Förbjuda privatplan?

#61 2024-09-16, 20:42
chonard
Borde ju finnas en offentlig lista över miljöpartiets flygresor.
#62 2024-09-16, 21:48
Tratten52
Ursprungligen postat av chonard
Naturligtsvis skall det beskattas som fordon... trots allt är flyget bara för nöjes skull.


Yes, en lekstuga för piloter och flygnördar samt för folk som inte har något vettigare för sig än att resa runt till massa meningslösa resmål. Det är bara västerlänningar som håller på med det speciellt vi i Europa och USA
#63 2024-09-17, 02:05
chonard
Ursprungligen postat av Tratten52
Yes, en lekstuga för piloter och flygnördar samt för folk som inte har något vettigare för sig än att resa runt till massa meningslösa resmål. Det är bara västerlänningar som håller på med det speciellt vi i Europa och USA

Bekanta till mig är på resande fot ca 250 dagar om året... De har gjort pengar på aktier å arv.. tippar de flyger ca 15 gånger om året.. När de köpte en Xc40 elbil för miljöns skull höll jag på att smälla av. De har hållit på så i minst 20 år nu. Man tar sig för pannan.
#64 2024-09-17, 06:34
swimmingpool
Ursprungligen postat av Matsism
Varför bara förbjuda privatplan? Privata bilar? Privata hem? Varför just flygplan?

För privatplan behövs inte lika mycket som privatbilar eller privata hem såklart.
#65 2024-09-17, 09:43
ZAIZAI
Ursprungligen postat av Chilledippen

Inte för att jag förstår vad fossileldade kraftverk har med något att göra.
Meeen, hur mycket släpper dom ut? Sure, dom eldas med t.ex olja, men vad är utsläppen? Och vad är alternativet?


Lite livscykelanalyssiffror [IPCC, UNECE, Global Carbon project ...];
Fossileldade kraftverk släpper ut 400-1200 g CO2/kWh. Fossilgasen har bäst klimatprestanda (exklusive metanläckagen), sämst är brunkol med oljan någonstans i mitten.
Fossilgas med >5% läckage har ett klimatavtryck >1200 g CO2 ekvivalenter/kWh, de globala metanutsläppen från olja och gasexploatering ligger runt 90-120 miljoner ton/år.

Vattenkraft 10-200 g CO2/kWh. (höga siffror när dammarna anläggs i regnskog, låga med dammar i högländ terräng eller med magra biotoper)
Kärnkraft <6g CO2/kWh.

Intermittent kraft 12-200 g CO2/kWh (tillkommer buffert och profilutsläpp).

Om någon kan objektivt förklara varför klimataktivister, med kemi-, Fysik och matematikkunskaper hatar kärnkraft så hade jag varit intresserad att får reda på varför. Hänvisningar till P*r Ri**ing (e, bb) och andra kufar inom det grönakademiska komplexet undanbedes.
#66 2024-09-17, 09:51
ZAIZAI
Ursprungligen postat av Tratten52
Yes, en lekstuga för piloter och flygnördar samt för folk som inte har något vettigare för sig än att resa runt till massa meningslösa resmål. Det är bara västerlänningar som håller på med det speciellt vi i Europa och USA


Lekstuga och lekstuga. Som brandflygare letar jag efter skogsbränder sommartid, vet inte hur många skogsbränder brandflyget stoppade 2018 i bara Halland men mer än ett 20-tal.

FFK hjälper kustbevakningen att hålla koll på fartygen i kring våra kuster, särskilt viktigt nu när naziryzzen har visat sitt rätta ansikte.

FFK bistår även med piloter till HV och länsstyrelse med olika typer av andra uppdragsflyg.

För att kunna utföra detta krävs det att det finns piloter att tillgå, dessa piloter måste träna och bibehålla sin flygtrim.

När jag räknar på antalet flygtimmar och min övriga konsumtion kommer jag inte upp i den genomsnittliga Svenskens klimatavtryck på 4,5 ton/år.
Den "konsumtionsbaserade" klimatberäkningen som saluförs från grönvänstern och miljövårdverket innehåller så mycket dubbelbokföring att man undrar om inte de som ligger bakom detta skulle kunna göra en bättre hacka som revisorer i kriminell verksamhet...
#67 2024-09-17, 13:16
Tratten52
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Lekstuga och lekstuga. Som brandflygare letar jag efter skogsbränder sommartid, vet inte hur många skogsbränder brandflyget stoppade 2018 i bara Halland men mer än ett 20-tal.

FFK hjälper kustbevakningen att hålla koll på fartygen i kring våra kuster, särskilt viktigt nu när naziryzzen har visat sitt rätta ansikte.

FFK bistår även med piloter till HV och länsstyrelse med olika typer av andra uppdragsflyg.

För att kunna utföra detta krävs det att det finns piloter att tillgå, dessa piloter måste träna och bibehålla sin flygtrim.

När jag räknar på antalet flygtimmar och min övriga konsumtion kommer jag inte upp i den genomsnittliga Svenskens klimatavtryck på 4,5 ton/år.
Den "konsumtionsbaserade" klimatberäkningen som saluförs från grönvänstern och miljövårdverket innehåller så mycket dubbelbokföring att man undrar om inte de som ligger bakom detta skulle kunna göra en bättre hacka som revisorer i kriminell verksamhet...


Nu var det ju inte bruksflyg jag menade.
#68 2024-09-17, 13:33
chonard
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Lekstuga och lekstuga. Som brandflygare letar jag efter skogsbränder sommartid, vet inte hur många skogsbränder brandflyget stoppade 2018 i bara Halland men mer än ett 20-tal.

FFK hjälper kustbevakningen att hålla koll på fartygen i kring våra kuster, särskilt viktigt nu när naziryzzen har visat sitt rätta ansikte.

FFK bistår även med piloter till HV och länsstyrelse med olika typer av andra uppdragsflyg.

För att kunna utföra detta krävs det att det finns piloter att tillgå, dessa piloter måste träna och bibehålla sin flygtrim.

När jag räknar på antalet flygtimmar och min övriga konsumtion kommer jag inte upp i den genomsnittliga Svenskens klimatavtryck på 4,5 ton/år.
Den "konsumtionsbaserade" klimatberäkningen som saluförs från grönvänstern och miljövårdverket innehåller så mycket dubbelbokföring att man undrar om inte de som ligger bakom detta skulle kunna göra en bättre hacka som revisorer i kriminell verksamhet...

Nog bra värde...jag kom upp i 5.0 å flyger väldigt sällan..Tänk en stockholmare med tre resor per år...ligger nog på 15.
n
#69 2024-09-17, 13:38
-Felix_
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Hundra stycken anledningar till att tillåta privatflyg.
Set fram emot din lista.
Och den ska såklart innehålla minst etthundra punkter.


Klimatpåverkan på en flygresa med mindre privatflygplan på 40 mil motsvarar samma resa
men en bensinbil. Skall vi förbjuda bilar ochså ?
#70 2024-09-17, 13:39
-Felix_
Ursprungligen postat av chonard
Borde ju finnas en offentlig lista över miljöpartiets flygresor.


Det tog slut efter att Fridolin flugit Bromma-Arlanda.
Efter det var det locket på.
#71 2024-09-17, 13:40
chonard
Ursprungligen postat av -Felix_
Det tog slut efter att Fridolin flugit Bromma-Arlanda.
Efter det var det locket på.

Märkligt ändå....borde gå att luska ut ju....
#72 2024-09-17, 13:42
-Felix_
Ursprungligen postat av Tratten52
Enklast är att beskatta flygfotogen med 250% i dag är den i princip skattefri. Då skulle allt onödigt flygande minska med 75%, och dom som har råd och absolut måste flyga får betala vad det kostar att skita ner miljön. Det blir som på jetset tiden på 50-60talet igen.


Funkar inte. Piloten kan säga att han skall flyga till Mariehamn och då får han tanka skattefritt precis
som i alla andra EU länder. Samma sak med fartyg, är skattebefriat. Kallas bunkerdiesel.
Sverige kan inte själv bestämma detta. EU regler.