Vem flyger egentligen business class på korta flygturer, och varför?

#13 2025-04-10, 20:11
Enda gången som jag drabbats av strul som resulterade i övernattning råkade jag flyga i högsta klassen (inom Europa). Enda märkbara skillnaden var att jag ställde mig i en annan, kortare, kö och fick därmed ett hotellrum lite snabbare. I övrigt verkade allt strulrelaterat vara lika för alla.
#14 2025-04-10, 20:45
BlueMarlin123
Ursprungligen postat av GregerMedeltid

Vad för typer av företag och jobb pratar vi om? Jag har ett antal vänner och bekanta som reser en del i tjänsten, och även de som har höga chefspositioner och sexsiffriga månadslöner flyger inte business class inom Europa. En av mina vanligaste flygsträckor används till majoriteten av affärsresenärer, och även där är ekonomiklass fylld av folk som verkar ha någorlunda höga positioner.

Sen är det ju inte direkt någon exklusiv upplevelse man köper. Businessclass i en 737:a är nästan alltid samma säten som resten av planet, bara med lite mer benutrymme och kanske att mittenplatsen är avstängd. Bara en liten tyggardin skiljer dig från "drägget". På ännu mindre plan med bara 2+2 platser har du inte ens det, utan sitter lika trångt i business class som ekonomi, bara till ett högre pris.

Håller fullständigt med, idag är det i princip noll skillnad på korta flyg inom Europa som är berättigat med Business,ENBART STATUS,att visa att man tror man är nått, mina chefer åker i princip aldrig business för det är inte berättigat hos de större seriösa företagen ,bara om man vill visa att man tror man är nått,vill man visa nått så boka eget plan för f*n
#15 2025-04-10, 22:00
micke_gbg
En stor anledning att flyga business på korta europaresor är att om du inte har status så får du en del förmåner medens frekventa resenärer har redan de förmånerna och då ger business ingenting.
#16 2025-04-11, 07:49
Nicke08
Ursprungligen postat av GregerMedeltid

Vad för typer av företag och jobb pratar vi om? Jag har ett antal vänner och bekanta som reser en del i tjänsten, och även de som har höga chefspositioner och sexsiffriga månadslöner flyger inte business class inom Europa. En av mina vanligaste flygsträckor används till majoriteten av affärsresenärer, och även där är ekonomiklass fylld av folk som verkar ha någorlunda höga positioner.

Sen är det ju inte direkt någon exklusiv upplevelse man köper. Businessclass i en 737:a är nästan alltid samma säten som resten av planet, bara med lite mer benutrymme och kanske att mittenplatsen är avstängd. Bara en liten tyggardin skiljer dig från "drägget". På ännu mindre plan med bara 2+2 platser har du inte ens det, utan sitter lika trångt i business class som ekonomi, bara till ett högre pris.

Drägget vid check-in, köer, kontroll, restaurangen, snoriga ouppfostrade småglin, högljudda trängande kärringar, toaletter etc.

Du kan behöva utföra uppgifter inför destinationen i väntan på flighten (arbeta).

Finans, IT, Industri, Konsulter, alles..... Vackra Eleganta Damer

Beroende på vilket Flybolag man reser med så är det givetvis skillnader även där. Ryan, Norwegian, WizzAir, SAS till semesterorter versus:
Lufthansa, Swiss etc där klientelet inte lider av Jantelagen som missunsamma svenskar. Pröva dessa bolag så kanske du får en vidare bild.

Få åker business class enbart för sätenas skull på kortare sträckor. Gaslightning når nya nivåer

I turistklass åker du och folket med miljon årslöner. Jösses
#17 Igår, 18:51
När jag checkar in online på Iberia till Madrid, får jag ibland erbjudandet att uppgradera till Business för 60Euro ish.
Taget!
Jag får loungen på Arlanda med fri mat och fri bar. Jag får trerätters med porslin och fri bar på flyget. Jag får väldigt trevlig service på planet. (Sir! another cognac?) Jag sitter bekvämt utan att trängas. Jag kommer ut först och slipper vänta på allt drägg som tar 30 min på sej att tömma planet. Såååå lätt värt.
BTW, vad kostar 2 bira på ARN aha