Hitta diskussioner med liknande innehåll

Thai airways. Erfarenheter?

#301 2011-07-13, 07:46
bricce
Ursprungligen postat av marccusm
Nej A380 kommer aldrig gå dagligen från arlanda inom dem närmaste 3 åren. Senaste nytt från thai är att dem kommer börja köra 777 nästa vinter men thai ändrar sånt ganska ofta. Tror absolut inte på en 330 då kapaciteten sänks med nästan 100 passagerare. isf så skulle stockholm vara den destinationen med minst passagerare från europa något som skulle förvåna mig då thai hade planer på att öka till 2 dagliga avgånger från stockholm precis innan finanskrisen 08. Thai har även sagt att dem ska renovera om några 747er tills nästa år. Så jag tror att det kommer bli 747er eller 777er i framtiden. Thai's A380 kommer först och främst att gå till london och frankfurt. Så säg att dem kör 2 stycken hela tiden på varje rutt. När den 5 och 6 leveransen kommer 2014-15 så kan det finnas en liten chans att dem väljer stockholm då det är enligt mig den 3e största/trafikerade destinationen. Men det skulle endast vara under vinter säsongen!


Jag har även läst att pga de stora service och reparations kostnadena på 747 så kommer dessa fasas ut. De börjar ju trots allt bi rätt gamla, i alla fall de äldsta. Den senaste gången jag flög med Thai i maj fick vi sitta och vänta på planet i 1,5 timmar(innan avgång från arlanda) pga fel på luftkonditioneringen.....teknikerna fixade det men det tog onödig tid.
#302 2011-07-13, 07:48
bricce
Ursprungligen postat av marccusm
Thai's hemsida brukar vara konstig ganska ofta speciellt med bokningar och bonusprogrammen. Tror som föregående talare sa att det säkert är en bugg eller liknande. Men man kan ju alltid hoppas


hehe ja jag får väl hoppas på en sk uppgradering då. Flyger ju trots allt ofta med Thai till Bangkok och ligger på SILVER status. Men men uppgradering till FIRST hmmmmm. Nja...
#303 2011-07-14, 01:39
Läste att Thai ska börja köra en 747 från CPH till Phuket 3 gånger varje vecka. Borde ge mer plats på BKK-flighterna eftersom Phuketfolket antagligen tycker det är smidigt att slippa byte (och stockholmare som ska till Phuket kan ju lika gärna byta i CPH som BKK, ungefär).

Men vi stackare som råkar vara bosatta i annat än huvudstäder (alltså GOT), finns det någon risk att Thai (de verkar störst på Skandinavien - Thailand) eller någon annan sätter in ett lite mindre direktflyg GOT - BKK någon gång i veckan?
Att köra en A330 GOT - BKK borde ju inte kosta så mycket mer än att köra från CPH, bortsett från att de antagligen redan har någon sorts bemanning på CPH.

Någon som kan ge en direktflyglängtande lantis lite hopp?
#304 2011-07-14, 07:59
bricce
Ursprungligen postat av Neksnor
Läste att Thai ska börja köra en 747 från CPH till Phuket 3 gånger varje vecka. Borde ge mer plats på BKK-flighterna eftersom Phuketfolket antagligen tycker det är smidigt att slippa byte (och stockholmare som ska till Phuket kan ju lika gärna byta i CPH som BKK, ungefär).

Men vi stackare som råkar vara bosatta i annat än huvudstäder (alltså GOT), finns det någon risk att Thai (de verkar störst på Skandinavien - Thailand) eller någon annan sätter in ett lite mindre direktflyg GOT - BKK någon gång i veckan?
Att köra en A330 GOT - BKK borde ju inte kosta så mycket mer än att köra från CPH, bortsett från att de antagligen redan har någon sorts bemanning på CPH.

Någon som kan ge en direktflyglängtande lantis lite hopp?


När du bokar med Thai från exempelvis Göteborg blir flyget mellan göteborg och stockholm en sk code share flight dvs du flyger med en star alliance partner. mycket säkert SAS. Men direkt flyg lär inte hända då det blir för få passagerare. Men iden är ju god. Om man sätter in ett mindre plan tex airbus 330 borde det ju va lönsamt då det behövs mindre passagerare.
#305 2011-07-14, 12:29
Ursprungligen postat av bricce
När du bokar med Thai från exempelvis Göteborg blir flyget mellan göteborg och stockholm en sk code share flight dvs du flyger med en star alliance partner. mycket säkert SAS. Men direkt flyg lär inte hända då det blir för få passagerare. Men iden är ju god. Om man sätter in ett mindre plan tex airbus 330 borde det ju va lönsamt då det behövs mindre passagerare.

Jo, det är bara det att jag tycker att det suger med bytesgrejen, resan blir ju 3 timmar längre, med lite marginal. Funderade mest på om en linje till en ny flygplats kräver mycket lokal personal/utrustning eller om man använder en partners resurser. Det borde väl finnas någon lite mörkare snygging på Landvetter som kan vikariera som fejkthai vid incheckningen?
#306 2011-07-14, 22:29
Tjaeng
Ursprungligen postat av Neksnor

Att köra en A330 GOT - BKK borde ju inte kosta så mycket mer än att köra från CPH, bortsett från att de antagligen redan har någon sorts bemanning på CPH.


Förmodligen inte värt besväret. Amerikanarna lyckades inte fylla B757-or på numera nedlagda transatlantiska rutter från GOT, lär nog bli liknande utfall för A330 till BKK.
#307 2011-07-22, 22:34
marccusm
Ursprungligen postat av bricce
hehe ja jag får väl hoppas på en sk uppgradering då. Flyger ju trots allt ofta med Thai till Bangkok och ligger på SILVER status. Men men uppgradering till FIRST hmmmmm. Nja...

Hur kan du flyga ofta och endast ligga på silver? Det krävs ungefär 1,5 resor från norden för att komma upp i silver status.
#308 2011-07-23, 20:23
bricce
Ursprungligen postat av marccusm
Hur kan du flyga ofta och endast ligga på silver? Det krävs ungefär 1,5 resor från norden för att komma upp i silver status.


....men det krävs desto mer för att komma upp i GOLD
#309 2011-08-01, 23:15
Redor
Uppgradering är inget som sker när man bokar eller några dagar efter det. Det sker när man checkar in på flygplatsen.
#310 2011-08-02, 00:43
Tjaeng
Ursprungligen postat av bricce
Jag har bokat flygbilljetter med Thai i Premium Economy Class.

När jag går in på Thais hemsida med min bokningskod så står det så här:

Fare Type : Royal First Class

JAg kan ju inte tänka mig att jag åker Första klass?? Varför står det så och inte Premium economy??

Någon som vet?


Har du bokningsklass på biljetten? Skall vara enkelbokstav. Problemet med det du skriver ovan är att Thai inte har både premium economy och Royal First på någon av deras flygplanstyper. Om ditt plan flyger från Arlanda eller Kastrup är planet förmodligen ett av deras äldre B747-400, där "premium economy" är förra generationens business class-säten med ekonomiklass-service, och förra generationens first class-säten säljs som business. Alltså brukar där inte ens finnas någon Royal First Class på dessa plan.

Varför din bokning är konstig kan jag dock inte svara på, men sunt förnuft säger att uppgradering till Royal First Class utan anledning är omöjligt. Det händer knappt ens att folk med otroligt hög FF-status (Lufthansa HON, Eurobonus Pandion, Singapore Air Solitaire osv) blir uppgraderade från Business till First på internationella flygningar. Bolagen tar helt enkelt inte ombord extramat till förstaklasskabinen.
#311 2011-08-25, 10:00
Snikt
Finnes uttag för laddare så man kan pilla med sin laptop under hela resan?
#312 2011-08-25, 19:44
SilentVictory
Ursprungligen postat av Snikt
Finnes uttag för laddare så man kan pilla med sin laptop under hela resan?

Beror på vilket flygplan du flyger med.
Vissa plan har det även i ekonomi, men finns alltid i business och first.