Hitta diskussioner med liknande innehåll

Thai airways. Erfarenheter?

#277 2011-05-09, 22:18
ekaflnoren
Ursprungligen postat av 20/20
Jag lägger lugnt på 2-4 timmar för att mellanlanda i Tyskland och ta ett fräscht Lufthansaplan till solen. Inte en chans att jag sätter mig på Thais Sverigeplan.


Jag håller med. Jag önskar att fler tyckte som vi, då skulle nog Thai tänka om och satsa på lite nyare plan.
#278 2011-05-10, 01:40
mysen
Thai kör en riktig fuling nu med deras "sommarkampanj". I priskalendern så visas normalt priset för resan inkl "taxes", alltså det slutgiltiga priset. Men nu i priskalendern för deras sommarkampanj så har dom dragit av "taxes" avgiften för att det ska se billigt ut innan man kommer till checkout.

Enligt priskalendern så skulle det kosta drygt 4000:- till Bangkok tur och retur i sommar. Fick ett litet glädjerus och tänkte att nu ska jag göra ett riktigt klipp. Nästa dag när jag hade kollat upp mer praktiska saker och skulle boka så går jag hela vägen till checkout och får en chock när en fet "taxes" avgift på 2480:- (!) läggs på priset. En taxesavgift som normalt är inbakad i priset man ser i priskalendern.

Nu blev det knappast så billigt längre.
#279 2011-05-10, 12:38
Ursprungligen postat av ekaflnoren
Jag önskar att fler tyckte som vi, då skulle nog Thai tänka om och satsa på lite nyare plan.


Tyvärr är det inte så många som gör så. För många barnfamiljer är det mycket enklare och smidigare att gå upp på förmiddagen som vanligt och vid lunchtid ta sig till Arlanda för att sedan flyga till Bangkok. Smidigt, inte sant? Kan också tänka mig att det är bekvämt att landa tidigt på morgonen i Bangkok för vidare resa ut i Thailand från Bangkok. Om jag inte minns fel nu så är det samma plan som flyger från Arlanda till Bangkok som en timme senare går vidare till Phuket.

Jag håller med dig, ekaflnoren. Varför inte åka ut i Europa istället? Frankfurt, London eller varför inte Oslo för att få flyga en lite mer trevligare metallfågel? Nackdelen med utresa från Frankfurt med Lufthansa är att man landar på eftermiddagen i Bangkok.

Ursprungligen postat av mysen
Thai kör en riktig fuling nu med deras "sommarkampanj". I priskalendern så visas normalt priset för resan inkl "taxes", alltså det slutgiltiga priset. Men nu i priskalendern för deras sommarkampanj så har dom dragit av "taxes" avgiften för att det ska se billigt ut innan man kommer till checkout.

Enligt priskalendern så skulle det kosta drygt 4000:- till Bangkok tur och retur i sommar. Fick ett litet glädjerus och tänkte att nu ska jag göra ett riktigt klipp. Nästa dag när jag hade kollat upp mer praktiska saker och skulle boka så går jag hela vägen till checkout och får en chock när en fet "taxes" avgift på 2480:- (!) läggs på priset. En taxesavgift som normalt är inbakad i priset man ser i priskalendern.

Nu blev det knappast så billigt längre.


Kan det ha varit på odenresor du kikade? Jag kikade där runt förra året och hade plan på att åka runt Februari tillsammans med min flickvän. Hittade ett kanonpris 12.000 kronor, två personer ToR men när jag sedan skulle betala resan, jo jävlar, då la dom på cirka 8.000 kronor i skatt och avgifter. Då var det inte lika billigt och roligt längre.

Man ska ha en jävla tur om man lyckas flyga ner till Bangkok med de lite mer finare bolagen för under 16.000 kronor under högsäsong, ToR för två personer.
#280 2011-05-10, 17:27
mysen
Ursprungligen postat av Mittpunkt

Kan det ha varit på odenresor du kikade? Jag kikade där runt förra året och hade plan på att åka runt Februari tillsammans med min flickvän. Hittade ett kanonpris 12.000 kronor, två personer ToR men när jag sedan skulle betala resan, jo jävlar, då la dom på cirka 8.000 kronor i skatt och avgifter. Då var det inte lika billigt och roligt längre.

Man ska ha en jävla tur om man lyckas flyga ner till Bangkok med de lite mer finare bolagen för under 16.000 kronor under högsäsong, ToR för två personer.

Nej, det på Thaiairways hemsida.

6500:- är väl förvisso också ett ganska bra pris under lågsäsong, men knappast något speciellt. Man får ju väga in att man får åka i deras sunkiga 747 från Arlanda också.
#281 2011-05-11, 10:52
The_Slayer
Tycker inte det är nåt större fel på Thai Airways jumbo. Man sitter inte mer obekvämt än man gör med andra bolag i turistklass. Man landar tidigt på morgonen, stor fördel enligt mig. Man får ta det hela för vad det är. Det handlar bara om 10-11 timmar som man sitter på planet. Jag tycker inte att min resa förgylls på ett helt annat sätt bara för att jag har en tv-skärm framför mig som erbjuder allehanda skräp. Jag avverkar min flygresa med en pocketbok och mp3 spelare. Finns det skärmar kanske jag kollar på en film men jag tycker inte det är behagligt att göra långflygningar så jag kommer aldrig i rätt "filmstämning" sitter bara slötittar o väntar på att eländesflygningen ska ta slut
#282 2011-05-11, 11:21
ekaflnoren
Ursprungligen postat av The_Slayer
Tycker inte det är nåt större fel på Thai Airways jumbo. Man sitter inte mer obekvämt än man gör med andra bolag i turistklass. Man landar tidigt på morgonen, stor fördel enligt mig. Man får ta det hela för vad det är. Det handlar bara om 10-11 timmar som man sitter på planet. Jag tycker inte att min resa förgylls på ett helt annat sätt bara för att jag har en tv-skärm framför mig som erbjuder allehanda skräp. Jag avverkar min flygresa med en pocketbok och mp3 spelare. Finns det skärmar kanske jag kollar på en film men jag tycker inte det är behagligt att göra långflygningar så jag kommer aldrig i rätt "filmstämning" sitter bara slötittar o väntar på att eländesflygningen ska ta slut


Skönt för dig! För mig = SAS-flygning till Chicago på 9 timmar med VOD och spel kändes hur enkelt som helst, typ som en Europa-flygning utan VOD. Thai-flygning 11 timmar till Bangkok kändes som att sitta på jobbet i 20 timmar utan att ha något att göra.

Tänk att vi är så olika
#283 2011-05-12, 12:45
george.sthlm
Ursprungligen postat av ekaflnoren
Exakt. Varför ska de uppgradera när de fyller planen trots taskigt utbud och gamla plan? Perfekt deal för dem. Dock, skulle den dagen komma då någon börjar köra direktflyg reguljärt med nyare plan till samma pris så skulle de möjligen förlora kunder ganska fort.


Det är en del av sanningen, alla skall ju inte till bangkok.
Om du tex skall till Pukket så kostar tillägget inte mycket ca 1.000 kr. Åker du med annat bolag
kostar samma Bangkok-Pukket dubbla. Man rabatterar med andra ord sina inrikeslinjer får att få
folk på sina långlinjer.
#284 2011-05-12, 12:49
george.sthlm
Ursprungligen postat av ekaflnoren
Skönt för dig! För mig = SAS-flygning till Chicago på 9 timmar med VOD och spel kändes hur enkelt som helst, typ som en Europa-flygning utan VOD. Thai-flygning 11 timmar till Bangkok kändes som att sitta på jobbet i 20 timmar utan att ha något att göra.

Tänk att vi är så olika


På en långflygning har man ju ochså vissa förväntningar, standard innom flygindustrin är ju VOD på alla
längre flygnngar. Dom som inte har det är under branch-standard.
#285 2011-05-12, 12:51
ekaflnoren
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det är en del av sanningen, alla skall ju inte till bangkok.
Om du tex skall till Pukket så kostar tillägget inte mycket ca 1.000 kr. Åker du med annat bolag
kostar samma Bangkok-Pukket dubbla. Man rabatterar med andra ord sina inrikeslinjer får att få
folk på sina långlinjer.


Flyg från Bangkok till Phuket med Air Asia kostar ca 500:- (de har flera flighter varje dag) ToR för en person. Jag flög till Krabi förra året ToR från Bangkok för det priset. Men visst, det är inte samma bokning och alla vet kanske inte om det.

Även om de rabatterar så är de fortfarande dyra (och dåliga plan), enligt min åsikt. Kollade på priser i juni ToR till Bangkok. Qatar kostade ca 10 000:- (via Doha) och Thai kostade 15 000:-.

Tur är det i alla fall att man kan välja det man tycker är bäst.
#286 2011-05-26, 17:45
george.sthlm
Ursprungligen postat av ekaflnoren
Flyg från Bangkok till Phuket med Air Asia kostar ca 500:- (de har flera flighter varje dag) ToR för en person. Jag flög till Krabi förra året ToR från Bangkok för det priset. Men visst, det är inte samma bokning och alla vet kanske inte om det.

Även om de rabatterar så är de fortfarande dyra (och dåliga plan), enligt min åsikt. Kollade på priser i juni ToR till Bangkok. Qatar kostade ca 10 000:- (via Doha) och Thai kostade 15 000:-.

Tur är det i alla fall att man kan välja det man tycker är bäst.


jag har åkte med Airasia några gånger, inget fel på dom lite ryanair of asia. Helt osynkade tider dock
men det får man ta för det priset.
Ta tex Siam Reap/cambodia tor från bangkok, brukar ligga på 1500-1600 kr jmf det med dom som sitter på en buss i 24 timmar till gränsen bara för att få nya visumdagar. flyg för f-n !

Nåväl, Qatar hade 2för1 kampanj för en 2-3 veckor sedan, bangkok 7.500 kr för 2. Inte illa.
Dessutom 15.000 med Thail i juni /juli !! vaf... lägg till 3.000 och du åker business med qatar.
#287 2011-05-28, 03:56
Aik180
Ursprungligen postat av ekaflnoren
Flyg från Bangkok till Phuket med Air Asia kostar ca 500:- (de har flera flighter varje dag) ToR för en person. Jag flög till Krabi förra året ToR från Bangkok för det priset. Men visst, det är inte samma bokning och alla vet kanske inte om det.

Även om de rabatterar så är de fortfarande dyra (och dåliga plan), enligt min åsikt. Kollade på priser i juni ToR till Bangkok. Qatar kostade ca 10 000:- (via Doha) och Thai kostade 15 000:-.

Tur är det i alla fall att man kan välja det man tycker är bäst.


Jag bokade biljett ner till Bkk TG 961 mitten Juni o stannar 3 veckor pris 5600 inkl skatt kändes som ett klipp =)

Helt ok med econmy class sitter bra o oftast väldigt trevlig personal
#288 2011-05-28, 08:39
ekaflnoren
Ursprungligen postat av Aik180
Jag bokade biljett ner till Bkk TG 961 mitten Juni o stannar 3 veckor pris 5600 inkl skatt kändes som ett klipp =)

Helt ok med econmy class sitter bra o oftast väldigt trevlig personal


Service-inriktad personal, absolut. De har dock den där vanan med att dra upp mungiporna utan att le på riktigt. Det ser du då de vänder sig bort då mungiporna faller lika fort som vattnet i Niagara.

Bra pris dock, TG 961 antar jag är Thai Airways?