Jag är ingen stor kund hos SJ, men min erfarenhet är att man åker tåg där man måste ha platsbiljett (≈ "X2000"), då verkar biljettkontrollen handla om att se om någon sitter på en obokad plats, eller att man åker tåg tåg som inte har krav på platsbiljett, då kontrolleras biljetten genom uppvisande och avläsning av kod.
Koden har varit en vanlig statisk kod, antagligen QR, jag minns inte riktigt, som levererats i ungefär PDF och kan kopieras, fildelas, skrivas ut osv hur mycket som helst. Alltså som en vanlig konsertbiljett på svarta börsen.
Skulle två personer visa upp samma kod bör kontrollsystemet reagera och problemet lösas genom klassisk kontroll av saker som ID-handling.
Att TS inte kan köpa biljett verkar konstigt, jag kan inte, av trådstarten, se någon annan orsak än handhavandefel.
Ska det resas mycket i jobbet bör jobbet fixa någon lösning för att köpa resor. Jobbmobil bör också ordnas.