Hitta diskussioner med liknande innehåll

Frågor kring Indienresa!

#2881 2014-12-04, 01:01
Malewhale
Ursprungligen postat av Busstation
Några idéer hur man spenderar 3-4 veckor i Indien som soloresenär? Är främst intresserad av Varanasi och att få se Taj Mahal, annars är jag öppen för alla förslag


Pushkar, som ligger hyfsat nära Delhi, Agra och Taj Mahal är ju mysigt. Mycket backpackers där också så det blir lätt att träffa människor om du reser solo.
#2882 2015-06-03, 10:11
Ganjatrip
Tja!
Jag och en vän planerar att åka till Indien i slutet på oktober och ska vara där i cirka 4 månader.

Planen ser ut ungefär såhär:

Landar i Delhi och stannar där en dag för att sedan bege oss till Shimla, Manali och se oss om i bergen.

Sedan besöker vi Amritsar och ner tillbaka till Delhi.
Anledningen till att vi åker tillbaka till Delhi är för att vi vill så fort som möjligt upp till bergen då vädret inte direkt blir bättre.

Från Delhi beger vi oss mot Agra och sedan vidare ut mot Rajastahn med tåg.
Jodphur, Udaiphur, Jaipur och Jaisalmer är platser som vi tänkt att vi kanske vill besöka.

Därefter tuffar vi vidare mot Mumbai för att spana in staden. Har inte hört så mycket bra om just Mumabai men det blir ett kort stopp iaf.

Goa verkar bli nästa destination för att festa, bada och ta det chill!

Hampi och Kerala blir nästa stopp.
Sist blir det Varkala och Trivandrum innan vi flyger därifrån.

Allt är en ungefärlig plan då vi är öppna för att åka vart som egentligen. Vi kommer stanna så länge vi känner för det.

Hur är det att boka tåg? Är det flera veckor i förväg eller går det att boka några dagar i förväg?

Hur mycket kostar weed? Hur lugnt är det att röka?

Min vän äter Lyrica och Litium och kommer ha med sig ganska mycket piller eftersom vi ska vara borta ganska länge. Han kommer ha med sig papper från Sverige att han ska äta dem men vad gäller om de hittar askarna? Är det lugnt?
För om de blir beslagtagna så måste han åka hem asap.

Vilka vaccinationer är att föredra att man tar innan man åker?
#2883 2015-06-03, 12:14
Colomb
Ursprungligen postat av Ganjatrip
Tja!

Hur är det att boka tåg? Är det flera veckor i förväg eller går det att boka några dagar i förväg?

Hur mycket kostar weed? Hur lugnt är det att röka?

Min vän äter Lyrica och Litium och kommer ha med sig ganska mycket piller eftersom vi ska vara borta ganska länge. Han kommer ha med sig papper från Sverige att han ska äta dem men vad gäller om de hittar askarna? Är det lugnt?
För om de blir beslagtagna så måste han åka hem asap.

Vilka vaccinationer är att föredra att man tar innan man åker?


Rutten ser helt okej ut, jag personligen skulle spendera mest tid i Himachal pradesh området ( manali, parvati valley, etc) speciellt om man gillar att röka. Hampi & Kerala är också riktigt najs.

Weed är generellt ganska låg kvalité, bush weed liksom. Har för mig att man brukade betala typ 150 rupees för en liten påse, kanske 3-4 gram. Bäst weed hittade jag personligen runt varkala, fanns även en bra snubbe i hampi som hade lite bättre grejer. Uppe i norr är det Charas som gäller, å i princip enbart där man kan få tag på det till bra pris och kvalitet, så jag rekommenderar att köpa på er där uppe och ta med ner till södern. 10g charas brukar vara från 500 rupees upp till 2500+ beroende på hur nära första källan du kommer.

Jag personligen gick alltid ner till tågstationen, bokade biljett till nästa dag. Funkade i 90% utav fallen. Ingen idé att boka långt i förväg enligt mig. Skulle tågen vara uppbokade är det bara att hoppa på en buss så.

Ingen större koll på Lyrica och liknande, annat än att det säljs valium och sådant över disk utan recept, så kan inte tänka mig att det blir några problem på den fronten.
#2884 2015-06-12, 04:00
DrGreenthumb
Ursprungligen postat av Colomb
Rutten ser helt okej ut, jag personligen skulle spendera mest tid i Himachal pradesh området ( manali, parvati valley, etc) speciellt om man gillar att röka. Hampi & Kerala är också riktigt najs.

Weed är generellt ganska låg kvalité, bush weed liksom. Har för mig att man brukade betala typ 150 rupees för en liten påse, kanske 3-4 gram. Bäst weed hittade jag personligen runt varkala, fanns även en bra snubbe i hampi som hade lite bättre grejer. Uppe i norr är det Charas som gäller, å i princip enbart där man kan få tag på det till bra pris och kvalitet, så jag rekommenderar att köpa på er där uppe och ta med ner till södern. 10g charas brukar vara från 500 rupees upp till 2500+ beroende på hur nära första källan du kommer.

Jag personligen gick alltid ner till tågstationen, bokade biljett till nästa dag. Funkade i 90% utav fallen. Ingen idé att boka långt i förväg enligt mig. Skulle tågen vara uppbokade är det bara att hoppa på en buss så.

Ingen större koll på Lyrica och liknande, annat än att det säljs valium och sådant över disk utan recept, så kan inte tänka mig att det blir några problem på den fronten.


Tåg i Indien kan vara uppbokade månader i förväg, bussar är bara att föredra under vissa rutter.
Jag bokar alltid tåg i förväg.
Däremot kan du ju alltid åka med otroligt billiga unreserved second sleeper men man får ta det som kommer, jag fick sitta på huk på en galler i 34 timmar, tror jag grät där emellan.
#2885 2015-06-18, 14:21
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Tåg i Indien kan vara uppbokade månader i förväg, bussar är bara att föredra under vissa rutter.
Jag bokar alltid tåg i förväg.


Jag nöjer mig med att i första hand kolla om resebyrån på hörnet där jag brukar bo kan fixa biljetter , och i andra hand utnyttja utlänningskvoten på stationen i Delhi. Till Shimla brukar det funka bra , sista två gångerna till Jammu fick jag masa mig till stationen : ena gången fick jag biljetter till nästa dag , andra gången samma kväll.
#2886 2015-06-29, 17:13
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Tåg i Indien kan vara uppbokade månader i förväg Â…

Du kan alltid köpa biljetter ut Tatkal-quota eller FT-quota strax innan du ska resa.
Tatkal-quota kan du köpa en till två dagar innan avresa från cleartrip.com/trains.
FT-quota (utlänningskvot) kan du köpa från speciella luckor på 16 stationer i Indien inklusive; Bangalore, Chennai, Dehradun, Delhi, Madgaon (Goa), Vasco Da Gama (Goa), Hyderabad, Jaipur, Jaisalmer, Jodhpur, Kolkata, Lucknow, Mumbai Churchgate, Mumbai CST, Secundrabad och Varanasi.
#2887 2015-07-01, 03:29
atripintrance
Va kul att du vill resa till Indien! Indien är ett så otroligt stort land och väldigt skiftande klimat, natur, kultur och sevärdheter. Jag rekommenderar dig att minst stanna i Indien en månad och då har du ändå avvarat väldigt kort tid till detta underbara och gästvänliga land.

Själv reste jag tillsammans med min sambo genom bland annat Indien på vår första backpacker-resa helt på egen hand. Det är mitt viktigaste råd till dig om du tänker boka en indien-resa. Skippa alla dyra resebolag och arrangörer som gärna vill ta ut en saftig summa för saker som faktiskt inte kostar många kronor att ordna på egen hand. Om du väljer att resa på egen hand så får du räkna med att saker och ting kommer att ta lite längre att ordna, men du kommer att uppleva och få ut desto mer av din resa! Dessutom så kommer du att ha möjligheten att vara borta betydligt längre för samma pengar än om du ger bort 90 procent till någon rese-arrangör! Ett annat bra tips är att du har ett litet hum om vart du vill åka i Indien för möjligheterna är nästan obegränsade och det finns mer att uppleva i landet än du hinner se på en livstid... Vi spenderade två månader i Indien, tågluffande/liftande från kovalam upp till calcutta/kolkata och vidare till Delhi.

Att resa på egen hand i Indien rekommenderar jag varmt då det finns hur mycket som helst att göra och oftast så blir du tipsas om de finaste smultronställena och bästa sevärdheter av indierna själva! Trots allt så är det väl locals som känner sitt land bäst? Vi hade bara en ytligt utsedd resväg innan vi åkte just för att bevara känslan av frihet och att allt är möjligt, samtidigt som vi ändå hade en bild av vad vi ville uppleva och se under vår indien-vistelse. Och oj vad vi var glada över det när vi väl var på plats! Vi fick uppleva så mycket saker som vi aldrig hade kunnat tacka ja till om vi hade åkt arrangerat. Vi reste nästan enbart igenom delar i Indien som vanliga resenärer undvek och vi fick ett varmt bemötande av många härliga människor.

Det är svårt att ge råd om städer och sevärdheter i Indien då du inte skriver vart i Indien du hade tänkt att åka. Så därför tänkte jag ge dig lite allmänna råd och tips om Indien helt enkelt tills du specificerat dig lite närmare.

Vi var med om massor av saker vi aldrig läst om i guideböcker eller på internet och det var de där udda sakerna som numer ligger en varmast om hjärtat.
Det behöver inte vara farligt att resa oplanerat igenom Indien om man litar på sin intuition men samtidigt har ett öppet sinne - så att man vågar det där lilla extra!
Att följa med en gatuförsäljare hem till hans fattiga by och äta middag med hans familj, åka ut och fiska i gryningen med några kastlösa indiska män och sedan vandra omkring i deras enkla egenbyggda by på stranden, ha din favorit-rikshawchaufför att köra dig till hans personliga favorit-strand (där ni är helt ensamma tills han hämtar upp er på avtalad tid igen), sitta och äta biryani ovanför en indisk butik med affärsägarna, bestifta nya bekantskaper på tågresor (den längsta vi åkte var över 30 timmar inklämda med 9 indier i en liten kupe utan dörr med gången mitt i) och under alla dessa möten få lyssna på fantastiska historier de berättar med inlevelse på en blandning av engelska, hindi och teckenspråk är verkligen svårt att lyckas pricka in under guidad resa.

Det finns massor att berätta om Indien! Det är ett underbart resmål med oändliga möjligheter. Det är nästan bara din egen fantasi som sätter gränserna..

Några bra råd som jag gärna hade haft med mig när jag anlände till indien är:

Var alltid öppen att prata med nya människor, men var alltid på din vakt för bedragare och ficktjuvar. - speciellt i större städer bör man alltid tänka en gång extra.

Som turist är du alltid extra utsatt på tåg och tågstationer, stora marknadsplatser, när mörkret faller och vid sevärdheter med mycket turister.

Många lever ju sitt liv, äter sover umgås m.m. mitt på gatan där man går! Det är både chockerande, lite sorgligt och häftigt. Ta dig tid att prata med dessa människor, de flesta pratar gärna med dig, och lyssna på deras livsöden. Oftast är de fattiga väldigt, väldigt snälla och bjuder på allt de har trots att de knappt har nånting alls själva. De bästa möten jag haft är med de fattigaste så låt inte deras livsöde skrämma dig.

Se upp med tiggare av alla slag. man vill gärna ge en slant till mamman som går runt i trafiken med ett spädbarn på armen, mannen som sitter på marken utan ben och armar och främst alla fina barn som springer runt på gatan, ofta föräldralösa. Försök att bita ihop och bestämt neka dom pengar. Tiggeri är ett stort problem i Indien och det är inte bra att barnen lär sig att man kan tigga resten av livet istället för att försöka skaffa ett jobb. Då får de aldrig möjlighet till ett bra liv. Indiens myndigheter har stora problem med detta och avråder turister från att ge pengar till tiggare. Vill du bidra så köp hellre frukt, mat eller nåt annat de behöver och dela ut. Jag hade som regel att jag gav något när jag själv lärt känna personen ifråga. (Visst fanns det några få undantag men då låg de nästan halvdöda på marken med flugor surrande omkring sig, så jag hade inte hjärta att titta bort alla gånger...)
tänk på att om du ger någon pengar eller andra saker så flockas det gärna snabbt en hel bunt med folk som också vill ha! Det kan bli ganska påfrestande i längden. Så tänk alltid en gång extra innan du drar fram plånboken.

Var beredd på att alla kommer vilja prata med dig, fråga dig saker och ha saker av dig. Alla kommer inte fram av fredlig uppsikt, MEN de flesta gör det och bli inte avskräckt från att stanna upp och prata med invånarna! Det brukar oftast resultera i något bra och man har väl inte rest till Indien för att bara prata med andra turister

Lurendrejeri finns överallt i världen - även i Indien. I mindre städer där turismen inte har tagit över så förstår oftast inte indierna att turister ens kan ge pengar åt en. Där är de flesta väldigt snälla, hjälpsamma, uppriktiga och förväntar sig aldrig nånting av dig i gengäld för en tjänst. I storstäder däremot så ser många indier dig som ett vandrande dollar-tecken och kam faktiskt till och med bli arga om de har utfört en tjänst till dig som du inte sen vill betala för. Men återigen, alla är olika = följ din magkänsla.

För ultimata Indien-upplevelsen så släpp dina rutiner och hur du gör hemma. I Indien så kommer folk oftast ändå att göra tvärtemot hur vi gör hemma - och det är underbart! Anpassa dig efter kulturen och njut av deras avslappnade inställning till allt från bilkörning till problemlösning.

Pruta alltid! Indier älskar att pruta och du kommer garanterat få uppleva en hög med livliga diskussioner när du ska handla något. Om du hittar något som du verkligen gillar så ska du aldrig avslöja det för en indier för då vet de att du kommer köpa det till nästan vilket ocker-pris som helst. För att få en uppfattning om vad en vara är värd så kan du alltid dra av åtminstone 50 procent av priset som försäljaren uppger. När du ska börja förhandla så starta alltid ännu lägre, ungefär 20 procent av vad försäljaren säger att det kostar så kan ni båda enas om en rimlig summa på mitten. (Som alltid finns det undantag, men det är sällsynt) Pruta aldrig för skojs skull om du ändå inte tänker köpa varan! Var beredd att det kommer ta ett tag att förhandla till sig ett bra pris. Indier är experter på att pruta och berättar gärna och länge varför just deras vara är speciell och gärna unik/antik och värdefull och ett riktigt kap att köpa! Men sätt på dig poker-fejset och ett stort, ödmjukt leende samtidigt som du är bestämd och håller fast vid vad du säger så kommer du att spara mycket pengar. Du kan räkna med att oavsett hur bra deal du tycker att du har gjort, så kommer du alltid att bli blåst! Men det handlar om så små summor för oss, så att gynna deras ekonomi med någon extra krona gör väl inte så mycket. Indien är ändå löjligt billigt för oss västerlänningar.
#2888 2015-07-01, 03:30
atripintrance
Välj indiska maträtter när det är dags att äta! Indien har en mängd av underbara, färgrika och kryddstarka rätter som bara måste prövas på när man är i landet. Vilka kryddor som används i maten kan skifta stort i det stora landet. Att beställa in västerländsk mat är som att be om att bli sjuk och få dålig mage. Indier är i regel dåliga på att laga västerländsk mat, men riktiga proffs när det kommer till indisk mat!

Tänk på att alltid välja restaurang med omsorg. Gå inte in på restauranger som det är dåligt med folk. Mycket folk = Mycket mat i omsättning = Färska råvaror! Att gå dit alla locals äter är det bästa du kan göra, för om någon vet vilka restauranger som levererar god och färsk mat så är de invånarna själva!

Hoppa ALDRIG in i en taxi eller rikshaw utan att förhandla priset till din destination före. Att ens sätta sig in i fordonet, hur lockande det än kan vara att pusta ut ibland, så lär det garanterat bli en dyr historia! Det här är mer en regel än undantag och även indierna själva prutar hejvilt på taxiresorna innan de sätter sig in i en bil. Det är stor chans att chauffören då gasar iväg till sagd destination utan vilja till att pruta och det kan som sagt bli chockerande dyrt. Ha gärna en uppfattning om hur långt det är dit du ska så du vet vilket pris som är rimligt att betala. I Indien är det superbilligt att åka mopperikshaw/cykelrikshaw och även taxi - men det är snäppet dyrare och jag rekommenderar en taxibil endast för längre sträckor. Oavsett vad du väljer att transportera dig med, förhandla alltid, alltid pris!

Ha en bra guidebok! När du anländer till mindre byar och städer kan det vara nästan livs-nödvändigt att ha en bra guidebok till hands. Många guideböcker har ofta avsatt ett kapitel med praktiska fraser som kan komma väl till användning när inte din engelska eller teckenspråk räcker hela vägen. På flera ställen jag hamnade så kunde inte en människa förstå vad jag mena oavsett hur jag betedde mig och en hel klunga med indier samlades för att nyfiket titta på den förvirrade turisten. Då är en guidebok guld värd som du kan peka på fraser och förmedla vad du vill. Kom ihåg att många indier inte kan läsa så en guidebok där de har ljudat orden kan komma väl till pass. Och glöm inte bort att le, ett leende kan ta dig långt!

Lär dig gärna några fraser hindi för din egen trevnads skull. Att lägga på minnet "Var ligger ***", "Vad kostar ***", "Tack" och liknande kan bli väldigt användbart! Dessutom får du kontakt med människor du annars inte skulle fått kontakt med och det brukar ofta sluta i intressanta möten. Indier uppskattar när du försöker prata deras språk även fast det är dåligt för det visar på engagemang. Du kommer garanterat få bra respons!

Trafiken brukar vara ganska knepig när många turister anländer till Indien. Vi har väldigt annorlunda trafik än vad dom har. Vid första blicken kan man tro att de kör hejvilt, hur som helst, korsar filer och är allmänt kaosartat. Och ja, det stämmer väl till viss del men det är ändå ett organiserat kaos. Ska du gå över gatan så kommer det aldrig hända om du hade tänkt dig att alla fordon skulle bromsa in för din skull. Du får helt enkelt göra som resten av indiens befolkning. Ut med handen och gå! Tveka inte, stanna inte, spring inte och vänd absolut inte om! Har du bestämt dig för att gå så då går du också. Tänker du göra nåt av de ovanstående sakerna så kan det gå riktigt illa tyvärr. Visst är det ibland med livet som insats som du korsar en gata, men indierna är vana att göra såhär och är också duktiga på det. När du går över gatan så kommer de att veja undan för dig och efter någon vecka i indien så kommer du vara expert på att korsa stora vägar med massor av filer. Tutan används aktivt i Indien, ibland för att signalera "Här kommer jag!", "Flytta på dig" och ibland bara för att. Förarna har som regel att hålla ögonen på vad fordonet framför en själv gör för att undvika krock, istället för att fokusera bakåt och åt sidorna osv och det funkar oftast ganska bra.

Kon är helig. Du kommer inte antagligen inte att bli serverad ko på någon restaurang och du kommer lära dig att det finns kor precis överallt. De finns på allt från de hårt trafikerande vägarna till sandstränderna och lunkar sakta framåt helt obrydda om allt kaos runt dom. Enda gången som trafiken i Indien faktiskt kan stanna upp är när en ko bekymmerslöst ska korsa vägen. Då gäller inga vejningar och omkörningar längre utan då stannar fordonen upp så att kon kan traska över vägen, eller på vägen, i egen takt.

Ta alltid av dig dina skor om du ska besöka ett tempel. Som kvinna kan du behöva dölja ditt hår så ha alltid en sjal eller liknande med dig ifall du råkar på ett oplanerat besök i någon av Indiens alla tempel. Vissa tempel har fler regler än andra, så hör dig för innan du obekymrat traskar in. Men på de flesta tempel gäller de ovanstående reglerna. Observera att det även finns tempel där endast hinduer är välkomna att gå in och respektera det!

Ska du be någon om bekräftelse att du är påväg åt rätt håll till din sevärdhet, ditt hotell eller vad det än kan vara så fråga aldrig bara en person! Ha som regel att fråga åtminstone 5 stycken samma fråga för indier har en tendens att alltid svara Ja på dina frågor. Även om de inte har en aning om vart du är påväg och om du går åt rätt håll överhuvudtaget så svarar de oftast Ja av någon anledning. Så fråga hellre en gång för mycket när du undrar över något och ställ gärna din fråga på ett sätt som inte går att svara Ja på (även om de ofta svarar ja ändå av ren välvilja...). Istället för att fråga "Ligger hotell blabla åt det här hållet" så fråga "Var ligger hotell blabla". Försök att ändra frågeställningen på detta sätt så ofta du bara kan så att de är tvungna att utveckla sitt svar till dig.

I större städer och populära turistorter så finns det oftast ett gäng med hasslare. De flesta indier hjälper dig gärna med vad du vill, men precis som i resten av världen ska du inte ta det förgivet! Det finns alltid människor som gärna erbjuder dig tjänster och får det att låta jättebra och påstår att det "kostar väldigt lite" och liknande. Se upp med sånt! Det kan vara alla möjliga grejer de hittar på och sen vill de ha orimliga summor pengar och när du nekar så är du mitt i allt i en klunga med indier som dök upp från ingenstans. Då mitt i allt kan du känna dig utsatt. Men låt inte detta avskräcka dig från att umgås med locals, be om deras hjälp och ta vara på deras tips och råd. Under mina 9 veckor i Indien så var det bara en gång som jag höll på att gå i fällan ordentligt och det var utanför ett stort marknadsområde i Delhi. Oftast går det att trassla sig ur situationen om du är bestämd, markerar ett Nej samtidigt som du behåller ditt lugn och agerar utefter situationen. De flesta bedragare pressar dig för att se hur lätt du är att blåsa och nervositet och osäkerhet kommer bara få dem att fortsätta lite till för att få som de vill. De flesta (inte alla såklart) är dock harmlösa i slutändan och vill bara tjäna lite pengar för att överleva dagen.

Glid inte runt och glassa i dyra, fina kläder, accesoarer som symboliserar rikedom, en fet kamera och annat. Självklart ska du få ha dessa saker och t.ex. fota sin resa vill ju alla! Men det kan vara värt att känna efter hela tiden hur det känns och noggrant bestämma dina tillfällen. Du är redan utsatt som vit västerlänning, med dyra saker så praktiskt taget ber du om att bli rånad i vissa i områden. - precis som i de flesta länder!

Leta dig utanför turist-fällorna och spara pengar! Hotellen sjunker drastiskt i pris, du kan fynda ett stort hotellrum med dubbelsäng, egen toalett med rinnande vatten och dusch samt egen balkong med lite tur och prutning för 10-20 kronor natten mitt på stranden eller perfekt läge i stan. Speciellt under lågsäsong! Maten blir billigare, sevärdheterna billigare och utanför städerna så lugnar ofta tempot ner sig ett par steg när man tröttnat på allt liv, oljud och kaos i storstäderna. Båda delar har sin charm så testa absolut ändå på båda!

Bokar och letar tågbiljetter gör du enkelt själv på plats med hjälp av indiens svar på SJ där du både kan kolla avgångar, olika rutter och varierande priser beroende på vilken klass du väljer att åka. Tänk på att sträckorna i Indien är fruktansvärt långa och en vanlig tågresa som ser ut som 30 minuter på google maps ofta kan vara 12-20 timmar i verkligheten!
#2889 2015-11-30, 11:08
judemust
Alkohol i Kerala

Är det någon som har varit i Kerala det senaste? Förra året så stoppade dom väl all försäljning av alkohol förutom på 5-stjärniga hotell.

Är det någon som har varit där det senaste och rekat, är de korrupt så att man kan dricka i små barer i Varkala som man kan i tex Goa?
#2890 2015-12-07, 11:46
SysterMidnatt
Nagon som fixat tanderna nere i sodra Indien och kan rekommendera ett bra & billig stalle? Samt, vilken strand som inte ligger i Gokarna eller Goa bor besokas?

Tack pa forhand!
#2891 2015-12-07, 20:34
Ursprungligen postat av Matsism
Du kan alltid köpa biljetter ut Tatkal-quota eller FT-quota strax innan du ska resa.
Tatkal-quota kan du köpa en till två dagar innan avresa från cleartrip.com/trains.
FT-quota (utlänningskvot) kan du köpa från speciella luckor på 16 stationer i Indien inklusive; Bangalore, Chennai, Dehradun, Delhi, Madgaon (Goa), Vasco Da Gama (Goa), Hyderabad, Jaipur, Jaisalmer, Jodhpur, Kolkata, Lucknow, Mumbai Churchgate, Mumbai CST, Secundrabad och Varanasi.

Taktal-biljetterna släpps klockan 7 eller 8 på morgonen två dagar innan avresa om man handlar på stationerna, om jag mins rätt. Hur det funkar med nätsläppet vet jag inte.
#2892 2016-01-25, 14:28
SysterMidnatt
Fungerar visa on arrival nu och vad kostar det isf? Kommer mellanlanda i Indien i ca 3-5 dagar nämligen. Vad vore bäst?