Förbjuda privatplan?

#37 2024-09-16, 11:29
WP52
Flyget går dessutom fågelvägen och med optimal förbrukning hela tiden. Det gör inte en bil som följer vägar och trafik.

Mer privatflyg åt folket //Greta
#38 2024-09-16, 11:56
Blaska
Tycker vi förbjuder alla flygplan. Båt är mycket bättre. Kan man dessutom bygga mer hytter i fraktfartyg slår man två flugor med en smäll. Folk kan erbjudas jobb på båten för logi. Bra när plånböckerna är lite tunnare.
#39 2024-09-16, 12:05
andy2132
Ursprungligen postat av WP52
Flyget går dessutom fågelvägen och med optimal förbrukning hela tiden. Det gör inte en bil som följer vägar och trafik.

Mer privatflyg åt folket //Greta

Nu följer visserligen flygplan trafik och "vägar" också
#40 2024-09-16, 12:09
WP52
Ursprungligen postat av andy2132
Nu följer visserligen flygplan trafik och "vägar" också


Betydligt närmare fågelvägen än biltrafiken, och i luften är det förvisso trafik ibland men sällan start stopp, rödljus, uppförsbackar, köer, omkörningar etc.
#41 2024-09-16, 12:28
andy2132
Ursprungligen postat av WP52
Betydligt närmare fågelvägen än biltrafiken, och i luften är det förvisso trafik ibland men sällan start stopp, rödljus, uppförsbackar, köer, omkörningar etc.

Det skrev jag inte
#42 2024-09-16, 12:40
ZAIZAI
Ursprungligen postat av Chilledippen
Snälla TS.. ge det iaf ett ärligt försök att räkna på det.

"I dare ya"

hint: "hur nära ingenting kan man komma?"

Jag är iaf 100% säker på att lösningen på klimataktivism heter "tvingade studier i matematik fysik och kemi"


Detta!

2023 flögs det 2,3 miljoner timmar med privatjet i Nordamerika. Detta motsvarar 4,6 miljoner ton CO2 på 379 miljoner människor. Nu kan man inte extrapolera detta på resten av världen rakt av då det flygs mest privajettimmar per capita i Nordamerika. Men låt oss säga att alla världsdelar flyger lika mycket så skulle således privatjetflygandet stå för ~21,2 miljoner ton CO2. De globala utsläppen låg runt 37,4 miljarder ton 2023. Så privatjetflyget står då för i storleksordningen för mindre än 1 promille av de globala utsläppen.

Är privatjetflyget en lågt hängande frukt?

Är det lättare att stänga fossileldade kraftverk och bygga kärnkraftverk istället?

På vilket sätt får man mest minskning av utsläpp?

Klimataktivister som kan matematik, kemi och fysik samt förstår innebörden av dessa kunskaper applicerat på klimatet hade varit roligt att se någon gång innan jag dör.
#43 2024-09-16, 13:07
Chilledippen
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Detta!

2023 flögs det 2,3 miljoner timmar med privatjet i Nordamerika. Detta motsvarar 4,6 miljoner ton CO2 på 379 miljoner människor. Nu kan man inte extrapolera detta på resten av världen rakt av då det flygs mest privajettimmar per capita i Nordamerika. Men låt oss säga att alla världsdelar flyger lika mycket så skulle således privatjetflygandet stå för ~21,2 miljoner ton CO2. De globala utsläppen låg runt 37,4 miljarder ton 2023. Så privatjetflyget står då för i storleksordningen för mindre än 1 promille av de globala utsläppen.

Är privatjetflyget en lågt hängande frukt?

Är det lättare att stänga fossileldade kraftverk och bygga kärnkraftverk istället?

På vilket sätt får man mest minskning av utsläpp?

Klimataktivister som kan matematik, kemi och fysik samt förstår innebörden av dessa kunskaper applicerat på klimatet hade varit roligt att se någon gång innan jag dör.



Lägg därtill hur stor inverkan personerna som flyger privat jet påverkar världen, vill man verkligen ha dom personerna väntandes på tåg/reguljär flyg osv.

t.ex:
Tänk dig Globala fredssamtal i t.ex Bryssel

Putin: Jag kommer om 2 veckor! -Går inga tåg eller något från Ryssland.
Zelensky: Bussen har punka! Jag kan inte komma!

el t.ex
Elon ska möta Gates i NY.
"Just stop oil" stoppade all trafik, vi ses om 4 veckor, jag åker nu..

el t.ex
Tyvärr Blir inga fler Metallica konserter någonsin. Medlemmarna är för gammla för att resa hela livet.

Skulle ju vara helt absurt!

Inte för att jag förstår vad fossileldade kraftverk har med något att göra.
Meeen, hur mycket släpper dom ut? Sure, dom eldas med t.ex olja, men vad är utsläppen? Och vad är alternativet?

Utsläppet från t.ex ett svenskt är inte mycket alls och förhindrar att folk fryser ihjäl samt ger el...

Som sagt, lätt att säga "Stoppa blabla". Men hur önskvärt är alternativet?
Agda 90 år ska frysa ihjäl för att "kan inget Greta 21" gnäller? Tacksamt att vara mormor till stackars lilla autistiska Greta:'(
#44 2024-09-16, 13:58
Madagascar
Ursprungligen postat av -Felix_
Haha nejdå

Vanligaste motorn på ett flygplan som Cessna 172
är Lycoming 320 på 150 hk.

Cessnan drar ca 25 liter i timmen och man kommer 25 mil ( 250 km/t)
Så 1 liter milen

Min Toyota har 204 hk och drar 0.95 liter/mil

Vad är skatten på flygbränsle? Vad betalar privatpersoner för flygbränsle?
#45 2024-09-16, 14:14
-Felix_
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad är skatten på flygbränsle? Vad betalar privatpersoner för flygbränsle?


Sist jag var ute och flög så tankade vi på OK i Kungsängen.

9 av 10 privatflygplan går på vanlig bensin, inte på JET A1.

Skatten på flygbränsle är lika hög som skatten på bunkerolja som båtarna kör på.

Flyg är mycket miljövänligt. En resa med flyg till Visby har mindre utsläpp en en resa med
gotlandsbolaget.

https://www.tv4.se/artikel/2Vt7hQgT4JGpWT7qvqvT8j/granskning-visar-miljo...
#46 2024-09-16, 15:08
Madagascar
Ursprungligen postat av -Felix_
Sist jag var ute och flög så tankade vi på OK i Kungsängen.

9 av 10 privatflygplan går på vanlig bensin, inte på JET A1.

Skatten på flygbränsle är lika hög som skatten på bunkerolja som båtarna kör på.

Flyg är mycket miljövänligt. En resa med flyg till Visby har mindre utsläpp en en resa med
gotlandsbolaget.

https://www.tv4.se/artikel/2Vt7hQgT4JGpWT7qvqvT8j/granskning-visar-miljo...

Det är för att färjorna släpar med sig massor med bilar etc.

Om det funnits färjor bara för passagerare så hade det varit miljösmartare.
#47 2024-09-16, 15:08
Jahbrah
Ursprungligen postat av swimmingpool
Är inte privatplan väldigt onödigt nu när klimatförändringarna blivit så drastiska. Om man är rik och vill ha det gött kan man väl åka business class och gå med i sån där klubb så man slipper köa och så. I alla fall borde alla flyg erbjuda sånt. Hur många procent mindre koldioxid skulle släppas ut tror ni? Skulle det göra någon som helst skillnad.

Vilka stora stjärnor vet ni som flyger reguljärt? Jag vet David Bowie gjorde det t.ex.


Nä, bättre att alla som är rädda för miljön låser in sig i samma rum och aldrig kommer ut. Antingen det eller förbjuda allt.
#48 2024-09-16, 15:51
HazeCrace
Ursprungligen postat av swimmingpool
Är inte privatplan väldigt onödigt nu när klimatförändringarna blivit så drastiska. Om man är rik och vill ha det gött kan man väl åka business class och gå med i sån där klubb så man slipper köa och så. I alla fall borde alla flyg erbjuda sånt. Hur många procent mindre koldioxid skulle släppas ut tror ni? Skulle det göra någon som helst skillnad.

Vilka stora stjärnor vet ni som flyger reguljärt? Jag vet David Bowie gjorde det t.ex.


Rockefeller sa "competition is a sin"

Det vi gör om vi förbjuder folk att ha en rik livsstil är att vi påbörjar något som i slutändan ger dom allra mest mäktiga och superrika mycket mindre konkurrens på toppen

Först attackerade dom rika medelklassen nu attackerar dom superrika överklassen

Man anar att det kommer att sluta med em värld där vi har en ny mkt liten enormt mäktig adel

Medan alla andra kommer att vara maktlösa och fattiga,,,och hoppplösa

Rockefeller and the likes kommer aldrig sluta flyga privat eller bo i slott.
dom , mäktiga nog för att verka utan att synas, kommer att leva i otroligt lyx och ingen kommer att säga ett ord och väldigt få får se hur dom lever

Dom spelar på folks avundsjuka och. Längtan efter revansh och låter dom göra jobbet och bua ut överklassen tills den gett efter och tynat bort.

Sedan kommer dom superrika in och tar över tomrummet de lämnar efter sej.