Kollektivtrafik och kontrollanter [Sammanfogad]

#889 2019-05-28, 11:52
KapatKonto
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Hm. Vet inte exakt. Jag själv har haft lite olika telefoner; Sony Xperia X1, Samsung Galaxy S5, Samsung Galaxy S8... sen har jag nu någon Sony Xperia (nån billig skrot för 800 kr ish) som jag använt som "allmän lektelefon".


Har en S5a liggande någonstans. Ska kolla med den också.

Något tips på app?
#890 2019-05-28, 12:10
Ursprungligen postat av KapatKonto
Har en S5a liggande någonstans. Ska kolla med den också.

Något tips på app?


T.ex. Mifare Classic Tool (MCT).
#891 2019-06-30, 20:11
Adelaide
Om man har giltig biljett i mobilen, men så tar batteriet slut mitt i resan och kontrollanten går på, åker man fast då?
#892 2019-06-30, 22:57
miikos
Ursprungligen postat av Adelaide
Om man har giltig biljett i mobilen, men så tar batteriet slut mitt i resan och kontrollanten går på, åker man fast då?


Det kan hända att man gör. Ibland så har biljettkontrollanterna laddare med sig, dock.

Huvudregeln är dock att man ska ha en biljett som kan visas vid kontroll.

Själv köper jag biljett på papper för att slippa få problem om mobilen dör.
#893 2019-07-02, 11:36
airsalt
Ursprungligen postat av Adelaide
Om man har giltig biljett i mobilen, men så tar batteriet slut mitt i resan och kontrollanten går på, åker man fast då?


I regel måste man ju kunna visa upp biljetten vid en kontroll, för att biljetten ska ses som giltig. Ibland kan de ha med sig laddare.

Se exempelvis vad som gäller för Västtrafik: https://www.vasttrafik.se/fragor-och-svar/fragor-om-vasttrafik-to-go/url...

Om du reser med ett fordon där man kan ladda mobilen, så kan du alltid ta med dig laddaren och ladda ombord. Om du vill vara på den säkra sidan.
#894 2019-07-02, 16:42
Redoxreaktion
Ursprungligen postat av Against-modernity
Finns det ingen "Stora tråden för att planka/tjuvåka på tåg"?

Hur som helst: jag ska nu inom några dagar åka ned till Malmö från Stockholm (dvs inget byte tror jag), och har fan knappt några pengar i o m att jag precis hade räkningar på 35 000 kr.

Jag tänkte försöka tjuvåka.

Hur gör man?

Ska jag gömma mig på toa, och hoppas att konduktören går förbi och sedan smyga ut och sätta mig någonstans, och sedan nästa gång han går igneom och säger "nya passagare", så sitter jag försjunken i en bok?

Vad händer om de upptäcker mig? Får man straffavgift, slänger de av en, ringer de polisen? Kan jag bli dömd för något?

Ska jag köpa en biljett som endast går 25 procent av vägen och sedan åka med hela vägen? Det låter ju i o f s som en mycket bättre idé?

Det finns väl egentligen inte så många fler lösningar, eller?

Jag är ganska vild och galen och full i fan, och kan bluffa övertygande (och jag ser proper ut) när det behövs, så har ni några riktigt bat-shit-crazy-lösningar, hit me !


Jag har sett två tonåriga blattetjejer tjuvåka genom att byta plats i tåget och stanna länge på toaletten. Dock var det bara på en sträcka av fyra mil och dessutom kom tågvärden på dem efter några gånger och tvingade dem att betala.
#895 2019-07-05, 10:59
VerbalKSKint2
Ursprungligen postat av Hexenhammer
T.ex. Mifare Classic Tool (MCT).


Hallå.
Jag har åkt gratis i hela Östergötlands län i drygt ett år tack vare Mifare Classic Tool. Men nu funkar det inte längre. När jag håller kortet mot läsaren så står det "Kortet ej läsbart".

Jag förmodar väl att Östgötatrafiken och andra bolag, t.ex. SL i Stockholm anat oråd och lagt in nåt i sitt system som känner av klonade taggar från Mifare. Jag har betalat 30-dagarskorr för 1150 kr på pressbyrån, men sagt till expediten att "det ska inte gälla fr.o.m. nu, utan jag säger till dig eller busschauffören när det ska gälla."
Sedan har jag gått hem och med Mifare "kopierat" dessa 1150 kr, och läst in pengarna i slutet på den 30-dagars-perioden och sagt till busschauffören/tågvärden: "Gör om de här 1150 kr till ett 30-dagarskort som gäller från nu, tack."

Har funkat klockrent i drygt ett år som sagt, men inte nu längre.

Jag vet inte om det är fel på Mifare Classic Tool, eller om Resebolagen har genomskådat det hela och lagt in spärr som känner av kloner av Mifare.

Tips på ny app?
#896 2019-07-05, 11:36
Ursprungligen postat av VerbalKSKint2
Hallå.
Jag har åkt gratis i hela Östergötlands län i drygt ett år tack vare Mifare Classic Tool. Men nu funkar det inte längre. När jag håller kortet mot läsaren så står det "Kortet ej läsbart".

Jag förmodar väl att Östgötatrafiken och andra bolag, t.ex. SL i Stockholm anat oråd och lagt in nåt i sitt system som känner av klonade taggar från Mifare. Jag har betalat 30-dagarskorr för 1150 kr på pressbyrån, men sagt till expediten att "det ska inte gälla fr.o.m. nu, utan jag säger till dig eller busschauffören när det ska gälla."
Sedan har jag gått hem och med Mifare "kopierat" dessa 1150 kr, och läst in pengarna i slutet på den 30-dagars-perioden och sagt till busschauffören/tågvärden: "Gör om de här 1150 kr till ett 30-dagarskort som gäller från nu, tack."

Har funkat klockrent i drygt ett år som sagt, men inte nu längre.

Jag vet inte om det är fel på Mifare Classic Tool, eller om Resebolagen har genomskådat det hela och lagt in spärr som känner av kloner av Mifare.

Tips på ny app?


Har du kopierat till och från ett och samma resekort?

SL verkar ha hittat en lösning och det kan hända att Östergötland hängt på... jag kan se med någon gammal kontakt om jag kan få insyn i om några fler än SL hittat en fix.

Jag förstår inte den process du beskriver, det låter som att du har gjort fel. Det du ska göra är ju att ladda kortet med reskassa först (maxgräns 2 000 kr, annat än vid återköp - då finns inget tak, t.ex. om du köper ett årskort för hela länet för närmare 10 000 kr, ångrar dig och väljer återköp i form av reskassa - då kan du ha 10 000 kr reskassa på kortet). Kopiera av reskassan, sedan gå och köpa en biljett och säg att du vill betala med reskassan som finns på kortet.
Om du betalat för 30-dagarsbiljetten även om biljetten inte ska börja gälla nu (som du skriver), så är biljetter unika i sina ID:n. När du sedan har kopierat tillbaka informationen är det något som alltså inte stämmer, varpå kortet blir trasigt.

Och kopiera alltid av ursprungsstadiet på kortet, så att du kan återställa om du på något sätt skulle paja det.

Men som sagt; Det kan hända att även Östergötland fått ta del av SL's lösning.
#897 2019-07-05, 12:23
VerbalKSKint2
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Har du kopierat till och från ett och samma resekort?

SL verkar ha hittat en lösning och det kan hända att Östergötland hängt på... jag kan se med någon gammal kontakt om jag kan få insyn i om några fler än SL hittat en fix.

Jag förstår inte den process du beskriver, det låter som att du har gjort fel. Det du ska göra är ju att ladda kortet med reskassa först (maxgräns 2 000 kr, annat än vid återköp - då finns inget tak, t.ex. om du köper ett årskort för hela länet för närmare 10 000 kr, ångrar dig och väljer återköp i form av reskassa - då kan du ha 10 000 kr reskassa på kortet). Kopiera av reskassan, sedan gå och köpa en biljett och säg att du vill betala med reskassan som finns på kortet.
Om du betalat för 30-dagarsbiljetten även om biljetten inte ska börja gälla nu (som du skriver), så är biljetter unika i sina ID:n. När du sedan har kopierat tillbaka informationen är det något som alltså inte stämmer, varpå kortet blir trasigt.

Och kopiera alltid av ursprungsstadiet på kortet, så att du kan återställa om du på något sätt skulle paja det.

Men som sagt; Det kan hända att även Östergötland fått ta del av SL's lösning.


Ja, jag har kopierat till ett och samma kort. Du säger att du inte förstår processen jag beskriver, men oavsett så har jag ju lyckats åka gratis i hela Östergötland i över ett år, jag har fyllt på med Mifare en gång i månaden och det har funkat ända tills nu. Mifare säger: "Error! No tag found!"

Östgötatrafiken verkar ha genomskådat Mifare ClassicTool.

Nu är frågan: Finns det nån ny app som funkar? Det är ju en kapprustning mellan oss tjuvåkare och resebolagen...
#898 2019-07-05, 14:02
Ursprungligen postat av VerbalKSKint2
Ja, jag har kopierat till ett och samma kort. Du säger att du inte förstår processen jag beskriver, men oavsett så har jag ju lyckats åka gratis i hela Östergötland i över ett år, jag har fyllt på med Mifare en gång i månaden och det har funkat ända tills nu. Mifare säger: "Error! No tag found!"

Östgötatrafiken verkar ha genomskådat Mifare ClassicTool.

Nu är frågan: Finns det nån ny app som funkar? Det är ju en kapprustning mellan oss tjuvåkare och resebolagen...


Det är inte verktyget som man genomskådat. I sådant fall har man lyckats installera en räknare och sedan ett databasjobb som går i bakgrunden och granskar transaktioner för att sedan blocka dem.

Det var snack om lösningar för att motverka detta under min tid inom kollektivtrafiken. Det enda som diskuterades var två räknare som skulle installeras på kortet. Alla händelser som görs (när en person köper en biljett, aktiverar en biljett, blippar sitt kort på bussen o.s.v.) får ett ID. I biljettsystemen är detta oftast kronologiskt, t.ex:

- Du laddar ditt kort med 100 kr reskassa (1).
- Du köper en biljett för reskassan (2).
- Du aktiverar biljetten (3).
- Du blippar biljetten på bussen (4).
- Du byter till tåg och blippar kortet igen (5)
- Och så vidare.

Det som kom från bolaget som tagit fram "svensk resekortstandard" (dvs koden för korten, biljetter och reskassa) hade en lösning om att installera två ytterligare räknare på kortet, som inte räknar kronologiskt, utan istället genom ett fördefinierat intervall. Och bryts den kronologiska ordning nämnd ovan + ordningen i de två räknare som installeras på kortet så ska kortet spärras.

Problemet är bara att med dessa system så spärras bara kortet genom en s.k. "soft block". Dvs spärren skrivs till kortet, precis som all annan information. Så om ditt kort spärras och du sedan klistrar tillbaka data från ett tidigare stadie, så kommer du skriva över spärren så att kortet åter är giltigt.

Detta ansågs ändå vara den bästa metoden eftersom att, även om man kan skriva över spärren, så om det går ett jobb med x timmars intervall som kollar igenom alla korttransaktioner och sedan spärrar, kommer det bli betydligt jobbigare för personer att fuska.

Detta förklarar dock inte det scenario du själv upptäckt. Jag har en annan teori, som dock INTE fanns på tal under min tid inom kollektivtrafiken. Ett sätt att förstöra ett kort är ju genom att byta ID på ett kort. Kortets ID + biljettinformation + krypteringsnyckel är det som styr kortets validitet. Det som händer när du kopierar data från kort A till kort B är att ID-numret inte matchar, den totala koden blir felaktig och kortet blir helt enkelt trasigt.
Du kan inte heller ändra kortets ID genom t.ex. Mifare Classic Tool. Det enda som kan ändra sådan information är (i det här fallet) Östgötatrafikens hårdvara, eftersom att den hela tiden använder krypteringsnyckeln för att skriva data till korten. När den då skriver om ID:t och du sedan försöker kopiera in data som har ett annat ID så förstörs kortet. Det går helt enkelt inte att göra.
När du sedan försöker lägga på gammal data så matchar aldrig ID-numret och du kan aldrig återställa kortet.

Dessutom kan det vara så att Östgötatrafiken har byggt in en blacklist. Sådana saker har också varit på tal inom kollektivtrafiken. Dvs att när man kör ett jobb som analyserar transaktioner och hittar transaktioner som är galna, så kan man skapa en blacklist ute i alla fordon. Så oavsett om man lyckats skriva över spärrar o.s.v. så är kortet ändå inte möjligt att använda i trafik.

En sak som kan vara intressant är att prova Java-kort. De finns att köpa på nätet (https://www.javacardos.com/store/mifare-classic-1k-card.php). Jag såg under min tid inom kollektivtrafiken sådana kort med jämna mellanrum.

Dessa kort kan ta emot kod utan några som helst begränsningar. Det går t.ex. att manipulera data mer fritt. T.ex. att kopiera mellan olika resekort, utan att ID-nummer krockar. Nackdelen här är bara att om det fuskats på ett kort och det spärras i en blacklist, så kommer även ditt kort att spärras. Men genom Java-kort finns möjligheten att t.ex. köpa biljett gemensamt med andra och sedan fördela ut den på x antal olika Java-kort. Inte lika roligt sätt att fuska på - men det går!
#899 2019-07-05, 16:52
VerbalKSKint2
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Det är inte verktyget som man genomskådat. I sådant fall har man lyckats installera en räknare och sedan ett databasjobb som går i bakgrunden och granskar transaktioner för att sedan blocka dem.

Det var snack om lösningar för att motverka detta under min tid inom kollektivtrafiken. Det enda som diskuterades var två räknare som skulle installeras på kortet. Alla händelser som görs (när en person köper en biljett, aktiverar en biljett, blippar sitt kort på bussen o.s.v.) får ett ID. I biljettsystemen är detta oftast kronologiskt, t.ex:

- Du laddar ditt kort med 100 kr reskassa (1).
- Du köper en biljett för reskassan (2).
- Du aktiverar biljetten (3).
- Du blippar biljetten på bussen (4).
- Du byter till tåg och blippar kortet igen (5)
- Och så vidare.

Det som kom från bolaget som tagit fram "svensk resekortstandard" (dvs koden för korten, biljetter och reskassa) hade en lösning om att installera två ytterligare räknare på kortet, som inte räknar kronologiskt, utan istället genom ett fördefinierat intervall. Och bryts den kronologiska ordning nämnd ovan + ordningen i de två räknare som installeras på kortet så ska kortet spärras.

Problemet är bara att med dessa system så spärras bara kortet genom en s.k. "soft block". Dvs spärren skrivs till kortet, precis som all annan information. Så om ditt kort spärras och du sedan klistrar tillbaka data från ett tidigare stadie, så kommer du skriva över spärren så att kortet åter är giltigt.

Detta ansågs ändå vara den bästa metoden eftersom att, även om man kan skriva över spärren, så om det går ett jobb med x timmars intervall som kollar igenom alla korttransaktioner och sedan spärrar, kommer det bli betydligt jobbigare för personer att fuska.

Detta förklarar dock inte det scenario du själv upptäckt. Jag har en annan teori, som dock INTE fanns på tal under min tid inom kollektivtrafiken. Ett sätt att förstöra ett kort är ju genom att byta ID på ett kort. Kortets ID + biljettinformation + krypteringsnyckel är det som styr kortets validitet. Det som händer när du kopierar data från kort A till kort B är att ID-numret inte matchar, den totala koden blir felaktig och kortet blir helt enkelt trasigt.
Du kan inte heller ändra kortets ID genom t.ex. Mifare Classic Tool. Det enda som kan ändra sådan information är (i det här fallet) Östgötatrafikens hårdvara, eftersom att den hela tiden använder krypteringsnyckeln för att skriva data till korten. När den då skriver om ID:t och du sedan försöker kopiera in data som har ett annat ID så förstörs kortet. Det går helt enkelt inte att göra.
När du sedan försöker lägga på gammal data så matchar aldrig ID-numret och du kan aldrig återställa kortet.

Dessutom kan det vara så att Östgötatrafiken har byggt in en blacklist. Sådana saker har också varit på tal inom kollektivtrafiken. Dvs att när man kör ett jobb som analyserar transaktioner och hittar transaktioner som är galna, så kan man skapa en blacklist ute i alla fordon. Så oavsett om man lyckats skriva över spärrar o.s.v. så är kortet ändå inte möjligt att använda i trafik.

En sak som kan vara intressant är att prova Java-kort. De finns att köpa på nätet (https://www.javacardos.com/store/mifare-classic-1k-card.php). Jag såg under min tid inom kollektivtrafiken sådana kort med jämna mellanrum.

Dessa kort kan ta emot kod utan några som helst begränsningar. Det går t.ex. att manipulera data mer fritt. T.ex. att kopiera mellan olika resekort, utan att ID-nummer krockar. Nackdelen här är bara att om det fuskats på ett kort och det spärras i en blacklist, så kommer även ditt kort att spärras. Men genom Java-kort finns möjligheten att t.ex. köpa biljett gemensamt med andra och sedan fördela ut den på x antal olika Java-kort. Inte lika roligt sätt att fuska på - men det går!


Hmmm... Mycket intressant! Jag har kopierat "pengar" som jag sa, och fört över pengarna från månad till månad, och bett busschauffören göra ett 30-dagars kort av det. Men du menar alltså att när jag har aktiverat kortet som är ett 30-dagarskort i Östergötlands län, så kan jag alltså kopiera själva kortet?
#900 2019-12-06, 21:20
Craigg
I Berlin är kontrollanterna tydligen civilklädda. När jag var i Berlin sist och skulle åka spårvagn 2-3 stationer tyckte jag det kändes lugnt, men nej, på stationen innan jag skulle av kliver det på nån neger som kollade allas biljetter. Då jag plankade åkte jag såklart fast, fick böta 60 euro som jag dessutom fick gå och ta ut från närmsta bankomat.

Nu i efterhand tänker jag att jag nog hade kunnat springa ifrån honom på nåt sätt, visst hade han inte jagat mig då? Men jag var så stel i situationen att jag inte gjorde det.
Är dock glad att det "bara" blev 60 euro. Det är ju billigare än vad folk under 18 får betala i böter hos Västtrafik.