Ursprungligen postat av yazid21
Hur nara ar det egentligen?
Nej, det är inte så att de kommer klappa igen om någon månad eller så, men på sikt är problemen stora.
Ursprungligen postat av yazid21
Mig veterligen sa kanns det bara som att 3 flygbolag i Europa ar pa den sakra sidan och det ar British Airways, Air France och just Lufthansa.
Nja, nu tänker du bara på de stora, delvis statsägda, drakarna. Det finns åtskilligt med mindre bolag som från första början operarat på helt marknadsmässiga villkor och är uppbyggda därefter.
I norden går ju t.ex. charterflygbolagen rekordbra och nyanställer både piloter och flygvärdinnor i rasande takt.
Ursprungligen postat av Coolcitte
Jag hoppas att Lufthansa köper SAS iallafall, men samtidigt kan det vara intressant att se om Sverige, Norge och Danmarks regeringar låter SAS gå under, eller om dom ger dom extrapengar.
Enligt den
här analysen återstår det bara två alternativ; att bli uppköpt eller be ägarna om mer pengar. SAS behöver 50 miljarder för att förnya flottan och enda tillgången i dagsläget är BMI som man skulle kunna få ett par miljarder för.
Skulle ägarna skjuta till pengar skulle det nog mest fungera som konstgjort andning, då SAS har stora strukturella problem.
Långsiktigt vore ett uppköp från Lufthansa det klart bästa. Det som förmodligen då skulle ske är att man lägger ned den olönsamma longhaul-flottan och låter SAS bli ett renodlat matarbolag till Lufthansa.
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Om inte jag missminner mig helt så har man dom senaste åren sålt ut väldigt av det som inte tillhör kärnverksamheten i princip enbart (lite förenklat) för att finansiera fortsatt drift.
Ja, men nu finns det inte mycket kvar att sälja. Spanair lär ju inte vara mer lättsålt nu.