Hitta diskussioner med liknande innehåll

FAQ: Bo och Arbeta i Dublin

#721 2011-03-10, 23:18
Twofish
Ursprungligen postat av niljano
Okej, så om du får 22 000 euro per år, vad brukar du få ut rent en normal månad?


Efter skattehöjningen cirka EURO380 i veckan för newhires.
#722 2011-03-10, 23:19
SilentVictory
Ursprungligen postat av niljano
Okej, så om du får 22 000 euro per år, vad brukar du få ut rent en normal månad?

EURO22,000 per year (+/- EURO1,650 per month after tax for single person)

Kommer jag få nu när jag börjar på IBM den 21 Mars.
#723 2011-03-10, 23:31
Enrundfyrkant
Ursprungligen postat av PatrikM
Så som jag förstår det så kan du få ett jobb på en dag eller kanske tom på en timme som marknaden ser ut idag i Dublin. Så säg att du fixar allt förutom jobb, så kan du ju bara ringa upp Manpower/CPL och säga "Hej, jag kan svenska och datorer och finns tillgänglig i Dublin".

Det finns verkligen hur mycket jobb som helst. Nog för att de säkert skulle vilja ha dig direkt, men det kommer se likadant ut om en eller två månader.


Ursprungligen postat av niljano

Jag mailade Hp och berättade att jag jobbat i kundtjänst nära 6 år men behövde längre tid på mig och sa jag funderar på att skicka ett CV men ville kolla av först.
Som svar fick jag att de vill ha helst folk a.s.a.p men en månad kan jag få på mig


Det är ju faktiskt helt galet hur arbetsmarknaden ser ut här på Irland om man kommer från Norden! Jag gick arbetslös i ett halv år hemma i Sverige och klagade på att jag aldrig fick jobb. Ett mail senare och det var fixat. Galet som sagt!
#724 2011-03-12, 23:06
niljano
Jag är nog rätt säker på att det blir Irland, frågan är bara när.

Ni som kommit dit senaste månaderna, är det så bra som man förväntar sig?
Hur är det att jobba? Är det så att om man råkar sitta och logga ett samtal för länge eller suttit för länge i ett samtal så knackar de en på ryggen att rappa på? Har de höga uppsatta mål? Är det någon auto-in tid överhuvudtaget, eller ringer det på exakt hela tiden?
#725 2011-03-13, 20:25
Twofish
Ursprungligen postat av niljano
Hur är det att jobba? Är det så att om man råkar sitta och logga ett samtal för länge eller suttit för länge i ett samtal så knackar de en på ryggen att rappa på? Har de höga uppsatta mål? Är det någon auto-in tid överhuvudtaget, eller ringer det på exakt hela tiden?


Beror på vilket konto du sitter på.

På AZ fungerar det såhär:

Sitter du för länge i ett samtal och det är nya kunder på väg in så kommer de skrika på dig (lite beroende på vilken person som håller avayan).

Det enda en telefonagent behöver göra är grundläggande felsökning samt att fylla i en template i ärendehateringssystemet. Om du efter fem minuter inte vet att du kan lösa problemet så är det bara att skicka iväg ärendet.

Efter varje samtal har du 2 minuter "After Call Work", vilket egentligen är till för att göra klart det sista i ärendet. Men om du klickar en gång på ACW knappen så förlängs det tills du själv trycker in dig i "Avail" igen.

Hur mycket det ringer varierar från dag till dag. Enda gångerna vi kan förutse hur mkt det ringer är efter patch-helger, då ringer det hela tiden.
#726 2011-03-14, 00:47
Enrundfyrkant
Ääääsch, låt dig inte luras av det hårda yttre som Astra vill ge sken av. De verkar ju först och främst vara 100 pers så det kan ju omöjligt vara så mycket jobb för den enskilde, plus du har alltid någon att fråga.
Sen så skulle jag varit jävligt glad och tacksam om jag fick 2 minuters rast efter varje samtal men jag hinner knappt säga hejdå innan jag måste säga "Servicedesken, du talar med enrundfyrkant" till nästa kund.

Astra... pfftt.:sneaky:
#727 2011-03-14, 01:05
Twofish
Ursprungligen postat av Enrundfyrkant
Ääääsch, låt dig inte luras av det hårda yttre som Astra vill ge sken av. De verkar ju först och främst vara 100 pers så det kan ju omöjligt vara så mycket jobb för den enskilde, plus du har alltid någon att fråga.
Sen så skulle jag varit jävligt glad och tacksam om jag fick 2 minuters rast efter varje samtal men jag hinner knappt säga hejdå innan jag måste säga "Servicedesken, du talar med enrundfyrkant" till nästa kund.

Astra... pfftt.:sneaky:


100 pers... 2 minuters rast... Ja det märks ju att du vet vad du pratar om.
#728 2011-03-14, 18:32
Enrundfyrkant
Ursprungligen postat av Twofish
100 pers... 2 minuters rast... Ja det märks ju att du vet vad du pratar om.


Oj, kom jag åt någon känslig punkt när jag kallade er acw för rast? Pröva att alltid sitta i avail så ska du nog se att du kommer känna likadant snart.
Att du ens kommenterar min (givetvis) överdriva siffra förstår jag inte, men jag antar att jag måste skriva *ironi* på vissa delar i fortsättningen.
#729 2011-03-15, 11:10
Senappi
Ursprungligen postat av Enrundfyrkant
Ääääsch, låt dig inte luras av det hårda yttre som Astra vill ge sken av. De verkar ju först och främst vara 100 pers så det kan ju omöjligt vara så mycket jobb för den enskilde, plus du har alltid någon att fråga.

Astra... pfftt.:sneaky:


Det som gör det speciellt med AZ är reglerna som säger att om kund insisterar på en sev 1 så ska agenten skapa en - känner inte till så många andra konton med den inställningen. Jag vet heller inget annat konto där det kan komma in samtal rörande system som har med djurförsök att göra.
#730 2011-03-15, 21:14
Enrundfyrkant
Ursprungligen postat av Senappi
Det som gör det speciellt med AZ är reglerna som säger att om kund insisterar på en sev 1 så ska agenten skapa en - känner inte till så många andra konton med den inställningen. Jag vet heller inget annat konto där det kan komma in samtal rörande system som har med djurförsök att göra.


Menar du att det verkligen blir en severity bara för att en kund ber om det, eller menar du att alla kunder har rätt att begära det? Våra användare kan också säga att de vill ha en sev 1a på att en mus inte fungerar, men det betyder inte att det verkligen kommer bli en sev 1a när våra severity managers tar en koll på ärendet.

På jobbet är det ingen som tar illa upp när man snackar skit om varandras team, men på FB blir det lite dålig stämning?
#731 2011-03-15, 23:15
Ursprungligen postat av Enrundfyrkant


På jobbet är det ingen som tar illa upp när man snackar skit om varandras team, men på FB blir det lite dålig stämning?


Tyst på desken!
#732 2011-03-16, 07:06
Senappi
Ursprungligen postat av Enrundfyrkant
Menar du att det verkligen blir en severity bara för att en kund ber om det, eller menar du att alla kunder har rätt att begära det? Våra användare kan också säga att de vill ha en sev 1a på att en mus inte fungerar, men det betyder inte att det verkligen kommer bli en sev 1a när våra severity managers tar en koll på ärendet.


På AZ får kunden sin etta, sedan får IM tillsammans med IM på AZ plocka ner den till rimlig nivå. Det händer dagligen, kanske inte ettor på en så banal grej som en trasig mus, men att det trillar in orimliga ettor. Det är order uppifrån så det är bara för folket desken att gilla läget.


Ursprungligen postat av Enrundfyrkant
På jobbet är det ingen som tar illa upp när man snackar skit om varandras team, men på FB blir det lite dålig stämning?


Det där får stå för den som tog illa upp, jag gjorde det då inte. Jag jobbar inte ens på desken själv.