Hur kinkiga är flygbolagen när det gäller övervikt på bagage?

#13 2007-06-08, 20:15
Not_me
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag har haft för tungt bagage i stort sett varje gång jag checkat in en väska, aldrig behövt betala för det... Å andra sidan vet jag ju faktiskt inte hur många kilon det handlar om, men jag får alltid en sån där fin "heavy"-lapp Eller innebär den där lappen bara att väskan i sig är tung, men inte för tung? Min chansning är att de flesta flygbolag säger att man får ha X antal kilo med sig men har alltid plats för mer. Iofs brukar jag vara ganska tidig med incheckningen, kanske har med det att göra också?

Lite som att om vi säger att samtliga har med sig max tillåtna vikt i bagageväg så ska det fan till om det bara är tjockisar på planet


Heavylappen sitter ju där för att varsko alla som eventuellt lyfter väskan på vägen till och från flygplanet så att de inte skall knäcka ryggen...
#14 2007-06-08, 20:18
TrialByError
Erfarenhetsmässigt är det otrolig skillnad mellan flygbolagen, amerikanska bolag är oerhört kinkiga på inrikeslinjerna, BA är gräsliga oavsett särskilt efter bagagehanterarnas fack lyckats få igenom sin max två väskor och 23 kg regel.

I min mening är de asiatiska bolagen "bäst" på detta, Singapore airlines, Cathay pacific, Air China och China airlines är alla schyssta med bagage, de absolut värsta är British Airways och Qantas, griniga så det förslår...
#15 2007-06-08, 21:48
jumpcut
Ursprungligen postat av Not_me
Heavylappen sitter ju där för att varsko alla som eventuellt lyfter väskan på vägen till och från flygplanet så att de inte skall knäcka ryggen...


Kan man inte lyfta en väska på 23 kg bör man bli sjukpensionär...
#16 2007-06-09, 20:58
stinapina
Ursprungligen postat av jumpcut
Kan man inte lyfta en väska på 23 kg bör man bli sjukpensionär...


Ja, och du tror inte att det är skillnad att lyfta sin egen väska på 23kg några gånger istället för att jobba med att dagligen lyfta väskor upp till 32kg? I övrigt är det helt beroende på bolag, så tro inte på några rekommendationer du får i den här tråden, det kan i värsta fall bli en dyr historia...
#17 2007-06-09, 21:46
apgujeong
Hur mycket väger en golfbag? Någon som har varit på golfresa som vet?

Funderar på att köpa ett "piratset" i Kina nån gång. Antar att man får slanta upp lite för att få hem det.
#18 2007-06-09, 23:48
Not_me
Ursprungligen postat av jumpcut
Kan man inte lyfta en väska på 23 kg bör man bli sjukpensionär...


Nja, tänk dig liten väska som ser hyfsat lätt ut. Du tänker dig inte för och försöker lyfta den rakt upp med ryggen. Ett missljud följer och du har förstört din rygg. Då är varningslappen bättre... Stora väskor som ser tunga ut är i regel inga problem, de är de små som är lite luriga...
#19 2007-06-10, 11:56
jumpcut
Ursprungligen postat av stinapina
Ja, och du tror inte att det är skillnad att lyfta sin egen väska på 23kg några gånger istället för att jobba med att dagligen lyfta väskor upp till 32kg?


Nej, det är ju sant... Tänk om jag bara hade någon erfarenhet av att dagligen lyfta saker... Vad jobbar du med förresten? Själv är jag flyttgubbe.

Ursprungligen postat av Not_me
Nja, tänk dig liten väska som ser hyfsat lätt ut. Du tänker dig inte för och försöker lyfta den rakt upp med ryggen. Ett missljud följer och du har förstört din rygg. Då är varningslappen bättre... Stora väskor som ser tunga ut är i regel inga problem, de är de små som är lite luriga...


Beter man sig som du beskriver så ska man inte jobba som bagagekastare. Så enkelt är det faktiskt. Men jag förstår precis vad du menar
#20 2007-06-10, 22:41
Not_me
Ursprungligen postat av jumpcut
Nej, det är ju sant... Tänk om jag bara hade någon erfarenhet av att dagligen lyfta saker... Vad jobbar du med förresten? Själv är jag flyttgubbe.



Beter man sig som du beskriver så ska man inte jobba som bagagekastare. Så enkelt är det faktiskt. Men jag förstår precis vad du menar


Nej, jag vet. Men ändå... Jag jobbar extra på en firma där jag lyfter en massa lådor som ska lastas och lastas om. Så lyfter man 19 lådor som ser exakt likadana ut och väger hyfsat lika mycket. Och sen tar man den 20:e som ser likadan ut, men väger desto mer... :S Inte kul! Och ja, jag känner till ergonomin och man borde lyfta med benen och så. Men det är ruskigt lätt att man glömmer!
#21 2007-06-11, 08:00
jumpcut
Ursprungligen postat av Not_me
Nej, jag vet. Men ändå... Jag jobbar extra på en firma där jag lyfter en massa lådor som ska lastas och lastas om. Så lyfter man 19 lådor som ser exakt likadana ut och väger hyfsat lika mycket. Och sen tar man den 20:e som ser likadan ut, men väger desto mer... :S Inte kul! Och ja, jag känner till ergonomin och man borde lyfta med benen och så. Men det är ruskigt lätt att man glömmer!


Jo tack, jag vet precis hur du menar. Oftast har folk en tendens av att ställa dem på marken också eftersom att "de är ju för tunga för att ställa på en annan".

Fast nu var ju diskussionen huruvida flygbolagen är kinkiga när det gäller tungt bagage eller inte, så vi droppar OT
#22 2024-06-29, 06:06
Skogswald
* Bump *

Nån med erfarenhet av Norwegian inrikes? Deras regler säger ju max 10 kg för handbagage! Gnälls det vid incheckning om man ligger på 12-13 kg?

(Ja, jag är införstådd om att det handlar om flygsäkerhet och att reglerna finns där av en anledning.)