Ursprungligen postat av VerbalKSKint2
Ja, jag har kopierat till ett och samma kort. Du säger att du inte förstår processen jag beskriver, men oavsett så har jag ju lyckats åka gratis i hela Östergötland i över ett år, jag har fyllt på med Mifare en gång i månaden och det har funkat ända tills nu. Mifare säger: "Error! No tag found!"
Östgötatrafiken verkar ha genomskådat Mifare ClassicTool.
Nu är frågan: Finns det nån ny app som funkar? Det är ju en kapprustning mellan oss tjuvåkare och resebolagen...
Det är inte verktyget som man genomskådat. I sådant fall har man lyckats installera en räknare och sedan ett databasjobb som går i bakgrunden och granskar transaktioner för att sedan blocka dem.
Det var snack om lösningar för att motverka detta under min tid inom kollektivtrafiken. Det enda som diskuterades var två räknare som skulle installeras på kortet. Alla händelser som görs (när en person köper en biljett, aktiverar en biljett, blippar sitt kort på bussen o.s.v.) får ett ID. I biljettsystemen är detta oftast kronologiskt, t.ex:
- Du laddar ditt kort med 100 kr reskassa (1).
- Du köper en biljett för reskassan (2).
- Du aktiverar biljetten (3).
- Du blippar biljetten på bussen (4).
- Du byter till tåg och blippar kortet igen (5)
- Och så vidare.
Det som kom från bolaget som tagit fram "svensk resekortstandard" (dvs koden för korten, biljetter och reskassa) hade en lösning om att installera två ytterligare räknare på kortet, som inte räknar kronologiskt, utan istället genom ett fördefinierat intervall. Och bryts den kronologiska ordning nämnd ovan + ordningen i de två räknare som installeras på kortet så ska kortet spärras.
Problemet är bara att med dessa system så spärras bara kortet genom en s.k. "soft block". Dvs spärren skrivs till kortet, precis som all annan information. Så om ditt kort spärras och du sedan klistrar tillbaka data från ett tidigare stadie, så kommer du skriva över spärren så att kortet åter är giltigt.
Detta ansågs ändå vara den bästa metoden eftersom att, även om man kan skriva över spärren, så om det går ett jobb med x timmars intervall som kollar igenom alla korttransaktioner och sedan spärrar, kommer det bli betydligt jobbigare för personer att fuska.
Detta förklarar dock inte det scenario du själv upptäckt. Jag har en annan teori, som dock INTE fanns på tal under min tid inom kollektivtrafiken. Ett sätt att förstöra ett kort är ju genom att byta ID på ett kort. Kortets ID + biljettinformation + krypteringsnyckel är det som styr kortets validitet. Det som händer när du kopierar data från kort A till kort B är att ID-numret inte matchar, den totala koden blir felaktig och kortet blir helt enkelt trasigt.
Du kan inte heller ändra kortets ID genom t.ex. Mifare Classic Tool. Det enda som kan ändra sådan information är (i det här fallet) Östgötatrafikens hårdvara, eftersom att den hela tiden använder krypteringsnyckeln för att skriva data till korten. När den då skriver om ID:t och du sedan försöker kopiera in data som har ett annat ID så förstörs kortet. Det går helt enkelt inte att göra.
När du sedan försöker lägga på gammal data så matchar aldrig ID-numret och du kan aldrig återställa kortet.
Dessutom kan det vara så att Östgötatrafiken har byggt in en blacklist. Sådana saker har också varit på tal inom kollektivtrafiken. Dvs att när man kör ett jobb som analyserar transaktioner och hittar transaktioner som är galna, så kan man skapa en blacklist ute i alla fordon. Så oavsett om man lyckats skriva över spärrar o.s.v. så är kortet ändå inte möjligt att använda i trafik.
En sak som kan vara intressant är att prova Java-kort. De finns att köpa på nätet (
https://www.javacardos.com/store/mifare-classic-1k-card.php). Jag såg under min tid inom kollektivtrafiken sådana kort med jämna mellanrum.
Dessa kort kan ta emot kod utan några som helst begränsningar. Det går t.ex. att manipulera data mer fritt. T.ex. att kopiera mellan olika resekort, utan att ID-nummer krockar. Nackdelen här är bara att om det fuskats på ett kort och det spärras i en blacklist, så kommer även ditt kort att spärras. Men genom Java-kort finns möjligheten att t.ex. köpa biljett gemensamt med andra och sedan fördela ut den på x antal olika Java-kort. Inte lika roligt sätt att fuska på - men det går!