Eurotrip med bil. Vad behöver jag tänka på?

#37 2025-02-12, 15:32
IWannaBeAdored
Ursprungligen postat av BAB7

Ok, då får du ta med medicinen.
Men ta gärna med någon form av dokumention eller innehållsförteckning så att det framgår att det är medicin det handlar om och inget annat.

Miljözonerna i Danmark, Italien, Belgien och Nederländerna kostar inget, du måste bara se till att din bil innehar en godkänd euro norm dvs avgasrening så att att du för köra där.
Annars får du böter, vilket kan vara ganska dyrt.
Exakt vilka euro normer som gäller för de enskilda städerna får du googla, det är olika.
Du kan ju skriva här vilken bil och årsmodell du kör, så vet vi mer, och kan ge dig lite mer info om den klarar sig i de flesta städer eller inte.

Miljözonerna i Tyskland är omfattande och gäller i över 100 städer, i de flesta miljözoner räcker euro 4, men en del har även förbud för euro 5.
Du kan köpa en miljödekal på bilbesiktningen här hemma, tex Dekra, om din bil uppfyller avgaskraven.
Med hjälp av bilens reg-nummer ser man om du är berättigad till en miljödekal.
Utan miljödekal får du inte köra in i städerna.

Miljözonerna i Frankrike gäller i ett flertal större städer, beroende på din bils euro norm får du en dekal som visar i vilka städer du får köra i.
Dekalen beställs online genom att du skannar din bils reg-bevis på den franska myndighetens sida: https://www.certificat-air.gouv.fr/ , samt betalar samtidigt på sidan.
Miljödekalen skickas sedan hem till dig per post efter några veckor.
Utan miljödekal får du inte köra in i städerna.

Motorvägsavgifter: i Polen, Frankrike, Kroatioen, Spanien, Serbien, Italien, betalar du per körd sträcka, det finns betalstationer med några mils mellanrum som du regelbundet stannar vid på motorvägen, och där betalar du med kort eller kontant.
I Schweiz, Österrike, Tjeckien, Ungern, Slovakien, Slovenien, Bulgarien köper du en Vignette som du klistrar i rutan vid gränsen. Alla tar inte kort, så ha gärna kontanter i landets valuta när du ska köpa vignetten.

Det är alltså inte laglig medicin. Jättelång historia kort så har jag haft den lagligt men en idiot till läkare jag inte ens pratat med har tagit bort den, patientnämnden, IVO och polis är inkallad men jag lär aldrig någonsin få tillbaka medicinen på recept. Alltså behöver den då smugglas och jag undrar hur pass stor chans det är att de öppnar upp en väska exempelvis och kollar igenom en enstaka burk med medicin. Det här är som jag skrivit innan mitt livs sista resa förmodligen så risken är tyvärr värt det. Har rest med mediciner på flyg och aldrig någonsin blivit stoppad i kontroll.

Det där med miljözoner låter som ett helvete. Verkar dock mest vara i norra Tyskland? Jag ska ju bara köra neråt från Danmark. Vill inte säga exakt vilken bil jag har men den är över 20 år. När jag söker verkar den vara Euro 4 men ska kolla närmare. Att åka med just den bilen är en del av själva resan. Edit: Euro 3 verkar det som den är
#38 2025-02-12, 19:53
BAB7
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored

Det är alltså inte laglig medicin. Jättelång historia kort så har jag haft den lagligt men en idiot till läkare jag inte ens pratat med har tagit bort den, patientnämnden, IVO och polis är inkallad men jag lär aldrig någonsin få tillbaka medicinen på recept. Alltså behöver den då smugglas och jag undrar hur pass stor chans det är att de öppnar upp en väska exempelvis och kollar igenom en enstaka burk med medicin. Det här är som jag skrivit innan mitt livs sista resa förmodligen så risken är tyvärr värt det. Har rest med mediciner på flyg och aldrig någonsin blivit stoppad i kontroll.

Det där med miljözoner låter som ett helvete. Verkar dock mest vara i norra Tyskland? Jag ska ju bara köra neråt från Danmark. Vill inte säga exakt vilken bil jag har men den är över 20 år. När jag söker verkar den vara Euro 4 men ska kolla närmare. Att åka med just den bilen är en del av själva resan. Edit: Euro 3 verkar det som den är


Ok, då får du ju ta med medicinen ändå.
Se då bara till att du verkar respektabel och har bilen i ett gott skick, så är risken ganska liten att de kollar igenom allt.

Miljözonerna är överallt i Tyskland, oavsett var.
De flesta större och medelstora städer har zonerna.

Euro 3 är godkänd i de flesta städer om det är en bensinbil.
Dock inte om det är en euro 3 diesel, det krävs minst euro 4, alternativt ett eftermonterat diesel-partikelfilter som är godkänt och inskrivet i reg-beviset.
Fäst märket på vindrutans insida längst ner till höger, se till att det syns ordentligt utifrån, polis och parkeringsvakter är ansvariga för kontrollerna.
Se till att bilen reg-nummer är skrivit på dekalen innan du klistrar på det.

Glöm inte att du även måste ta med reg-beviset- den blå delen, varningstriangel, gul reflexväst, förbandslåda - kolla "bäst före" utgångsdatum, den får inte ha gått ut. Grejorna måste uppfylla certifieringskraven och alltså inneha en CE-märkning.
#39 2025-02-13, 08:42
IWannaBeAdored
Ursprungligen postat av BAB7

Ok, då får du ju ta med medicinen ändå.
Se då bara till att du verkar respektabel och har bilen i ett gott skick, så är risken ganska liten att de kollar igenom allt.

Miljözonerna är överallt i Tyskland, oavsett var.
De flesta större och medelstora städer har zonerna.

Euro 3 är godkänd i de flesta städer om det är en bensinbil.
Dock inte om det är en euro 3 diesel, det krävs minst euro 4, alternativt ett eftermonterat diesel-partikelfilter som är godkänt och inskrivet i reg-beviset.
Fäst märket på vindrutans insida längst ner till höger, se till att det syns ordentligt utifrån, polis och parkeringsvakter är ansvariga för kontrollerna.
Se till att bilen reg-nummer är skrivit på dekalen innan du klistrar på det.

Glöm inte att du även måste ta med reg-beviset- den blå delen, varningstriangel, gul reflexväst, förbandslåda - kolla "bäst före" utgångsdatum, den får inte ha gått ut. Grejorna måste uppfylla certifieringskraven och alltså inneha en CE-märkning.

Jo lite det jag undrar. Hur stor risken för att de kollar igenom hela bilen är. Jag har dessutom svår OCD och vill inte att tull sliter runt bland mina prylar vilket skulle vara enormt jobbigt för mig.

Ja det är bensinbil. Men en lapp i bilen räcker alltså? Eller kommer jag få problem som i Stockholm exempelvis om man ska köra på vissa gator? I just Tyskland lär jag ju köra Autobahn så mycket som möjligt och inte åka in i städerna mer än kanske München eller liknande för övernattning. Var får jag lappen ifrån? Såg nån sida men den verkade fusk för där kunde jag fylla i vad jag ville och skriva att min bil är en Euro 5 exempelvis vilket den ju inte är. Jag tolkade ditt första inlägg som att polisen skulle hålla koll på mitt regnummer typ och dela ut böter för jag kör lite här och där med en Euro 3. Men nu tolkar jag det som att allt man behöver är en lapp och att det finns vissa gator osv. jag inte får köra på men det är inget jag behöver tänka för mycket på då jag inte ska köra så mycket i städerna? Men i andra länder (om det blir Italien eller Kroatien t.ex.) kommer jag ju köra i städerna och behöva leta parkering om inte hotellet har det.

Ja det där känner jag till Det är ju inga stora problem iaf. Bara köpa och ta med.
#40 2025-02-13, 08:59
Limma skinkbit
Gällande miljökrav och -märke i Tyskland... Det billigaste och enklaste är faktiskt att lösa det på plats. Leta upp en Tüv-station i norra Tyskland (Google maps är din vän), parkera utanför och knalla in på kontoret/receptionen med ditt registreringsbevis i handen och säg ordet umweltplakette. Det kommer att lösa sig. Nästa alla bensinbilar från 90-talet och framåt uppfyller kraven.

Tillägg:
Berättigande för den gröna miljödekalen

Följande fordon är berättigade till den gröna dekal:

Fordon utrustade med en elektrisk motor som Tesla Model S.
Fordon utrustade med en bensin-, gas- eller hybridmotor som uppfyller kraven i utsläppsstandard EURO 1 (1 januari 1993 och nyare).
Personbilar (M1) och lätta nyttofordon (N1) med en dieselmotor som uppfyller utsläppsstandard EURO 4 (1 januari 2006 och nyare).
Lastbilar (N2 och N3) och bussar (M2 och M3) med en dieselmotor som uppfyller utsläppsstandard EURO 4 (1 oktober 2006 och nyare).
Fordon utrustade med en dieselmotor som uppfyller utsläppsstandard EURO 3 och är eftermonterade med ett dieselpartikelfilter.

Källa: https://www.germanemissionssticker.com/se/
#41 2025-02-13, 10:43
DraconianTimes
Ursprungligen postat av BAB7

Ok, då får du ju ta med medicinen ändå.
Se då bara till att du verkar respektabel och har bilen i ett gott skick, så är risken ganska liten att de kollar igenom allt.

Miljözonerna är överallt i Tyskland, oavsett var.
De flesta större och medelstora städer har zonerna.

Euro 3 är godkänd i de flesta städer om det är en bensinbil.
Dock inte om det är en euro 3 diesel, det krävs minst euro 4, alternativt ett eftermonterat diesel-partikelfilter som är godkänt och inskrivet i reg-beviset.
Fäst märket på vindrutans insida längst ner till höger, se till att det syns ordentligt utifrån, polis och parkeringsvakter är ansvariga för kontrollerna.
Se till att bilen reg-nummer är skrivit på dekalen innan du klistrar på det.

Glöm inte att du även måste ta med reg-beviset- den blå delen, varningstriangel, gul reflexväst, förbandslåda - kolla "bäst före" utgångsdatum, den får inte ha gått ut. Grejorna måste uppfylla certifieringskraven och alltså inneha en CE-märkning.


Glöm inte Polen om TS nu vill köra där igenom.
Polen kommer att gå hardcore med miljözoner och i Krakow kommer jag inte längre att vara välkommen med min Volvo V70 diesel.
https://www.gov.pl/web/your-europe/marking-of-vehicles-in-clean-transport-zones
#42 2025-02-13, 18:34
BAB7
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored

Jo lite det jag undrar. Hur stor risken för att de kollar igenom hela bilen är. Jag har dessutom svår OCD och vill inte att tull sliter runt bland mina prylar vilket skulle vara enormt jobbigt för mig.

Ja det är bensinbil. Men en lapp i bilen räcker alltså? Eller kommer jag få problem som i Stockholm exempelvis om man ska köra på vissa gator? I just Tyskland lär jag ju köra Autobahn så mycket som möjligt och inte åka in i städerna mer än kanske München eller liknande för övernattning. Var får jag lappen ifrån? Såg nån sida men den verkade fusk för där kunde jag fylla i vad jag ville och skriva att min bil är en Euro 5 exempelvis vilket den ju inte är. Jag tolkade ditt första inlägg som att polisen skulle hålla koll på mitt regnummer typ och dela ut böter för jag kör lite här och där med en Euro 3. Men nu tolkar jag det som att allt man behöver är en lapp och att det finns vissa gator osv. jag inte får köra på men det är inget jag behöver tänka för mycket på då jag inte ska köra så mycket i städerna? Men i andra länder (om det blir Italien eller Kroatien t.ex.) kommer jag ju köra i städerna och behöva leta parkering om inte hotellet har det.

Ja det där känner jag till Det är ju inga stora problem iaf. Bara köpa och ta med.

Det är väldigt liten risk att de noga kollar igenom alla dina grejor.
Det gör de generellt bara om de har en stark misstanke.
Så släpp det nu.

Angående miljödekal i Tyskland.
Vi tar det från början.

1, Eftersom din bil är en bensinbil med euro 3, kommer du vara berättigad till en grön miljödekal.

2, Kör till en besiktningsstation här hemma i Sverige, tex Dekra eller Besikta, där kan du köpa miljödekalen.
Den kostar ca 250 kronor.

3, Klistra fast dekalen på insidan av vindrutan, längst ner till höger.

4, Nu får du köra i alla miljözoner i Tyskland.


Detaljerna för miljözonerna i övriga länder kan jag inte, det får du försöka googla på egen hand.
#43 2025-02-13, 18:50
Onsala
Beroende på så är det fri hastighet på många sträckor på autobahn, så det är viktigt att se noga i backspegeln innan man byter fil. Hastigheter runt 200 i vänsterfilen är inte ovanligt.