Hitta diskussioner med liknande innehåll

Om passagerarfärjorna Sverige-England (Sammanfogad /Mod)

#25 2017-10-25, 23:02
Ursprungligen postat av Spyrran
Som jag skrev så tog passagerarfärjan Göteborg - Harwich 36 timmar, och fraktfärjan Göteborg - Tilbury 37 timmar (det fanns en passagerarfärja till Tilbury, men har inte sett restid för den linjen så tog fraktfärjan som riktlinje). Ungefär samma restid, men det kan lika gärna bero på att avståndet. Men det verkar som om passagerarfärjor och fraktfärjor till sydöstra England tog ungefär samma tid, medan alla färjor (både fraktfärjor och passagerarfärjor) till norra England (Immingham och Newcastle) hade 10 timmars kortare restid. Varför skulle passagerarfärjor till Newcastle ha kortare restid än passagerarfärfjorna till Harwich (och Tilbury och Felixstowe)? Försöker bara förstå hur. Om det beror på att vissa färjor körde med lägre hastighet eller något. Samtidigt låter det som om du hade cirka ett dygns restid till Harwich.

Färjetider har jag hittat på nätet, men de kanske inte stämmer.

Enligt Google maps blir det ca 70 extra sjömil om man ska till Harwich (ca 550) istället för Newcastle (ca 480).
Snittar man 20 knop så tar det ett dygn till Newcastle. Känns optimistiskt. Har man av tidtabellsskäl 3 dygn på sig att åka tur och retur till Harwich och snittar 17 knop så får du 4 timmar i varje hamn.

Kommer tyvärr inte ihåg Göteborgtiderna ordentligt. Enda minnet är att vid en hemresa var det mer eller mindre direkt iväg på middag hos någon släkt, alltså antagligen ankomst på eftermiddagen.
#26 2022-09-09, 16:30
pestloppan
Ja, som rubriken säger: När upphörde den reguljära persontrafiken med båt från Göteborg till England?

Jag åkte aldrig dit med båt nån gång, men på 70/80-talet hade jag flera polare som gjorde det. Det verkade vara det "naturliga" sättet att färdas dit, och jag hörde aldrig talas om nån som flög till England. Vill minnas att resan tog ungefär ett dygn, och de destinationer jag tycker mig minnas är Harwich (om man skulle till London), Hull och Newcastle.

Någon därute som tror/vet sig ha info om detta?
#27 2022-09-09, 16:33
mrZF
Åkte båten till Newcastle tidigt -00 tal i alla fall. Söp som en häst och tittade på fotboll väl framme i Newcastle.

Wikipedia säger 2006, så det stämmer nog bra, resan to sju svåra år (ett dygn+)

https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborg%E2%80%93Newcastle
#28 2022-09-09, 16:37
AfroCondomFactory
Min familj reste med Tor Line till England 1977, har för mig att detta var ganska vanligt då. Vet inte när de la ner, men googla Tor Line. Tror vi åkte från skandiahamnen ute på Hisingen, men är osäker.
#29 2022-09-09, 16:38
Suecote
#30 2022-09-09, 16:39
Xedome
Riktigt trist att den här möjligheten försvann.
Antar att det inte lönade sig?
#31 2022-09-09, 16:40
Sorgensvart
Ursprungligen postat av pestloppan
Ja, som rubriken säger: När upphörde den reguljära persontrafiken med båt från Göteborg till England?

Jag åkte aldrig dit med båt nån gång, men på 70/80-talet hade jag flera polare som gjorde det. Det verkade vara det "naturliga" sättet att färdas dit, och jag hörde aldrig talas om nån som flög till England. Vill minnas att resan tog ungefär ett dygn, och de destinationer jag tycker mig minnas är Harwich (om man skulle till London), Hull och Newcastle.

Någon därute som tror/vet sig ha info om detta?

Jag åkte på en sådan resa i slutet på 70-talet. Ingen hytt hade vi bokat. Vi låg på golvet i något hörn och halvslumrade.
#32 2022-09-09, 16:42
CalzoneItalia
Ursprungligen postat av mrZF
Åkte båten till Newcastle tidigt -00 tal i alla fall. Söp som en häst och tittade på fotboll väl framme i Newcastle.

Wikipedia säger 2006, så det stämmer nog bra, resan to sju svåra år (ett dygn+)

https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborg%E2%80%93Newcastle


Var det dom DFDS Seaways? Jag åkte med dom med en gång från Göteborg till Newcastle 1997 tror jag det var . Det var på den tiden som den alkoläsken Hooch var populär och i Newcastle kunde man köpa megastora flaskor sådana.
#33 2022-09-09, 16:42
Sorgensvart
Ursprungligen postat av Xedome
Riktigt trist att den här möjligheten försvann.
Antar att det inte lönade sig?

Flyget tog väl över mer och mer. Det var ju både snabbare och billigare att flyga.
#34 2022-09-09, 16:43
Noccofocus
Ursprungligen postat av Xedome
Riktigt trist att den här möjligheten försvann.
Antar att det inte lönade sig?


Jo på wikipedia länken, ovanför. Står det
Linjen lades ned i november 2006. orsak angavs färre passagerare (konkurrens från lågprisflyg) och högre bränslepriser
#35 2022-09-09, 16:44
Sorgensvart
Ursprungligen postat av Noccofocus
Jo på wikipedia länken, ovanför. Står det

Att det var så sent som 2006, skulle jag inte ha trott.
#36 2022-09-09, 16:46
calmsolution
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Var det dom DFDS Seaways? Jag åkte med dom med en gång från Göteborg till Newcastle 1997 tror jag det var . Det var på den tiden som den alkoläsken Hooch var populär och i Newcastle kunde man köpa megastora flaskor sådana.


Tor Line hette dom väl tidigare?

Minns att vi åkte någon gång från Göteborg till Harwich i slutet på 70-talet. Trodde faktiskt att dom båtarna fortfarande gickÂ…