Hitta diskussioner med liknande innehåll

Biljettfrågor med SL - Sammanfogad tråd/Mod

#133 2014-10-16, 00:29
Ricin
Ursprungligen postat av SteveAngello
Ska åka pendeltåg från centralen till Arlanda. Såg att en enkelresa kostar 125, ingår passageavgiften då?

Det stämmer!

Ursprungligen postat av Sang
Hur vet man hur mycket pengar man har på sitt "SL-kontokort" Jag menar, hur kontrollerar man detta?

Går du på bussen så syns detta på skärmen när du lägger ditt kort mot maskinen.
Är du på tunnelbanan/pendeltåg så kan du gå till en access maskin och trycka på kortinnehåll och lägger kortet mot maskinen så ser du. Du kan även se på sl.se menmdå måste du ha ett konto och registrera ditt kort!
#134 2014-10-25, 15:04
Drapåtrissor
Ser en SL kontrollant om kortet är laddat med reducerat eller fullt pris? Vet att det blir två pip när kortet läses av på t.ex bussar och spärrar men hur är det med deras mobila apparat och kan dom kräva legitimation för att bevisa behörighet?
#135 2014-10-25, 15:30
Ricin
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Ser en SL kontrollant om kortet är laddat med reducerat eller fullt pris? Vet att det blir två pip när kortet läses av på t.ex bussar och spärrar men hur är det med deras mobila apparat och kan dom kräva legitimation för att bevisa behörighet?

Jag har funderat på samma sak, och jag tror dom kan se om man åker för reducerat eller inte. MEN, jag har alltid åkt för reducerat och aldrig behövt visa legitimation för detta. Det första kontrollanterna kollar är om du har en biljett, och har man det så är det inga problem. Kontrollanterna har aldrig tid att kolla legitimation på samtliga resenärer som ser äldre ut än vad dom egentligen är.
Och ja, kontrollanterna är dom enda som har rätt att kräva legitimation ifrån dig.

Ibland har det hänt att ombud har krävt legitimation på mig (Jag är 21 år ) när jag ska köpa biljett för reducerat pris, men då har jag alltid sagt att "det är inte ditt jobb att kontrollera åldern på resenärerna, så ge mig min biljett!" Ombud har ingenting med saken att göra, och dom ska ge dig den biljett du kräver!
#136 2014-10-25, 17:58
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Ser en SL kontrollant om kortet är laddat med reducerat eller fullt pris? Vet att det blir två pip när kortet läses av på t.ex bussar och spärrar men hur är det med deras mobila apparat och kan dom kräva legitimation för att bevisa behörighet?

Jag är typ gammal och åker på reducerad taxa (eftersom jag studerar), och jag blir aldrig kollad på studentkort.
#137 2014-12-06, 16:46
Är det någon som vet om det går att köpa ett SL/UL-kort som student vid någon biljettspärr?
#138 2014-12-06, 18:54
Ricin
Ursprungligen postat av WonDash
Är det någon som vet om det går att köpa ett SL/UL-kort som student vid någon biljettspärr?

Det beror på spärr. Är det spärrarna till pendeln så kan du det, men inte till tunnelbanan.
#139 2015-02-05, 22:54
dagsmeja
Nu blir det snart ännu hårdare tag mot plankare.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nodbroms-ger-dyrare-sl-kort-och-glesar...
#140 2015-02-06, 12:39
MartinStLouis
Priserna kommer ju också gå opp. Och trafiken kommer bli glesare.
#141 2015-02-06, 15:55
mitthopp
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Priserna kommer ju också gå opp. Och trafiken kommer bli glesare.


ska de höja sl kortet - när ?
#142 2015-02-08, 09:22
Ondahamstern
Ursprungligen postat av mitthopp
ska de höja sl kortet - när ?


Priserna kommer att höjas i sommar.
#143 2015-02-08, 16:17
Ricin
Även högre bötesbelopp för fuskåkarna diskuteras. Jag har sett en summa som låg på över 1500 kr, vilket är extremt mycket.

Länk

Utöver höjda biljettpriser får resenärerna räkna med glesare trafik och ny sträckning på vissa sträckor, exempelvis utmed Tvärbanan. Kristoffer Tamsons säger även till SvD att man kommer att behöva banta de planerade investeringarna kommande fem åren från 34,7 till 28,8 miljarder. Samtidigt vill SL ta hårdare tag mot fusket inom kollektivtrafiken, och Tamsons efterfrågar högre bötesbelopp.


Det finns ju ett syfte med att somliga plankar och det är ju att dom inte har råd med biljett. Sen är inte alla fuskåkare som åker utan biljett i trafiken. Åker man på natten så är det ju inte säkert att man ens kan köpa en biljett där man befinner sig, och är det rimligt att bötfälla dessa bara för att SL är snåla och inte har en biljettautomat i nästan varje busskur?
#144 2015-02-09, 02:53
Redor
Men helt seriöst. Det höjdes ju för inte så längesen.
Alltså varför ska det vara så svårt att bara lägga på typ 15:- på skatten för alla som bor i Stockholms Län, som i sin tur skulle kunna ge om inte gratis så nästintill kostnadsfri kollektivtrafik. Då skulle vi också beskatta de som idag plankar, vilket i sin tur då leder till mindre kostnader. Varför ska Sverige alltid vara högst på allt, vi har högst skatter på mkt, vi har högst enkelbiljettspris i världen och inte långt ifrån på månadskorten.

Det finns så klart motsättare till detta som hävdar att varför ska jag betala för att andra vill åka kollektivt men ALLA som bor i Stockholm (som nu detta gäller) kommer ha med kollektivtrafiken att göra någongång och 15:- är inte så jävla mkt pengar för en enskild, men utspritt på alla Stockholms invånare så kan det göra en hel del.


Så varför bestämmer inte bara en politiker att kollektivtrafiken ska subventioneras helt via skatt istället.