Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS mot konkurs?

#1 2008-09-15, 19:15
yazid21
Hur nara ar det egentligen?

Den senaste veckan har ett antal resebolag(bl.a "XL") gatt i konkurs harover pa de brittiska oarna. Priserna pa olja ar en av de storsta orsakerna.
"Alitiala" nere i Italien star pa ruinens brant och har raddats i sista stund mer an en gang.
Det har pratats om att Lufthansa skulle ta over SAS, ar det kanske det enda som skulle kunna radda dom?

Mig veterligen sa kanns det bara som att 3 flygbolag i Europa ar pa den sakra sidan och det ar British Airways, Air France och just Lufthansa.


(Ursakta avsaknaden av tecken ovanfor vissa bokstaver.)

Flytta garna trad om jag har lyckats lagga den fel.
#2 2008-09-15, 19:27
Mullret
SAS ägs av Norge, Sverige, Danmark. Tror inte de låter det gå i putten. Skulle vara förstöring av förtroendet för regeringarna.

Det är ju inte detsamma som BO - spektaklet i Malmö där sossarna lät småföretagarna ta smällen när pengarna tog slut.
#3 2008-09-15, 19:45
skinner5000
Lufthansa har som sagt en välfylld kassa och gjorde en helt ok vinst (402 Miljoner EURO) första halvåret i år trotts höga bränslepriser osv.
Lufthansa äger i sin tur sedan Swiss och har stora ägarandelar i Germanwings (49%), SunExpress (50%), JetBlue (19%), LuxAir (13%), Brussels Airlines (45%), BMI (30%) och Condor (25%).

Alla dessa flygbolag kan därför ses som "säkra" då Lufthansa har så pass stora ägarandelar att man vid tom kassa skjuter till pengar samt vid konkurs bokar över passagerare i alla fall utom JetBlue då de flyger inrikes i USA vilket inget av Lufthansas andra bolag gör.

Hur vet jag detta då? Jag har aktier i Lufthansa och får därför hem rapporter.
De andra flygbolagen i Europa har jag såndär koll på men jag vet att även AirBerlin tuffar på med en liten vinst för andra kvartalet i år.

Sedan går ju flygbolagen baserade i Oljestaterna på den Arabiska halvön väldigt bra och man hårdsatsar med kraftiga utökningar av flygflottan osv, dessutom skulle aldrig shejkerna och de staliga bolagen i dessa länder låta flygbolagen gå i konkurs.
#4 2008-09-15, 21:40
Coolcitte
Jag hoppas att Lufthansa köper SAS iallafall, men samtidigt kan det vara intressant att se om Sverige, Norge och Danmarks regeringar låter SAS gå under, eller om dom ger dom extrapengar.
Skräckexemplet är väl Alitalia, där italienska regeringen har pumpat in pengar, men ändå står Alitalia i någon sorts konkurs men fortsätter flyga (detta är möjligt pga en massa regeländringar).

Problemen som har sänkt SAS är väl bl a för dyra biljetter (Te x sträckan Göteborg-Stockholm har dom konkurrens av både Malmö Aviation och lågprisbolaget Sterling. Eftersom dom båda oftast har billigare biljetter (iallafall Sterling), är det nästan bara affärsmän som reser med SAS), Dash-haverierna, Danska kabinpersonalens olagliga strejker och nu problemen med att sälja Spanair.
Dessutom måste MD-80-flottan bort, och ersättas med nya bränslesnåla flygplan och där snackar vi sjukt stora mängder pengar, pengar som inte SAS har, och går man inte i vinst är det svårt att spara.

Jag hoppas iallafall att SAS kommer på fötterna igen, men det ser mörkt ut när till och med flygbolag som te x Ryanair som gjorde en rekordstor vinst förra året går dåligt.
Med dagens höga oljepriser har det ju tillochmed diskuterats om det ens är lönsamt att bedriva flygverksamhet för något bolag i världen, men uppenbarligen finns det ju flygbolag som går med vinst (Lufthansa te x).
#5 2008-09-16, 03:50
Nja, SAS problem är betydligt mer komplexa än höga biljettpriser o.s.v. SAS är så fantastiskt misskött sedan långt tillbaka.

Trögt statligt ägande innebär att ägarna måste ta politisk hänsyn. Även om jag inte är något fan av statligt ägande av dylika verksamheter så behöver ju inte statligt ägande vara dåligt per se. Men i SAS fall med 3st. statliga ägare så ...... Hög medelåder på personalen som dessutom har bättre arbetsrättsliga villkor än i omvärlden kostar väldigt dyrt.

Om inte jag missminner mig helt så har man dom senaste åren sålt ut väldigt av det som inte tillhör kärnverksamheten i princip enbart (lite förenklat) för att finansiera fortsatt drift. Frågan är vidare om det finns köpare som inte räds facket som är starka (för att inte säga oresonligt kontraproduktiva) i SAS.

Prata med någon branschkunnig så kan du få höra mängder av historier om märkliga beslut, felsatsningar etc. Läste någon stans om hur ineffektiv SAS produktion är. Nä, SAS har varit på dekis sedan mitten på 90-talet. Konstigt att dom ändå överlevt så länge som dom gjort.

Men visst spelar faktorerna som Coolcitte nämner här ovan in. Speciellt Dashproblemen och allmänhetens bild av SAS-personalen som strejkbenägna gamla latmaskar. Men detta är dom sagt bara toppen av isberget.

Nya ägare är nog enda rimliga alt. för att rädda SAS.

/#LOUDmouth#
#6 2008-09-16, 12:16
ksv
Ursprungligen postat av yazid21
Hur nara ar det egentligen?
Nej, det är inte så att de kommer klappa igen om någon månad eller så, men på sikt är problemen stora.

Ursprungligen postat av yazid21
Mig veterligen sa kanns det bara som att 3 flygbolag i Europa ar pa den sakra sidan och det ar British Airways, Air France och just Lufthansa.
Nja, nu tänker du bara på de stora, delvis statsägda, drakarna. Det finns åtskilligt med mindre bolag som från första början operarat på helt marknadsmässiga villkor och är uppbyggda därefter.
I norden går ju t.ex. charterflygbolagen rekordbra och nyanställer både piloter och flygvärdinnor i rasande takt.

Ursprungligen postat av Coolcitte
Jag hoppas att Lufthansa köper SAS iallafall, men samtidigt kan det vara intressant att se om Sverige, Norge och Danmarks regeringar låter SAS gå under, eller om dom ger dom extrapengar.
Enligt den här analysen återstår det bara två alternativ; att bli uppköpt eller be ägarna om mer pengar. SAS behöver 50 miljarder för att förnya flottan och enda tillgången i dagsläget är BMI som man skulle kunna få ett par miljarder för.

Skulle ägarna skjuta till pengar skulle det nog mest fungera som konstgjort andning, då SAS har stora strukturella problem.

Långsiktigt vore ett uppköp från Lufthansa det klart bästa. Det som förmodligen då skulle ske är att man lägger ned den olönsamma longhaul-flottan och låter SAS bli ett renodlat matarbolag till Lufthansa.

Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Om inte jag missminner mig helt så har man dom senaste åren sålt ut väldigt av det som inte tillhör kärnverksamheten i princip enbart (lite förenklat) för att finansiera fortsatt drift.
Ja, men nu finns det inte mycket kvar att sälja. Spanair lär ju inte vara mer lättsålt nu.
#7 2008-09-19, 23:42
Red_Sea
Ursprungligen postat av ksv
Nej, det är inte så att de kommer klappa igen om någon månad eller så, men på sikt är problemen stora.


Jag har en fråga ksv. Flyget konkurrerar just nu med tåget har man läst i media i många månader även något år. Varför sänker inte SAS priserna ännu mer?

Åker tåg mycket mellan Skövde och Sundsvall, tur och retur vilket kostar mig i runda slängar 700-1500kr. Varför sänker inte flyget priserna när tåget gör det?
Är det för SASŽs VD och piloterna har så höga löner eller vad? För ska jag flyga ToR Landvetter - Midlanda kostar den biljetten nära 2000 kr vilket är allt för mycket eftersom jag studerar. Och vem vill åka sista minuten, riskerar att kanske vara vid sin anslutningsort sent på natten? Å andra sidan kostar sista minuten skjortan också.

Det är tur att Skyways finns i mina fall
#8 2008-09-19, 23:44
Coolcitte
Ursprungligen postat av Red_Sea
Jag har en fråga ksv. Flyget konkurrerar just nu med tåget har man läst i media i många månader även något år. Varför sänker inte SAS priserna ännu mer?

Åker tåg mycket mellan Skövde och Sundsvall, tur och retur vilket kostar mig i runda slängar 700-1500kr. Varför sänker inte flyget priserna när tåget gör det?
Är det för SASŽs VD och piloterna har så höga löner eller vad? För ska jag flyga ToR Landvetter - Midlanda kostar den biljetten nära 2000 kr vilket är för jävla mycket.


SAS har iallafall på dom senaste åren haft väldigt höga biljettpriser, och det är säkerligen precis som du säger för att betala sina höga utgifter.
#9 2008-09-19, 23:51
Red_Sea
Ursprungligen postat av Coolcitte
SAS har iallafall på dom senaste åren haft väldigt höga biljettpriser, och det är säkerligen precis som du säger för att betala sina höga utgifter.


Men det är ju sjukt ändå. Håller du inte med? Jag är inte miljömedveten för 5 öre, ändå, innerst inne så väljer jag tåget och åka 7 timmar till Sundsvall. Då tänker jag på min plånbok och på miljön samtidigt. Har funderat över miljön långsiktigt så att säga och därför väljer jag tåget tills jag flyger till Sundsvall för 100-500 kr enkel väg, från Landvette till Sundsvall och tillbaka för samma summa.

Det kommer väl inte att hända förrän tills jag är 60 år att SAS sänker sina priser och märker, "oj, tåget börjar gå snabbare än oss. SJ väljer att bygga höghastighetsbanor i Sverige, vi måste nog sänka priset upp till 30%" då kommer jag att ta flyget istället. Dels för att flyget går snabbare och för att maten är bättre på flyget.
#10 2008-09-20, 00:05
Mr.Deagle
att lufthansa ska köpa upp SAS är ingen nyhet precis, piloter och folk inom branschen har ju snackat om det där i 6år.
#11 2008-09-20, 00:06
Red_Sea
Ursprungligen postat av Mr.Deagle
att lufthansa ska köpa upp SAS är ingen nyhet precis, piloter och folk inom branschen har ju snackat om det där i 6år.


Jag läser detta titt som tätt. Min farbror arbetar som pilot och han säger samma som dig, att Lufthansa ska köpa upp SAS.
#12 2008-09-20, 12:25
Coolcitte
Ursprungligen postat av Red_Sea
Men det är ju sjukt ändå. Håller du inte med? Jag är inte miljömedveten för 5 öre, ändå, innerst inne så väljer jag tåget och åka 7 timmar till Sundsvall. Då tänker jag på min plånbok och på miljön samtidigt. Har funderat över miljön långsiktigt så att säga och därför väljer jag tåget tills jag flyger till Sundsvall för 100-500 kr enkel väg, från Landvette till Sundsvall och tillbaka för samma summa.

Det kommer väl inte att hända förrän tills jag är 60 år att SAS sänker sina priser och märker, "oj, tåget börjar gå snabbare än oss. SJ väljer att bygga höghastighetsbanor i Sverige, vi måste nog sänka priset upp till 30%" då kommer jag att ta flyget istället. Dels för att flyget går snabbare och för att maten är bättre på flyget.


Jodå, jag håller helt med dig, att ta 2K för en sådan kort resa är helt sjukt, och nu för tiden är utrikesflyget ofta billigare än inrikesflyget.