Vem fan åker Arlanda express? (340kr)

#205 2025-04-13, 15:12
Blatteman
Ursprungligen postat av poiuy1298

Arlanda Express tar 18-20 minuter - hur lång tid tar buss?

Fakturerar man kunden 1000-1500 kr/timme så kan det ju löna sig.


det tar 35 till 40min med flixbus beroende på avgång.

dvs du får en timlön på cirka 750 till 1050 kr i timmen(som du slipper skatta på bara på att sitta 15 till 20 min extra på en buss.

Det är definitivt värt det att ta bussen.
#206 2025-04-13, 15:19
Ogiltig.narvaro
Ursprungligen postat av poiuy1298

Arlanda Express tar 18-20 minuter - hur lång tid tar buss?

Fakturerar man kunden 1000-1500 kr/timme så kan det ju löna sig.


Lägger du över sådana kostnader på dina kunder så hoppas jag att ditt företag konkar.

Ursprungligen postat av Ratad

340?

Du påpekade väl "att då ingår det väl en avsugning?"


Den var bra, det ska jag göra nästa gång jag går där, om någon vecka.
#207 2025-04-13, 15:21
Ursprungligen postat av Blatteman

Om staten skulle ägt den som i alla andra länder då skulle allt vara frid och fröjd.

Men de mutade borgarna gav ut kassakolinjen till privata bolag som tog ut pengarna ur landet länge sen och sålde vidare bolaget när de tagit in vinsten flera gånger om utan att betala skatt i sverige.

Sen har priset exploderat än mer.

i österrike kostar det 50kr att åka in med komfortabelt snabbtåg cirka 20 min in till city eller 140 spänn med arlanda expressliknande tåg (tar lika lång tid som 50kr tåget)

Själva banan ägs av staten, fast genom ett bolag istället för att blanda in Trafikverket. Sedan har ett annat bolag, som bytt ägare några gånger, rätten att använda banan.
#208 2025-04-13, 15:22
Ogiltig.narvaro
Ursprungligen postat av poiuy1298

Sen är det väl staten som äger banan och tar ut hög hyra för de som ska trafikera den (särskilt när man vill gå av vid Arlanda).

https://www.allabolag.se/foretag/arlandabanan-infrastructure-ab/stockhol...


Det är inte ens staten, inte den svenska åtminstone. Då hade det inte varit lika illa. Pengarna går direkt till de kinesiska och australiensiska ägarna.
#209 2025-04-13, 15:27
poiuy1298
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro

Det är inte ens staten, inte den svenska åtminstone. Då hade det inte varit lika illa. Pengarna går direkt till de kinesiska och australiensiska ägarna.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Arlandabanan


Arlandabanan ägs av svenska staten och förvaltas av ett statligt helägt bolag, Arlandabanan Infrastructure AB.



https://www.allabolag.se/foretag/arlandabanan-infrastructure-ab/stockhol...

Vad jag kan se så drar de in nästan 60 miljoner om året och gör en vinst på 30-40 miljoner.
#210 2025-04-13, 15:28
Blatteman
Ursprungligen postat av bithax

Jag kommer ihåg att vänsterpartiet blev sura. Enda gången jag hållit med vänsterpartiet. Varför i helvete ska Sverige köpa in denna tjänst av Kinas kommunistiska parti?

Dessutom är det den dyraste tågbiljetten till en flygplats i Europa.

Det måste ju vara någon deal att så länge vi låter A-train hållas så blir Volvo Cars kvar i Sverige eller dylikt.


Snarare mutpengar under bordet som vanligt.

Hela 6-7-klövern är lika vidriga och håller på med dessa saker så det går inte att rösta på nån i nästa val men undantag i vissa frågor där vänsterpartiet och miljötalibanerna håller sin ståndpunkt men det går inte att rösta på dom heller så 8klövern är oröstbara..
#211 2025-04-13, 15:34
Blatteman
Ursprungligen postat av Sunimod

Du en fattig stackare med lön i nivå med CNC operatörer. Det är därför du gnäller om 340 kr.
Semesterresa var bara ett exempel. Charter var det mycket länge sedan jag åkte och oftast nu resor i tjänsten vilket företaget betalar allt inklusive Arlanda express.
Du har väl med dig egna smörgåsar när du reser för priset för mat på Arlanda är nog mer än vad fattiga stackare som du klarar.


Du gjorde precis bort dig själv som en pajas.

Det är företaget som betalar dina tjänsteresor.Alltså vi skattebetalare som får betala dina resor när företaget drar av kostnaden.

Du är med andra ord en parasit som tycker att det är schysst pris när skattebetalarna betalar en del av dina resor som du själv inte vill betala.
Pengar som genom skatteplanering går till några få konton ofta till utlandet och slutar skapa jobb i sverige så vi får betala lite mer i skatt istället.

Sluta vara så snål och börja betala 680 spänn ur egen ficka. Sen kan du snacka strunt bäst du vill efter det.
#212 2025-04-13, 15:35
Ogiltig.narvaro
Ursprungligen postat av poiuy1298

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arlandabanan

https://www.allabolag.se/foretag/arlandabanan-infrastructure-ab/stockhol...

Vad jag kan se så drar de in nästan 60 miljoner om året och gör en vinst på 30-40 miljoner.


Företaget som driver Arlanda Express heter A-Train AB, och har fram till 2050 ensamrätt på trafiken (en avtalsenlig förlängning med tio år gjordes hösten 2019).[4] A-Train AB ägdes från och med januari 2004 till 100 % av australiska Macquarie Group, efter att tidigare ha ägts av det konsortium som byggde Arlandabanan.

Sedan 2014 ägs A-Train av ett konsortium bestående av State Super, Sunsuper och SAFE. STC Pooled Fund (State Super) är en australiensisk pensionsfond som förvaltar pensionstillgångar för offentligt anställda. State Super äger 37,5 % av aktierna. Sunsuper Pooled Superannuation Trust (Sunsuper) är en av Australiens största pensionsfonder. Sunsuper äger 25 % av aktierna. State Administration of Foreign Exchange (SAFE) är ett underdepartement till kinesiska regeringen med ansvar för kinesiska statens utlandsplaceringar. SAFE kontrolleras av kinesiska centralbanken, som har uppdragit åt SAFE att förvalta dess utländska placeringar. Vid investeringar i fastigheter och infrastruktur i Europa företräds SAFE av det engelska dotterbolaget Ginko Tree Investment Ltd (GTIL). SAFE/GTIL äger 37,5 % av aktierna.


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Arlanda_Express
#213 2025-04-13, 15:43
JeffDavis
Ursprungligen postat av Blatteman

JA de var ju billig taxi men bankmaffian har ju gjort så att globalistgrisarna inte emot landets valuta i sverige.

I andra länder går det att betala uber,bolt å såna med riktiga pengar men inte här så då kan man lika gärna ta flixbus (Brukar aldrig va fullsatt) eller åka sl genom märsta.


Det är inga problem att betala Uber med cash. Det har jag gjort flera gånger. Men då har jag haffat bilar på gatan i och för sigÂ…
#214 2025-04-13, 15:50
Blatteman
Ursprungligen postat av JeffDavis

Vad snackar du för skit? Både SJ, SL och Mälartåg har tåg till Arlanda. Monopol my ass.


Den enda som snackar skit är du.

Du verkar inte veta vad ett monopol är.

Globalisterna på a-train har total monopol och klarar inte av vanlig hederlig konkurrens utan måste tvinga kunderna att betala och kan på detta sätt onormalt hålla uppe priset pga deras monopol .

Därför de var tvungna att hyra in vakter eftersom så många steg av från sj(på vägen) och vanliga tåg på arlanda och sen byggde svinen en spärr där man betalar deras sjuka monopolpris även om man åkt till flygplatsen med helt andra bolag som sj och sl.

Ingen jävel som betalar själv skulle åkt med arlanda express om de skulle tillåta vanlig konkurrens.

Ingen skulle ha så låg iq att de betalar 340kr till ett utsugarföretag istället för 80kronor med sj.

Arlanda express skulle få stänga av de flesta av sina avgångar om man skulle ha normal konkurrens.

Det skulle de inte göra så de skulle sänka sina priser till lite över 100kr per biljett om mutpolitikerna skulle tvinga dom att öppna upp för normal konkurrens.
#215 2025-04-13, 15:54
poiuy1298
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro


Du verkar ha lite dålig läsförståelse.

Arlandabanan ägs av Svenska staten.

Arlanda Express drivs av A-train.

Sen är det ju fler företag som trafikerar banan. Mälartåg, SJ osv.

Kolla själv på SJ:s sida - resa från Stockholms Central till Arlanda = dyrt. Resa från Stockholms Central till Uppsala (samma tåg) kostar mycket mindre trots att det är nästan dubbelt så långt.

Alla dessa företag betalar väl dyra pengar till Arlandabanan (dvs svenska staten) för att kunna trafikera/använda stationen vid Arlanda.

En stor del av priset för en biljett på Arlanda Express hamnar alltså hos svenska staten.
#216 2025-04-13, 15:58
Ogiltig.narvaro
Ursprungligen postat av poiuy1298

Du verkar ha lite dålig läsförståelse.

Arlandabanan ägs av Svenska staten.

Arlanda Express drivs av A-train.

Sen är det ju fler företag som trafikerar banan. Mälartåg, SJ osv.

Kolla själv på SJ:s sida - resa från Stockholms Central till Arlanda = dyrt. Resa från Stockholms Central till Uppsala (samma tåg) kostar mycket mindre trots att det är nästan dubbelt så långt.

Alla dessa företag betalar väl dyra pengar till Arlandabanan (dvs svenska staten) för att kunna trafikera/använda stationen vid Arlanda.

En stor del av priset för en biljett på Arlanda Express hamnar alltså hos svenska staten.


Nej, de pengarna går till A-train. Som sedan skickar dem till Luxemburg och inte betalar en krona i skatt. Ingenting går till svenska staten.