Hitta diskussioner med liknande innehåll

Varför är det så dyrt att åka tåg?

#1 2008-02-11, 21:44
WeeMan
Jag tänkte åka från sthlm till gbg.

En ungdomsbiljett på x2000 kostar mellan 600-1000:-

Om man räknar med att tåget har 10 vagnar & varje person betalar 700:- så drar SJ in 350.000:- per avgång.

SJ måste ha riktigt bra förtjänst på varje avgång.
#2 2008-02-11, 22:00
mmsweet
Ursprungligen postat av WeeMan
Jag tänkte åka från sthlm till gbg.

En ungdomsbiljett på x2000 kostar mellan 600-1000:-

Om man räknar med att tåget har 10 vagnar & varje person betalar 700:- så drar SJ in 350.000:- per avgång.

SJ måste ha riktigt bra förtjänst på varje avgång.


Är du på riktigt?

Vad tror du det kostar att köpa ett X2000?

Löner till de ca 10 anställda som jobbar på tåget
den sträckan, el, spår, tågklarerare, spärövervakare.

Alltså, finns hur mkt som helst som kostar, skulle inte
bli ett dugg förvånad om det kostar SJ 50000-100000 att köra den sträckan.
#3 2008-02-11, 22:03
qrac
Ursprungligen postat av mmsweet
Är du på riktigt?

Vad tror du det kostar att köpa ett X2000?

Löner till de ca 10 anställda som jobbar på tåget
den sträckan, el, spår, tågklarerare, spärövervakare.

Alltså, finns hur mkt som helst som kostar, skulle inte
bli ett dugg förvånad om det kostar SJ 50000-100000 att köra den sträckan.

Tåg är alltså dyrare än flyg?
#4 2008-02-11, 22:07
joker
För att många vill åka. SJ har marknadspriser. På avgångar som är populära kostar det skjortan. På mindre populära avgångar kostar det mindre. Prova boka långt i förväg, eller avgång på en annan tid.
#5 2008-02-11, 22:07
mmsweet
Ursprungligen postat av qrac
Tåg är alltså dyrare än flyg?


Om din fråga är om det som resenär är dyrare att åka tåg
än flyg så kan det vara så Ibland. Ja
#6 2008-02-11, 22:13
Maath
Ursprungligen postat av mmsweet
Är du på riktigt?

Vad tror du det kostar att köpa ett X2000?

Löner till de ca 10 anställda som jobbar på tåget
den sträckan, el, spår, tågklarerare, spärövervakare.

Alltså, finns hur mkt som helst som kostar, skulle inte
bli ett dugg förvånad om det kostar SJ 50000-100000 att köra den sträckan.


Kostar alla biljetter som weeman påstår så bör det gå tämligen bra för SJ. De går också för första gången med vinst, så varför inte. Sen borde väl rimligtvis X2000 och spåren de färdas på vara betalade för en bra tid sen.
#7 2008-02-11, 22:18
WeeMan
Ursprungligen postat av mmsweet
Är du på riktigt?

Vad tror du det kostar att köpa ett X2000?

Löner till de ca 10 anställda som jobbar på tåget
den sträckan, el, spår, tågklarerare, spärövervakare.

Alltså, finns hur mkt som helst som kostar, skulle inte
bli ett dugg förvånad om det kostar SJ 50000-100000 att köra den sträckan.


Vad tror du att det kostar att köpa ett flyg? Jag flyger till Amsterdam för samma peng. Och då är ändå halva biljettpriset skatter & avgifter.

Dom där jävla spåren lär ju vara avskrivna nu med tanke på att de inte lagt en skena sen 70-talet.

Skulle gissa på att det kostar ca 100.000:- att köra sträckan vilket betyder att de har en marginal på flera hundra %.
#8 2008-02-11, 22:24
mmsweet
Ursprungligen postat av Maath
SJ är idag ett företag som går med vinst, bara så du vet...


jag pratar inte hurvida dom går med vinst eller inte,
försöker bara förklara för TS och andra att saker kostar
mer än vad många tror.

En VAGN till ett X2 (X2000) kostar ungefär 20-25 miloner, ta det gånger 4 pkus ett lok så är vi direkt uppe i 200 miljoner, lågt räknat.
#9 2008-02-11, 22:26
mmsweet
Ursprungligen postat av WeeMan
Vad tror du att det kostar att köpa ett flyg? Jag flyger till Amsterdam för samma peng. Och då är ändå halva biljettpriset skatter & avgifter.

Dom där jävla spåren lär ju vara avskrivna nu med tanke på att de inte lagt en skena sen 70-talet.

Skulle gissa på att det kostar ca 100.000:- att köra sträckan vilket betyder att de har en marginal på flera hundra %.


vadå inte lagt en skena sen 70-talet? =)

Dom har ju bytt ut och förstärkt ordentligt för just X2000.

Men skönt iaf att du och säkert fler förstår att det hur som helst kostar att ha ett tåg igång.

Vissa berkar ju tro det kostar 10.000 eller nån sån skitsumma att köra.
#10 2008-02-11, 22:50
WeeMan
Ursprungligen postat av mmsweet
vadå inte lagt en skena sen 70-talet? =)

Dom har ju bytt ut och förstärkt ordentligt för just X2000.

Men skönt iaf att du och säkert fler förstår att det hur som helst kostar att ha ett tåg igång.

Vissa berkar ju tro det kostar 10.000 eller nån sån skitsumma att köra.


Anledningen till att de valde X2000 var ju just att de kunde köra på de gamla spåren. Sen är det klart att de har fått fixa till dom lite då & då men med de vinster som SJ gör är det illa att de inte väljer att investera i infrastrukturen.

Säg att ett X2000 kan köra 2ggr tur & retur om dagen, om vi räknar med att det kostar 100.000:- per resa + 50.000:- i övriga omkostnader(underhåll av tåg osv) så har vi en vinst på 200.000:- per enkel resa. Det blir 800.000:- per dag.

Då är tåget intjänat på mindre än ett år.
#11 2008-02-11, 22:57
-jOE!
Se till att boka i god tid innan, då blir det billigare!
#12 2008-02-12, 00:20
The Jewelfinger
Ursprungligen postat av WeeMan
Anledningen till att de valde X2000 var ju just att de kunde köra på de gamla spåren. Sen är det klart att de har fått fixa till dom lite då & då men med de vinster som SJ gör är det illa att de inte väljer att investera i infrastrukturen.

Säg att ett X2000 kan köra 2ggr tur & retur om dagen, om vi räknar med att det kostar 100.000:- per resa + 50.000:- i övriga omkostnader(underhåll av tåg osv) så har vi en vinst på 200.000:- per enkel resa. Det blir 800.000:- per dag.

Då är tåget intjänat på mindre än ett år.


Jag vill anmärka på en lite sak här. Det är inte SJ utan Banverket som har hand om spåren i Sverige.