Får man ha en psp på flyget?

#13 2008-03-20, 02:06
ksv
Ursprungligen postat av Coolcitte
Jag har hört att teorin om att mobiler och liknande som slår ut avionik osv bara är skitsnack
Jag delar din uppfattning helt och hållet.
Har man 200 passagerare har förmodligen 10% glömt att stänga av sina telefoner och det går ju rätt bra ändå.
Jag brukar själv ofta glömma att stänga av den (är pilot) och ha den på i cockpit under flygning. Brukar upptäcka det på kort final när alla sms:en trillar in.

Det enda jobbiga med det är att batteriet drar ut...
#14 2008-03-20, 08:56
jumpcut
Ursprungligen postat av u_n_me
Blev tillsagd att stänga av min minidisk så beror nog helt på hur puckad flygvärdinnan är.


Under flygning eller vid take off/landing?

Jag är fortfarande övertygad om att det inte bara är på grund av störningar av systemen som man inte får ha på elektroniska apparater, vilket innebär att det inte har någonting med flygvärdinnans eventuella skolning av vilka apparater som har sändare eller mottagare att göra.

Vidare undrar jag om det finns någon praktisk erfarenhet som inneburit ett förbud mot mobiltelefoner på flygplan? Har det någonsin var ett plan som kraschat på grund av att folk haft på sina telefoner?

Jag vet att passagerare i planen som flög in i WTC snackade i mobil, men jag har svårt att tro att det var anledningen till kraschen...
#15 2008-03-20, 08:57
jumpcut
Ursprungligen postat av ksv
Jag delar din uppfattning helt och hållet.
Har man 200 passagerare har förmodligen 10% glömt att stänga av sina telefoner och det går ju rätt bra ändå.
Jag brukar själv ofta glömma att stänga av den (är pilot) och ha den på i cockpit under flygning. Brukar upptäcka det på kort final när alla sms:en trillar in.

Det enda jobbiga med det är att batteriet drar ut...


Haha, vilket betryggande inlägg när piloterna struntar i säkerhetsföreskrifter och skämtar om det

Vilket bolag flyger du för?
#16 2008-03-20, 20:57
u_n_me
Ursprungligen postat av jumpcut
Under flygning eller vid take off/landing?



Det var vid takeoff jag blev tillsagd i alla fall men minns inte om det gällde under hela flygningen.
#17 2008-03-20, 23:22
Tystnad
En jag känner som jobbar med mobilmaster ,påstod att förbudet med mobiler på plan enbart beror på att uppe i luften "överbelastar" mobilerna masterna genom att dem "kontaktar" flera master stycken samtidigt ,till skillnad på marken där det endast är masten närmast mobilen som "kontaktas"

Ja ungerfär så sa han,om någon nu blir klokare av det .
#18 2008-03-21, 09:25
jumpcut
Ursprungligen postat av Tystnad
En jag känner som jobbar med mobilmaster ,påstod att förbudet med mobiler på plan enbart beror på att uppe i luften "överbelastar" mobilerna masterna genom att dem "kontaktar" flera master stycken samtidigt ,till skillnad på marken där det endast är masten närmast mobilen som "kontaktas"

Ja ungerfär så sa han,om någon nu blir klokare av det .


Men om man flyger över atlanten eller något annat område där det inte är storstadstäckning då?
#19 2008-03-21, 09:27
jumpcut
Ursprungligen postat av u_n_me
Det var vid takeoff jag blev tillsagd i alla fall men minns inte om det gällde under hela flygningen.


I och med att alla bolag [som jag flugit med] ber alla att stänga av samtliga elektroniska apparater vid take off och landning hade de nog mer med att du hade hörlurarna i öronen och inte hörde när de sa det och missförstod flygvärdinnan när hon sade åt dig än att hon var korkad och trodde att din minidisc var en häftig mobiltelefon
#20 2008-03-21, 11:13
ksv
Ursprungligen postat av Tystnad
En jag känner som jobbar med mobilmaster ,påstod att förbudet med mobiler på plan enbart beror på att uppe i luften "överbelastar" mobilerna masterna genom att dem "kontaktar" flera master stycken samtidigt ,till skillnad på marken där det endast är masten närmast mobilen som "kontaktas"
Jag har testat över Stockholmområdet och inte förrän man kommer ner till en höjd av ca. 600 meter börjar det funka igen.
Antagligen har den kontakt med alltför många stationer när man är längre upp och det gör att den blockeras eller att det inte funkar.

Ursprungligen postat av jumpcut
Men om man flyger över atlanten eller något annat område där det inte är storstadstäckning då?
Mobiltelefonen anpassar sändningsstyrkan till hur nära en mobilmast är.
Får den inte kontakt med någon kommer den gå upp och sända på max styrka, vilket innebär att batteriet dras ut relativt snabbt.
#21 2008-03-21, 12:18
jumpcut
Ursprungligen postat av ksv
Jag har testat över Stockholmområdet och inte förrän man kommer ner till en höjd av ca. 600 meter börjar det funka igen.
Antagligen har den kontakt med alltför många stationer när man är längre upp och det gör att den blockeras eller att det inte funkar.

Mobiltelefonen anpassar sändningsstyrkan till hur nära en mobilmast är.
Får den inte kontakt med någon kommer den gå upp och sända på max styrka, vilket innebär att batteriet dras ut relativt snabbt.


Kan det inte vara så enkelt att mobilmaster har en någorlunda riktad effekt då? Eller det kanske inte fungerar med mobilmaster iofs...
#22 2008-03-21, 12:24
Rickenbacker69
Jo mobilantenner är ofta riktade, särskilt i städerna. Därför funkar det inte att ringa på ett flygplan, även om jag har haft viss framgång upp till sådär 1000 meters höjd över svenska städer. Flygbolagen funderar dock på att installera antenner i själva planet, och sedan länka vidare till en markstation på något sätt, kanske via satellit. Största problemet blir väl att förklara för oss passagerare varför mobiltelefoner plötsligt är ofarliga för instrumenten när bolaget tjänar på att vi använder dem .

En mobiltelefon påverkar knappast en GPS på längre avstånd än någon meter eller två. Anledningen till att man ska ha all elektronik avstängd under start och landning är att man ska vara uppmärksam på instruktioner från besättningen om något händer. Fick detta förklarat för mig en gång när jag hade MP3-spelaren på, och stängde jag naturligtvis gärna av den - mycket bättre än att bara bli utskälld utan att veta varför . Flygvärdinnorna är ju inte i första hand där för att servera sprit, utan för att se till så att alla kommer fram säkert.
#23 2008-03-21, 14:01
Tystnad
Ursprungligen postat av ksv
Jag har testat över Stockholmområdet och inte förrän man kommer ner till en höjd av ca. 600 meter börjar det funka igen. ..........


Du har alltså suttit vid spakarna på väg ner med jumbojeten samtidigt som du knappar på mobilen

Mythbusters på discovery hade ju ett mobil/flygplansinstrument test ,hände inte ett jäkla dugg "farligt" under testet.

Helt klart överdriven oro.
#24 2008-03-21, 14:29
Ursprungligen postat av Tystnad
Du har alltså suttit vid spakarna på väg ner med jumbojeten samtidigt som du knappar på mobilen

Mythbusters på discovery hade ju ett mobil/flygplansinstrument test ,hände inte ett jäkla dugg "farligt" under testet.

Helt klart överdriven oro.


Såg vi samma Mythbuster? De kom ju fram till tvetydigt resultat och stämplade myten som "Plausible".