Hitta diskussioner med liknande innehåll

Tråden för oss som vill tågluffa sommaren 2007

#61 2007-02-16, 20:53
conz
Det stämmer väl att biljetten för tågluff ute i Europa inte gäller hemma i Sverige?
#62 2007-02-17, 00:50
007en
Ursprungligen postat av conz
Det stämmer väl att biljetten för tågluff ute i Europa inte gäller hemma i Sverige?


ja exakt
#63 2007-02-18, 00:50
pk2
Ett litet tips bara. När man kommer till Paris kan det vara svårt att orientera sig. I alla fall utan karta. Man kommer ju till tågstationen Gare du Nord, och bara fem minuters gångväg därifrån finns en annan tågstation, Gare del Est,
Där kan man förvara sina väskor eller ryggsäckar billigt, och det är den stationen man ska till om man ska vidare ner till södra Europa.
Det finns fem tågcentraler i Paris

Paris Gare du Nord
Paris St Lazare
Paris Gare de l'Est
Paris Gare d'Austerlitz
Paris Gare de Lyon

Jag känner bara till två av dem, Gare du Nord och Gare del Est, som ligger nära varandra, kanske någon annan vet mer om de andra.
#64 2007-02-23, 15:17
Fennicum
Ursprungligen postat av 0tso
Jag läste en notis i Metro idag där de hävdade att man hade ändrat zon-systemet, så att man betalar per land, istället för per zon. Någon som råkar ha en bra länk till det?
Står nada på sj:s hemsida, och lika lite förändring på interrailnet.


Jag såg samma notis. Det jag spontant tänkte var att det nya systemet verkar uruselt, alldeles för dyrt i förhållande till vad man får. Jag ska definitivt ut och resa i Europa i sommar, däremot kan detta nya system få mig att avstå från ett Interrailkort.
#65 2007-02-23, 21:17
Moranath
På SJ:s hemsida så står det att de ska ta bort zonsystemet. Verkar inte som om det ska kosta per land dock utan 2200:- för ett kort giltigt i 22 dagar med 10 tågresor.

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=262&a=41063&l=sv

Btw, nån som har nån aning om vad man kan behöva för budget för ca 22 dagar i europa? Hur mycket får man lägga per dag? Med mera...
#66 2007-02-24, 12:41
Fennicum
Ursprungligen postat av Moranath
På SJ:s hemsida så står det att de ska ta bort zonsystemet. Verkar inte som om det ska kosta per land dock utan 2200:- för ett kort giltigt i 22 dagar med 10 tågresor.

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=262&a=41063&l=sv

Btw, nån som har nån aning om vad man kan behöva för budget för ca 22 dagar i europa? Hur mycket får man lägga per dag? Med mera...


Det där är oerhört mycket sämre än det gamla kortet med 30 dagars giltighet och där man kunde resa varenda dag om man så ville det. Nu får man alltså bara resa 10 tågresor under 22 dagar?! Seriöst, idioterna uppmuntrar inte mer tågåkande precis. För det priset kan man lika gärna flyga lågprisflyg (i synnerhet om man har hunnit fylla 26) fram och tillbaka i Europa.
#67 2007-02-26, 19:14
hulken^
Ursprungligen postat av Fennicum
Det där är oerhört mycket sämre än det gamla kortet med 30 dagars giltighet och där man kunde resa varenda dag om man så ville det. Nu får man alltså bara resa 10 tågresor under 22 dagar?! Seriöst, idioterna uppmuntrar inte mer tågåkande precis. För det priset kan man lika gärna flyga lågprisflyg (i synnerhet om man har hunnit fylla 26) fram och tillbaka i Europa.


Saxat från hemsidan:

InterRail global Pass

Consecutive; Ett rundresekort för resor alla dagar under en period. 22 dagar eller 1 månad.

Flexikort; för resande under begränsat antal dagar under en viss period. Tex 5 resdagar inom 10 dagar eller 10 resdagar inom 22 dagar.

InterRail global Pass är det nya passande namnet på kortet, utan zonindelningar. Finns i 1 och 2 klass för vuxna och barn. Samt i 2 klass för ungdomar. För anslutningsresor inom det land man är bosatt ges dessutom 50% rabatt när man reser med InterRail global Pass.

De nuvarande InterRail som säljs tom den 31 mars 2007, gäller i sin nuvarande form under giltighetstiden.



Står inget om att consecutivekortet försvinner? Eller är jag ute och cyklar?
#68 2007-02-26, 20:40
Moffegrev
Ursprungligen postat av Squalo


Snarare är det väl så att dom flyger till små hålor utanför stora städer. Ett gammalt militäflygfält utanför Nyköping? Vart tar man sig här ifrån? Det stod Stockholm på Ryanairs hemsida, men det är ju fan 10 mil till Stockholm? Och här är står man på en jävla åker. :|


Ryan Air erbjuder ju transferbussar till de större städerna, tar väl max en timma och kostar nog inte mer än en hundring.
#69 2007-02-26, 20:43
isch
Ursprungligen postat av conz
Det stämmer väl att biljetten för tågluff ute i Europa inte gäller hemma i Sverige?


Nja, i somras gav kortet halva priset på biljetterna i Sverige. Dock fick jag resa gratis på mitt men det berodde nog bara på en skön konduktör och en lugn förmiddag.
#70 2007-02-26, 21:48
Squalo
Ursprungligen postat av Moffegrev
Ryan Air erbjuder ju transferbussar till de större städerna, tar väl max en timma och kostar nog inte mer än en hundring.

Flygbussarna är det som gäller. Och var det inte ett jävligt onödigt inlägg från din sida?

130 kr kostar det för övrigt.
#71 2007-03-03, 19:28
Paine
Ursprungligen postat av Fennicum
Det där är oerhört mycket sämre än det gamla kortet med 30 dagars giltighet och där man kunde resa varenda dag om man så ville det. Nu får man alltså bara resa 10 tågresor under 22 dagar?! Seriöst, idioterna uppmuntrar inte mer tågåkande precis. För det priset kan man lika gärna flyga lågprisflyg (i synnerhet om man har hunnit fylla 26) fram och tillbaka i Europa.


http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=262&a=41063&l=sv


En viktig korrigering.

Du har fortfarande möjlighet att lösa kort för 30 dagar med resor varje dag. Vet inte om priset har förändrats. Ett annat alternativ är att lösa kort för 10 resdagar under en 22 dagarsperiod. Som jag har uppfattar det så kan du göra hur många resor som helst under dessa 10 resdagar.
#72 2007-03-04, 03:05
Calavera
Jag har funderat åka ut och tågluffa i sommar - som en sista sak man gör med kompisarna innan man splittras inför vidare studier

Det är ett stort gäng tjejer som ska åka men jag försöker få med mig nån kille (visst är brudar bra men man vill inte vara med dem i 1månad 24/7 ), dock är den jag försöker få med lite snål...så det kanske inte änns blir 3 veckor...ända platsen som är förutbestämd som resemål är nog amsterdam - för att kolla på väderkvarnar and shit såklart

Lite info som kan vara bra att veta om det nya systemet (sry om någon redan posat):

On the 1th of April 2007, the new InterRail ticket starts.
The EuroDomino ticket will become a part of InterRail.

Price categories:
Adult 1st class: 26 years old or over at the first day of your travel
Adult 2nd class: 26 years old or over at the first day of your travel
Youth 2nd Class: 12 to 25 years old or over at the first day of your travel
ALL PRICES IN EURO

InterRail Global Pass for 31 countries:
Price categories like this: Adult 1st | Adult 2nd | Youth 2nd
5 days in 10 (Flexi): 329 | 249 | 159
10 days in 22 (Flexi): 489 | 359 | 239
22 days continuous: 629 | 469 | 309
1 month continuous: 809 | 599 | 399