Ursprungligen postat av Spyrran
Som jag skrev så tog passagerarfärjan Göteborg - Harwich 36 timmar, och fraktfärjan Göteborg - Tilbury 37 timmar (det fanns en passagerarfärja till Tilbury, men har inte sett restid för den linjen så tog fraktfärjan som riktlinje). Ungefär samma restid, men det kan lika gärna bero på att avståndet. Men det verkar som om passagerarfärjor och fraktfärjor till sydöstra England tog ungefär samma tid, medan alla färjor (både fraktfärjor och passagerarfärjor) till norra England (Immingham och Newcastle) hade 10 timmars kortare restid. Varför skulle passagerarfärjor till Newcastle ha kortare restid än passagerarfärfjorna till Harwich (och Tilbury och Felixstowe)? Försöker bara förstå hur. Om det beror på att vissa färjor körde med lägre hastighet eller något. Samtidigt låter det som om du hade cirka ett dygns restid till Harwich.
Färjetider har jag hittat på nätet, men de kanske inte stämmer.
Enligt Google maps blir det ca 70 extra sjömil om man ska till Harwich (ca 550) istället för Newcastle (ca 480).
Snittar man 20 knop så tar det ett dygn till Newcastle. Känns optimistiskt. Har man av tidtabellsskäl 3 dygn på sig att åka tur och retur till Harwich och snittar 17 knop så får du 4 timmar i varje hamn.
Kommer tyvärr inte ihåg Göteborgtiderna ordentligt. Enda minnet är att vid en hemresa var det mer eller mindre direkt iväg på middag hos någon släkt, alltså antagligen ankomst på eftermiddagen.