Var det värt att flyga business class?

#37 2025-04-09, 16:29
VitruvianskeMannen
Ursprungligen postat av Noccofocus

Tycker det inte är värt det, inte med ekonomi som medelsvensson.
Jag är inte fattig, men jag är ekonomisk, så jag har hellre roligt för dom där extra 10 000kr buisness hade kostat, än spendera dom pengarna i en onödig stol för lite mer bekvämlighet i 10h.


Har åkt en massa business, premium economy och ekonomi genom åren, privat och i jobb. Till Asien och Amerika och inom Europa.

Håller helt med dig. För privata pengar, varför betala 1000 kronor i timmen för att sitta bekvämt. Brukar man lägga 10000 kronor/natt på ett hotellrum privat också....
#38 2025-04-09, 16:31
Memnok
Har åkt business en handfull gånger på längre flygningar, men då har jobbet betalat. Hade jag varit ekonomiskt oberoende på riktigt hade jag kunnat tänka mig att göra det privat också men då hade jag nog snarare flygigt privatjet. Annars skulle jag aldrig slösa bort pengar på business class. Loungen har man ändå via kortet.

Numera åker jag inte ens business om jobbet betalar, det är så jävla pinsamt att man begär att andra i företaget skall vara försiktiga med pengar och hålla nere onödiga kostnader och sedan köper man dubbelt så dyra biljetter själv bara för att det skall vara lite mer bekvämt. Dåligt ledarskap. Är det så att man har möten direkt och måste vara pigg och fräsch är det mycket bättre att man åker lite tidigare och tar en hotellnatt innan man behöver jobba.
#39 2025-04-09, 16:38
Balkongstaaarn
Kort sagt, det är bara värt det om någon annan betalar.
#40 2025-04-09, 16:49
jultomtenbrannupp
Själv brukar jag lägga en extra tusing på att få en plats med extra benutrymme om jag ska ut på långflygning. Trots att jag inte är lång tycker jag det är ovärderligt att ty kunna sträcka ut benen lite
#41 2025-04-09, 16:51
GaoLaowei
Jag har flugit massor över hela jorden, både genom jobbet och privat. Är man som jag väldigt lång och storvuxen/vältränad, så kan det vara värt det för det extra utrymme som den klassen ger, om det inte går att ordna på annat sätt.
I de företag jag jobbade i på 90- och början på 2000-talet var det kutym att man som chef flög minst business på lite längre resor.
#42 2025-04-09, 17:00
MrTyger
Ursprungligen postat av Negreritv

Jag brukar tänka att om jag undviker att flyga business så kan jag fira stort när jag är framme i Bangkok. Ta in två eller tre av de finaste hororna på samma gång och leva ut mina vildaste fantasier. Det är med andra ord bättre att flyga economy och härja med ludren!


Haha.

Mjo i mina yngre år så hade jag nog hållit med om jag varit tvungen att välja - vilket jag hade varit för då hade jag knappt kapital till en economy ner till Thailand - men nu när jag inte behöver välja så blir det alltid business utanför Europa när det finns (till Kanarieöarna finns t ex inte den möjligheten och det börjar bli en rätt tuff resa på 6h två ggr per år) och av egentligen ett enda skäl = min dåliga rygg. Jag behöver sträcka ut mig och slappna av på längre resor.
#43 2025-04-09, 17:02
george.sthlm
Ursprungligen postat av Memnok

Har åkt business en handfull gånger på längre flygningar, men då har jobbet betalat. Hade jag varit ekonomiskt oberoende på riktigt hade jag kunnat tänka mig att göra det privat också men då hade jag nog snarare flygigt privatjet. Annars skulle jag aldrig slösa bort pengar på business class. Loungen har man ändå via kortet.

Numera åker jag inte ens business om jobbet betalar, det är så jävla pinsamt att man begär att andra i företaget skall vara försiktiga med pengar och hålla nere onödiga kostnader och sedan köper man dubbelt så dyra biljetter själv bara för att det skall vara lite mer bekvämt. Dåligt ledarskap. Är det så att man har möten direkt och måste vara pigg och fräsch är det mycket bättre att man åker lite tidigare och tar en hotellnatt innan man behöver jobba.


Absolut du har en poäng. Men är man som jag konsult och fakturerar mina timmar så är det
oftast lönsamt att åka business i alla fall en väg än att ha en extra dag på destinationen.
Åker man hem en fredag så ser jag inte poängen med business, du hinner sova lö-sönd

Samt, om kunden åker med på samma flyg och åker business så gör jag det med.
Åker kunden turist eller mittemellan så gör jag samma sak.
Jag är ochså en av få som fortfarande använder resebyrå för vissa resor/flygbolag, framförallt
om det är ont om plats eller kass seating.
#44 2025-04-09, 17:17
ApansPappa
Ursprungligen postat av crille132

Har åkt några gånger med Thai till Bangkok från Arlanda. Det är varierande upplever. Beroende om man hamnar i deras nya plan eller dom gamla. Inredningen är olika. Du sitter mera själv i dom nya med massa fack och förvaring. Sen är ljudnivån betydligt lägre i dom nya planen.
Sen tycker jag maten och servicen på väg ner är bättre. Dom stressar på vägen hem får jag en känsla av.
Är man som jag äldre, lång och har råd är det värt för mig.
Nu ska jag åka Finnair nästa gång ner. Ska bli intressant med deras nya stolar. Jag tror inte jag kommer kunna ligga raklång. Fast jag kan ändå inte sova på plan. Sitta upp med utsträckta ben och se film är vad jag gör.


Finnair är så eländig på sin business/first att det hade jag aldrig betalat för.
#45 2025-04-09, 17:26
Miindz
Jag brukar tänka att sparar jag 1000kr per timme för att inte flyga business så blir det genast värt det. Då kan man ta in på fina hotell och äta på michelin-restauranger vid resmålet istället för pengarna.
#46 2025-04-09, 18:01
Salva25g
Ja det är värt. Det som gör det värt är att arbetsgivaren betalar.
#47 2025-04-09, 18:48
Nicholassarkozy
Vet att jag kommer få mothugg och syrliga kommentarer nu, men åker alltid i Plus/Business i Europa och alltid riktig Business runtom i världen.

Har däremot som regel att biljetterna inte får vara orimligt mycket dyrare, då väljer jag andra datum/avgångar. Relativt ofta använder jag mina AMEX- och MC-poäng, jag får ganska mycket flyg där.

Fördelar för mig i Europa:
+ Först i kön
+ Först på
+ Först av
+ Får väskan först (ibland iaf)
+ Priority lane i securityn
+ Boka om, boka av, bli ombokad vid förseningar
+ Ibland bättre benutrymme
+ Fri sprit i loungen nere på kontinenten
+ Ibland kan man få billiga biljetter
+ Dubbla bonuspoäng

Nackdelar i Europa:
- Inte sällan dyrt
- Loungerna är trånga, sunkiga och torftiga. Bara Tyskland som har kvar rökrutorna inne i loungerna.
- Inte alltid fungerande gratis WiFi på planen

Fördelar ute i världen:
+ Maten
+ Kunna ligga raklång och ta sig en tupplur
+ Slippa sitta som en jävla sardin med 250 andra sardiner
+ Ibland najs uppgraderingar
+ Etihad bjussar på 4 nätter på femstjärnigt all-inclusive i Abu Dhabi om du känner för att bara ha det gött en stund

Nackdelar:
- Konstiga statusmatches främst i USA
#48 2025-04-09, 20:02
Bojo1969
Njaah hade aldrig betalt dubbla priset för resorna om jag betalt dom själv. Klart det är gött att få en bekvämare stol och ett glas bubbel när man kommer ombord men inte värt pengarna. Maten man får är absolut bättre men inte varit med om något superspektakulärt.