FAQ: Så funkar det på flygplatsen

#805 2015-10-11, 19:53
horizons
Ursprungligen postat av Iixil
Nejdå, det ska gå fint. Ett tips är att använda regnskydd eller liknande, annars kan du behöva checka in via oversize-bandet då remmar kan fastna i banden annars.

Det jag har märkt som har försvunnit från ryggsäckar är sånt som har suttit någorlunda löst i sidofack, eller att säcken fastnat i något och rivits upp.


Tack för det snabba svaret! Regnskydd till ryggsäcken saknar jag dessvärre. Den har dessutom remmar lite överallt, så det kanske blir problematiskt på rullbanden. Är det vanligt att folk flyger med stora ryggsäckar (är själv ganska oerfaren flygresenär), och brukar man då hänvisas till oversize-bandet?

En annan sak jag undrar över är angående vinterjacka. Är det lugnt att dels ha sitt handbagage och dels ha en vinterjacka med sig på planet, eller har man då överskridit någon gräns?
#806 2015-10-11, 20:41
Iixil
Ursprungligen postat av horizons
Tack för det snabba svaret! Regnskydd till ryggsäcken saknar jag dessvärre. Den har dessutom remmar lite överallt, så det kanske blir problematiskt på rullbanden. Är det vanligt att folk flyger med stora ryggsäckar (är själv ganska oerfaren flygresenär), och brukar man då hänvisas till oversize-bandet?

En annan sak jag undrar över är angående vinterjacka. Är det lugnt att dels ha sitt handbagage och dels ha en vinterjacka med sig på planet, eller har man då överskridit någon gräns?


Det är vanligt att folk flyger med ryggsäck, massa backpackers som flyger runt. Du blir sannolikt hänvisad till oversize om du inte får ordning på remmarna. Ingen fara, personalen är vana vid det.

Borde gå bra med vinterjackan, i värsta fall får du ha den på dig när du går ombord, så kan de inte klaga. Men det ska inte behövas.
#807 2015-10-11, 20:50
Ursprungligen postat av horizons
Är det en dum idé att ha en stor (~40 liter), icke-låsbar ryggsäck som incheckat bagage? Jag känner att det hade varit så otroligt mycket skönare att ha en stor ryggsäck istället för någon sorts rullväska att släpa på. Är det stor risk att man blir av med något ur väskan till någon klåfingrig flygplatsarbetare (har läst om sådana fall tidigare)? Reser till ett land i Centraleuropa. Kommer i princip bara ha vardagliga kläder, hygienartiklar och eventuellt någon kurslitteratur nerpackat i den. Som sagt, dum idé?


Ta med den på planet bara! Jag reser ofta med en ~65 liters ryggsäck som jag tar med på planet. Så länge du inte reser med budgetbolag så är det i princip alltid lugnt, generellt bryr de sig inte vid incheckningen (ofta behöver du inte ens gå till incheckning eftersom du kan få ditt boarding pass på mobilen eller i automat).

Om du ändå vill checka den, t.ex. för att ta med vätskor, så kan du köpa små lås för att låsa fast dragkedjorna. Kolla på Clas Ohlson eller Teknikmagasinet t.ex. Eller bara checka den som den är, det är osannolikt att någon skulle stjäla något, speciellt om du inte har något av värde.

Inga problem med vinterjacka heller. Pula ned den i väskan om det går, annars har du den på dig.

Men vilket flygbolag flyger du med? Är det t.ex. Wizz Air så är de petiga med bagage.
#808 2015-10-11, 21:04
horizons
Ursprungligen postat av Iixil
Det är vanligt att folk flyger med ryggsäck, massa backpackers som flyger runt. Du blir sannolikt hänvisad till oversize om du inte får ordning på remmarna. Ingen fara, personalen är vana vid det.

Borde gå bra med vinterjackan, i värsta fall får du ha den på dig när du går ombord, så kan de inte klaga. Men det ska inte behövas.


Ursprungligen postat av luckylucaz
Ta med den på planet bara! Jag reser ofta med en ~65 liters ryggsäck som jag tar med på planet. Så länge du inte reser med budgetbolag så är det i princip alltid lugnt, generellt bryr de sig inte vid incheckningen (ofta behöver du inte ens gå till incheckning eftersom du kan få ditt boarding pass på mobilen eller i automat).

Om du ändå vill checka den, t.ex. för att ta med vätskor, så kan du köpa små lås för att låsa fast dragkedjorna. Kolla på Clas Ohlson eller Teknikmagasinet t.ex. Eller bara checka den som den är, det är osannolikt att någon skulle stjäla något, speciellt om du inte har något av värde.

Inga problem med vinterjacka heller. Pula ned den i väskan om det går, annars har du den på dig.

Men vilket flygbolag flyger du med? Är det t.ex. Wizz Air så är de petiga med bagage.


Har dessutom en axelväska som ska has som handbagage, så det går tyvärr inte! 65 liter låter ju galet stort, men det är intressant om ingen någonsin reagerar på det.


Nu en helt annan fråga: om flyget ska mellanlanda för att tanka (vad jag förstod det som), betyder det att man kliver av planet under tiden?
#809 2015-10-11, 21:26
Iixil
Ursprungligen postat av horizons
Har dessutom en axelväska som ska has som handbagage, så det går tyvärr inte! 65 liter låter ju galet stort, men det är intressant om ingen någonsin reagerar på det.


Nu en helt annan fråga: om flyget ska mellanlanda för att tanka (vad jag förstod det som), betyder det att man kliver av planet under tiden?


Har själv aldrig varit med om en mellanlandning för tankning, men har hört att charter flygen till Thailand ofta gör det. Vad jag har hört så får folk då vänta i en liten vänthall och ta sig en bensträckare.
#810 2015-10-11, 21:43
Ursprungligen postat av horizons
Har dessutom en axelväska som ska has som handbagage, så det går tyvärr inte! 65 liter låter ju galet stort, men det är intressant om ingen någonsin reagerar på det.

Nu en helt annan fråga: om flyget ska mellanlanda för att tanka (vad jag förstod det som), betyder det att man kliver av planet under tiden?


Med ett icke-budgetbolag är det stor chans att det går, då du kan räkna axelväskan som en "personal item"! Jag har flera gånger rest med 65 liter ryggsäck plus en stor kasse a la IKEA, eller 65 liter ryggsäck bak och 20-30 liter fram. Kan inte minnas att jag någonsin haft problem med detta, bara med budgetbolag som typ IndiGo i Nepal där jag var tvungen att checka, och lite tjafs i säkerhetskontrollen en gång på Fiji men där kunde jag övertala dem att få med ryggsäcken ombord. 45 liter + axelväska hade jag tagit med på planet utan att tveka.

Eller så knölar du in axelväskan i ryggsäcken så har du bara en väska.

Om planet mellanlandar och man sedan fortsätter på samma flyg så sitter man som regel kvar på flyget då detta spar tid. Men det händer ibland att man får gå av och vänta i någon slags vänthall. Vilket flygbolag är det och var mellanlandar du?
#811 2015-10-11, 21:55
horizons
Ursprungligen postat av Iixil
Har själv aldrig varit med om en mellanlandning för tankning, men har hört att charter flygen till Thailand ofta gör det. Vad jag har hört så får folk då vänta i en liten vänthall och ta sig en bensträckare.


Ursprungligen postat av luckylucaz
Med ett icke-budgetbolag är det stor chans att det går, då du kan räkna axelväskan som en "personal item"! Jag har flera gånger rest med 65 liter ryggsäck plus en stor kasse a la IKEA, eller 65 liter ryggsäck bak och 20-30 liter fram. Kan inte minnas att jag någonsin haft problem med detta, bara med budgetbolag som typ IndiGo i Nepal där jag var tvungen att checka, och lite tjafs i säkerhetskontrollen en gång på Fiji men där kunde jag övertala dem att få med ryggsäcken ombord. 45 liter + axelväska hade jag tagit med på planet utan att tveka.

Eller så knölar du in axelväskan i ryggsäcken så har du bara en väska.

Om planet mellanlandar och man sedan fortsätter på samma flyg så sitter man som regel kvar på flyget då detta spar tid. Men det händer ibland att man får gå av och vänta i någon slags vänthall. Vilket flygbolag är det och var mellanlandar du?



Visst, det kanske går som du säger, men skulle det inte gå så har jag ingen större lust att behöva betala en dyr avgift för att ha överskridit begränsningarna, när jag ändå hade chansen att checka in det större bagaget tidigare.

Flygbolaget är Czech Airlines, mellanlandar i Hamburg. Tycker egentligen att det är lite underligt att de ska behöva tanka för en så (relativt) kort resa. Det är samma visa på hemvägen, dessutom. Nu kan jag inte hitta något i bokningsinformationen om att det var tankning som mellanlandningen gällde, men jag är säker på att det är vad som informerades om när jag bokade biljetten.
#812 2015-10-11, 22:55
Iixil
Ursprungligen postat av horizons
Visst, det kanske går som du säger, men skulle det inte gå så har jag ingen större lust att behöva betala en dyr avgift för att ha överskridit begränsningarna, när jag ändå hade chansen att checka in det större bagaget tidigare.

Flygbolaget är Czech Airlines, mellanlandar i Hamburg. Tycker egentligen att det är lite underligt att de ska behöva tanka för en så (relativt) kort resa. Det är samma visa på hemvägen, dessutom. Nu kan jag inte hitta något i bokningsinformationen om att det var tankning som mellanlandningen gällde, men jag är säker på att det är vad som informerades om när jag bokade biljetten.


Det kan vara en multilegg flight, där en del går på/av i Hamburg, och de som ska hela vägen sitter bara kvar på sin plats. Aldrig varit med om det själv, men vet att det finns.
#813 2015-10-12, 21:58
Ursprungligen postat av horizons
Har dessutom en axelväska som ska has som handbagage, så det går tyvärr inte! 65 liter låter ju galet stort, men det är intressant om ingen någonsin reagerar på det.


Nu en helt annan fråga: om flyget ska mellanlanda för att tanka (vad jag förstod det som), betyder det att man kliver av planet under tiden?

Det kan vara bra att tömma maskinen under tankningen på grund av ökad brandrisk. Om man inte släpps av så kan man beordras att koppla loss bältet, antagligen för att spara sekunder vid utrymmning. Tror också att det beror på flygplatsens rutiner.
Ursprungligen postat av horizons
Visst, det kanske går som du säger, men skulle det inte gå så har jag ingen större lust att behöva betala en dyr avgift för att ha överskridit begränsningarna, när jag ändå hade chansen att checka in det större bagaget tidigare.

Flygbolaget är Czech Airlines, mellanlandar i Hamburg. Tycker egentligen att det är lite underligt att de ska behöva tanka för en så (relativt) kort resa. Det är samma visa på hemvägen, dessutom. Nu kan jag inte hitta något i bokningsinformationen om att det var tankning som mellanlandningen gällde, men jag är säker på att det är vad som informerades om när jag bokade biljetten.

Har för mig att Czech flyger Göteborg -> Hamburg -> Prag. Antar att alla går av i Hamburg, eventuellt att de som ska vidare väntar lite och sedan bara går ut och in igen för räkning och kontroll av biljett.
#814 2015-10-13, 06:42
Ursprungligen postat av horizons
Flygbolaget är Czech Airlines, mellanlandar i Hamburg.


CSA 543, Göteborg - Hamburg - Prag? Det lär i första hand röra sig om att lämna och hämta passagerare i Hamburg.

Detta är någorlunda vanligt i synnerhet på inrikesflyg och regionala flyg i mindre utvecklade världsdelar. Cirka 2% av mina flyg är av denna typen; har varit med om det i Bonaire (KLM), Guayaquil (KLM), Madeira (TAP), Arequipa (Star Peru), Cuzco (LAN), Franska Guyana (Surinam Airways), Sacramento (Horizon Air), Portland (Horizon Air), Koggala (SriLankan AirTaxi), Visalia (Great Lakes Airlines), Bahir Dar (Ethiopian Airlines), Lusaka (Ethiopian Airlines).

I samtliga fall ovan förutom Bonaire och Visalia var passagerare INTE tillåtna att lämna flyget om det inte var deras slutgiltiga destination. Stoppen har typiskt varat mellan 7 och 40 minuter. Att låta alla passagerare gå av och på igen skulle ta alldeles för lång tid, och kan ställa till problem med säkerhet eller immigration (ex: Franska Guyana hör till Europa, men 99% av passagerarna var från Brasilien eller Surinam). Flygpersonalen har bra koll på vilka passagerare som skall av var så att man inte kan köpa en biljett till Hamburg och sitta kvar till Prag...

Vid stoppet i Bonaire gick alla passagerare av och hängde i en liten vänthall. I Visalia gick piloten ut (i shorts och solglasögon) för att flörta med markpersonalen, och jag frågade om jag kunde gå ut och se mig omkring lite, och de sade visst men kom tillbaka inom 10 minuter. Den andra passageraren satt kvar i flyget. Oklart varför vi ens stannade.
#815 2015-10-18, 16:20
horizons
Ursprungligen postat av Iixil
Det kan vara en multilegg flight, där en del går på/av i Hamburg, och de som ska hela vägen sitter bara kvar på sin plats. Aldrig varit med om det själv, men vet att det finns.


Ursprungligen postat av Neksnor
Det kan vara bra att tömma maskinen under tankningen på grund av ökad brandrisk. Om man inte släpps av så kan man beordras att koppla loss bältet, antagligen för att spara sekunder vid utrymmning. Tror också att det beror på flygplatsens rutiner.

Har för mig att Czech flyger Göteborg -> Hamburg -> Prag. Antar att alla går av i Hamburg, eventuellt att de som ska vidare väntar lite och sedan bara går ut och in igen för räkning och kontroll av biljett.


Ursprungligen postat av luckylucaz
CSA 543, Göteborg - Hamburg - Prag? Det lär i första hand röra sig om att lämna och hämta passagerare i Hamburg.



Hur gör de med bagaget i dessa fall, då? Skickar de ut allt för att de avstigande i Hamburg ska leta fram sitt, eller är det sorterat på något vis från början?
Flygningen skulle totalt ta lite mer än tre timmar, så hur långt kan stoppet väntas bli? Vet inte riktigt vad det tar mellan Göteborg och Prag utan mellanlandning.
#816 2015-10-19, 01:14
Ursprungligen postat av horizons
Hur gör de med bagaget i dessa fall, då? Skickar de ut allt för att de avstigande i Hamburg ska leta fram sitt, eller är det sorterat på något vis från början?
Flygningen skulle totalt ta lite mer än tre timmar, så hur långt kan stoppet väntas bli? Vet inte riktigt vad det tar mellan Göteborg och Prag utan mellanlandning.

Enligt koll i tidtabell står de 25 minuter i Hamburg, vilket räcker för att tömma och lasta en sådan maskin om man bortser från detaljer som städning, påfyllning av spritvagnen och dasstömmning.
Väskorna hanteras antagligen som vanligt vid byte, de är ju märkta och kan identifieras av bagagesystemet. Alternativt så kan det, beroende på lastutrymmets utformning ligga i olika containrar eller lastrum. Antagligen måste även flygplanets datorer moddas för att veta hur lastfördelningen ser ut, men det där är en pilotfråga som inte bör ta särskilt lång tid att lösa.