Kan man ta kort på SJ-biljett på skärmen, med sin smarttelefon?

#1 Igår, 12:21
Dukater
Hej,

jag har två problem. Det ena är att jag inte kan köpa tågbiljett på SJ:s hemsida. Jag har kollat med banken och deras slutsats blir att man det är problem hos SJ, snarare än problem hos banken/internetbanken.

Det andra problemet är att det tydligen inte går att få något SMS.biljett på sin mobil. Numera MÅSTE man logga in på sin E-post eller ha SJ-Appen och visa sin biljett. Vilket jag är obekväm med, då jag vill inte gå in på nätet med min mobil i ett öppet nätverk (jag har inte obegränsad surf).

Hur som helst, så borde det väl gå att ta kort på sin datorskärm med sin mobiltelefon och visa upp biljetten/ QR-koden. Men det går tydligen inte, sades det. Dock fick jag inte intyg på det?

Jag har hamnat i en annan position från jobbet, där jag kommer resa mycket. Och behöver köpa flera biljetter. Jag vill inte slösa massa papper genom att skriva ut och hålla på.

Kan man alltså inte ta kort på biljetten och visa biljetten som bild, där QR-koden syns tydligt.

Det var länge sedan jag reste och det var enklare förr, tyckte jag. Det fanns till och med automat, som man kunde köpa i resecentrum.

Biljett i sitt SMS var ju också praktiskt.

Tack för svar!
#2 Igår, 13:15
Beaver14
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,

jag har två problem. Det ena är att jag inte kan köpa tågbiljett på SJ:s hemsida. Jag har kollat med banken och deras slutsats blir att man det är problem hos SJ, snarare än problem hos banken/internetbanken.

Det andra problemet är att det tydligen inte går att få något SMS.biljett på sin mobil. Numera MÅSTE man logga in på sin E-post eller ha SJ-Appen och visa sin biljett. Vilket jag är obekväm med, då jag vill inte gå in på nätet med min mobil i ett öppet nätverk (jag har inte obegränsad surf).

Hur som helst, så borde det väl gå att ta kort på sin datorskärm med sin mobiltelefon och visa upp biljetten/ QR-koden. Men det går tydligen inte, sades det. Dock fick jag inte intyg på det?

Jag har hamnat i en annan position från jobbet, där jag kommer resa mycket. Och behöver köpa flera biljetter. Jag vill inte slösa massa papper genom att skriva ut och hålla på.

Kan man alltså inte ta kort på biljetten och visa biljetten som bild, där QR-koden syns tydligt.

Det var länge sedan jag reste och det var enklare förr, tyckte jag. Det fanns till och med automat, som man kunde köpa i resecentrum.

Biljett i sitt SMS var ju också praktiskt.

Tack för svar!



För det första kollar inte SJ biljetterna längre, så länge du har en platsbokning och sitter på din plats. De kan väl göra stickprovskollar dock.

För det andra har SJ wifi på många tåg. Det är värdelös wifi, men funkar för att ta fram en biljett i alla fall.

För det tredje, har du inte en arbetsmobil du kan använda om du är rädd om din egen data.

För det fjärde, det tar ju ingen data att ta fram en biljett i en app. Gör det hemma i mobilen. Ta ett skärmklipp på QR-koden och du är all set.
#3 Igår, 13:32
Dukater
Ursprungligen postat av Beaver14
För det första kollar inte SJ biljetterna längre, så länge du har en platsbokning och sitter på din plats. De kan väl göra stickprovskollar dock.

För det andra har SJ wifi på många tåg. Det är värdelös wifi, men funkar för att ta fram en biljett i alla fall.

För det tredje, har du inte en arbetsmobil du kan använda om du är rädd om din egen data.

För det fjärde, det tar ju ingen data att ta fram en biljett i en app. Gör det hemma i mobilen. Ta ett skärmklipp på QR-koden och du är all set.

Det där med skärmdumpen är löst. Mitt enda problem är nu att det inte går att köpa biljetter på SJ:s hemsida.
#4 Igår, 14:03
Eponumos
Ursprungligen postat av Dukater
Det där med skärmdumpen är löst. Mitt enda problem är nu att det inte går att köpa biljetter på SJ:s hemsida.

Varför skulle det inte gå?

Är du ensam i Sverige om att inte kunna göra detta?
#5 Igår, 14:10
Vecklor
Ursprungligen postat av Beaver14
För det första kollar inte SJ biljetterna längre, så länge du har en platsbokning och sitter på din plats. De kan väl göra stickprovskollar dock.

För det andra har SJ wifi på många tåg. Det är värdelös wifi, men funkar för att ta fram en biljett i alla fall.

För det tredje, har du inte en arbetsmobil du kan använda om du är rädd om din egen data.

För det fjärde, det tar ju ingen data att ta fram en biljett i en app. Gör det hemma i mobilen. Ta ett skärmklipp på QR-koden och du är all set.


När jag åkt tåg kollar de biljetten (har åkt en hel del).

Håller med om deras wifi, det fungerar jättedåligt, kan ibland inte ens få fram biljetten med det. Men konduktörerna verkar medvetna om problemet och säger att de kommer tillbaka isf.

Nummer tre håller jag verkligen med om. Om jobbet förväntar sig att du ska göra jobbresor borde du inte behöva använda din egna surf till det.

Kan man verkligen ta en skärmdump på biljetten, har fått för mig att det är en sådan QR-kod som ändras. Men här kan jag ha helt fel.
#6 Igår, 14:24
Trixton
Ursprungligen postat av Dukater
Numera MÅSTE man logga in på sin E-post eller ha SJ-Appen och visa sin biljett. Vilket jag är obekväm med, då jag vill inte gå in på nätet med min mobil i ett öppet nätverk (jag har inte obegränsad surf).


Hur mycket data kan det gå åt för att logga in och ta fram en biljett? En gigabyte borde räcka för att göra detta varje dag resten av livet.

Ursprungligen postat av Dukater
Jag har hamnat i en annan position från jobbet, där jag kommer resa mycket. Och behöver köpa flera biljetter. Jag vill inte slösa massa papper genom att skriva ut och hålla på.


Jag tycker att du skall ta upp detta med din chef. Gissningsvis så kommer hen att ifrågasätta om det var ett bra beslut att anställa dig.

För övrigt, hur ofta måste man ens visa någon bijjett? Jag tycker att det är väldigt sällan som det har efterfrågats de senaste åren. Så du kanske kan hålla nere antalet dyra inloggningar genom att bara sitta still på rätt plats och se ut som att du hör hemma där.
#7 Igår, 14:34
tajpR
Ursprungligen postat av Vecklor
När jag åkt tåg kollar de biljetten (har åkt en hel del).



låter som det var ett något år sedan?
jag har aldrig visat biljetten det senaste året.
#8 Igår, 14:47
Vecklor
Ursprungligen postat av tajpR
låter som det var ett något år sedan?
jag har aldrig visat biljetten det senaste året.


Jo visserligen, åkte ganska mycket tåg fram till förra sommaren. Åkte oftast åtminstone två-tre gånger i veckan. Det vanliga då var att jag visade biljett, mycket vanligare än att det inte behövdes. Så det kan självklart ha ändrat sig. Sen åkte jag tåg för ett par veckor sedan, och fick visa biljett, men det var inte SJ utan ett lokaltåg.
#9 Igår, 14:49
tajpR
Ursprungligen postat av Vecklor
Jo visserligen, åkte ganska mycket tåg fram till förra sommaren. Åkte oftast åtminstone två-tre gånger i veckan. Det vanliga då var att jag visade biljett, mycket vanligare än att det inte behövdes. Så det kan självklart ha ändrat sig. Sen åkte jag tåg för ett par veckor sedan, och fick visa biljett, men det var inte SJ utan ett lokaltåg.


Känns om de kollar att någon sitter på den förbokade platsen nu och bara passerar.
#10 Igår, 15:49
CP-Fisk
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,

jag har två problem. Det ena är att jag inte kan köpa tågbiljett på SJ:s hemsida. Jag har kollat med banken och deras slutsats blir att man det är problem hos SJ, snarare än problem hos banken/internetbanken.

Det andra problemet är att det tydligen inte går att få något SMS.biljett på sin mobil. Numera MÅSTE man logga in på sin E-post eller ha SJ-Appen och visa sin biljett. Vilket jag är obekväm med, då jag vill inte gå in på nätet med min mobil i ett öppet nätverk (jag har inte obegränsad surf).

Hur som helst, så borde det väl gå att ta kort på sin datorskärm med sin mobiltelefon och visa upp biljetten/ QR-koden. Men det går tydligen inte, sades det. Dock fick jag inte intyg på det?

Jag har hamnat i en annan position från jobbet, där jag kommer resa mycket. Och behöver köpa flera biljetter. Jag vill inte slösa massa papper genom att skriva ut och hålla på.

Kan man alltså inte ta kort på biljetten och visa biljetten som bild, där QR-koden syns tydligt.

Det var länge sedan jag reste och det var enklare förr, tyckte jag. Det fanns till och med automat, som man kunde köpa i resecentrum.

Biljett i sitt SMS var ju också praktiskt.

Tack för svar!


Med tanke på dina stora problem med något så enkelt som att boka en inrikes tågbiljett borde du nog inte resa ö.h.t.
#11 Igår, 16:28
Holden.Caulfield
Som Vecklor skriver, det ska INTE gå att ta en skärmdump på biljetten då QR-koden ändras hela tiden med några sekunders mellanrum. Så hoppa inte på tåget i tron att det löser sig bara du har fotograferat biljetten. Lita inte heller på att du inte kommer att bli kontrollerad.
#12 Igår, 16:30
Gemini_
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,

Kan man alltså inte ta kort på biljetten och visa biljetten som bild, där QR-koden syns tydligt.



Been there, done that. Har gjort så vid flera tillfällen här i närtid och det går alldeles utmärkt.

Det går även att uppge bokningsnumret. Det är nog inte jätteuppskattat av konduktören men de kan hitta din bokning i systemet med enkelhet. Var lite extra trevlig så löser det sig.