FAQ: Så funkar det på flygplatsen

#877 2016-03-06, 13:13
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Tjena!

Ska snart flyga till Bangkok med en mellanlandning i London, på Heathrow.

Det jag undrar är, jag landar samt lyfter från Terminal 5 på Heathrow, måste jag gå ut och gå igenom säkerhetskontrollen igen eller kan jag stanna kvar och gotta mig direkt efter jag landat?

Flyger med British Airways om det är någon skillnad.

Boardingpass har jag i mobilen.

Mvh!

Angående och ankommande är separerade, följ lila skyltning Flight connections, så kommer den leda dig genom de kontroller som behövs på vägen upp till avgående. Räkna med att flyget till BKK går från 5B eller 5C, vilket innebär terminalens interna tåg och en jättelång rulltrappa. Sverigeflyget går antagligen från 5A, vilket är den stora huvudbyggnaden i Terminal 5. Skön utsikt över flygplatsen.
#878 2016-03-15, 01:55
En fråga om planering av flygoperationer på flygplats.

Tänkte på en tidigare flygning från Istanbul (IST), flygplatsen har tre banor, två är parallella (35/17) och en går lite snett (23/05). De parallella banorna är ca 3000 meter långa och placerade med bara runt 200 meter mellan mittlinjerna, vilket gör banorna beroende av varandra. Bana (23/05) är ca 2400 meter lång.

När vi skulle starta (förmiddag) var det kö, vi rullade sakta mot 35-banorna, jag såg att båda de banorna användes för start, varannan från höger (35R), varannan från vänster (35L), men med så lång tid, mer än en minut, mellan starterna att det inte verkade vara något problem att hinna starta alla från samma bana. Jag såg också att bana 05 användes för landning.

I mina ögon verkar den bananvändningen ganska obegriplig. I Berlin (TXL), som har två banor placerade ungefär som Istanbuls parallella, verkar standard vara att en maskin står redo för start på banan närmast terminalen. Så fort det landande planet på den andra banan börjar bromsa startar det första planet. Sedan korsar det landande planet startbanan samtidigt som nästa maskin gör sig redo för start i väntan på landning på grannbanan. Helt enkelt ett jävla tempo.

Då det i Istanbul var kö för att få starta (eventuell kö för att få landa såg jag inte) så tycker jag att ett mer berlinskt användande av parallellbanorna i kombination med användande av den kortare bana 05 för starter av mindre maskiner bör ha kunnat öka kapaciteten en aning.

Vad är det jag inte begriper av turkisk planering?
#879 2016-03-23, 21:25
Simonsko
Som det står redan i första inlägget så får man ju inte handla alkohol på taxfree om ens slutdestination är inom EU, men då är frågan, vad händer om man försöker? Jag antar att de skannar boardingkortet vid betalning och att man får gå och lägga tillbaka spriten på hyllan om datorn visar att man ska resa inom unionen, eller? Nån som har erfarenhet?
När jag åkte till Bulgarien bara för nåt år sen så handlade jag vodka i taxfreen på flygplatsen där (efter säkerhetskontrollen alltså. Jag skannade boardingkortet, och det enda som hände var att datorn visade priset i svenska kronor, och det motsvarade priset som stod på hyllan. Affären gick smärtfritt, så hur hänger detta ihop? Borde det funka på Arlanda då med samma logik?
#880 2016-03-24, 03:28
Ursprungligen postat av Simonsko
Som det står redan i första inlägget så får man ju inte handla alkohol på taxfree om ens slutdestination är inom EU, men då är frågan, vad händer om man försöker? Jag antar att de skannar boardingkortet vid betalning och att man får gå och lägga tillbaka spriten på hyllan om datorn visar att man ska resa inom unionen, eller? Nån som har erfarenhet?
När jag åkte till Bulgarien bara för nåt år sen så handlade jag vodka i taxfreen på flygplatsen där (efter säkerhetskontrollen alltså. Jag skannade boardingkortet, och det enda som hände var att datorn visade priset i svenska kronor, och det motsvarade priset som stod på hyllan. Affären gick smärtfritt, så hur hänger detta ihop? Borde det funka på Arlanda då med samma logik?

Misstänker begreppsförvirring...
Taxfree existerar inte inte inom EU, existerar det så begår antagligen någon skattebrott.
Sprit går bra att köpa inför flygresa inom EU, undantaget är länder som Sverige, med monopol på alkoholförsäljningen. Den spriten är inte skattebefriad.
Har någon svensk flygplatsbutik sålt sprit till dig inför resa inom EU så har de gjort fel.
#881 2016-03-24, 09:17
HelgeBuk
Ursprungligen postat av Neksnor
En fråga om planering av flygoperationer på flygplats.


Om jag förstår dig rätt var det alltså inga landningar på 35R/L utan bara starter?

Antar att det är så att det är rutinen som gäller där helt enkelt. Vilka banor som gäller i olika situationer finns säkerligen definierat i nån form av "manual" som flygledningen följer, inte direkt så att flygledarna själva sitter och hittar på vilka banor som ska användas "just idag".

Men jag förstår att det inte är ett vettigt svar på din fråga, utan den gäller ju snarare "varför är rutinen så". Det kan nog ingen här svara på. Kan vara vindar, ljudnivåer, statistik över varifrån de flesta anländer och vart de flesta är på väg osv. Det är nog väl underbyggt iaf, tror jag.
#882 2016-03-24, 14:15
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Om jag förstår dig rätt var det alltså inga landningar på 35R/L utan bara starter?

Antar att det är så att det är rutinen som gäller där helt enkelt. Vilka banor som gäller i olika situationer finns säkerligen definierat i nån form av "manual" som flygledningen följer, inte direkt så att flygledarna själva sitter och hittar på vilka banor som ska användas "just idag".

Men jag förstår att det inte är ett vettigt svar på din fråga, utan den gäller ju snarare "varför är rutinen så". Det kan nog ingen här svara på. Kan vara vindar, ljudnivåer, statistik över varifrån de flesta anländer och vart de flesta är på väg osv. Det är nog väl underbyggt iaf, tror jag.

Korrekt uppfattat, under den korta tid jag såg vad som hände.
Enda anledningen jag kan se för att inte starta på bana 05 är att det ger mer startbuller över staden. Vid landning på bana 05 och banorna 35 så flyger man över vatten nästan hela vägen till banänden.
#883 2016-04-21, 18:04
Bbobi
Ska flyga med Angkor air alt bangkok air till bkk för att sedan inom ett dygn flyga norwegian hem om ett tag.

Visar jag bara min andra bokning så ser dom till att väskan kommer hela vägen till arlanda?

Har vissa saker som ev skulle kunna bli tagna eftersom jag inte kan bevisa att de inte är från Thailand så vill inte behöva checka in väskan på nytt. Ta ett sent flyg och stanna på flygplatsen eller tidigt och spendera dagen i BKK för att återvända på morgonen.
#884 2016-04-22, 11:01
HelgeBuk
Ursprungligen postat av Bbobi
Ska flyga med Angkor air alt bangkok air till bkk för att sedan inom ett dygn flyga norwegian hem om ett tag.

Visar jag bara min andra bokning så ser dom till att väskan kommer hela vägen till arlanda?

Har vissa saker som ev skulle kunna bli tagna eftersom jag inte kan bevisa att de inte är från Thailand så vill inte behöva checka in väskan på nytt. Ta ett sent flyg och stanna på flygplatsen eller tidigt och spendera dagen i BKK för att återvända på morgonen.


Nej du måste med största sannolikhet ta ut din väska och checka in den hos Norwegian i Bangkok. Undantaget vore om Norwegian har nåt avtal med Angkor Air eller Bangkok Air för genomcheckning av bagage men det bedömer jag som otroligt.
#885 2016-04-22, 11:38
Ursprungligen postat av Bbobi
Ska flyga med Angkor air alt bangkok air till bkk för att sedan inom ett dygn flyga norwegian hem om ett tag.

Visar jag bara min andra bokning så ser dom till att väskan kommer hela vägen till arlanda?

Har vissa saker som ev skulle kunna bli tagna eftersom jag inte kan bevisa att de inte är från Thailand så vill inte behöva checka in väskan på nytt. Ta ett sent flyg och stanna på flygplatsen eller tidigt och spendera dagen i BKK för att återvända på morgonen.

Om det inte går att checka in den hela vägen så antar jag att du måste passera tullen med den som vanligt.
Enda undantaget jag känner till är Gatwick. De har en tjänst där man kan lämna in väskan igen direkt i hallen med bagagebanden, avsedd just för flygbolag som inte har bagagesamarbete. Deras video illustreras för övrigt med bland annat Norwegianplan: https://www.youtube.com/watch?v=a73OfHJds5I

Ur just det här perspektivet hade det varit vettigare med gränskontroll efter bagagebanden.
#886 2016-04-23, 22:16
Bbobi
Ursprungligen postat av Neksnor
Om det inte går att checka in den hela vägen så antar jag att du måste passera tullen med den som vanligt.
Enda undantaget jag känner till är Gatwick. De har en tjänst där man kan lämna in väskan igen direkt i hallen med bagagebanden, avsedd just för flygbolag som inte har bagagesamarbete. Deras video illustreras för övrigt med bland annat Norwegianplan: https://www.youtube.com/watch?v=a73OfHJds5I

Ur just det här perspektivet hade det varit vettigare med gränskontroll efter bagagebanden.


Ursprungligen postat av HelgeBuk
Nej du måste med största sannolikhet ta ut din väska och checka in den hos Norwegian i Bangkok. Undantaget vore om Norwegian har nåt avtal med Angkor Air eller Bangkok Air för genomcheckning av bagage men det bedömer jag som otroligt.


Nä det gick inte. Fått det bekräftat nu.

Jag trodde att det var en flygplatsgrej snarare att bagaget skickas till nästa bokade flight än att det var ett sammarbete mellan flygbolagen isig.

Aja, då kör jag några dagar i Bangkok ändå tror jag så får det bära eller brista.

Lägger allt i en klump så kanske det inte går att urskilja så lätt om dom scannar.
#887 2016-05-05, 15:53
zebra121
Nån härinne som mellanlandat på Bromma airport och sen ska vidare? Jag har 25 minuters tid mellan det att planet landar och till nästa plan går. På Braflyg säger de att det inte är några problem alls - vill dock höra hur det ser ut här av ev. resenärer? Har nämligen aldrig varit på Bromma airport.
#888 2016-05-05, 16:07
Ralph Wiggum
Ursprungligen postat av zebra121
Nån härinne som mellanlandat på Bromma airport och sen ska vidare? Jag har 25 minuters tid mellan det att planet landar och till nästa plan går. På Braflyg säger de att det inte är några problem alls - vill dock höra hur det ser ut här av ev. resenärer? Har nämligen aldrig varit på Bromma airport.

Har aldrig varit där men det verkar ju vara få gater och alla ligger på rad så du kan nog inte misslyckas.

http://www.swedavia.se/bromma/shopping-mat-service/hitta-pa-flygplatsen/