Var det värt att flyga business class?

#25 2025-04-09, 13:50
RandomWanderer
Ursprungligen postat av volvo230

Jag har en fråga till er som flugit både ekonomi och business class på långflygningar såsom Sverige till Thailand eller dylikt. Tyckte ni det var värt de extra pengarna det kostade? Var tex service och liknande så pass mycket bättre att det kändes rättfärdigat?

Detta är nu ingen fråga jag ställer av avund utan bara en objektiv sådan. Jag förstår såklart att olika bolag kan skilja sig åt här , så skriv även gärna vilket flygbolag det var.

Skulle det finnas någon som dessutom flugit 1:a klass är ni också välkomna att svara här! Även det är av intresse!


Absolut.

Att sitta rakt upp är hemskt i långa resor gentemot en säng att ligga i.

Som att jämföra att gå gentemot åka en bra bil.

Man åker ekonomi för att man inte har råd med mer. Inte av någon annan anledning.
#26 2025-04-09, 13:58
beaver_se
Ursprungligen postat av SamDumpty

Norwegian billig biljetter går iallafall bort för min del. Alldeles för små platser.

Efter att min fru blivit dumpad av dem på arlanda (under coronan) utan att de tog ansvar eller ordna ersättnings anslutning eller gav oss tillbaka på den resa vi betalt som de ställde in kommer vi aldrig att flyga med Norwegian igen, när ett bolag har lite strul så ser man hur "bra" de verkligen är mot sina kunder..

Att flyga till BKK spelar roll vart man sitter, man kan använda pengarna till annat. Man blundar och går in i ett komaläge tills man är framme.. Dock bör man ha med öronproppar om man hamnar nära nån med skrikande barn...

Ursprungligen postat av RandomWanderer

Absolut.

Att sitta rakt upp är hemskt i långa resor gentemot en säng att ligga i.

Som att jämföra att gå gentemot åka en bra bil.

Man åker ekonomi för att man inte har råd med mer. Inte av någon annan anledning.
Bäst för ryggen är att sitta upp, det där med personbilar är tröttande ju softare de är, man kör längre tid och mer utvilad när man kör tradare där man sitter mer upprätt.
ps. Hur man flyger beror inte på om man har råd eller inte, för mig så har jag inga problem med en vanlig flygplansstol så varför betala för annat är i mina ögon onödigt.
#27 2025-04-09, 13:58
Har åkt både ekonomi och business till Asien många gånger.

Betalar företaget eller kan du uppgradera med poäng är det såkart värt det.

Åker du privat handlar det om har ekonomi för att bedöma mellanskillnaden som rimlig. Kollade för skojs skull en tor med Finnair Stockholm Bangkok nu i närtid. Ekonomi går på 5631 och Business 19126. Då är väl business biljetten ganska billig. Skillnaden per person c.a 13.500 :- För en familj på fyra 54k. Personligen tycker jag inte att det är värt det.
#28 2025-04-09, 14:11
porthoz
Ursprungligen postat av klemenza

Har åkt både ekonomi och business till Asien många gånger.

Betalar företaget eller kan du uppgradera med poäng är det såkart värt det.

Åker du privat handlar det om har ekonomi för att bedöma mellanskillnaden som rimlig. Kollade för skojs skull en tor med Finnair Stockholm Bangkok nu i närtid. Ekonomi går på 5631 och Business 19126. Då är väl business biljetten ganska billig. Skillnaden per person c.a 13.500 :- För en familj på fyra 54k. Personligen tycker jag inte att det är värt det.


Jag flyger alltid economy, har flugit till filippinerna ett par gånger med singapore airlines, ca 24 timmar total restid. Hade älskat om man haft tillgång till Lounge när det varit längre mellanlandningar, dock ekonomin som sätter stopp.
Flög till Tokyo med polska - LoT, fantastiskt flygbolag, endast kortare mellanlandning i warszawa, fortfarande economy och jag kom fram samtidigt som de som flög i businessclass .

När jag vunnit eurojackpot tänker jag bara flyga med businessclass (nej inte ens first class kan vara värt kostnaden även om man har näst intill obegränsat med pengar).
#29 2025-04-09, 14:20
Tandemtroll2.0
Om det är värt det eller inte vet jag inte men jag roade mig med att göra en priskoll
Arlanda Peking den 24/4, incheckat bagage.

Ekonomi 6044kr 8h35min
Ekinomi prem 9936kr 8h35min
Buissness 28817kr 8h35min
1 Klass 106400kr 13h40min

Utöver dessa så kunde man även om man är dum i hela huvudet åka för 4414kr om man roas av att resa i 19h55min.
#30 2025-04-09, 14:29
Vit-Brandbil
Nästan alla svar säger samma sak. Det är absolut värt det OM någon annan betalar, annars sitter man i ekonomiklass.

Jag har aldrig testat men känns inte värt det.

En resa ner till Österrike så betalade jag gladeligen extra för att kunna ta med skidor på planet plus bättre mat och gratis dricka. Tror summan var 300kr för T&R, jag och kompisen gick i plus på den resan kan man väl säga.
#31 2025-04-09, 14:32
Noccofocus
Tycker det inte är värt det, inte med ekonomi som medelsvensson.
Jag är inte fattig, men jag är ekonomisk, så jag har hellre roligt för dom där extra 10 000kr buisness hade kostat, än spendera dom pengarna i en onödig stol för lite mer bekvämlighet i 10h.
#32 2025-04-09, 14:58
Ursprungligen postat av porthoz

Jag flyger alltid economy, har flugit till filippinerna ett par gånger med singapore airlines, ca 24 timmar total restid. Hade älskat om man haft tillgång till Lounge när det varit längre mellanlandningar, dock ekonomin som sätter stopp.
Flög till Tokyo med polska - LoT, fantastiskt flygbolag, endast kortare mellanlandning i warszawa, fortfarande economy och jag kom fram samtidigt som de som flög i businessclass .

När jag vunnit eurojackpot tänker jag bara flyga med businessclass (nej inte ens first class kan vara värt kostnaden även om man har näst intill obegränsat med pengar).


Ett trick för att få loungetillgång är att skaffa ett premium kreditkort. Då ingår ofta ett priority pass med lite olika villkor. Ger tillgång till lounger på de flesta flygplatser.
Bäst vad jag vet är AMEX platinum. Då har du fast track på ARN/GOT/HEL + mycket bra loungetillgång via egna lounger, priority pass och andra avtal exempelvis i Tyskland.
#33 2025-04-09, 15:12
byggare bob
På längre flighter - absolut.

Sitta 13 timmar från Helsingfors till Singapore har en prisskillnad på ca 12000 Du får mycket mer benutrymme, bättre stolsvidd (nästan en soffa) och bättre service för de 12000.

Jag har flugit långt (över 6 timmar) i både economy och business och jag flyger inte långt i economy igen

Jag har inte provat premium ecenomy

https://www.finnair.com/se-en/finnair-travel-classes/finnair-business-class
#34 2025-04-09, 15:37
Soflor
Köpa ekonomi och buda upp sej med poäng är ju en prisvärd variant om man ska flyga 10+ timmar.
På hemvägen är det dock skit samma.
#35 2025-04-09, 16:05
DrGiggles
Lite off topic: men är det nån här som åkt med Garuda Airways? När jag åkte på långresa i början på 90-talet, så vill jag minnas att Garuda var förstahandsvalet för backpackers i Asien. Undrar om det inte var nåt sunkigt indonesiskt flyg bolag. Ser att det existerar än idag. Vore kul höra om nån nyttjat det och upplevelsen. Har för mig att flera timmars försening var mer regel än undantag med dem.
#36 2025-04-09, 16:06
Pa.Forever
Ursprungligen postat av volvo230

Jag har en fråga till er som flugit både ekonomi och business class på långflygningar såsom Sverige till Thailand eller dylikt. Tyckte ni det var värt de extra pengarna det kostade? Var tex service och liknande så pass mycket bättre att det kändes rättfärdigat?

Detta är nu ingen fråga jag ställer av avund utan bara en objektiv sådan. Jag förstår såklart att olika bolag kan skilja sig åt här , så skriv även gärna vilket flygbolag det var.

Skulle det finnas någon som dessutom flugit 1:a klass är ni också välkomna att svara här! Även det är av intresse!



Flyger bara 1:klass! Har jobbat hårt och har råd med det.
Helt klart värt det.