Ursprungligen postat av Tratten52
Nu var det ju inte bruksflyg jag menade.
Möjligt men det pratade om i toner om lekstuga och nöjesflyg. Som jag skrev, som pilot inom frivilligorganisationerna måste men behålla sin flygtrim och det gör man på sin egna tid och till sin egna bekostnad. Viss utbildning och uppdragsflygningen betalas av respektive myndighet men då gäller det att redan vara kvalificerad för dessa uppgifter.
Ursprungligen postat av chonard
Nog bra värde...jag kom upp i 5.0 å flyger väldigt sällan..Tänk en stockholmare med tre resor per år...ligger nog på 15.
Med tanke på att antalet Stockholmare är ca: 1 miljon så skulle det innebära att de stod för ca: 1/3-del av Sveriges totala klimatutsläpp, helt enkelt inte rimligt. Bränsleförbrukningen i dagens flygmaskiner är bättre per passagerarmil än de flesta vägbaserade fordon, <0,5 l/mil och passagerare.
Jag räknar inte med mina tjänsteresor då min arbetsgivare rapporterar dessa som utsläpp i sin verksamhet, så det bli dubbelbokföring om jag tar med detta. Därav mitt personliga låga klimatavtryck, tar jag med tjänsteresor hamnar jag också runt 5 ton/år (väldigt sällan jag är på min placeringsort utan oftast utstationerad).