Förbjuda privatplan?

#25 2024-09-16, 09:20
Ilimitado
Varför vill man ens åka med privatplan? Säkerheten är brutalt mycket lägre. Hur många kändisar har inte dött i olyckor med privatplan senaste 24 åren?
#26 2024-09-16, 09:36
-Felix_
Ursprungligen postat av swimmingpool
sånt[/URL].

Hur många procent mindre koldioxid skulle släppas ut tror ni? Skulle det göra någon som helst skillnad.




0.000000000000000000000000000000001 promilles skillnad om vi förbjöd privatflyg.
9 av 10 privatflyg i sverige är små propellerplan som inte drar mer bränsle än en Toyota.
#27 2024-09-16, 09:36
RandomWanderer
Ursprungligen postat av swimmingpool
Är inte privatplan väldigt onödigt nu när klimatförändringarna blivit så drastiska. Om man är rik och vill ha det gött kan man väl åka business class och gå med i sån där klubb så man slipper köa och så. I alla fall borde alla flyg erbjuda sånt. Hur många procent mindre koldioxid skulle släppas ut tror ni? Skulle det göra någon som helst skillnad.

Vilka stora stjärnor vet ni som flyger reguljärt? Jag vet David Bowie gjorde det t.ex.


Idioter som Taylor Swift borde aldrig få ha privatplan, ja.

Men genier som Elon Musk måste få ha dem så deras tid kan utnyttjas maximalt i arbetet åt mänskligheten.
#28 2024-09-16, 09:43
-Felix_
Ursprungligen postat av chonard
Läs shalmers utredning så ser du... En resa till Spanien släpper ut lika mycket son en bensinbil under ett år. Inga nyheter.


Hahah, vilket skämt.

En thailandsresa genererar 2 ton co2, en schäfer eller annan stor hund genererar lika mycket på ett år.

Skall vi förbjuda hundar tycker du ?
#29 2024-09-16, 09:49
Fuskenstein
Vad hindrar en privatperson från att starta ett skalbolag, låta bolaget köpa och ta hand om flyget, sedan hyra det flyget från bolaget?

Måste finnas många loopholes att täppa för att det ska fungera som tänkt.
#30 2024-09-16, 09:57
chonard
Ursprungligen postat av -Felix_
Hahah, vilket skämt.

En thailandsresa genererar 2 ton co2, en schäfer eller annan stor hund genererar lika mycket på ett år.

Skall vi förbjuda hundar tycker du ?

Absolut inte men beskatta det lika..
#31 2024-09-16, 10:04
andy2132
Ursprungligen postat av -Felix_
0.000000000000000000000000000000001 promilles skillnad om vi förbjöd privatflyg.
9 av 10 privatflyg i sverige är små propellerplan som inte drar mer bränsle än en Toyota.

Vet inte vilket Toyota du har men ett litet propellerplan som Cessna 172 drar nog 20 x mer än en Toyota.
#32 2024-09-16, 10:15
Bonnker
Ursprungligen postat av Trakesson
Begravningen var i Torsby.


Tror du att han landade i Torsby
#33 2024-09-16, 10:28
-Felix_
Ursprungligen postat av andy2132
Vet inte vilket Toyota du har men ett litet propellerplan som Cessna 172 drar nog 20 x mer än en Toyota.


Haha nejdå

Vanligaste motorn på ett flygplan som Cessna 172
är Lycoming 320 på 150 hk.

Cessnan drar ca 25 liter i timmen och man kommer 25 mil ( 250 km/t)
Så 1 liter milen

Min Toyota har 204 hk och drar 0.95 liter/mil
#34 2024-09-16, 10:29
-Felix_
Ursprungligen postat av Bonnker
Tror du att han landade i Torsby


Hagfors.
#35 2024-09-16, 10:43
george.sthlm
Ursprungligen postat av andy2132
Vet inte vilket Toyota du har men ett litet propellerplan som Cessna 172 drar nog 20 x mer än en Toyota.


Vi kan ta ett exempel med dom minsta små UL ( ultralätta ) planen.

Dom drar 15 liter i timmen och gör 200 km/timme. Det är 0.75 liter per mil.
Vanlig blyfri bensin, inga special JET A-1 flygfotogen.
#36 2024-09-16, 11:19
andy2132
Ursprungligen postat av -Felix_
Haha nejdå

Vanligaste motorn på ett flygplan som Cessna 172
är Lycoming 320 på 150 hk.

Cessnan drar ca 25 liter i timmen och man kommer 25 mil ( 250 km/t)
Så 1 liter milen

Min Toyota har 204 hk och drar 0.95 liter/mil

Då hade jag fel