En fråga om planering av flygoperationer på flygplats.
Tänkte på en tidigare flygning från Istanbul (IST), flygplatsen har tre banor, två är parallella (35/17) och en går lite snett (23/05). De parallella banorna är ca 3000 meter långa och placerade med bara runt 200 meter mellan mittlinjerna, vilket gör banorna beroende av varandra. Bana (23/05) är ca 2400 meter lång.
När vi skulle starta (förmiddag) var det kö, vi rullade sakta mot 35-banorna, jag såg att båda de banorna användes för start, varannan från höger (35R), varannan från vänster (35L), men med så lång tid, mer än en minut, mellan starterna att det inte verkade vara något problem att hinna starta alla från samma bana. Jag såg också att bana 05 användes för landning.
I mina ögon verkar den bananvändningen ganska obegriplig. I Berlin (TXL), som har två banor placerade ungefär som Istanbuls parallella, verkar standard vara att en maskin står redo för start på banan närmast terminalen. Så fort det landande planet på den andra banan börjar bromsa startar det första planet. Sedan korsar det landande planet startbanan samtidigt som nästa maskin gör sig redo för start i väntan på landning på grannbanan. Helt enkelt ett jävla tempo.
Då det i Istanbul var kö för att få starta (eventuell kö för att få landa såg jag inte) så tycker jag att ett mer berlinskt användande av parallellbanorna i kombination med användande av den kortare bana 05 för starter av mindre maskiner bör ha kunnat öka kapaciteten en aning.
Vad är det jag inte begriper av turkisk planering?