Hitta diskussioner med liknande innehåll

Thai airways. Erfarenheter?

#241 2011-03-09, 10:08
Lipolytic
Ursprungligen postat av iddman
Japp du har rätt där, Thai airways kommer inte flyga med a380 till arlanda, får ens dom plats ?
min kusin jobbar inom thai och han sa de. Men dom som flyger till arlanda har bara 2 skärmar tror jag, och sen dom vid dörren har en egen.


Ja den får plats. Lufthansa har haft en A380 på besök på Arlanda för inte så länge sedan. När ett flygplan tillverkas måste det dessutom hålla sig inom vissa mått (80*80 meter har jag för mig). Visst skulle det gå att landa ett flygplan som har större mått, men då blir det problem att komma till gaten, att taxa osv. Det som är problemet med A380 är inte måtten utan de dubbla våningarna vilket dom svarar så här på:

Det handlar om att kunna ansluta två gater med bryggor till flygplanet samtidigt, säger han. Vi släpper visserligen redan idag ut 540 passagerare ur en 747:a genom bara en nosbrygga, men blir det aktuellt med en Airbus 380 vill vi kunna ansluta två gater samtidigt. Det är en ombyggnad som tar max en månad. All annan infrastruktur är redan dimensionerad för flygplan av den här storleken.


Om ni är intresserade så finns hela artikeln här: http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8235
#242 2011-03-11, 19:14
marccusm
Ursprungligen postat av Lipolytic
Ja den får plats. Lufthansa har haft en A380 på besök på Arlanda för inte så länge sedan. När ett flygplan tillverkas måste det dessutom hålla sig inom vissa mått (80*80 meter har jag för mig). Visst skulle det gå att landa ett flygplan som har större mått, men då blir det problem att komma till gaten, att taxa osv. Det som är problemet med A380 är inte måtten utan de dubbla våningarna vilket dom svarar så här på:



Om ni är intresserade så finns hela artikeln här: http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8235

Du har helt rätt! Ett annat stort problem thai skulle ha på arlanda med sin A380 är att halva utrymmet av en A380 är business class och arl-bkk flighten består till 90% av barnfamiljer som aldrig skulle betala extra för det. Så därför tror jag att dem kommer göra lhr-bkk flighten till 1 A380 flight istället för två b747 om dagen. Och sen eventuellt från frankfurt.
#243 2011-03-13, 17:06
Phantom042
Det är inga problem alls att landa A380 på Arlanda och har aldrig varit.
Problemet blir de enorma passagerarströmmarna till bagageband, incheckning osv. som inte varit anpassade.
#244 2011-03-13, 17:19
AlexxxZ
Ursprungligen postat av Phantom042
Det är inga problem alls att landa A380 på Arlanda och har aldrig varit.
Problemet blir de enorma passagerarströmmarna till bagageband, incheckning osv. som inte varit anpassade.


Det var ju redan konstaterat...
#245 2011-03-13, 17:57
Phantom042
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Det var ju redan konstaterat...



Nej, folk verkade inte fatta och blandade ihop saker och ting så ibland måste någon som faktiskt kan något på riktigt styra upp lite. Så jävla många som tror och det blir oftast fel för alla utom mig själv.
#246 2011-03-13, 19:33
marccusm
Det går att ha A380 på arlanda men jag tror inte något bolag skulle satsa på en sån rut. Thai tex kan aldrig fylla halva planet med business från arlanda.
#247 2011-05-04, 18:24
mysen
Är det någon som vet vad det är för skillnad mellan dom olika economy klasserna som finns väljbara? Alltså W, V, och Q.


ECONOMY ECONOMY (W)
ECONOMY ECONOMY(V)
ECONOMY ECONOMY(Q)
#248 2011-05-04, 18:47
Coolcitte
Ursprungligen postat av mysen
Är det någon som vet vad det är för skillnad mellan dom olika economy klasserna som finns väljbara? Alltså W, V, och Q.


ECONOMY ECONOMY (W) 4,080.00 SEK
ECONOMY ECONOMY(V) 4,570.00 SEK
ECONOMY ECONOMY(Q) 5,250.00 SEK


Q= Premium Economy. Lite bättre + att du får poäng på resorna. V är väl ungefär Economy + och W är då vanlig ekonomiklass.
#249 2011-05-04, 18:59
mysen
Ursprungligen postat av Coolcitte
Q= Premium Economy. Lite bättre + att du får poäng på resorna. V är väl ungefär Economy + och W är då vanlig ekonomiklass.

Nej, Q verkar inte vara premium economy. Det är det fjärde alternativet.

ECONOMY ECONOMY (W)
ECONOMY ECONOMY(V)
ECONOMY ECONOMY(Q)
Premium Economy(U) Premium Economy(U)
#250 2011-05-05, 08:01
Coolcitte
Ursprungligen postat av mysen
Nej, Q verkar inte vara premium economy. Det är det fjärde alternativet.

ECONOMY ECONOMY (W)
ECONOMY ECONOMY(V)
ECONOMY ECONOMY(Q)
Premium Economy(U) Premium Economy(U)


Då har dom utökat, men du förstår grejen? Ju mer du betalar, desto bättre service och fler fördelar får du.
#251 2011-05-05, 19:49
marccusm
Ursprungligen postat av Coolcitte
Q= Premium Economy. Lite bättre + att du får poäng på resorna. V är väl ungefär Economy + och W är då vanlig ekonomiklass.

Är dina priser påhittade? annars så kan aldrig Q var premium econ. Flyger med thai fyra gånger om året och då brukar det kosta 2700kr extra enkel med premium! Thai har följande classer
First/business - 150% av poängen
Econ extra - 125% av poäng
Economy - poäng i alla klasser förutom w,v och y tror jag!
#252 2011-05-05, 22:35
Coolcitte
Ursprungligen postat av marccusm
Är dina priser påhittade? annars så kan aldrig Q var premium econ. Flyger med thai fyra gånger om året och då brukar det kosta 2700kr extra enkel med premium! Thai har följande classer
First/business - 150% av poängen
Econ extra - 125% av poäng
Economy - poäng i alla klasser förutom w,v och y tror jag!


Jag har inte skrivit några priser.