Hitta diskussioner med liknande innehåll

Flygbolaget Sterling i konkurs

#49 2008-10-30, 23:25
Bejjbiie
Ursprungligen postat av sleinad
Fast SAS startade ju redan 1946. Eller vad menar du?



ber om ursäkt felskrivning! .. skulle stått 1946!

Läste rätt, skrev fel! Morgontrött!

http://www.sas.se/sv/Om_oss/SAS_Historia/
#50 2008-10-30, 23:40
Bejjbiie
Ursprungligen postat av ksv


Det är ju bara en siffra någon nisse dragit till med för att beskriva hur svårt flygbolagen har det. Det är ju inte så att det finns någon hemlig lista där det är bestämt vilka som ska gå i konkurs.



Den nissen är jävligt bra på att spekulera i så fall!

Med tanke på att alla flygbolag som drabbats utav finanskrisen hela tiden uppdaterar med pressmedelanden ang. hur deras ekonomiska situation ser ut.

Vilka turer som tas bort, att dom fått vänta med beställningar på nyare mer miljövänliga flygplan pga. att dom inte kan betala et.c

Uppdateraringar sker hela tiden på flygnyheter.se ... för den som är intresserad..

Du verkar snararde vara den spekulerande ovetande nissen tyder av din bristande kunskap och bristande vilja att ta reda på.

Självklart vet flygbolagen oljepriserna och jag kan lova dig att dom vet deras ekonomi och på så sätt vet dom om dom kommer klara sig till nyår om dom inte då rapporterat risken för konkurs..

därav väldigt lätt att få ut ett ganska trovärdigt resultat..
#51 2008-10-30, 23:44
Golliwogg
Någon som vet om Icelandair håller på att konkar? Det går ju inte speciellt bra för landet så flygbolaget borde ju påverkas också.
#52 2008-10-30, 23:47
Bejjbiie
Ursprungligen postat av Savoy
Fast det måste ju ändå finnas bolag som ligger betydligt sämre till än andra.

Som jag skrev tidigare, jag antar att lågprisjättarna Ryanair och Easyjet klarar sig utmärkt - lågprisbolag har ju dessutom fördelen att de kan locka till sig kunder i en lågkonjunktur. En intressant parantes i detta sammanhang är att de allra rikaste personerna här i Tyskland varken är involverade i Mercedes, Boss, Zeiss eller andra tyska prestigemärken. Nej, det är grundarna till ultrabudgetkedjorna Aldi och Lidl

Min poäng är att det ändå borde vara rätt tydligt vilka bolag som ligger i riskzonen, iaf om man är insatt i branschen. Jag är tyvärr inte det.



fast risken finns också att folk väljer "dyrare" säkrare bolag för att man möjligtvis tror att lågprisbolagen är mindre säkra.

pga. när oljepriserna går upp om biljetterna håller samma låga pris inte blir direkt mycket till vinst, speciellt inte eftersom det finns administrativa kostnader som måste betalas lika så.

beroende på i vilken utsträckning detta fortsätter i..

Hoppas verkligen inte ryanair kommer gå i konkurs i vilket fall!
#53 2008-10-31, 01:22
ksv
Ursprungligen postat av Savoy
Fast det måste ju ändå finnas bolag som ligger betydligt sämre till än andra.
Absolut.

Ursprungligen postat av Savoy
Som jag skrev tidigare, jag antar att lågprisjättarna Ryanair och Easyjet klarar sig utmärkt - lågprisbolag har ju dessutom fördelen att de kan locka till sig kunder i en lågkonjunktur.
Dessutom har de en kostym som är lättare att anpassa efter läget, till skillnad från många f.d. statliga monopolbolag.

Ursprungligen postat av Savoy
Min poäng är att det ändå borde vara rätt tydligt vilka bolag som ligger i riskzonen, iaf om man är insatt i branschen.
Sterlings fall var åtminstone väntat.

Ursprungligen postat av Bejjbiie
Den nissen är jävligt bra på att spekulera i så fall!
Min poäng var att du inte skulle tolka det som ordagrant 25 eller 30.
Ett antal flygbolag går i konkurs varje år även under mer normala tider så självklart kommer vi få se fler som går omkull än normalt, men något exakt antal kan ingen förutspå.

Ursprungligen postat av Bejjbiie
Med tanke på att alla flygbolag som drabbats utav finanskrisen hela tiden uppdaterar med pressmedelanden ang. hur deras ekonomiska situation ser ut.
Att de drar in och sparar innebär inte att de kommer gå i konkurs.
Uppgifter som antyder att man håller på att gå i konkurs gör man sitt yttersta för dölja, eftersom det annars blir en självuppfyllande profetia.

Ursprungligen postat av Bejjbiie
Du verkar snararde vara den spekulerande ovetande nissen tyder av din bristande kunskap och bristande vilja att ta reda på.
Efter snart 20 år i branschen har jag förstånd nog inte spekulera i något exakt antal.
#54 2008-10-31, 12:05
ksv
Ursprungligen postat av bijjer
Jo det är klart(även om det här är reseforumet), men jag ville få vara lite rolig nån gång ibland
Jag vet. Och du har förstås rätt.

Nu när jag tänker på det, stör jag mig varje gång jag ser rubriken.
#55 2008-10-31, 21:25
alex1987
Norwegian och Ryanair hjälper till att "rädda" sterling passagerare med rabbaterade biljetter, vet någon något mer flygbolag som hjälper ?
#56 2008-10-31, 21:32
Ursprungligen postat av alex1987
Norwegian och Ryanair hjälper till att "rädda" sterling passagerare med rabbaterade biljetter, vet någon något mer flygbolag som hjälper ?


Spanair, SAS och British Airways.
#57 2008-10-31, 21:53
ksv
och Fritidsresor (TUIfly) och Malmö Aviation mm......


Alla hakar på och erbjuder rabatterade priser "i mån av plats". Det är ju gratis reklam att bli omnämnd i var och varannan nyhetssändning!

Egentligen lite larvigt att media går på den grejen.
#58 2008-11-01, 11:31
ScabbedSaint
Ursprungligen postat av Golliwogg
Någon som vet om Icelandair håller på att konkar? Det går ju inte speciellt bra för landet så flygbolaget borde ju påverkas också.


De ligger lite i kriszonen tydligen...
Tänkte själv boka flyg till Island i Mars men tar och väntar med det nu och ser vad som händer på den fronten..
#59 2008-11-01, 11:55
Har läst igenom tråden, och även läst diverse nättidningar etc för att försöka få en uppfattning om läget. Men det är fortfarande en sak som jag undrar över;

Hur kommer detta egentligen att påverka flygbolagen? Alltså att Sterling har gått i konkurs, och runt 25-35 andra flygbolag riskerar att gå i konkurs i år, eller de närmsta månaderna. Lågprisflygbolagen (de flesta i alla fall) borde ligga ganska illa till med tanke på ökade bränslepriser etc, samtidigt som dyrare regulärflygbolag (SAS, lufthansa etc) troligen skulle tvingas sänka sina priser pga lågkonjunktur.

Bara nyfiken, för dels ska jag iväg till London i december, dels är jag orolig över framtida resor som eventuellt ska bli av den närmsta tiden.
#60 2008-11-01, 15:08
sleinad
Som det tidigare skrivits. Så fort en går omkull gynnar det de andra. Speciellt de etablerade, lite större bolagen. Men det blir nog också konstgjord andning för många bolag. Går ekonomin åt helvete (som den gör just nu) slutar ju folk att åka. Och då går ju även flertalet bolag åt helvete.