Hitta diskussioner med liknande innehåll

Bra eller dåligt flygbolag?

#37 2007-03-12, 19:40
Ursprungligen postat av Stålfarfar
Apropå internet ombord så kan det vara bra att veta att SAS inte längre har det eftersom Boeing, som levererade tjänsten, hux flux bestämde sig för att lägga ner "Connexxion by Boeing" som det hette. Det drabbade givetvis alla andra bolag som hade samma arrangemang.


Bland andra LH också. Enligt deras sida så finns det för tillfället ingen annan som kan ge internet till flygplanen. Så åter igen så säger jag att det ej finns någon internet ombård på Lufthansa. Står på deras hemsida.
#38 2007-03-26, 15:56
grandezza
Tänkte låna tråden lite. Jag ska sticka till London inom kort och jag har slökollat igenom olika flygpriser. Vissa biljetter kostar över 1500 spenn medan exempelvis Ryanair säljer sina för en krona, Sturup - Stansted. Hur fan kan man sälja en flygresa för en krona??? Det är ju givetvis exklusive skatt och annat som ligger runt hundralappen, men det är ju ändå inga pengar som slinker ner i flygbolagens fickor. Kan någon räta ut det här frågetecknet åt mej? När det låter för bra för att vara sant brukar det ju oftast finnas en hake.
#39 2007-03-26, 21:43
Kupsan
Ursprungligen postat av grandezza
Tänkte låna tråden lite. Jag ska sticka till London inom kort och jag har slökollat igenom olika flygpriser. Vissa biljetter kostar över 1500 spenn medan exempelvis Ryanair säljer sina för en krona, Sturup - Stansted. Hur fan kan man sälja en flygresa för en krona??? Det är ju givetvis exklusive skatt och annat som ligger runt hundralappen, men det är ju ändå inga pengar som slinker ner i flygbolagens fickor. Kan någon räta ut det här frågetecknet åt mej? När det låter för bra för att vara sant brukar det ju oftast finnas en hake.



Ingen hake. Dom har en helt annan buisness än dom andra flygbolagen, dom tjänar inte bara på att flyga passagerare A-B, utan även hotellbokningar och hyrbilar.
Sen så flyger dom oftast till lite mer avlägsna flygplatser så det kostar inte mycket för dom. Sen är utgifterna minimala.

http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,872547,00.html

(nån kommer säkert skrikandes hit och skriver att ryanair är bajs)
#40 2007-03-26, 22:20
grandezza
Ursprungligen postat av Kupsan
Ingen hake. Dom har en helt annan buisness än dom andra flygbolagen, dom tjänar inte bara på att flyga passagerare A-B, utan även hotellbokningar och hyrbilar.
Sen så flyger dom oftast till lite mer avlägsna flygplatser så det kostar inte mycket för dom. Sen är utgifterna minimala.

http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,872547,00.html

(nån kommer säkert skrikandes hit och skriver att ryanair är bajs)


Intressant läsning. Men nog fanns det en del hakar. Man debiteras extra för incheckning av väska och betalning med kreditkort, ett glas vatten ombord kostar 23 kronor och det är inte alla resor som kostar 1 kr. Men det kan man ju ha överseende med. Tack för svaret.
#41 2007-03-27, 00:24
Stålfarfar
Ursprungligen postat av grandezza
Intressant läsning. Men nog fanns det en del hakar. Man debiteras extra för incheckning av väska och betalning med kreditkort, ett glas vatten ombord kostar 23 kronor och det är inte alla resor som kostar 1 kr. Men det kan man ju ha överseende med. Tack för svaret.


Kan ju utveckla det lite. Man kan inte tjäna pengar på att sälja biljetter billigt.
Självkostnadspriset för en flygstol på en sån linje är åtskilliga tusen kronor. Lite av biljetten betalas av kringförsäljning av kaffe, parkering m m. Resten får de tillbaka genom att biljetten kostar det den är värd om du bokar sent.

En biljett till London med Ryanair kostar i vissa fall mer än vad fullservicebolagen tar om du bokar den dagen innan. Så har alla flygbolag arbetat i många år, men Ryanair och de andra lågprisbolagen har dragit det till sin spets.
#42 2007-03-27, 10:56
Stained
Är det bara jag som tycker att Ryanairs "kreditkortsavgifter" är lite suspekta? Vad jag vet tar andra flygbolag inte ut någon kreditkortsavgift. Dessutom borde väl en kreditkortsavgift vara kopplad till en transaktion (alltså exempelvis 25 per köptillfälle), Ryanair tar 25 kr per person och sträcka. För mig och min partner blev det alltså 4 x 25kr på en t/r resa till London-Stansted.
#43 2007-03-27, 18:34
Stålfarfar
Ursprungligen postat av Stained
Är det bara jag som tycker att Ryanairs "kreditkortsavgifter" är lite suspekta? Vad jag vet tar andra flygbolag inte ut någon kreditkortsavgift. Dessutom borde väl en kreditkortsavgift vara kopplad till en transaktion (alltså exempelvis 25 per köptillfälle), Ryanair tar 25 kr per person och sträcka. För mig och min partner blev det alltså 4 x 25kr på en t/r resa till London-Stansted.


Det är bara ursäkter för att ta in pengarna de inte får in på biljettpriset, andra lågprisbolag gör likadant och kallar det för diverse avgifter. Sterling är experter på detta. Gör man så här kan man sätta ut ett löjligt lågt pris i annonsen...
#44 2007-04-02, 03:03
martonstromgald
Ingen som har åkt med Ibera?
#45 2007-04-02, 09:39
Lejf
Måste slå ett slag för Malmö aviation deras mackor är goda sen är det billigt :-)
#46 2007-04-11, 10:38
LOB
Har suttit och läst lite i tråden eftersom jag sitter och ska boka thai-flight snart. Som det ser ut nu står det mellan KLM, Lufthansa och Swiss.
Har flugit Finnair och nån hemsk charterhistoria till Bangkok förut och vill testa något nytt nu.

En sak som stör mig är att jag inte kan tyda vad för plan man ska flyga och således inte kan gå in på respektive bolags hemsida och läsa om planen, kapacitet, benutrymme, underhållning ombord osv.

Är det någon här som kan mycket om flygplan och flightnummer eller bara är allmänt kunniga på hur man kan tolka ett flightnummer och se vilken flygplanstyp det är?

Tex: KLM Flight KL877, Swiss Flight LX4300 och Lufthansa Flight LH772.
Vilka flygplanstyper är detta?!
#47 2007-04-11, 11:09
southbound
Bra
Lufthansa, alla gånger jag flugit med dem har det varit höjden av tysk effektivitet, bra käk, gott vin, bra service.

Helt okej
Iberia verkar ha ryckt upp sig. Från att ha varit Alitaliaklass (se nedan) där det röktes överallt, oavsett rökning/icke-rökning har mina erfarenheter på senare år varit överraskande positiva, iaf på internationella flygningar. Fräsch och trevlig personal och bra service.

Air France var bättre förr. De var iofs konstant försenade, men maten och vinet var av oerhört hög kvalitet. Det har de snålat in på nu, i gengäld verkar de inte vara lika försenade längre.


Uselt
Alitalia. De få gånger jag flugit med dettaa bolag har det varit fullkomligt kaotiskt. Allt är extremt osmidigt. Det som mest påverkat min inställning är dock att jag varit med om en extremt amatörartad wobblande landning, varefter piloterna lyckades krocka med gate-piren!
#48 2007-04-12, 09:35
Stålfarfar
Ursprungligen postat av LOB
En sak som stör mig är att jag inte kan tyda vad för plan man ska flyga och således inte kan gå in på respektive bolags hemsida och läsa om planen, kapacitet, benutrymme, underhållning ombord osv.

Är det någon här som kan mycket om flygplan och flightnummer eller bara är allmänt kunniga på hur man kan tolka ett flightnummer och se vilken flygplanstyp det är?

Tex: KLM Flight KL877, Swiss Flight LX4300 och Lufthansa Flight LH772.
Vilka flygplanstyper är detta?!


Om du går till resp flygbolags sajt och tar upp tidtabellen så bör du kunna finna ut vilken flygplantyp det är på linjen. Kan även kolla amadeus.net.

Generellt är det på linjerna till Bangkok B747-400/MD-11 när man flyger med KLM, A340 med Swiss och B747-400/A340 med Lufthansa.