Hitta diskussioner med liknande innehåll

En resa genom Östeuropa!

#13 2007-01-19, 23:10
Fillipekka
...har jag god erfarenhet av.

Jag har aldrig blivit utsatt för kriminalitet i dessa länder.
Fordomarna om fattigdom och alkoholism är befogade till en viss del.
Betongbyggena står där de står och dem finns det gott om. Det är inte snyggt men det fyller sin funktion.

Warszawa är en must see. Krakow också.

Ölkulturen i Tjeckien är värd. Krogslagsmål tillhör ovanligheten, Tjeckerna är ett mycke tlugnt folk. Skall man gör aupp så samlas man 5k pers på en fotbollsstadion och har en ultrasfight det är väl vad jag känner till.

Bensinpriserna är något lägre än i Sverige, tågpriserna är skrattretande.

Det som är nybyggt håller oftast högre standard än det som finns här hemma.
Matpriserna är låga.

Fler frågor besvaras med glädje.
#14 2007-01-22, 22:45
"boris"
Ursprungligen postat av bovik
Resmål: Själv har jag varit mycket i Vitryssland och en del i Baltikum.


Jag instämmer. De gånger jag har varit i Minsk har jag uppskattat det väldigt mycket. Men som sagt var, det är ju inte Schengen-lätt att komma in i landet. Även Litauen rekommenderar jag. Vilnius är såklart väldigt vackert, men även kuststäder som Klaipeda och Palanga har sin charm. För lite inspiration, kolla gärna in www.luffa.nu. Lycka till!
#15 2007-01-23, 01:33
dinmamma2k
Tack för länken boris, mycket intressant sida!

Det verkar krävas en del jobb, pengar samt en inbjudan för att få komma in i Vitryssland, lite synd. I vilket fall som helst känns de västligare delarna i dagsläget mer aktuella vid ett ofrånkomligt ställningstagande (även om jag givetvis skulle vilja besöka vartenda land).

Jag tror mig ha fått en hyfsad bild av resande i regionen, tack vare er och diverse hemsidor. Det finns dock två saker jag fortfarande funderar över:

För det första; hur klarar man sig som vegetarian? Jag antar att det, precis som det mesta, varierar mellan olika länder, men Östeuropa i allmänhet känns mycket mer gulaschsoppa än linsgryta. Jag minns ett tillfälle på en restaurang i Danmark (där man ändå väntar sig en kultur hyfsat lik vår egen) då jag frågade servitören efter något vegetariskt. Efter någon minuts förklarande gick det slutligen upp för dansken vad jag bad om, och han hävde ur sig ett grötigt: "I Danmark äter vi riktig mat!". Jag antar att liknande scenarion inte vore speciellt ovanliga i till exempel Slovakien.

För det andra; om man i större städer vill bo så bra och centralt som möjligt till ett lågt pris, borde man boka vandrarhem/hotell i förväg? Resan skulle isåfall förlora en del i frihet, men om boendestandarden per krona skulle öka avsevärt är det något jag är beredd att offra.

För övrigt verkar överraskande få av de kompisar jag frågat positiva till ett äventyr av detta slag. Några av de förvirrade stackarna föreslår istället en resa till Prag, och fattar inte alls grejen med att istället för att dricka öl i en europeisk huvudstad göra det i fem, och dessutom åka lite tåg däremellan!
#16 2007-01-23, 17:42
"boris"
Ursprungligen postat av dinmamma2k
Tack för länken boris, mycket intressant sida!


Ett rent nöje.

Ursprungligen postat av dinmamma2k
För det första; hur klarar man sig som vegetarian? Jag antar att det, precis som det mesta, varierar mellan olika länder, men Östeuropa i allmänhet känns mycket mer gulaschsoppa än linsgryta. Jag minns ett tillfälle på en restaurang i Danmark (där man ändå väntar sig en kultur hyfsat lik vår egen) då jag frågade servitören efter något vegetariskt. Efter någon minuts förklarande gick det slutligen upp för dansken vad jag bad om, och han hävde ur sig ett grötigt: "I Danmark äter vi riktig mat!". Jag antar att liknande scenarion inte vore speciellt ovanliga i till exempel Slovakien.


Det är kanske inte like enkelt som i Sverige, att få vegetarisk mat, men i storstäder är det generellt ingen större svårighet. Soppor är vanliga till exempel. Men ja. Utbudet är inte som Sverige, speciellt inte på landsbygd. Äter du fisk och kyckling förenklar det.

Ursprungligen postat av dinmamma2k
För det andra; om man i större städer vill bo så bra och centralt som möjligt till ett lågt pris, borde man boka vandrarhem/hotell i förväg? Resan skulle isåfall förlora en del i frihet, men om boendestandarden per krona skulle öka avsevärt är det något jag är beredd att offra.


Jag har aldrig varit organiserad. Det är lite jobbigt att planera i förväg. Men det kanske inte är några problem att boka i förväg för dig. Personligen tror jag inte att det spelar någon roll om man bokar i förväg eller fixar det på plats. Men jag har inga empiriska bevis för det påståendet.
#17 2007-01-23, 22:01
bovik
Ursprungligen postat av dinmamma2k
Jag antar att liknande scenarion inte vore speciellt ovanliga i till exempel Slovakien.

Kul att du tog just Slovakien som exempel då jag har ett kul matminne därifrån. När jag hoppade av bussen från Prag var jag grymt hungrig och till min stora lycka såg jag ett gatukök. Det gick att beställa både hamburger, cheeseburger, korv och lite annat. Det roliga är att de i Slovakien verkligen gör en hamburger och cheeseburger så när jag fick min hamburgare så var det en bit skinka mellan två bröd (och massor av vitkål). Det bekräftades dagen efter när jag fick en friterad ostbit mellan två bröd (också med mängder av vitkål). Grymt fint annars att ta en starköl till korven (som, du gissade det, självklart låg inbäddad i vitkål). Det skulle man vilja ha möjligheten att göra i Sverige också.
#18 2007-01-25, 16:09
Carl Serung
egen Afghan!
#19 2007-01-25, 17:51
ulvena
Om du är nyfiken på Polen så hjälper jag gärna till, även om Warszawa är den stad jag känner till bäst så har jag rest en del i Polen.

Precis som sagts innan, så länge du inte ger dig in i alltför eländiga områden fungerar allt utmärkt.
Tågen är helt okej och så gott som alltid i tid, på minuten!

I de större städerna finns det turistbyråer där de talar engelska men allmänt är det inte ett språk som används annat än bland unga, tyska är bättre, enligt min erfarenhet av Slovakien och Tjeckien gäller detsamma där.
I Krakow kan du hitta flera som talar svenska då det undervisas i det på universitetet där, ett av Europas äldsta f.ö.

Om du bara är lite ödmjuk och använder teckenspråk så bör det inte bli några problem, om jag vore som du/ni skulle jag välja att utforska de "enklare" delarna av ÖstEuropa innan du ger dig in i VitRyssland t.ex.

#20 2007-01-25, 21:19
Xpat
Har en hel del erfarenhet av Östeuropa, både i mitt yrke och som turist.

Själv brukar jag ta mig in antingen via Karlskrona - Gdynia (Båt), buss till Kaliningrad. Eller till vilnius och därifrån med tåg till antingen Minsk eller Kaliningrad.

Minsk är spännande och annorlunda, har varit där ett tiotal ggr. Diktaturen är dock påtaglig och jag känner mig aldrig riktigt fri där.........

Kaliningrad är min passion, älskar den staden.

Jag skulle ALDRIG bila på en sådan resa, inte bara därför att trafiken är absurd utan för tullens skull. Det är nästan lika troligt att det tar 24 timmar som att det tar 2 timmar. Man vet aldrig i förväg, var fast mellan Kalingrad och Polen i 18 timmar en gång.

Ryssland är galet och oförutsägbart, för vissa är det en olidlig plåga. Somliga börjar planera nästa resa innan de har kommit hem....
#21 2007-01-26, 00:34
joker
Ursprungligen postat av dinmamma2k

För det första; hur klarar man sig som vegetarian? Jag antar att det, precis som det mesta, varierar mellan olika länder, men Östeuropa i allmänhet känns mycket mer gulaschsoppa än linsgryta.


Helt rätt tänkt!

I forna Sovjet heter räddningen för oss veggisar piroger! Säljs i en jädra massa olika varianter, allt från kål och ost till kvarg och äpple, men även givetvis korv, köttfärs, kyckling etc. Köp en bunt av olika smaker och dissekera dem, lär er namnen på de som är köttlösa.

Restauranger kan vara rejält hopplöst, sallad kan vara det enda på menyn.
#22 2007-01-26, 12:21
exklusiv
Har varit i Polen ett flertal gånger och håller med de flesta här om hur det är. Språket kan vara lite marigt. Äldre är mycket riktigt inga fenor på engelska, men även bland den yngre befolkningen kan det vara lite si och så. Antar att det mest beror på osäkerhet över de egna språkkunskaperna, oftast kan de mer än de tror. Och teckenspråk funkar ju alltid som backup.

Visst är det mycket betong och grått och så, men det sker hela tiden stora förändringar. Ibland till det bättre (upprustningar, nybyggen, bättre vägar m.m.), men ofta också till det sämre. Själva charmen försvinner ju när det blir mer och mer likt väst med gigantiska shoppingcentra och liknande överallt. Men det är ju som det är med det där.

Mat och dryck är riktigt billigt! Allt som oftast minst halva priset jämfört med Sverige. Vegmat blir vanligare och vanligare och framförallt då i de större städerna. Mycket riktigt är det frikostigt med sallad när man beställer "vanlig" mat. Ofta är det en tredjedel sallad, precis som det ska vara alltså.

Kan rekommendera tåg, det är mycket billigt och man får se förvånansvärt mycket. Det är inte som i Sverige där motorvägen och tåget ofta går bredvid varann, utan i Polen får man se mycket av landet som tågresenär. Ett tips är att kolla upp restider och liknande innan. För Polen är det http://www.pkp.pl som gäller.
Se dock upp för ficktjuvar, generellt, men framför allt på tågen! Har inte drabbats själv men hört en del.

Xpat: Är själv mycket nyfiken på att besöka Kaliningrad och sett att det går dagsfärjor från Gdanskområdet. Har du testat den? Vad ska man tänka på?
#23 2007-01-29, 18:23
Alby
Har också tänkt att semestra i östra Europa i år igen så mycket billigare och intressantare! Min 3 veckors färdplan: Ha gärna synpunkter/råd!

Ta Estonian Air, SAS eller Flynordic till Tallinn och sedan vidare med buss och båt till Dagö/Kuressare alternativt flyga direkt med Skyways dit från ARN de flyger Torsdagar och Söndagar om det finns billiga biljetter! Stanna 2-3 dagar sedan till Pärnu och träffa kompisar ca 3 dagar vidare till Riga för att träffa en annan kompis bo i Jurmala ca 3 dagar vidare till Vilnius 1-2 dagar och sedan tåg till Klaipeda/Palanga stanna 2-3 dagar. Sedan tillbaka med tåg till Vilnius.

Från Vilnius så skulle jag vilja åka till Minsk i Vitryssland någon som vet vad ett visum kostar till Vitryssland eller om det är svårt att få? Väl där i Minsk buss/tågstationen så skulle jag vilja att en någorlunda engelsktalande guide mötte mig tex en fattig student från universitetet för att ta mig till mitt hotell/ Hostel och sedan guida runt framförallt för att äta lunch/ Middag gå ut delat på flera studenter? Tänkte mig runt 30$ per dag för guide finns det några förmedlingar man kan kontakta i Minsk? Min ryska sträcker sig till 10 ord !

Efter 3 dagar i Minsk åker jag med buss/tåg till kiev i Ukraina som är visumfritt och även där ha guider pga av språket guideförmedlingar? och stanna ca 3 dagar och sedan till warszawa, hur tar man sig från Kiev till Warszawa? Polen, Vitryssland och Ukraina har jag aldrig besökt så det vore väldigt spännande! Tänkte flyga hem med Wizz eller Ryan från Gdansk.

Tar hemskt gärna emot tips och råd angående min resa!

MVH

Alby
#24 2007-01-30, 02:53
wise
Ursprungligen postat av Alby
Har också tänkt att semestra i östra Europa i år igen så mycket billigare och intressantare! Min 3 veckors färdplan: Ha gärna synpunkter/råd!

Ta Estonian Air, SAS eller Flynordic till Tallinn och sedan vidare med buss och båt till Dagö/Kuressare alternativt flyga direkt med Skyways dit från ARN de flyger Torsdagar och Söndagar om det finns billiga biljetter! Stanna 2-3 dagar sedan till Pärnu och träffa kompisar ca 3 dagar vidare till Riga för att träffa en annan kompis bo i Jurmala ca 3 dagar vidare till Vilnius 1-2 dagar och sedan tåg till Klaipeda/Palanga stanna 2-3 dagar. Sedan tillbaka med tåg till Vilnius.


Herregud... du tänker väl inte åka tåg i Baltikum? Vi pratar om tåg där sätena känns som träbänkar, vagnar som stinker urin, tågen går hyperslött och stannar i varje bondhåla kombinerat med att linjen Tallinn - Riga och Vilnius - Warsawa trafikeras med buss pga alla problem och höga kostnader

Kolla in långfärdsbussarna, risken finns dock alltid att man blir rånad om man råkar somna