Flygbolag vill straffa de som flyger på fel sätt.

#13 2024-08-14, 01:13
bithax
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Flygbolagen har en ganska märklig prissättning där algoritmer och annat skapar konstiga lösningar.

Det har lett till ett fenomen som kallas skiplagging. Det är så pass konstigt prissatt att det kan vara billigare att boka en lång resa och gå av vid mellanlandningngsdestionen än att boka en resa dit enbart.

Ett exempel är om jag vill åka till London. Det kan vara billigare för mig att boka en resa till Dublin, med mellanlandning på Heathrow än att boka resan med samma flyg där slutdestinationen är Heathrow.

Flygbolagen gillar inte detta och vill nu börja straffa de som enligt dem utnyttjar systemet.


Är det inte deras prissättning som är problemet snarare än passagerare. Det kan ur ett förbrukningssätt inte kosta mer för dem. (Snarare tvärt om). Gör bolagen rätt i att börja straffa sina kunder?

Vilken lösning förespråkar ni?



https://marcusoscarsson.se/nytt-forbud-for-flygresenarer-riskerar-skyhoga-boter/


SJ hade ett liknande problem tidigare. Det var ofta flera hundra kr billigare att boka en biljett till Stockholms södra eller Södertälje Syd jämfört med att boka den till Stockholms central då alla skulle till centralen.

Så om man var villig att gå av och ta tuben eller pendeln kunde man spara en hel del.
#14 2024-08-14, 08:45
Gulsmurf2
Ursprungligen postat av bithax
SJ hade ett liknande problem tidigare. Det var ofta flera hundra kr billigare att boka en biljett till Stockholms södra eller Södertälje Syd jämfört med att boka den till Stockholms central då alla skulle till centralen.

Så om man var villig att gå av och ta tuben eller pendeln kunde man spara en hel del.


Trode först att du menade att man satt kvar på tåget (dvs kom från norr). Men om man kommer syd blir ju det lite annan sak. Även om det kanske vore en bra tipstråd, där man kan ge medmänniskor tips på hur man kan spara in kostnader.

Problemet här är ju att man går av dit man vill, efter tex halva resan man köpt.
#15 2024-08-15, 22:52
Ursprungligen postat av bithax
SJ hade ett liknande problem tidigare. Det var ofta flera hundra kr billigare att boka en biljett till Stockholms södra eller Södertälje Syd jämfört med att boka den till Stockholms central då alla skulle till centralen.

Så om man var villig att gå av och ta tuben eller pendeln kunde man spara en hel del.

Jag såg samma sak på resor (SJ) förbi Stockholm för flera år sedan.
Köp biljet, med byte i Stockholm, till närmsta stad bortom Stockholm.
#16 2024-08-16, 02:26
bithax
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag såg samma sak på resor (SJ) förbi Stockholm för flera år sedan.
Köp biljet, med byte i Stockholm, till närmsta stad bortom Stockholm.


Ah, smart. Ja det blir precis samma sak som med flygen med byte då ju.
#17 2024-08-28, 11:52
-Felix_
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag trodde att det var standard på flygbolag att återresan annulleras automatiskt om man inte kliver på planet vid slutdestinationen.

Dvs, om man bokar
Stockholm - London - Dublin och återresa Dublin - London - Stockholm, så måste man starta återresan i Dublin annars bokas hela återresan av. Så om man kliver av i London och inte flyger hela den bokade sträckan, så kommer man inte ha en hemresa eftersom den bokas av när man inte är på planet från London.


Stämmer. Har du no-show på någon leg så annuleras resterande legs.
#18 2024-08-28, 11:55
-Felix_
Ursprungligen postat av Ulf-Bredyxa
Flygbolagen har gnällt om det en längre tid. Vore bättre om dom inte så uppenbart skinande kunderna på visa destinationer.

Tex har jag för mig att ville du till Reykjavik var New York flyget ett mycket billigare alternativ.


Nej det har aldrig varit billigare bara en löjlig liten skillnad på icelandair

tex New york tor 4.400 kr
Reykjavik tor 4.000 kr
#19 2024-08-30, 01:05
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Flygbolagen har en ganska märklig prissättning där algoritmer och annat skapar konstiga lösningar.

Det har lett till ett fenomen som kallas skiplagging. Det är så pass konstigt prissatt att det kan vara billigare att boka en lång resa och gå av vid mellanlandningngsdestionen än att boka en resa dit enbart.

Ett exempel är om jag vill åka till London. Det kan vara billigare för mig att boka en resa till Dublin, med mellanlandning på Heathrow än att boka resan med samma flyg där slutdestinationen är Heathrow.

Flygbolagen gillar inte detta och vill nu börja straffa de som enligt dem utnyttjar systemet.


Är det inte deras prissättning som är problemet snarare än passagerare. Det kan ur ett förbrukningssätt inte kosta mer för dem. (Snarare tvärt om). Gör bolagen rätt i att börja straffa sina kunder?

Vilken lösning förespråkar ni?



https://marcusoscarsson.se/nytt-forbud-for-flygresenarer-riskerar-skyhoga-boter/

Bättre att flygbolagen ser över sina bokningssystem så att sån knasig prissättning avskaffas istället.
#20 2024-08-30, 15:38
Ulf-Bredyxa
Ursprungligen postat av -Felix_
Nej det har aldrig varit billigare bara en löjlig liten skillnad på icelandair

tex New york tor 4.400 kr
Reykjavik tor 4.000 kr


Min info är ganska gammal typ 90-talet. Så saker bör ha ändrat sig.
#21 2024-08-30, 15:40
chonard
Pratar vi miljö så borde flyget bli dyrare ju mer du flyger naturligtsvis....höj skatten som de gjort för bilisterna.
#22 2024-09-10, 19:42
TVBIE
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Detta var nytt för mig. Det känns mycket svårare att stoppa dock. Bra att veta för framtiden
Det är en generell regel för SJ-biljetter: Om du skall från A till B, kolla alltid om du kan boka från närmsta stad som ligger före A på samma linje och/eller till första stad som ligger efter B. Det är inte alltid billigare, men ibland är det det. Verkar som det har ett samband med storleken på orterna, dvs att det tenderar att vara dyrare biljetter till/från större orter än till/från mindre orter. "Logiken" är väl att större efterfrågan leder till högre biljettpris.
#23 2024-09-10, 19:44
Enterprise
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag trodde att det var standard på flygbolag att återresan annulleras automatiskt om man inte kliver på planet vid slutdestinationen.

Dvs, om man bokar
Stockholm - London - Dublin och återresa Dublin - London - Stockholm, så måste man starta återresan i Dublin annars bokas hela återresan av. Så om man kliver av i London och inte flyger hela den bokade sträckan, så kommer man inte ha en hemresa eftersom den bokas av när man inte är på planet från London.

Nej, det har aldrig hänt mig. Och jag har rest mycket och "bränt" många flygbiljetter pga att man var tvungen att åka tidigare eller senare etc.
#24 2024-09-10, 20:28
Glostrup
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, det har aldrig hänt mig. Och jag har rest mycket och "bränt" många flygbiljetter pga att man var tvungen att åka tidigare eller senare etc.

Låter ärligt talat osannolikt, om du har bokat tur/retur med samma bolag. Om du inte är med på det första ”benet” i återresan så betraktas du som en ”no show” och de följande sträckorna avbokas automatiskt.
If you fail to board any leg of a trip, subsequent legs are invalid. This is part the IATA standard fee-for-carriage contract.