Enligt de testpiloter jag har pratat med, f.d. anställda hos SAAB då, är det åtmistone inte några instrument i deras kärror som påverkas öht av mobilsignaler i flygplanet.
När man certifierar en flygmaskin testar man den ordentligt i en rad olika situationer, bl.a. utsätter man flygmaskinen för kraftig strålning från exremt starka instrument. Då kan det hända att maskinens avionik påverkas en del, men inte tillräckligt för att det ska bli farligt.
Så ur flygsäkerthetssynpunkt spelar det ingen roll.
Med tankte på hur starka signaler vissa navigeringshjälpmedel i Ryssland skickar ut skulle varenda flygplan störta på väg in för landning där om en mobiltelefon kunde orsaka någon som helst skada
Jag skulle tro att mobilförbudet kom till en början mer för att man inte visste exakt hur mycket det skulle kunna påverka, och att det har följt med sen dess. En annan förklaring jag hört till varför det är kvar, är att det kan orsaka störningar i mobilnäten om 200 mobiltelefoner ligger och skiftar mellan olika master, men det vet jag inte så mycket mer om.
Varför man ber passagerare att stänga av alla elektroniska prylar under start och landning är, tror jag, mest på grund av att man vill att ingen passagerare skall vara distraherad under den del av flygningen där det är minst marginaler ifall någonting skulle hända, då det i det skedet kan behövas hög sinnesnärvaro i händelse av t.ex. en evakuering.
Dock låter man ju passagerare läsa böcker/tidningar etc. och vissa bolag tillåter också sina passagerare att sova under start/landning, medan andra väcker dem.
Dessutom vill man säkerligen försäkra sig om att man ej blir skadeståndsskyldig gentemot passagerare som har sina dyra elektronikprylar framme och tappar dessa när man inte lyckas sätta ner kärran med en smygare