För er som orkar läsa och inte minst till skribenten i föregående inlägg! Det kommer handla om Ryanairs så kallade silvertejp-lagade vindruta!
När man byter ut en Cockpit-fönster så använder du ett så kallat sealing-compound för att utjämna det lilla gapet mellan fönster och karmen, vilket görs av aerodynamiska orsaker. Sealingen har en härdningstid på 12 timmar, men för att planet ska iväg fort så stryker man ett lager av silikon över sealingen, över silikonet så sätter du en aluminiumtape ( kallas i branschen för speed-tape ) Detta är standard i alla flygbolag.
I vanliga fall så sitter tejpen fast, men i det här fallet så lossnade en liten bit vilket orskade en del obehagligt ljud, och rutan lossnar inte pga hur rutan monteras. Det som kan ske är att det förosakar sämre syn för piloterna, men endast marginellt!
Givetvis ska våra tidningar göra detta stort, och inte minst så ska man ALDRIG lita på överskrifter utan att ha läst igenom fakta.
I detta fallet så hade det ej skadat med lite info till passagerarna.