Kollektivtrafik och kontrollanter [Sammanfogad]

#877 2018-02-10, 10:25
Energiknippe
Har du inte fått något underlag på vad som ska betalas, till vem, vilken referens och till vilket PG/bh har du inga skyldigheter att efterforska. Mitt tips är att lägga undan 1500 och så betalar du när fakturan kommer. Glömmer de att fakturera dig så är det ju inte din huvudvärk. De kan ju ha rutiner såsom att de endast fakturerar den sista i månaden eller den 15:e etc.
#878 2018-09-24, 23:21
Adelaide
Planka på spårvagnar och lokala bussar har jag aldrig haft problem med. Det är ju så enkelt. Eller ja, en gång blev jag påkommen av en kontrollant, och då blev man ett par tusen fattigare.
Men detta var bara 1 gång på sisådär....6-7 år.
Och boten var ju bra mycket billigare än vad jag hade betalat för månadskort under alla dessa år.

På tåg är det svårare och mer riskabelt att planka. Speciellt om man åker från första stationen.
Jag brukar köpa biljett när jag åker tåg, men jag har lyckats planka 1 gång och klarat mig.
Det var dock en rätt kort sträcka (Helsingborg - Lund).
Det jag gjorde var att helt enkelt sätta mig på ett säte och inte göra nånting. När kontrollanten kom in i vagnen och ropade "nya resande?!" så reagerade jag inte utan fortsatte sitta helt lugnt. Kontrollanten gick förbi mig. Tåget var fullt och folk stiger av och på hela tiden, så det är nästan omöjligt för kontrollanterna att komma ihåg vilka de frågat om biljett. Var lugn och låssas som inget bara och kontrollanten kommer tro att h*n redan har frågat dig.
#879 2018-09-24, 23:29
FirStClass03
Ursprungligen postat av Adelaide
Planka på spårvagnar och lokala bussar har jag aldrig haft problem med. Det är ju så enkelt. Eller ja, en gång blev jag påkommen av en kontrollant, och då blev man ett par tusen fattigare.
Men detta var bara 1 gång på sisådär....6-7 år.
Och boten var ju bra mycket billigare än vad jag hade betalat för månadskort under alla dessa år.

På tåg är det svårare och mer riskabelt att planka. Speciellt om man åker från första stationen.
Jag brukar köpa biljett när jag åker tåg, men jag har lyckats planka 1 gång och klarat mig.
Det var dock en rätt kort sträcka (Helsingborg - Lund).
Det jag gjorde var att helt enkelt sätta mig på ett säte och inte göra nånting. När kontrollanten kom in i vagnen och ropade "nya resande?!" så reagerade jag inte utan fortsatte sitta helt lugnt. Kontrollanten gick förbi mig. Tåget var fullt och folk stiger av och på hela tiden, så det är nästan omöjligt för kontrollanterna att komma ihåg vilka de frågat om biljett. Var lugn och låssas som inget bara och kontrollanten kommer tro att h*n redan har frågat dig.


Är du retarderad . Kontrollanter arbetar inte på de sättet . Är de någorlunda seriösa så stiger de ombord och viserar samtliga resenärers biljetter inga undantag . Sedan stiger dem av . Det Du talar om är en konduktör som har biljettkontroll som sekundär eller ännu lägre prioritet.
#880 2018-09-24, 23:32
Adelaide
Ursprungligen postat av FirStClass03
Är du retarderad . Kontrollanter arbetar inte på de sättet . Är de någorlunda seriösa så stiger de ombord och viserar samtliga resenärers biljetter inga undantag . Sedan stiger dem av . Det Du talar om är en konduktör som har biljettkontroll som sekundär eller ännu lägre prioritet.


Med tanke på att du skriver punkter efter mellanslag så är det väldigt ironiskt att du kallar mig "retarderad".
Och vadå konduktörer har biljettkontroll som låg prioritet? Seriöst, vad snackar du om? Det är ju precis det som är deras jobb.
#881 2019-05-09, 19:43
Against-modernity
Finns det ingen "Stora tråden för att planka/tjuvåka på tåg"?

Hur som helst: jag ska nu inom några dagar åka ned till Malmö från Stockholm (dvs inget byte tror jag), och har fan knappt några pengar i o m att jag precis hade räkningar på 35 000 kr.

Jag tänkte försöka tjuvåka.

Hur gör man?

Ska jag gömma mig på toa, och hoppas att konduktören går förbi och sedan smyga ut och sätta mig någonstans, och sedan nästa gång han går igneom och säger "nya passagare", så sitter jag försjunken i en bok?

Vad händer om de upptäcker mig? Får man straffavgift, slänger de av en, ringer de polisen? Kan jag bli dömd för något?

Ska jag köpa en biljett som endast går 25 procent av vägen och sedan åka med hela vägen? Det låter ju i o f s som en mycket bättre idé?

Det finns väl egentligen inte så många fler lösningar, eller?

Jag är ganska vild och galen och full i fan, och kan bluffa övertygande (och jag ser proper ut) när det behövs, så har ni några riktigt bat-shit-crazy-lösningar, hit me !
#882 2019-05-10, 17:07
TattooedFucker
Förr åkte jag gratis. Hotellfrukost m m

Brukar va en som kollar biljetter så det är lite olika om vilken sida se tar först men räkna att bli kollad inom 1h om tåget är fullt

Jag har även sagt att jag tappat plånboken men då har de löst sig att jag fick ta biljetten på faktura som kom i brevlådan nån vecka senare

Jag och en polare skulle till Skövde och vi hade inga pengar så vi hoppa på tåget och vi vart avkastade i Katrineholm så vi gick till bolaget och köpte några öl och hoppa på nästa tåg.

Vi dela på oss och och de gick perfekt och vi kom fram till Skövde helt gratis .
#883 2019-05-22, 13:03
miikos

Ämne sammanfogade
/mod
#884 2019-05-22, 14:04
Ursprungligen postat av Adelaide
Planka på spårvagnar och lokala bussar har jag aldrig haft problem med. Det är ju så enkelt. Eller ja, en gång blev jag påkommen av en kontrollant, och då blev man ett par tusen fattigare.
Men detta var bara 1 gång på sisådär....6-7 år.
Och boten var ju bra mycket billigare än vad jag hade betalat för månadskort under alla dessa år.

På tåg är det svårare och mer riskabelt att planka. Speciellt om man åker från första stationen.
Jag brukar köpa biljett när jag åker tåg, men jag har lyckats planka 1 gång och klarat mig.
Det var dock en rätt kort sträcka (Helsingborg - Lund).
Det jag gjorde var att helt enkelt sätta mig på ett säte och inte göra nånting. När kontrollanten kom in i vagnen och ropade "nya resande?!" så reagerade jag inte utan fortsatte sitta helt lugnt. Kontrollanten gick förbi mig. Tåget var fullt och folk stiger av och på hela tiden, så det är nästan omöjligt för kontrollanterna att komma ihåg vilka de frågat om biljett. Var lugn och låssas som inget bara och kontrollanten kommer tro att h*n redan har frågat dig.


Varför planka när man enklare än någonsin kan fiffla med de stenålderssystem som de flesta kollektivtrafikbolag har idag?

Jag har jobbat inom kollektivtrafiken tidigare och pysslade ganska mycket med den här typen av system. Tror bara det är Västmanland och (om de är igång nu) Skånetrafiken som idag har molnbaserade biljettsystem som i realtid checkar validitet av biljett och reskassa.
Alla andra har det alltså inte. Istället är kortet informationsbärare och lyckas du manipulera innehållet på kortet för att säga att det finns mer pengar än vad som egentligen finns - så tror systemet på det.

Med andra ord: Skaffa en billig Android-lur, tanka ner en app som kan kopiera kod från ett NFC-chip (och se till att din telefon är kompatibel med just den typ av NFC-chip som sitter i just det kortet). Ladda ditt kort en gång med valfritt belopp reskassa. Kopiera av koden. Res upp pengarna (eller köp en periodbiljett). Använd sedan appen för att klistra tillbaka den kopierade koden, varpå reskassabeloppet kommer åter (fungerar enbart till ett och samma kort, då ID-nyckeln på varje kort är unik och måste dekrypteras för att knäckas... vilket inte är möjligt).

De flesta biljettsystem har inte heller funktioner som skriker om några belopp diffar/är konstiga, utan det är manuell handpåläggning på allt. SL låg i framkant och jag tror att de höll på med en databassnurra som automatiskt blockade resekort med negativa saldon (en snurra som kördes varje natt). Problemet för dem är bara att spärren också i regel alltid lägger sig på kortet. Dvs att om du kopierar tillbaka kortet till ett tidigare stadie så tar du även bort spärren och kan trots detta fortsätta ditt resande.

Happy travelling!
#885 2019-05-24, 16:29
Sebastiano
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Varför planka när man enklare än någonsin kan fiffla med de stenålderssystem som de flesta kollektivtrafikbolag har idag?

Jag har jobbat inom kollektivtrafiken tidigare och pysslade ganska mycket med den här typen av system. Tror bara det är Västmanland och (om de är igång nu) Skånetrafiken som idag har molnbaserade biljettsystem som i realtid checkar validitet av biljett och reskassa.
Alla andra har det alltså inte. Istället är kortet informationsbärare och lyckas du manipulera innehållet på kortet för att säga att det finns mer pengar än vad som egentligen finns - så tror systemet på det.

Med andra ord: Skaffa en billig Android-lur, tanka ner en app som kan kopiera kod från ett NFC-chip (och se till att din telefon är kompatibel med just den typ av NFC-chip som sitter i just det kortet). Ladda ditt kort en gång med valfritt belopp reskassa. Kopiera av koden. Res upp pengarna (eller köp en periodbiljett). Använd sedan appen för att klistra tillbaka den kopierade koden, varpå reskassabeloppet kommer åter (fungerar enbart till ett och samma kort, då ID-nyckeln på varje kort är unik och måste dekrypteras för att knäckas... vilket inte är möjligt).

De flesta biljettsystem har inte heller funktioner som skriker om några belopp diffar/är konstiga, utan det är manuell handpåläggning på allt. SL låg i framkant och jag tror att de höll på med en databassnurra som automatiskt blockade resekort med negativa saldon (en snurra som kördes varje natt). Problemet för dem är bara att spärren också i regel alltid lägger sig på kortet. Dvs att om du kopinerar tillbaka kortet till ett tidigare stadie så tar du även bort spärren och kan trots detta fortsätta ditt resande.

Happy travelling!



Mycket intressant

Fungerar detta med periodbiljetter verkligen?
Är inte koden periodspecifik?
#886 2019-05-24, 23:32
KapatKonto
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Varför planka när man enklare än någonsin kan fiffla med de stenålderssystem som de flesta kollektivtrafikbolag har idag?

Jag har jobbat inom kollektivtrafiken tidigare och pysslade ganska mycket med den här typen av system. Tror bara det är Västmanland och (om de är igång nu) Skånetrafiken som idag har molnbaserade biljettsystem som i realtid checkar validitet av biljett och reskassa.
Alla andra har det alltså inte. Istället är kortet informationsbärare och lyckas du manipulera innehållet på kortet för att säga att det finns mer pengar än vad som egentligen finns - så tror systemet på det.

Med andra ord: Skaffa en billig Android-lur, tanka ner en app som kan kopiera kod från ett NFC-chip (och se till att din telefon är kompatibel med just den typ av NFC-chip som sitter i just det kortet). Ladda ditt kort en gång med valfritt belopp reskassa. Kopiera av koden. Res upp pengarna (eller köp en periodbiljett). Använd sedan appen för att klistra tillbaka den kopierade koden, varpå reskassabeloppet kommer åter (fungerar enbart till ett och samma kort, då ID-nyckeln på varje kort är unik och måste dekrypteras för att knäckas... vilket inte är möjligt).

De flesta biljettsystem har inte heller funktioner som skriker om några belopp diffar/är konstiga, utan det är manuell handpåläggning på allt. SL låg i framkant och jag tror att de höll på med en databassnurra som automatiskt blockade resekort med negativa saldon (en snurra som kördes varje natt). Problemet för dem är bara att spärren också i regel alltid lägger sig på kortet. Dvs att om du kopierar tillbaka kortet till ett tidigare stadie så tar du även bort spärren och kan trots detta fortsätta ditt resande.

Happy travelling!


Min telefon stöttar inte MIFARE Classic som SL använder. Vet du vilka mobiler eller andra läsare som gör det?
#887 2019-05-28, 08:42
Ursprungligen postat av Sebastiano
Mycket intressant

Fungerar detta med periodbiljetter verkligen?
Är inte koden periodspecifik?


Inte periodbiljetter, eftersom att krypteringen även innehåller tidskoder och liknande. MEN reskassan är som sagt inte specifik, det är ett neutralt belopp som bara finns där och inte har något beroende till tid eller giltighet (vissa bolag har en bortre gräns, t.ex. att om reskassan inte nyttjats inom X år (oftast 2 - 3 år) så "brinner den inne").
Därav vitsen att fokusera på reskassa framför periodbiljett. Vissa har dock vidtagit preventiva åtgärder. T.ex. tillåter inte SL köp av periodbiljett med reskassa som betalmedel (guess why?). Men det innebär trots allt att det ändå går att fuska med reskassan och köpa enkelbiljetter.

Branschen ligger långt efter, med manuellt styrda biljettsystem som inte tar hänsyn till faktiska belopp. "Det kortet säger är sanning". Och mig veterligen finns bara ett fall i Sverige där någon satts dit för att ha fuskat med denna typ av grejer. Om jag inte missminner mig var det ett fall i Östergötland där en busschaufför gjort privata vinster i hundratusenkronorsklassen genom att svart ha sålt resekort med påfuskad reskassa.

Med andra ord; Mentaliteten inom kollektivtrafikbranschen har hela tiden varit att inte slå på stora trumman om "Kalle fuskar för att få resa gratis". Det är mer om det finns någon form av systematik bakom. Men är man smart går det inte att spåra;
Växla mellan ett par resekort, ladda aldrig kortet (dvs köp biljett) på exakt samma ställe, registrera det aldrig online o.s.v.

Jag kanske nämnde det i mitt föregående inlägg; Men eftersom att reskassan är neutral och att du köper en verklig, riktig och laglig biljett för din reskassa - kommer inte kontrollanterna kunna se att något är galet, eftersom att du faktiskt har en korrekt biljett.

Jag vet att utvecklarna bakom svensk kollektivtrafikstandard (resekort) tagit fram en prototyp till en räknare som kan läggas på resekorten (en eventräknare som stegvis ökar i takt med actions som kortet gör + en räknare som denna första räknare är beroende av + en kontrollfunktion som stämmer av att dessa räknare förhåller sig korrekt till varandra + om inte = kortet spärras). Men även där så har, mig veterligen, ingen ännu applicerat denna typ av räknare i praktiken. Och även om det skulle ske så släpar systemet p.g.a. avsaknad av molnkoppling, att spärren läggs på kortet.

Kontentan: Systemen kommer alltid ligga efter, även om vissa potentiellt börjat göra det svårare för folk att fuska.
#888 2019-05-28, 08:43
Ursprungligen postat av KapatKonto
Min telefon stöttar inte MIFARE Classic som SL använder. Vet du vilka mobiler eller andra läsare som gör det?


Hm. Vet inte exakt. Jag själv har haft lite olika telefoner; Sony Xperia X1, Samsung Galaxy S5, Samsung Galaxy S8... sen har jag nu någon Sony Xperia (nån billig skrot för 800 kr ish) som jag använt som "allmän lektelefon".