Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS mot konkurs?

#25 2012-10-31, 00:30
sven33
Ursprungligen postat av trovalla
SAS ekonomi ser dålig ut just nu, handelsstopp på börsen osv.

Jag som tänkt använda mig av SAS när jag flyger hem till jul. Bra eller dålig idé?


Om du inte redan bokat så se till att boka med kreditkort (inte betalkort). Då har du automatiskt en konkursförsäkring.

Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Börstoppet hävt, aktien lyfte 21% direkt på nyheten att SAS genomför ett besparingsprogram och har säkrat finaniering från flera banker. Skönt, för jag hade redan bokat resa med SAS.


Ja men SAS börsvärde är nästan lika med noll (Har fallit 95% på fyra år) så en uppgång på 21% är inte så mycket som det låter. Jag skulle bli väldigt förvånad om SAS överlever mer än 18 månader till. Visst, nu säljer de av sina sista tillgångar på 3 miljarder vilket kommer hålla bolaget flytande ett tag till. Men de har fortfarande alldeles för höga kostnader, skulder och en modell som inte fungerar. De säljer dessutom nu av några av de få tillgångar som faktiskt inbringade pengar så gropen de under flera år grävt ner sig själva i blev just ännu djupare.
#26 2012-10-31, 01:54
hayyden
Håller med ovanstående. SAS är ett sjunkande skepp, så enkelt är det. Deras produkt är marknadsmässigt efterbliven jämfört med kostnaden, och det håller inte i längden. Det går liksom inte att ta betalt som Singapore Airlines och leverera som Ryanair.

Hoppas dom skärper sig eller konkar. Jag flyger sällan inrikes, men skulle jag behöva göra det så får jag väl stå ut i 45 min på Norwegian.
#27 2012-10-31, 21:11
Axell
Tror att SAS kommer att gå i konkurs ganska så omgående om Sverige, Norge och Danmark slutar att bidraga med skattepengar. Givetvis blir det tråkigt att många blir av med jobb men det är tyvärr så det är. Linjerna som är gynnsamma kommer knappast att gå otrafikerade så flyget kommer ju inte att helt dö ut.

Dessutom när vår regering i detta land ständigt flirtar med miljöpartiet så får järnvägen alldeles för mycket pengar så inrikesflyget kommer förmodligen minska med tiden också även om det kommer vara andra aktörer än SAS då de har gått i konkurs.
#28 2013-03-30, 15:05
Nu i sommar så ska ju SAS ta bort business inom Europa och ersätta med alternativen go och plus. I go ingår ombokningsbara biljetter, incheckat bagage och kaffe/te, i pro ingår dessutom måltid, lounge, fast track,mer poäng och hjälp med incheckning.
Verkar vara ett litet steg i rätt riktning, men finns det inte plats för en ännu enklare nivå? En som inte ombokningsbar, där incheckat bagage kostar extra, man får inga poäng och platsreservationen kanske öppnar någon timme senare än för övriga eller att man inte kan välja de populäraste raderna.
Det borde ju ge dem möjlighet att annonsera om lägre priser, att folk sedan kanske är bekväma och väljer go istället gör ju inget.