerhetskontrollen, och även om man checkat in en vecka innan och ej dyker upp så vet ju flygbolaget det då man ej passerat säk.
#31 2024-06-02, 19:56
Sorgensvart
Ursprungligen postat av Stallhagen
Och jag förstår inte varför man skulle göra proceduren så omständig som du beskriver det? Sköter du incheckningen själv har du boardingpasset klappat och klart. En sinkande procedur mindre för flygbolagen. Som sagt, besparar det alla värdefull tid. Med hundratals flighter per dag blir det många timmar som spenderas i luften istället för på marken.

Inte bara tid som sparas. Flygbolagen sparar pengar i form av mindre personal på flygplatserna.
#32 2024-06-02, 20:02
priz
Det är för att flygbolaget ska få pengarna från de som sålde biljetten.

Du köper en biljett från Ving men KLM får inte pengarna förrän du checkar in. Incheckningen är det universella systemet för detta.

Alltså inte för att räkna passagerare eller spara tid.

Tråden kan låsas.
#33 2024-06-02, 20:02
Sorgensvart
Ursprungligen postat av godboy
Ja, det funderar jag med på. Det känns verkligen lite som en kvarleva från förr.
Vill minnas att man kan Checka In via nätet flera veckor i förtid på många flygbolag.

Är rätt säker på att de flesta har sådan online inchekning.

Ja, det stämmer. Däremot kan specifika platser alltid justeras fram till boarding. På just Ryanair har jag alltid fått platsen jag bokat, men på Lufthansa och SAS har jag rätt ofta blivit omplacerad vid boarding.

Sen är det väl så att har tid på sig att checka in till några/någon timme innan avgång beroende på destination.

När man väl checkar in så får man ju ett boardingcard som skannas när man går genom säkerhetskontrollen, och även om man checkat in en vecka innan och ej dyker upp så vet ju flygbolaget det då man ej passerat säk.

Jag tror inte att säkerhetskontrollen talar om vem som stiger på planet eller ej. Det sker vid gaten precis innan ombordstigning. Då skannas koden på boardingkortet och på så sätt får flygbolaget den slutliga informationen, om vilka som flyger med just den flighten. En kopia på passagerarlistan sparas på marken ifall en olycka inträffar. Då vet man exakt vilka de förolyckade är.
#34 2024-06-02, 20:11
Lundamannen
Ursprungligen postat av kingping123
Förstår att det var viktigt förr när man checkade in först när man kom till flygplatsen, Men nu känns det som det är något som borde kunna ska automatiskt när man bokar biljetter?

Vad är vitsen med att checka in ett par dagar innan man reser eller 1 månad innan man bokar biljetten?


Ingen vits alls om du inte prompt vill t.ex kunna välja sittplats. Brukar annars vara på flygplatsen 1-2 timmar innan avresan.
#35 2024-06-02, 20:11
godboy
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Jag tror inte att säkerhetskontrollen talar om vem som stiger på planet eller ej. Det sker vid gaten precis innan ombordstigning. Då skannas koden på boardingkortet och på så sätt får flygbolaget den slutliga informationen, om vilka som flyger med just den flighten. En kopia på passagerarlistan sparas på marken ifall en olycka inträffar. Då vet man exakt vilka de förolyckade är.

Nja, är inte så säker på den saken. Jag tror det finns någon sammankoppling. Tror inte flygbolagen är så intresserade av att ropa ut i högtalarna på flygplatsen; Mr. Smith please go to gate, om de inte vet att personen verkligen befinner sig där. Bara för att man checkar in digitalt i förväg behöver ju inte betyda att man faktiskt dyker upp. Detta gör att jag tror att de kan se vilka som passerat säkerhetskontrollen. Finns liksom ingen anledning att ropa efter folk som inte ens kommit till flygplatsen.
#36 2024-06-02, 20:23
Stallhagen
Ursprungligen postat av priz
Det är för att flygbolaget ska få pengarna från de som sålde biljetten.

Du köper en biljett från Ving men KLM får inte pengarna förrän du checkar in. Incheckningen är det universella systemet för detta.

Alltså inte för att räkna passagerare eller spara tid.

Tråden kan låsas.

Vad händer om jag köper biljett direkt från klm? Då behöver jag alltså inte checka in.