Vem flyger egentligen business class på korta flygturer, och varför?

#1 2025-04-09, 14:58
GregerMedeltid
Istället för att skriva i tråden som handlade om business class på långa flygningar, tänkte jag att ta en närbesläktad fråga i en egen tråd.

Ja, som titeln lyder, så handlar det om business class och liknande klasser på kortare flygningar, säg 3 timmar och under. Jag flyger i jobbet en del inom Europa, uteslutande kortare rutter i mindre flygplan - typ 737:or eller mindre. I princip alla flygbolag, förutom lågprisbolagen, erbjuder någon form av business class på dessa flygningar, som kostar minst 2-3 gånger så mycket som ekonomi och ofta ännu mer.

För det priset får man bara marginellt bättre platser, en medioker måltid och tillgång till flygplatsloungen. Jag kan förstå det lite bättre om man reser längre, att man kan motivera att det lönar sig att komma fram mer utvilad eller att man kan jobba bättre under flyget - men på ett kortare hopp på några timmar kan det ju knappast löna sig? Men ändå lyckas dessa biljetter säljas, är det bara de som är ute med kort varsel och tvingas köpa det som erbjuds? Eller finns det personer som bokar in en resa 6 månader i förväg och bestämmer sig för att lägga pengarna på detta?
#2 2025-04-09, 15:05
Nunjapiznes
Flesta företag och anställda skiter i kostnaderna. De vältras över på kunderna.
#3 2025-04-09, 15:08
tjanska
Lättare att jobba samtidigt under resan med mer utrymme?
#4 2025-04-09, 15:21
sweetcrypto
Har du hört talats om flygbonusprogram? Reser man mycket så har man mer eller mindre alltid "gratis" uppgradering till business efter x antal mil eller nivå på kortet.
#5 2025-04-09, 15:40
micke_gbg
Många gånger så har man flugit BC på long haul och har en kortare europaresa efter en transfer och då köper man en business class biljett för hela sträckan.
#6 2025-04-09, 15:44
crille132
Ursprungligen postat av sweetcrypto

Har du hört talats om flygbonusprogram? Reser man mycket så har man mer eller mindre alltid "gratis" uppgradering till business efter x antal mil eller nivå på kortet.

Ja precis. Sas försämrade nyligen eurobonus. Samtidigt noterade jag att många mer med mig inte längre åker SAS plus.
Varför ska jag betala extra för lite fika och kliva på först. Nu blir det bara en gång per år som ingår. SAS Loungen på Arlanda är ändå så dålig. Tar med mig eget fika från Coop och dricker vatten.
#7 2025-04-09, 16:05
CV-Senior
Mellanlandade i Amsterdam för ett par år sedan, hade telefonen i fel tidszon så jag missade mitt KLM från Amsterdam till Göteborg och den enda biljetten som fanns till nästa flyg var BC.
Fick pröjsa 5 lax extra för en plats fram i planet i knappt två timmar. Ett par timmar i loungen ingick.

Inte värt det men jag behövde ju komma fram.

Det var min anledning. Skulle aldrig göra det på en kort resa som det om jag inte var tvungen.
#8 2025-04-09, 22:50
bithax
Vissa bokar ju en längre flygresa med byte någonstans, och då vill de väl ha BC även på anslutningsflyget.
#9 2025-04-09, 23:00
alotraz
Ursprungligen postat av sweetcrypto

Har du hört talats om flygbonusprogram? Reser man mycket så har man mer eller mindre alltid "gratis" uppgradering till business efter x antal mil eller nivå på kortet.


Nej det finns nog inget flygbolag idag som regelmässigt uppgraderar statuspassagerare. De försöker sälja uppgraderingarna och bara om de måste göra plats i ekonomikabinen flyttar de fram folk. Då uppgraderar de såklart oftast dem med status först men det är absolut inte något som händer varje gång.
#10 2025-04-09, 23:26
alotraz
Jag tror följande täcker in 95% av alla passagerare du ser åka business inom Europa:
  • Man ansluter till/från ett långdistansflyg där man reser i business class
  • Någon annan med en generös resepolicy betalar
  • Man har blivit blivit gratis uppgraderad
  • Man har köpt en uppgradering för en mindre summa
  • Business var marginellt dyrare, eller tom billigare (kan hända om endast full flex economy finns kvar, men billiga bokningsklasser i business fortfarande är till salu)
  • Man har så mycket pengar att man tappat uppfattningen om deras värde. För dessa personer är att boka ekonomiklass typ som att köpa ICA basic-kyckling, det är inget man gör om man inte måste.
  • Man bokar business för att samla mer miles/status
  • Besättning som reser i tjänsten (deadheading)
#11 2025-04-10, 07:55
Nicke08
Ursprungligen postat av GregerMedeltid

Istället för att skriva i tråden som handlade om business class på långa flygningar, tänkte jag att ta en närbesläktad fråga i en egen tråd.

Ja, som titeln lyder, så handlar det om business class och liknande klasser på kortare flygningar, säg 3 timmar och under. Jag flyger i jobbet en del inom Europa, uteslutande kortare rutter i mindre flygplan - typ 737:or eller mindre. I princip alla flygbolag, förutom lågprisbolagen, erbjuder någon form av business class på dessa flygningar, som kostar minst 2-3 gånger så mycket som ekonomi och ofta ännu mer.

För det priset får man bara marginellt bättre platser, en medioker måltid och tillgång till flygplatsloungen. Jag kan förstå det lite bättre om man reser längre, att man kan motivera att det lönar sig att komma fram mer utvilad eller att man kan jobba bättre under flyget - men på ett kortare hopp på några timmar kan det ju knappast löna sig? Men ändå lyckas dessa biljetter säljas, är det bara de som är ute med kort varsel och tvingas köpa det som erbjuds? Eller finns det personer som bokar in en resa 6 månader i förväg och bestämmer sig för att lägga pengarna på detta?

Många företag värnar om sina anställda. Det handlar om status, säkerhet och bygga varumärket.
Stor skillnad på att åka i Business eller ej. Handlar inte om bredare säten, Regnbåge & bubbel vs varm sallad & isvatten. Det handlar om att man är i tjänst. Slippa trängas med bittra högljudda drägget.

Om det sker något missöde, så har du en helt annan service & beredskap. Byta flight, hotell med mera.
#12 2025-04-10, 11:38
GregerMedeltid
Ursprungligen postat av Nicke08

Många företag värnar om sina anställda. Det handlar om status, säkerhet och bygga varumärket.
Stor skillnad på att åka i Business eller ej. Handlar inte om bredare säten, Regnbåge & bubbel vs varm sallad & isvatten. Det handlar om att man är i tjänst. Slippa trängas med bittra högljudda drägget.

Om det sker något missöde, så har du en helt annan service & beredskap. Byta flight, hotell med mera.


Vad för typer av företag och jobb pratar vi om? Jag har ett antal vänner och bekanta som reser en del i tjänsten, och även de som har höga chefspositioner och sexsiffriga månadslöner flyger inte business class inom Europa. En av mina vanligaste flygsträckor används till majoriteten av affärsresenärer, och även där är ekonomiklass fylld av folk som verkar ha någorlunda höga positioner.

Sen är det ju inte direkt någon exklusiv upplevelse man köper. Businessclass i en 737:a är nästan alltid samma säten som resten av planet, bara med lite mer benutrymme och kanske att mittenplatsen är avstängd. Bara en liten tyggardin skiljer dig från "drägget". På ännu mindre plan med bara 2+2 platser har du inte ens det, utan sitter lika trångt i business class som ekonomi, bara till ett högre pris.