FAQ: Så funkar det på flygplatsen

#913 2016-08-01, 23:34
Zahle
Har en fråga, jag ska flyga över till USA och har aldrig tidigare gjort det.

Jag åker hem på en måndag, dock står det så här:

17:15
07:10 +1
Betyder då att planet lyfter på söndag i USA och jag är framme i sverige på måndag morgon?
#914 2016-08-02, 00:22
Madisken
Hur funkar det om jag ska åka till USA från Arlanda med 1 mellanlandning i Frankfurt? Blir det en extra tull i FRA och kommer jag att behöva checka in väskorna på nytt? Hur tidigt ska jag vara på Arlanda, 2 eller 3 timmar innan?
#915 2016-08-02, 08:33
HelgeBuk
Ursprungligen postat av Zahle
Har en fråga, jag ska flyga över till USA och har aldrig tidigare gjort det.

Jag åker hem på en måndag, dock står det så här:

17:15
07:10 +1
Betyder då att planet lyfter på söndag i USA och jag är framme i sverige på måndag morgon?



Korrekt! Eller nja nu virrade du till det lite tror jag, om du "åker hem på en måndag" så borde 17:15 vara på måndagen och 07:10 vara på tisdagen, men i vilket fall som helst betyder "+1" att det är dagen efter. Kolla datumen.
#916 2016-08-02, 20:40
Ursprungligen postat av Zahle
Har en fråga, jag ska flyga över till USA och har aldrig tidigare gjort det.

Jag åker hem på en måndag, dock står det så här:

17:15
07:10 +1
Betyder då att planet lyfter på söndag i USA och jag är framme i sverige på måndag morgon?



Det där är ganska likt SK904 (New York - Newark till Arlanda). Den lyfter 17.20 och ankommer till Arlanda 07.15 (dagen efter).

Tänk så här, när planet lyfter från USA 17.15 så är klockan i Sverige 23:15. Resan tar ca 8 tim och då landar du 23:15 + 8 tim = kl 07.15.
#917 2016-08-02, 21:12
Ursprungligen postat av Madisken
Hur funkar det om jag ska åka till USA från Arlanda med 1 mellanlandning i Frankfurt? Blir det en extra tull i FRA och kommer jag att behöva checka in väskorna på nytt? Hur tidigt ska jag vara på Arlanda, 2 eller 3 timmar innan?


Såvida du inte trixat med biljetter köpta separat för de olika flighterna så är det enkelt. Du checkar in väskorna på Arlanda och du kommer inte se dem förrän på flygplatsen du landar på i USA. Om du sedan ska vidare till en annan destination i USA så måste du dra väskorna genom tullen och checka in dem igen.

Jag är alltid på flygplatsen ca tre timmar innan en långdistans flight. Det beror på att jag avskyr stress och gillar att relaxa samt ta några kalla öl. Men det är klart att två timmar räcker.
#918 2016-08-03, 00:14
Madisken
Ursprungligen postat av Lobengula
Såvida du inte trixat med biljetter köpta separat för de olika flighterna så är det enkelt. Du checkar in väskorna på Arlanda och du kommer inte se dem förrän på flygplatsen du landar på i USA. Om du sedan ska vidare till en annan destination i USA så måste du dra väskorna genom tullen och checka in dem igen.

Jag är alltid på flygplatsen ca tre timmar innan en långdistans flight. Det beror på att jag avskyr stress och gillar att relaxa samt ta några kalla öl. Men det är klart att två timmar räcker.


Tackar ödmjukast för svar!
#919 2016-08-03, 09:49
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Jag är nyfiken på hur lätt det går att lyckas hinna med ett flyg när man är försenad. Berätta era lyckade och misslyckade försök!

1) Går det att få med väskan på planet trots att bagageincheckningen officiellt har stängt? Finns det några andra alternativ annars, typ att få med väskan på ett senare plan till samma destionation? Eller i värsta fall kan personalen ta hand om väskan och

2) Jag har hört att om man hittar hjälpsam personal så kan de man få gå före alla andra i säkerhetskontrollen och de kan personligen springa med dig hela vägen till planet och se till att du hinner med. Någon som lyckats med det?


Beror på varför du är försenad. Är du bara försenad till flygplatsen "av dig självt" så får du skylla dig själv. Däremot om det förekommer strejker, råder förseningar av andra skäl så brukar allt lösa sig ändå. Jag råkade ut för en försening när jag skulle byta flyg på Kastrup (Köpenhamn) och sedan flyga vidare till Arlanda. Jag kom med flyget, men det gjorde inte mitt bagage. Jag fick helt enkelt vänta på bagaget på Arlanda i några timmar, det kom med nästa flyg. Ibland kan bagaget komma på villovägar och då kan man få olika typer av ersättning. Det kan ofta lösas genom att bagaget skickas hem till en om och när det kommit rätt.
#920 2016-08-03, 09:56
Sleepyoh22
Förekommer det ofta att bolag överbokar plan? Skulle flyga hem här om dagen och 5 personer fick inte följa med pga mer sålda biljetter än platser finns.

Kul när man ska borda och dom säger "ne du får inte åka följ med mig ".

Hur kan man leka med folks liv på detta vis? Skämmas ska dom göra. Gäller austrian air.
#921 2016-08-03, 17:24
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Förekommer det ofta att bolag överbokar plan? Skulle flyga hem här om dagen och 5 personer fick inte följa med pga mer sålda biljetter än platser finns.

Kul när man ska borda och dom säger "ne du får inte åka följ med mig ".

Hur kan man leka med folks liv på detta vis? Skämmas ska dom göra. Gäller austrian air.


Alla flygbolag överbokar och det fungerar oftast bra. De har riklig statistik som visar hur många som aldrig kommer att dyka upp för flighten. Då överbokar de dessa platser. Problemet blir givetvis om alla dyker upp, då finns det inte platser till alla

Viktigt är att alltid checka in online så snart det går, typ 24h innan flighten. Sedan brukar flygbolagen sköta det någorlunda snyggt och fråga efter frivilliga som kan tänkas ta en senare flight mot kompensation.

Om man ändå blir "denied boarding" så kan man casha ut en rejäl ersättning enligt reglerna i EU261. Googla på det för detaljer. Men om man verkligen inte kan/vill missa flyget så är det säkraste on-line checkin så snart det går. Det är eftersläntrarna som löper störst risk att bumpas.
#922 2016-08-04, 11:04
Ursprungligen postat av Zahle
Har en fråga, jag ska flyga över till USA och har aldrig tidigare gjort det.

Jag åker hem på en måndag, dock står det så här:

17:15
07:10 +1
Betyder då att planet lyfter på söndag i USA och jag är framme i sverige på måndag morgon?

Alla tider är lokala.
+X, där X är ett heltal, betyder X dagar senare.
#923 2016-08-04, 14:20
MarcoBolan
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Förekommer det ofta att bolag överbokar plan? Skulle flyga hem här om dagen och 5 personer fick inte följa med pga mer sålda biljetter än platser finns.

Kul när man ska borda och dom säger "ne du får inte åka följ med mig ".
Överbokning är standard i flygbranschen. Ryanair ska vara det enda europeiska bolaget som inte gör det.

Jag tycker det är sjukt att man tillåts sälja samma biljett två gånger.
Det är ju inte som flygbolagen förlorar pengar på att passagerare missar flyget - de vinner snarare på det, då de redan fått betalt för biljetten men får ett lättare plan.

Flygbolagen kontrar med att de skulle behöva höja biljettpriserna om de inte fick överboka.
Och ur deras synvinkel så bokar passagerarna inte en specifik flygstol, utan bara rätten att transporteras till sin destination förr eller senare.

Det är tydligen vanligt folk missar sitt flyg, så oftast funkar överbokningen och bolagen tycker att de tjänar mer än vad de förlorar i arga kunder de gånger som det skiter sig.
En anledning till att incheckningssystemet ser ut som det gör (att man inte får checka in för tidigt) är just för att de vet att vissa missar planet och de vill hålla någorlunda koll på hur många passagerare som faktiskt kommer hinna till flyget.
Om de kan se att planet verkar bli överfullt i god tid så brukar de ringa passagerare och fråga ifall de är beredda att vid behov ta ett tidigare/senare flyg i utbyte mot kompensation.
#924 2016-08-04, 16:12
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Överbokning är standard i flygbranschen. Ryanair ska vara det enda europeiska bolaget som inte gör det.

Jag tycker det är sjukt att man tillåts sälja samma biljett två gånger.
Det är ju inte som flygbolagen förlorar pengar på att passagerare missar flyget - de vinner snarare på det, då de redan fått betalt för biljetten men får ett lättare plan.

Flygbolagen kontrar med att de skulle behöva höja biljettpriserna om de inte fick överboka.
Och ur deras synvinkel så bokar passagerarna inte en specifik flygstol, utan bara rätten att transporteras till sin destination förr eller senare.

Det är tydligen vanligt folk missar sitt flyg, så oftast funkar överbokningen och bolagen tycker att de tjänar mer än vad de förlorar i arga kunder de gånger som det skiter sig.
En anledning till att incheckningssystemet ser ut som det gör (att man inte får checka in för tidigt) är just för att de vet att vissa missar planet och de vill hålla någorlunda koll på hur många passagerare som faktiskt kommer hinna till flyget.
Om de kan se att planet verkar bli överfullt i god tid så brukar de ringa passagerare och fråga ifall de är beredda att vid behov ta ett tidigare/senare flyg i utbyte mot kompensation.


Med tanke på att man kompenseras vid ombokning har jag inga problem med det. Dessutom fyller man alltid planet först (inklusive uppgraderar folk gratis på long haul för att fylla alla kabiner) så överbokning av en kabin kan ibland leda till en glad överraskning för några lyckligt lottade. Överlag har jag inga problem med systemet.