Hitta diskussioner med liknande innehåll

Flygbolaget Sterling i konkurs

#37 2008-10-29, 20:51
Mullret
Ursprungligen postat av man_whore
Inte världes skönaste morgon när man vaknar upp framför fyra nyheterna och inon fem sek inser att man förlorat sina Amsterdam biljetter över nyår..
Får pröva min lycka hos kreditkortbolaget.

Några andra Fbare också hamnade i skiten ?


Var hos SHB idag och lämnade skadeanmälan. Degen kommer tillbaks för de som pyntat med kreditkort till Sterling, de med betalkort åker på pumpen.

Problemet var hitta nya biljetter tills i morgon bitti. Men det fick bli Hamburg - Stansted i stället för Sterling CPH - Gatwick. Ryan air....
#38 2008-10-29, 21:02
Fan nu blir jag ju orolig. Läste att upp till 30 olika flygbolag kan gå i konkurs, stora som små.

Fan jag har ju biljetter för 14.000kr hos SAS till nästa månad
#39 2008-10-29, 21:30
sleinad
Ursprungligen postat av nipson
Fan nu blir jag ju orolig. Läste att upp till 30 olika flygbolag kan gå i konkurs, stora som små.

Fan jag har ju biljetter för 14.000kr hos SAS till nästa månad


SAS ska du nog inte vara så orolig för. Inte än på ett tag iaf. Dessutom gynnar ju Sterlings fall de andra bolagen som nu tar över en hel del passagerare.
#40 2008-10-29, 21:43
Pihraija
Ursprungligen postat av Mullret
Var hos SHB idag och lämnade skadeanmälan. Degen kommer tillbaks för de som pyntat med kreditkort till Sterling, de med betalkort åker på pumpen.

Problemet var hitta nya biljetter tills i morgon bitti. Men det fick bli Hamburg - Stansted i stället för Sterling CPH - Gatwick. Ryan air....


Sa dom på banken det? För jag hittade det här på Ifs hemsida, som har hand om SHBs reseförsäkring:

"Viktig information angående Sterlings konkurs

Ifs reseförsäkring för Handelsbankens kunder omfattar inte avbeställningsskydd till följd av konkurs, men ger rätt till ersättning för försening som kan uppkomma som en följd av konkursen. Detta ges under förutsättning att övriga villkor i försäkringen är uppfyllda, t ex att minst 50% av resan ska vara betald med kort, att resan görs till slutdestination från eller till Norden, att förseningen är minst 4 timmar, samt att ingen annan transport kan erbjudas inom 4 timmar.

För mer information, se försäkringsvillkoren under stycke "Försening av allmänt transportmedel" eller kontakta vår kundservice på 060 - 633 5170 eller [email]shbkort@if.se[/email]. Observera att denna försäkring omfattar Handelsbankens kunder som betalat sin resa från och med första oktober 2008. För resor betalda innan detta datum hänvisar vi till tidigare försäkringsgivare, Zurich, som nås på
08-579 33 221."
#41 2008-10-30, 01:56
Ursprungligen postat av extraextra
Hörde från en kollega att ca 11 000 personer blir utan jobb pga detta. Riktigt synd det

Edit: Inte bara sverige då


Nja, Sterling har väl cirkus 1100 anställda eller hade rättare sagt. Dessutom så lär ju Sterlings lev. och samarbetspartners beröras så säg att kanske 12-13-hundra pers förlorar jobbet. Förmodligen hade din kollega tagit fel på nollorna.

/#LOUDmouth#
#42 2008-10-30, 07:06
Bejjbiie
Ursprungligen postat av nipson
Fan nu blir jag ju orolig. Läste att upp till 30 olika flygbolag kan gå i konkurs, stora som små.

Fan jag har ju biljetter för 14.000kr hos SAS till nästa månad



25 bolag var de väl mer bestämt?.. eller? hörde nyss på nyhterna..

SAS, tror jag inte främst ligger i riskzonen för konkurs, eftersom det gynnar dom nu att sterlings nu gått i konkurs.

Plus att sterling bara funnits i sverige sedan 2005.

då vi haft SAS sedan 1996


"Continental Airlines har i ett P.M. till sina anställda meddelat att många anställda kommer sägas upp och flygplan tas ur trafik för att minska kostnaderna p.g.a. de skenande bränslepriserna."

"American Airlines tillhör nog de bolag i USA som drabbast hårdast av höjda bränslepriser eftersom ungefär hälften av American Airlines ca 600 flygplan består av gamla och bränsletörstiga MD-82/MD-83-plan."

"Även bolag som US Airways, Delta Airlines och Northwest Airlines har börjat lägga ner flera av sina flyglinjer."

"JetBlue och AirTran har bett Airbus respektive Boeing om att få skjuta på leveranser av nya flygplan eftersom bolagen idag inte har råd att sätta dessa plan i trafik."

"SAS lägger ner 2 rutter från Köpenhamn. Arvidsjaur i Sverige och Prag i Tjeckien är destinationerna som blir av med sin SAS-förbindelser med Köpenhamn till hösten."



SAS , verkar ännu inte ha drabbats så hårt!

Ja gott folk ska vi våga resa i framtiden eller inte?
#43 2008-10-30, 09:20
lumberjacker
Helt jävla underbart att vakna av ett sms som säger att flygbolaget gått i konkurs, två timmar innan man tänkt sticka till flygplatsen. Där gick en semester åt helvete. :'(
#44 2008-10-30, 10:12
sleinad
Ursprungligen postat av Bejjbiie
25 bolag var de väl mer bestämt?.. eller? hörde nyss på nyhterna..

SAS, tror jag inte främst ligger i riskzonen för konkurs, eftersom det gynnar dom nu att sterlings nu gått i konkurs.

Plus att sterling bara funnits i sverige sedan 2005.

då vi haft SAS sedan 1996


Fast SAS startade ju redan 1946. Eller vad menar du?
#45 2008-10-30, 11:08
ksv
Ska man ut och resa i dagsläget kan det ju vara bra att veta hur man ska resa för att resegarantin ska gälla: http://www.kammarkollegiet.se/resegar/resegar.html

Resegarantilagen gäller för:
  • paketresor, bestående av minst två av de tre tjänsterna transport, inkvartering och turisttjänst
  • paketreseliknande resor bestående av transport och inkvartering
  • transporter som sker tillsammans med paketresor, s.k. stolsförsäljning
  • utbildningsvistelse med inkvartering och transport, s.k. skolår


Bortsett från vanlig charter, omfattas man alltså även av resegarantin om man köper stolsplatser av charterbolag. Något man alltså inte gör om man reser reguljärt.

Kan ju vara bra att veta att man inte blir strandsatt någonstans om det skulle gå åt pipan för flygbolaget.


Ursprungligen postat av Bejjbiie
25 bolag var de väl mer bestämt?.. eller? hörde nyss på nyhterna.
Eller 4 närmare bestämt. Eller 43.

Det är ju bara en siffra någon nisse dragit till med för att beskriva hur svårt flygbolagen har det. Det är ju inte så att det finns någon hemlig lista där det är bestämt vilka som ska gå i konkurs.
#46 2008-10-30, 12:11
Savoy
Ursprungligen postat av ksv


Eller 4 närmare bestämt. Eller 43.

Det är ju bara en siffra någon nisse dragit till med för att beskriva hur svårt flygbolagen har det. Det är ju inte så att det finns någon hemlig lista där det är bestämt vilka som ska gå i konkurs.


Fast det måste ju ändå finnas bolag som ligger betydligt sämre till än andra.

Som jag skrev tidigare, jag antar att lågprisjättarna Ryanair och Easyjet klarar sig utmärkt - lågprisbolag har ju dessutom fördelen att de kan locka till sig kunder i en lågkonjunktur. En intressant parantes i detta sammanhang är att de allra rikaste personerna här i Tyskland varken är involverade i Mercedes, Boss, Zeiss eller andra tyska prestigemärken. Nej, det är grundarna till ultrabudgetkedjorna Aldi och Lidl

Min poäng är att det ändå borde vara rätt tydligt vilka bolag som ligger i riskzonen, iaf om man är insatt i branschen. Jag är tyvärr inte det.
#47 2008-10-30, 12:20
JonasE88
Någon som vet hur det ligger till med Finnair?
Ska åka till Bangkok i Januari och undrar om jag behöver oroa mig över något?
#48 2008-10-30, 15:57
Volgatten
Ursprungligen postat av JonasE88
Någon som vet hur det ligger till med Finnair?
Ska åka till Bangkok i Januari och undrar om jag behöver oroa mig över något?

Finnair har en ganska stabil grund att stå på med sina linjer i Asien, det ska mycket till för att de ska gå under innan nyår.