Förbjuda privatplan?

#73 2024-09-17, 13:43
-Felix_
Ursprungligen postat av chonard
Märkligt ändå....borde gå att luska ut ju....


Tror inte att flyg med regeringsplanet omfattas av offentlighetsprincipen.
#74 2024-09-17, 13:49
Larsa.Andersson
Ursprungligen postat av -Felix_
Det tog slut efter att Fridolin flugit Bromma-Arlanda.
Efter det var det locket på.


Idiot!
Jag ska förklara för dig stackars särbegåvade sate.

Regeringsplanet är stationerat på Arlanda.

Gustav fick order att hämtas i Bromma.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gustav-fridolin-om-fiaskoflygningen-t...
#75 2024-09-17, 13:50
-Felix_
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Idiot!
Jag ska förklara för dig stackars särbegåvade sate.

Regeringsplanet är stationerat på Arlanda.

Gustav fick order att hämtas i Bromma.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gustav-fridolin-om-fiaskoflygningen-t...


Du och Fridolin är idioter.

Hade jag fått den ordern hade jag satt mej på flygbussen från Bromma till Arlanda.
#76 2024-09-17, 13:57
Larsa.Andersson
Ursprungligen postat av -Felix_
Du och Fridolin är idioter.

Hade jag fått den ordern hade jag satt mej på flygbussen från Bromma till Arlanda.


Ja du kommer kanske aldrig att bli statstråd.
Men Gustav var det när han fick gör resan.
#77 2024-09-17, 14:18
ZAIZAI
Ursprungligen postat av Tratten52
Nu var det ju inte bruksflyg jag menade.


Möjligt men det pratade om i toner om lekstuga och nöjesflyg. Som jag skrev, som pilot inom frivilligorganisationerna måste men behålla sin flygtrim och det gör man på sin egna tid och till sin egna bekostnad. Viss utbildning och uppdragsflygningen betalas av respektive myndighet men då gäller det att redan vara kvalificerad för dessa uppgifter.

Ursprungligen postat av chonard
Nog bra värde...jag kom upp i 5.0 å flyger väldigt sällan..Tänk en stockholmare med tre resor per år...ligger nog på 15.


Med tanke på att antalet Stockholmare är ca: 1 miljon så skulle det innebära att de stod för ca: 1/3-del av Sveriges totala klimatutsläpp, helt enkelt inte rimligt. Bränsleförbrukningen i dagens flygmaskiner är bättre per passagerarmil än de flesta vägbaserade fordon, <0,5 l/mil och passagerare.

Jag räknar inte med mina tjänsteresor då min arbetsgivare rapporterar dessa som utsläpp i sin verksamhet, så det bli dubbelbokföring om jag tar med detta. Därav mitt personliga låga klimatavtryck, tar jag med tjänsteresor hamnar jag också runt 5 ton/år (väldigt sällan jag är på min placeringsort utan oftast utstationerad).
#78 2024-09-17, 14:28
chonard
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Möjligt men det pratade om i toner om lekstuga och nöjesflyg. Som jag skrev, som pilot inom frivilligorganisationerna måste men behålla sin flygtrim och det gör man på sin egna tid och till sin egna bekostnad. Viss utbildning och uppdragsflygningen betalas av respektive myndighet men då gäller det att redan vara kvalificerad för dessa uppgifter.



Med tanke på att antalet Stockholmare är ca: 1 miljon så skulle det innebära att de stod för ca: 1/3-del av Sveriges totala klimatutsläpp, helt enkelt inte rimligt. Bränsleförbrukningen i dagens flygmaskiner är bättre per passagerarmil än de flesta vägbaserade fordon, <0,5 l/mil och passagerare.

Jag räknar inte med mina tjänsteresor då min arbetsgivare rapporterar dessa som utsläpp i sin verksamhet, så det bli dubbelbokföring om jag tar med detta. Därav mitt personliga låga klimatavtryck, tar jag med tjänsteresor hamnar jag också runt 5 ton/år (väldigt sällan jag är på min placeringsort utan oftast utstationerad).

Shalmers skrev väl att en stockholmare släppte ut minst tre ton med flyget å ett ton med bilen.
#79 2024-09-17, 14:38
ZAIZAI
Ursprungligen postat av chonard
Shalmers skrev väl att en stockholmare släppte ut minst tre ton med flyget å ett ton med bilen.


Shalmers?

Då industrin står för ~50% av Sveriges utsläpp så har jag svårt att tänka mig att Stockholmare skulle ensamma stå för 2/3-delar av klimatpåverkande utsläpp från privatpersoner [enligt Naturvårdsverkets uppdelning].
#80 2024-09-17, 14:42
chonard
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Shalmers?

Då industrin står för ~50% av Sveriges utsläpp så har jag svårt att tänka mig att Stockholmare skulle ensamma stå för 2/3-delar av klimatpåverkande utsläpp från privatpersoner [enligt Naturvårdsverkets uppdelning].

skall se om jag hittar det.
#81 2024-09-17, 16:25
-Felix_
Ursprungligen postat av chonard
skall se om jag hittar det.


" shalmers" skrev att en resa från stockholm till visby med flyg hade lägre co2 än en
resa med färjan.
#82 2024-09-17, 16:28
chonard
Ursprungligen postat av -Felix_
" shalmers" skrev att en resa från stockholm till visby med flyg hade lägre co2 än en
resa med färjan.

En färja går ju trögt....nog bara stora fraktfartyg med väldigt tung last det börjar bli miljövänligt...
#83 2024-09-17, 16:37
-Felix_
Ursprungligen postat av chonard
En färja går ju trögt....nog bara stora fraktfartyg med väldigt tung last det börjar bli miljövänligt...


en förklaring är att gotlandsbåten går i 25-26 knop, gick dom ner i 20 knop som en finlandsfärja
så skulle dom nästan halvera sitt utsläpp.

Sjötrafik inrikes i sverige släpper ut mer växthusgaser är inrikesflyget.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-sjofarten-mellan-svenska...

Dax att begränsa sjöfarten. Särskilt på vintern, borde räcka med en avgång per dag till Visby och
alla dessa gula vägverksfärjor som går på diesel i göteborg och stockholms skärgård borde ha regler
att dom får gå när dom har minst 10 bilar ombord. I dag ser man ju färjor som går över med
en enda bil. Inte hållbart. Stoppa detta.
#84 2024-09-17, 16:43
chonard
Ursprungligen postat av -Felix_
en förklaring är att gotlandsbåten går i 25-26 knop, gick dom ner i 20 knop som en finlandsfärja
så skulle dom nästan halvera sitt utsläpp.

Sjötrafik inrikes i sverige släpper ut mer växthusgaser är inrikesflyget.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-sjofarten-mellan-svenska...

Dax att begränsa sjöfarten. Särskilt på vintern, borde räcka med en avgång per dag till Visby och
alla dessa gula vägverksfärjor som går på diesel i göteborg och stockholms skärgård borde ha regler
att dom får gå när dom har minst 10 bilar ombord. I dag ser man ju färjor som går över med
en enda bil. Inte hållbart. Stoppa detta.

Kan man tycka ja... nått som retar mig är alla bussar här med endast tio passagerare...