Ursprungligen postat av TakasakiShinden
Fan, nu blir jag ju än mer sugen på att åka. Jag skulle sitta och jobba hemifrån idag egentligen, men det känns som att hälften av tiden istället spenderades på att googla och läsa reseberättelser
Jag har dock lite svårt att bestämma mig för när under året jag vill åka. Enligt de berättelser jag har läst är det MYCKET turister runt de populära lederna i oktober och det känns inte roligt att trängas, plus att det kanske finns en risk för att rummen tar slut? Å andra sidan är det ju bergen jag vill se, samtidigt som jag vill undvika kylan i den mån det går (alltså inte åka i november eller senare under vintern).
Monsoon season känns ju sådär lockande... men våren kanske kunde vara något?
Och tack för tipset om hardcore-leden, men jag tror jag håller mig till något enklare till en början. Jag skulle i och för sig vilja se Mount Everest, men det får bli nästa gång. Om jag gillar upplevelsen åker jag säkert tillbaka
Edit: Förresten; jag kollade lite på Trailblazer-böckerna och råkade se att de har ett helt kapitel om "trekking as a single female". Jag hade inte ens reflekterat över att det skulle vara ett problem... är det det enligt dig?
Åk då din jude. Det är inte svårt. Om det är de rent praktiska detaljerna vad gäller ekonomi som får skon att klämma kan jag dela med mig av den glädjande nyheten att jag spenderade runt en månad i området kring Everest samt i en närliggande nationalpark som jag tror kallades Gaurishankar, och detta utan att betala mer än runt 350 dollar, med transport, mat, trekking-permits, boende och diverse andra småsaker inkluderade.
Det går varje dag en buss från Kathmandu till Jiri. Resan tar runt tio timmar och är av det minst sagft påfrestande slaget i o m att både väg och buss var i behov av reperationer. Därifrån tar det något under en vecka att vandra till Lukla. Leden går huvdsakligen på ganska låg höjd, men naturen är orörd och vacker och det finns gott om scensiska platser, bl.a något pass på runt 3000 meters höjd där ett par nedgånga stupor överväxta med mossa och sly stod och förföll i dimmorna.
Överlag är naturen bättre efter Lukla och betydligt bättre när man nått över kanske 4000 meter, men vägen från Jiri till Lukla har sin charm den med, inte minst eftersom området är väldigt outvecklad i relation till områdena krings vandringslederna längre upp i bergen, där ju ofta varje hus är ett gästhus.
Och så slipper du tänka så mycket på höjdsjuka etc, i o m att du när du kommer fram till Lukla redan varit uppe på över 3000 nog åtminstonde två gånger sedan innan. Kroppen är förmodligen (min högst ovetenskapliga gissning) redan igång och förbereder sig för att komma ovan 3000 en gång till.
Ett budgetalternativ till att komma tillbaks igen utan att behöva vandra den långa vägen tillbaks är att gå ned till ett annat samhället, där du backtrackar kanske två dagar vägen ifrån Lukla till Jiri, för att sedan ta av söderut, varifrån du sedan kan ta lokaltransporten till Kathmandu. Lokaltransporten är en fyrhjulsdriven jeep och vägen till Kathmandu är den sämsta jag någonsin skådat. Någon gång ungefär halvvägs måste man till exempel gå ur jeepen och så vandra en bit, bland annat över en hängbro över en flod, för att sedan hoppa in i en annan jeep längre bort, just eftersom terrängen är så jävlig att man inte kunnat bygga en riktig väg än. Det sägs att när man tidigare skulle transportera varor inom Nepal så gick man rakt söderut tills man nådde Indien, sedan öst eller väst beroende på vart varorna skulle, och så rakt norrut, för att minimera antalet dagar i Nepals överjävliga terräng. Och fortfarande idag finns det ju minst ett autonomt kungarike inom nepals gränser, just eftersom terrängen är så svår att centralmakten inte riktig kan etablera sig i vissa områden.
Är hur som helst inte allt för bekvämt att jeepen, men trots allt en rolig och prisvärd upplevelse. Om man har dåligt om tid kanske det är att överväga att ta flyget, eftersom det ju går först omkring tre dagar extra för att ta sig dit från Lukla och därefter ytterligare en morgon, dag och kväll att komma tillbaks till Kathmandu landvägen.
Att pruta lite är ett sätt att ytterligare dra ned på kostnaderna. Jag bodde för det mesta antingen gratis eller för runt en dollar natten. Under lågsässongen har folk så få gäster att de ger en gratis boende bara man lovar att äta på deras restaurang. Där kan man också pruta lite för det mesta, men just med maten blir det svårare ju längre upp man kommer. De säger alltid att det är så dyrt att frakta upp maten men sanningen är att det är turist- och ockerpriser och att lokala valutan är inflaterad i området, just p.g.a alla turister som kommer och betalar 40 kronor för ett stekt bröd i ett av världens fattigaste länder. Finns gott om ekonomiska migranter från andra delar av Nepal. Föds man i en familj med ett gästhus längs leden till Everest har man sitt på det torra enligt nepalesiska standards. Åker de ner till t.ex Kathmandu tycker de att det är lika skitbilligt som många internationella turister.
Träffade någon man som hade ett potatisfält utanför huset. Fem dollar ville han ha för en talrik stekt potatis. "Vi måste ju bära upp det hela vägen ifrån Kathmandu". Jojo, tjena, din jude.
Och i Kathmandu får man en buffee med hur mycket ris, curry och linsgryta, ibland även bröd och sallad, man vill för mindre än en dollar.
Hur som helst är det lätt att pruta lite på de flesta ställena. Åtminstonde under lågsässong.
På tal om lågsässong tror jag att det är bättre. Visst, sikten är inte lika klar, men det är väl den enda nackdelen. Det är inte fullt i gästhusen stup i kvarten, leden är inte kantad av spy- och skitpölar som folk som är ovana vid bakterierna lämnat kvar efter sig, det är inte så jävla mycket människor (någon som bor där sa att ibland är det bara som en lång rad människor som går nästan som i en kö på vissa ställen - säkert en överdrift men ändå
, och det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det är sämre bara för att sikten inte är klar, jag tyckte t.ex att den ständiga dimman och ljudet av de sprickande glaciärerna och jordskreden bidrog med mycket stämning (en gång bidrog ett jordskred med lite väl mycket stämning om du fattar vad jag menar) och när det någon gång klarnade till sig och man såg bergen omkring sig var man inte hemmablind efter att ha sett dem varje dag den senaste veckan, utan det var en fröjd för både kropp och själ. Oj oj, hujeda mig, jag vill tillbaks.
Jag gick precis under början av monsunen/innan monsunen satte igång på riktigt.
Du behöver ingen guide. De enda jag träffat på som hade problem med höjden var folk som hade guide, just eftersom guiderna hade för bråttom. Det verkade i regel vara så att de tog ett engångsbelopp och sedan ville få det hela avklarat så fort som möjligt. Träffade någon grupp på tre som betat 1000 dollar per person. Någon klagade över huvudvärk, de andra två sa att de hade också huvudvärk "men bara lite" och guiden sa såklart att det är ingen fara. Samtidigt hade guiden tagit dem till någon släktings gästhus och lurat i dem att de inte skulle pruta på mat eller boende. Jag träffade någon enstaka annan som haft problem och en gång t.o.m varit tvungen att avbryta p.g.a inkompetenta guider. Jag träffade ingen utan guide som haft problem. Men alla "missing person"-posters handlade å andra sidan om någon som gått utan guide. Jojo, de flesta såg stenade ut ändå på bilderna, kanske ville de gå ut och leva i harmoni med naturen någon gång efter en bong hit och det gick väl inte helt som förväntat.
Jaja. Ta det för vad det är. Kan mycket väl vara så att de flesta guider är bra. Men jag kan ju inte understryka nog att de flesta nepaleser har en årslön på långt under 1000 dollar och att det förmodligen finns gott om människor där ute som helre riskerar ett par turisters hälsa än att stå ut med den trots allt extrema fattigdom som är i standard i stora delar av landet.
Så så länge du inte ska gå bortom lederna och så länge du inte saknar GPS eller karta så behöver du enlig mig ingen guide. Så länge du läser på lite innan kommer du inte ha några problem. Du behöver heller inte vänta tills nästa gång med att vandra upp till Everest. Det är inte värre än att gå till bussen egentligen annat än vissa etapper.
Vad sitter du och väntar på din jude? Att du ska bli gammal och skröplig och inte orka gå upp? Var inte en sån jävla kyckling nu va. Eller rättare sagt... var inte ett sånt fruntimmer.
Jaja. Fråga farbror din: "Farbror, ville du gå upp till mount everest när du var ung?". Han kommer med största sannolikhet att svara "a. Men han kommer säga, att nu är han för trött, nu har han för mycket jobb, jaja, du kommer själv bli likadan snart. Det är lite trist egentligen. Undrar hur många som velat gå upp dit men avstått av diverse kassa anledningar. Säkert miljontals människor.
Edit:
Glömde tillägga att ska du till Gaurishankar behöver du ansöka om ett trekking permit i Kathmandu. Har för mig att det kostade tjugo dollar eller något åt det hållet och att de lämnade ut det runt tio minuter efter ansökan lämnats in.
Permit för området kring Everest får du på plats. Också för ett tiotal dollar.